Museo del Ferrocarril

Un apassionant viatge cap al futur. El canvi d’era d’aquest Museu

Iniciada una profunda transformació que es perllongarà fins al 2020 i que ja podrà gaudir-se a partir d’enguany.  versión en español

El Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú, amb la celebració en el 2015 dels seus 25 anys de vida, va arrencar un procés de renovació que permetrà donar el  salt més gran de la seva història. L’objectiu d’aquesta transformació és aconseguir un espai viu i ple d’activitat, una aposta per l’oci experiencial al servei de la comunitat i del territori. Un museu amb capacitat d’emocionar i comunicar coneixement, transmetre passió, on el visitant pugui interactuar i trobi diferents nivells d’informació.

L’antic dipòsit de locomotores de Vilanova i la Geltrú, on avui es situa el Museu del Ferrocarril de Catalunya, afronta un canvi d’era. Aconseguir una subvenció de prop de dos milions d’euros procedent de l’1,5% cultural de la Secretària d’Estat del Ministeri de Foment per a la rehabilitació de la gran Nau del taller de reparacions (1881), ha suposat molt més que la major aportació econòmica dels seus 26 anys de vida. Ha constituït l’oportunitat d’actuar a la totalitat de les instal·lacions, de manera que el conjunt renovi la seva presentació i adquireixi la cohesió i l’atractiu que demanda el segle XXI.

Les àrees expositives en les quals es mostraran els diferents relats del ferrocarril i la seva cultura passaran de quatre a set i s’incrementarà la superfície en més de 1.300 m2

De fet els espaís públics del futur seran els següents:

  • La gran Nau.
  • Una nau annexa de nova construcció.
  • La Nau del Pont-grua.
  • Zona de mercaderies (darrere de l’edifici de la Rotonda).
  • Zona d’infraestructura i nova via de contorn (per on circularan vehicles del Museu)
  • La planta baixa de l’edifici de serveis (antic economat de Renfe).
  • L’edifici de la Rotonda.

Podeu continuar llegint la nota de premsa aquí


Tagged: ferrocarril, futuro, Museo del Ferropcarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, patrimoni, patrimonio

Voluntàries restauradores i “blogueres convidades”

Aquest curs 2016-2017, l’Associació de Voluntaris del Museu compte amb dues noies noves que baixen la mitjana d’edat del col·lectiu. En acabar els seus estudis els va semblar una bona idea adquirir experiència directa en el Museu. Però deixem que elles mateixes ens ho expliquin com a blogueres convidades:

Som la Júlia i la Marta, graduades en Conservació-Restauració de béns culturals i un dels motius pels quals vàrem decidir estudiar aquest grau va ser poder treballar en una institució o museu. En certa manera hem tingut la oportunitat de complir aquest objectiu formant part de l’Associació de voluntaris del museu.

Els dilluns i dimarts pel matí, els voluntaris ens dividim en petits grups i cada un d’ells s’encarrega de restaurar i adequar una locomotora i les peces que la conformen. D’aquesta manera el visitant pot fer-se una idea de com eren originalment i gaudir de l’experiència.

Creiem que ser voluntàries és una forma d’aprendre i agafar experiència pel nostre futur professional. El que més ens va cridar l’atenció del museu va ser que moltes de les seves peces i locomotores són fetes de metall, i aquest és un material del qual no tenim gaire coneixement. Aquí podem veure com es treballa i restaura, a més de les degradacions que pot arribar a patir.

Des del primer dia, els nostres companys ens han fet sentir com a casa, tenint la sort de comptar amb els seus coneixements, ja sigui com antics treballadors de la Renfe, enginyers o químics que porten anys dedicant-se al món ferroviari. Per la nostra part, podem complementar la feina que s’està realitzant a partir de la documentació de cada peça o màquina restaurada. Des del principi dels nostres estudis, s’ha posat molt èmfasi en la importància d’enregistrar i documentar cada objecte o obra a conservar i restaurar.

Estem molt contentes de poder viure aquesta experiència i de poder compartir-la amb gent que té les mateixes preocupacions per seguir preservant part de la història de Catalunya.

