Notícias TMB
L’estació Poblenou de la línia 4 de metro estarà fora de servei durant 5 dies per unes obres al paviment d’accés
L’estació de metro Poblenou, de la línia 4 del metro de Barcelona, quedarà fora de servei entre les 21 hores del dia 30 d’octubre i el diumenge 3 de novembre fins a la finalització del servei. Aquesta aturada és necessària per unes obres al paviment de l’únic accés de què disposa l’estació, i que n’impedirà l’entrada i sortida de les persones usuàries. D’aquesta manera, els trens no s’aturaran a Poblenou en cap dels dos sentits fins al dilluns 4 de novembre a l’inici del servei.
El metro com a principal alternativa
La mateixa xarxa de metro es presenta com l’alternativa principal al tancament temporal de l’estació, ja que Poblenou es troba a uns 700 metres tant de l’estació de Llacuna, per una banda, com de Selva de Mar, per l’altra. Una altra alternativa és la línia de bus 136 de TMB que ofereix en superfície el mateix recorregut que el tram de metro esmentat. A més, en aquest mateix tram hi circulen les línies B20 i B25, operades per Tugsal,
TMB ha desplegat una campanya informativa que inclou la presència d’informadors a l’estació de Poblenou des d’ahir 28 d’octubre i fins al pròxim 31 d’octubre entre les 7:00 i les 20:00 hores, i el dia 30 d’octubre, entre les 07:00 i les 22:00, coincidint amb la primera hora del tancament. S’habilitaran també avisos als canals digitals i l’aplicatiu de viatge Vull Anar incorporarà la incidència temporal a l’hora de planificar els trasllats. A més, es fa difusió informativa a través de la megafonia, les pantalles d’informació de metro, el web corporatiu, la TMB App i les xarxes socials de TMB. També s’informa amb senyalització estàtica a l’estació afectada.
El metro, protagonista al festival d’arquitectura de Barcelona
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha col·laborat en la 15a edició del festival d’arquitectura 48h Open House Barcelona, que s’ha celebrat aquest cap de setmana, amb la visita guiada a un dels tallers i cotxeres de metro més singulars, el de les línies 9 i 10 a ZAL ubicat a la Zona Franca.
La visita s’ha fet ahir diumenge 27, al matí, de manera gratuïta i en tres torns, per a les persones que es van inscriure al web del festival, amb entrades exhaurides poques hores després.
Imatge Els visitants van poder veure els tallers de ZAL de les línies automàtiques de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)
Les instal·lacions del ZAL de la Zona Franca disposen d'un espai superior als 10.000 m², amb diferents vies amb funció de cotxeres i àrees de manteniment. Aquí es posen a punt els trens i se supervisen els sistemes que fan possible que aquest mitjà de transport públic funcioni cada dia. Una visita obligada per a qualsevol amant dels transports ferroviaris.
Un festival arquitectònic referent
El darrer cap de setmana d’octubre, el festival d’arquitectura més important de l’àmbit metropolità de Barcelona ha celebrat enguany 15 edicions amb 212 activitats programades i portes obertes en més de 200 edificis i infraestructures sovint inaccessibles per al públic general. L’objectiu és promoure una doble reflexió al voltant de què és important en l’arquitectura i que li dona valor.
Imatge Als tallers de ZAL de metro es gestionen les línies automàtiques del metro de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)
TMB retira el darrer tren amb amiant de la xarxa de metro de Barcelona
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha retirat el darrer tren de la sèrie 4000 que quedava en circulació a la línia 1 del metro de Barcelona. Era l'últim comboi amb algun element que conté amiant que encara estava en servei a la xarxa. La presència d’aquest material no estava a la vista ni representava cap perill per les persones usuàries. Durant la jornada d’avui, el darrer comboi d’aquesta sèrie ha efectuat la seva última volta entre les estacions d’Hospital de Bellvitge i Fondo, després de més 100 milions de quilòmetres (entre tota la flota de la sèrie). Ara, la Fundació TMB, sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d’aquesta sèrie 4000: dos motors i un remolc.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que “avui s’ha assolit un dels objectius més importants de TMB: s’han substituït tots els vehicles que tenien algun element amb amiant, de manera que ja no circularan més trens amb aquest material per la xarxa de metro de Barcelona. Bonet ha explicat que l’arribada de les sèries 7000 i 8000 “han permès substituir 50 trens per uns de més moderns, còmodes i accessibles i seguir donant un servei eficient a la ciutadania”.