Este curso 2016-2017, la Asociación de Voluntarios del Museo cuenta con dos chicas nuevas que bajan la media de edad del colectivo. Al terminar sus estudios les pareció una buena idea adquirir experiencia directa en el Museo. Pero dejemos que ellas mismas nos lo expliquen como blogueras invitadas:

Somos Julia y Marta, graduadas en Conservación-Restauración de bienes culturales y uno de los motivos por los que decidimos estudiar este grado fue poder trabajar en una institución o museo. En cierto modo hemos tenido la oportunidad de cumplir este objetivo formando parte de la Asociación de voluntarios del museo.

Los lunes y martes por la mañana, los voluntarios nos dividimos en pequeños grupos y cada uno de ellos se encarga de restaurar y adecuar una locomotora y las piezas que la conforman. De esta manera el visitante puede hacerse una idea de cómo eran originalmente y disfrutar de la experiencia.

Creemos que ser voluntarias es una forma de aprender y coger experiencia para nuestro futuro profesional. Lo que más nos llamó la atención del museo fue que muchas de sus piezas y locomotoras están fabricada de metal, y este es un material del que no tenemos mucho conocimiento. Aquí podemos ver cómo se trabaja y restaura, además de las degradaciones que puede llegar a sufrir.

Desde el primer día, nuestros compañeros nos han hecho sentir como en casa, teniendo la suerte de contar con sus conocimientos, ya sea como antiguos trabajadores de Renfe, ingenieros o químicos que llevan años dedicándose al mundo ferroviario. Por nuestra parte, podemos complementar el trabajo que se está realizando a partir de la documentación de cada pieza o máquina restaurada. Desde el principio de nuestros estudios, se ha puesto mucho énfasis en la importancia de registrar y documentar cada objeto u obra a conservar y restaurar.

Estamos muy contentas de poder vivir esta experiencia y de poder compartirla con gente que tiene las mismas preocupaciones para seguir preservando parte de la historia de Cataluña.

 


Tagged: locomotoras, locomotores, Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, restauració, restauracion, vehículos, vehicles, voluntarios, voluntaris

Dracs i Mulasses van visitar el Museu gràcies a Renfe-Sncf en Cooperació

El 14 de desembre nens i nenes de P4 de l’Escola El Cim de Vilanova i la Geltrú van poder visitar el Museu gràcies al patrocini que aquest curs el Museu ha rebut per part de Renfe-Sncf en Cooperació. S’ha pogut crear una nova activitat dins del programa educatiu del Museu: “Viatgers del Futur, un viatge del Museu a l’Alta Velocitat”, i també es va editar el fulletó que van rebre a principis de curs les escoles de Catalunya.

Les dues línies de P4 de El Cim de Vilanova, Dracs i Mulasses, que actualment estan treballant un projecte de trens triat per ells mateixos, van poder gaudir de la visita i emportar-se el material de treball d’aquesta activitat.  A més de diverses informacions de les destinacions que actualment el tren uneix de forma directa entre Espanya i França, el material proporciona jocs i dues maquetes de tren (una de l’ave i altra de l’euroduplex) per construir.

Segur que ben aviat, Dracs i Mulasses ens faran arribar el seu projecte, incloent molta informació de la que ells mateixos han cercat i la que han pogut aprendre amb els trens del Museu i l’activitat de Renfe-Sncf en Cooperació.

Fins aviat Dracs i Mulasses!

Dracs y Mulasses (Dragones y Mulas) visitaron el Museo gracias a RENFE-Sncf en Cooperación

El 14 de diciembre niños y niñas de P4 de la Escuela La Cumbre de Vilanova y la Geltrú pudieron visitar el Museo gracias al patrocinio que este curso el Museo ha recibido por parte de Renfe-Sncf en Cooperación. Se ha podido crear una nueva actividad en el programa educativo del Museo: “Viajeros del Futuro, un viaje del Museo a la Alta Velocidad” y también se editó el folleto que recibireron a principio de curso los colegios de Cataluña. .

Las dos líneas de P4 de El Cim de Vilanova, Dragones y Mulasses, que actualmente están trabajando un proyecto de trenes elegido por ellos mismos, pudieron disfrutar de la visita y llevarse el material de trabajo de esta actividad. Además de diversas informaciones de los destinos que actualmente el tren une de forma directa entre España y Francia, el material proporciona juegos y dos maquetas de tren (una del ave y otra del euroduplex) para construir.