El 7 de juliol de 2023 es va posar en servei el primer del nous trens de la sèrie 8000 que progressivament han anat entrant a l’L1 per substituir els vehicles de la sèrie 4000. Els nous trens, més sostenibles i més accessibles, formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que ha suposat una inversió de 318,85 milions d’euros. S’han comprat un total de 50 trens, sumant els 26 de la sèrie 7000 per l’L3 i els 24 de la sèrie 8000 per a l’L1, que representen un 27% del total de la flota.
La inversió d’aquests nous trens s’ha realitzat a través del contracte programa de TMB amb el consorci de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i ha comptat amb el finançament del Banc Europeu d’Inversions (BEI). Sis dels trens també han rebut ajudes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya.
Els trens de la sèrie 4000, dissenyats juntament amb els de la sèrie 3000, van entrar en servei a l’L1 (d’ample ibèric antic de 1.674mm) entre el 1987 i el 1990 per substituir de manera progressiva als trens de la sèrie 400. Les diferències amb els trens de la sèrie 3000 eren l’ample de via, la tensió de 1.500 V i el seu gàlib que era més ample i augmentava la capacitat total del vehicle. La primera circulació oficial amb passatgers va ser el 21 d’abril de 1987, en un trajecte entre La Sagrera i Universitat. Van entrar en funcionament 17 unitats i, el 15 de febrer del 1990, s’hi van incorporar les 7 restants. Aquesta sèrie, amb 24 trens de més de 37 anys d’antiguitat, va ser reformada cap a la meitat de la seva vida útil per actualitzar-ne la tecnologia, elevar-ne la fiabilitat i millorar-ne el confort interior. Entre d’altres coses es va obrir el passadís de connexió entre cotxes.
Els trens de la 4000 van ser construïts per una associació d’empreses integrada per La Maquinista Terrestre y Marítima (MTM), Material y Construcciones SA (Macosa), Construcciones y Auxiliar de Ferrocarroles SA (CAF) i Mitsubishi Elecric Netherlands.
Novetats que incorporaven
El disseny dels trens 3000 i 4000 va ser molt innovador per l’època, amb una imatge molt moderna, i amb uns seients ideats per l’interiorista i dissenyador barceloní Miquel Milà, recentment desaparegut. Aquests seients es van poder veure a l’exposició Miguel Milà- Diseñador Pre industrial, que es va celebrar a Madrid entre el 8 de febrer i el 17 de març en el marc del certamen Madrid Design Festival. A banda d’aquesta característica, els trens també estaven pintats exteriorment de color blanc per evitar sensacions claustrofòbiques i els seients estaven orientats en paral·lel al sentit de la marxa. La longitud dels vagons era de 16,5 metres i s’alimentaven amb corrent continu de 1500 V. El pes de cada cotxe-motor era de 36 tones, mentre que el remolc en sumava 27.
En matèria de seguretat per l’usuari l’avenç més important el trobàvem en les portes, que passaven a ser lliscants, basculants, i amb maneta d’obertura per a l’usuari, un sistema innovador per als passatgers. L’aparell d’alarma, que incorporava un sistema de megafonia que permetia una comunicació directa entre el passatge i el conductor, també aportava novetats, ja que deixava de vincular-se a la frenada d’emergència. Amb els nous 4000 i gràcies a l’intercomunicador amb el conductor, un cop accionat l’aparell es decidia a instàncies del centre de control la següent mesura a emprendre abans d’aturar el comboi, sistema que encara regeix actualment.
Els avisadors d’estació i la senyalització a l’interior dels vagons van ser altres de les novetats més destacables d’aquests nous trens: incorporaven pantalles amb el dibuix de la línia que marcaven amb una llumeta les estacions per on ja havia passat el comboi i la propera parada. Els trens també comptaven amb els darrers avenços de la indústria en matèria mecànica sobretot en la referida als bastidors, suspensions i equips de frenada.
Remodelació i modernització
Com en el cas de la sèrie 3000, es va procedir a la seva renovació incorporant novetats com el passadís d’intercomunicació entre cotxes. L’any 2007 va començar aquest procés de remodelació de totes les unitats d'aquesta sèrie amb l'objectiu d'allargar la vida útils dels vehicles i equiparar-los als més moderns que va finalitzar l’any 2013.
La remodelació dels combois va comportar canvis tècnics, d'estètica i d'equipament per equiparar-los al material més modern de la xarxa en aquell moment. Entre les moltes novetats incorporades, a banda del nou passadís intercomunicador (en dos composicions de tres i dos cotxes) les més visibles per a l'usuari van ser la nova disposició longitudinal dels seients i la nova ubicació, la nova situació dels agafadors, els nous polsadors a la zona per a persones amb mobilitat reduïda (PMR) -per tal que l'usuari amb problemes de mobilitat pogués avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren-, els indicadors lluminosos de tancament a les portes per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives. En l’exterior, destacava el característic color vermell aplicat al frontal de la cabina.
El tren de la sèrie 4000 que ha fet el darrer recorregut amb passatgers per la línia 1 del metro ha estat el format pels motors 4045-4046-4047-4048 i pel remolc 4312.
Serveis mínims decretats per a la vaga de personal de conducció convocada per dilluns
Davant la vaga convocada pel proper dilluns, 28 d’octubre, a nivell estatal pel personal de conducció de transport per carretera, el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya ha dictat una ordre que estableix els serveis mínims pel personal de conducció de Bus de TMB d’un 20% del servei amb caràcter general i un 40% en les franges de 6.30 a 9.30 i de 16.00 a 20.00 h.
Aquesta convocatòria de vaga és extensiva a tots els operadors de bus, i pot dificultar el dret a la mobilitat a les zones on el transport no dona suficient cobertura. Tanmateix, tindrà repercussió directa en altres modes de transport complementaris al Bus (Metro, Ferrocarrils de la Generalitat, Rodalies de Catalunya i Tram) amb la derivació de passatgers a aquests mitjans que pot provocar problemes d’aglomeracions a les estacions, en especial a les línies de Metro de Barcelona.
TMB demana excuses a la ciutadania per les molèsties que aquesta vaga els pugui ocasionar.
La línia V31 de bus modifica el seu recorregut a partir del 28 d’octubre per millorar l’eficiència del servei
La línia V31 d’autobús modificarà part el seu recorregut a partir del proper dilluns 28 d’octubre per donar un servei més eficient. El primer dels ajustos es produirà als carrers Santander i Via Trajana, pels quals la línia deixarà de circular degut a la baixa demanada d’usuaris i a les recurrents reclamacions per aquesta volta que incrementava el temps de viatge. L’altre gran canvi es produirà a la part baixa de la rambla Prim, ja que a partir d’ara la V31 tampoc circularà entre aquest punt i el terminal que es situava a la parada 3536, Lope de Vega-Garcia Fària. Aquesta darrera modificació, a més, eliminarà la duplicitat del trajecte amb les línies V27 i 136 a la part baixa del Poblenou, que també perjudicava l’eficiència del servei.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la modificació és fruit “d'una sèrie d'anàlisis que es venen treballant conjuntament amb els serveis de mobilitat de l'Ajuntament, els responsables de Districte i les diferents associacions de veïns implicades”. Bonet també ha explicat que TMB “s’ha posat un cop més al servei de la ciutadania per escoltar, analitzar i millorar el servei a partir de les propostes presentades”.
Modificació i noves parades
Les modificacions al recorregut vindran acompanyades de la creació de dues noves parades a la Plaça Llevant i al carrer Eduard Maristany, i que generaran un nou punt d’intercanvi amb la línia H16 i amb la línia T4 del TRAM.
D’altra banda, les línies 136 i H14 veuran modificades parades del seu recorregut per adaptar-se també al nou traçat de la V31. Així la línia