Seguro que muy pronto, Dragones y Mulasses nos harán llegar su proyecto, incluyendo mucha información de la que ellos mismos han buscado y la que han podido aprender con los trenes del Museo y la actividad de Renfe-Sncf en Cooperación.

Hasta pronto Dragones y Mulasses!


Tagged: actividades, Actividades educativas, activitats, activitats educatives, educació, educación, Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, Renfe-Sncf en cooperación

Un projecte educatiu ha portat el Museu i estudiants de Vilanova a Alemanya

Enguany per primera vegada un jurat espanyol-alemany, col·laborador amb el Projecte Buchenwald, ha triat les millors fotos de la darrera edició del premi Marcel·lí Garriga que forma part del Projecte i han estat  exposades durant la trobada anual que es fa la ciutat de Weimar a finals del mes de novembre. Aquí us deixem algunes imatges del cartell de l’exposició, del catàleg i de la posterior presentació amb alumnes alemans del president de l’Amical Mauthausen. VERSIÓN CASTELLANO.

Onze joves estudiants de Vilanova i altres localitats catalana participants van ser triats per formar part de la mostra a Alemanya. Aquests joves estudiants i altres deu de l’Institut Goethe Gymnasium de Weimar van recollit instantànies de diferents camps com Mauthausen, Dachau i Buchenwald i van donat la seva mirada personal, emocional i artística d’un antic camp de concentració. Ara la mostra farà itinerància per centres educatius de Weimar i Erfurt, i també vindrà a Catalunya.

Paral·lelament a les activitats que es treballen amb el projecte, cada curs es convoca un premi de fotografia entre els estudiants que viatgen als Camps. Enguany el concurs arriba a la tercera edició i té com a objectiu recollir la visió dels joves dels camps de concentració i de les seves experiències en la visita a un camp nazi. El Premi, dotat amb 100 €, agafa el nom del deportat vilanoví a Buchenwald, Marcel.lí Garriga, compta amb una única categoria i vol ser una eina  més de sensibilització. Poden participar alumnes de 4art d’ESO i Batxillerat, ex-alumnes participants en el projecte, altres alumnes dels Instituts de Secundària de l’Estat Espanyol, o d’altres països que participen i col·laboren amb els projectes de memòria de l’Amical. Els participants d’aquesta nova edició tenen la possibilitat d’aprendre i millorar les seves habilitats amb la fotografia a través d’un curs (curso) que s’impartirà en el Museu en dos sessions, una al gener i l’altre al febrer.

El ferrocarril va ser involuntàriament  testimoni mut i mitjà de transport dels deportats als distints camps de concentració nazis. Això i el compromís amb l’educació és la base de la participació del Museu en aquest projecte educatiu en el que ja són quatre anys de camí conjunt amb l’Amical Mauthausen. El grup de treball del projecte format per professors de diversos instituts i centres educatius de la Comarca, de Vilanova i de fora es reuneix un cop al mes durant el curs a la biblioteca del Museu on totho, qui vulgui pot consultar el fons “ferrocarril i deportació”. El projecte té uns objectius i unes línies de treball molt determinades que s’adrecen bàsicament als estudiants dels nivells educatius de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat. Entre els principals objectius destaquen els de fer arribar i difondre la història dels camps de concentració a l’alumnat, per tal que en siguin coneixedors i per a que mai caigui en l’oblit la greu situació viscuda. Per altra banda, es vol donar eines que puguin ajudar a l’alumnat a prendre consciència dels valors democràtics i ser crítics davant d’algunes situacions presents.

La feina amb els estudiants es fa de manera transversal a través de diverses matèries com la Literatura Catalana i Universal, l’Educació ètico–cívica, l’Història del món contemporani, la Filosofia, la Música, les Arts Plàstiques o qualsevol altre que cada centre educatiu consideri interessant per al projecte. Es treballa tenint en compte el context històric del segle XX des de la II República i la Guerra Civil Espanyoles, fins arribar a la Segona Guerra Mundial, però també des de el context literari i social, per tal d’apropar els fets històrics i les experiències vitals extraordinàries del moment a la realitat actual. Tot a través de diverses activitats en les que poden participar els estudiants i centres educatius que ho desitgin: al mes de gener la Commemoració del dia internacional de l’holocaust, assistència a diverses xerrades informatives del projecte i xerrades també dels alumnes que van fer el viatge a Alemanya en passades edicions, un cicle de cinema, amb pel•lícules relacionades amb aquest tema, una exposició temporal anual, i la possibilitat de que alguns estudiants puguin realitzar un viatge a alemanya per a conèixer de prop alguns dels camps de concentració. Tot per aconseguir educar en el respecte i la tolerància.


Tagged: Amical Mauthausen, educació, educación, holocaust, holocausto, Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, Projecte Buchenwald, vilanova i la geltrú

La sostenibilidad y el medioambiente, un compromiso de empresa

Una de las citas anuales del mes de noviembre es la Semana de la Ciencia en la que el Museo participa colaborando conjuntamente con el CRP del Garraf y la UPC de Vilanova.

En la pasada edición, pudimos hacer coincidir las actividades propuestas para la SC2016 con la sesión de otoño del Forum Interrail, que coordina el Máster de Sistemas Ferroviarios y Tracción eléctrica que se imparte en Vilanova.

Así fue como el pasado día 17 de noviembre contamos con la presencia de Carmelo Garrido, Jefe de Medio Ambiente de Renfe Fabricación y Mantenimiento que nos presentó la ponencia “La gestión ambiental en el área industrial de Renfe operadora”.

Agradecemos su amabilidad por acceder a venir y participar en las actividades del Museo y por permitirnos difundir aquí la información y las claves de su ponencia.

Nos quedó claro que la importancia para todos de la sostenibilidad y el medioambiente y, que son un compromiso y una responsabilidad adquirida hace tiempo por la empresa ferroviaria.

VER LA COMUNICACIÓN COMPLETA EN ESTE ENLACE

 


Tagged: medi ambien, medioambiente, Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, sostenibilidad, sostenibilitat

Vine a Vilanova a viure l’experiència del ferrocarril i el Mar!

Sabem que us agrada fer plans amb temps i gaudir d’experiències que valen la pena, per això us presentem aquesta nova iniciativa. Des de la propera primavera, a partir del mes de març i fins el mes de novembre, el Museu oferirà una nova activitat  en col·laboració amb Roc-Roi per tot aquells que vulguin viure una gran experiència a Vilanova i la Geltrú. VERSIÓN EN CASTELLANO

En aquest cas hem unit la nostra valuosa col·lecció de vehicles i espais amb les activitats que ofereix l’empresa Roc Roi, ubicada a la platja de Vilanova i hem preparat dues modalitats de l’activitat, una per a públic escolar i altra per a públic general.

L’objectiu és oferir una proposta que permeti gaudir d’una visita al Museu del Ferrocarril de Catalunya, on es troba un dels conjunts de locomotores de vapor més valuosos d’Europa entre d’altres vehicles i elements ferroviaris, i també apropar-se a la façana marítima de la ciutat i realitzar una activitat de navegació i pràctica de caiac, una experiència que afavoreix la interacció amb l’entorn i el territori, la descoberta, la vivència i la cooperació, despertant la curiositat, les emocions.

En el cas del públic escolar, la proposta està adreçada a estudiants a partir del cicle mitjà de primària en endavant, amb un preu de 13,50€ per alumne. Aquest preu inclou la visita guiada al Museu i una hora de pràctica individualitzada de caiac. En total quatre hores d’activitat.

En quant al públic general, l’oferta es dirigeix a famílies i grups a partir de 6 i 10 persones, amb un preu de 16€ per persona.

Per qualsevol de les dos modalitats és necessari fer reserva prèvia a través del telèfon i adreces electròniques de contacte del Museu:

Tel. 938158491

educació@museudelferrocarril.org  

reservesmuseu@ffe.es


Important incorporació al fons patrimonial del Museu, que ampliarà els expais expositius

El Museu del Ferrocarril de Catalunya ha adquirit la maqueta de trens en miniatura del projecte Scòpic Miniatur de 22 x 11 m., que representa diferents parts de la Barcelona ferroviària i que ocupava una superfície de prop de 300 m2. Els principals objectius de la incorporació d’aquesta reproducció són, d’una banda, crear un nou àmbit que faciliti la comunicació i comprensió del conjunt de la xarxa ferroviària de la ciutat, així com del paper de les seves principals estacions, i d’altre, augmentar l’atractiu del Museu i la seva sostenibilitat a través de l’increment de continguts i públics. VERSIÓN EN CASTELLANO

El Museu com a vehicle de comunicació del transport per ferrocarril requereix de recursos educatius per explicar-ho,  i les maquetes permeten en menys espai oferir una visió més completa. De fet, la reproducció de l’estació de Franca i de la de Sants són algunes de les àrees més destacables i suggerents. Així mateix amb els trens a escala és possible presentar diferents perspectives i moments de l’evolució del ferrocarril.

Aquesta representació de Barcelona a escala HO enriqueix el Museu i incrementarà el seu interès turístic i la connexió amb públics més amplis. La rellevància d’aquesta ciutat mediterrània li atorga a la maqueta un especial atractiu, a més d’oferir l’oportunitat de descobrir, a través dels seus elements, el ric llegat que la historia del transport ferroviari ha deixat en ella.

La nau objecte de rehabilitació, en algun moment de la seva vida activa

El Museu de Vilanova i la Geltrú, que està immers en un procés de profunda transformació derivada de la subvenció aconseguida del 1,5% cultural del Ministeri de Foment, en els propers mesos rehabilitarà la Gran Nau de l’antic taller de locomotores de vapor (1881) que, juntament amb l’estació, són les úniques edificacions originals de la construcció de la línia de Barcelona a Vilanova i la Geltrú.

Dibuix de la nau a l’anteprojecte arquitectònic

Aquestes obres també possibilitaran la recuperació de més de 1.000 m2 d’espai i la creació de nous àmbits expositius, així com la reordenació general de les instal·lacions i la incorporació de propostes interactives. Aquest context d’ampliació de l’equipament cultural, és el que ha propiciat l’accés a la maqueta de Scòpic, la seva recuperació i la planificació d’una futura exposició permanent per a poder gaudir-la. La finalització de les obres i l’obertura pública dels nous espais està prevista per a l’últim trimestre del any 2018.

Característiques del projecte de Scòpic Miniatur Barcelona

L’any 2014 es va iniciar el projecte de Scòpic que estava centrat en la construcció i desenvolupament d’una gran maqueta de Barcelona en la planta baixa de la Torre Catalunya, situada al costat de l’estació de Sants. L’empresa de capital privat buscava impulsar una nova atracció per a Barcelona amb la reproducció de part de la xarxa ferroviària i d’edificis emblemàtics. El model del que es partia era la gran maqueta d’Hamburg MINIATUR WUNDERLAND que és la principal atracció turística de la ciutat alemanya. En aquets cas, la seva singularitat és que representa les infraestructures ferroviàries i les edificacions d’una ciutat concreta, Barcelona.

Després del tancament al públic d’aquesta iniciativa i la subhasta dels diferents béns, la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, a través del Museu del Ferrocarril, va considerar l’oportunitat i l’interès de mantenir unida la major part possible de la gran maqueta i assegurar el seu funcionament futur. En el mes d’octubre es va emprendre el desmuntatge de la maqueta que es perllongar durant tres setmanes, mentre s’habilitava en el Museu un àrea per a la seva correcta conservació. Un cop finalitzat es van traslladar les seves diferents peces  i es va procedir al seu magatzematge. S’ha previst el muntatge i posada en marxa a l’últim trimestre del 2018, una vegada es completin les obres de rehabilitació i recuperació d’espais del Museu.

El Pla Director del Museu 2016-2020 fixa les línies estratègiques de futur i subratlla la importància de generar relats estimulants en torn del món del ferrocarril a través d’un patrimoni únic i de recursos expositius diversos. La finalitat és que el Museu generi experiències gratificants per acostar el ferrocarril a la societat i augmentar la seva utilització. A l’actualitat es treballa en la modificació del projecte arquitectònic de la Gran Nau (realitzat a l’abril del 2011) per adequar-ho a les necessitats actuals i afegir els requeriments tècnics de les principals solucions expositives, com és la incorporació de la maqueta de Barcelona. Una incorporació que sens dubte serà un dels àmbits destacats del futur Museu.


Tagged: maquetas, maquetas ferroviarias, maquetes, Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya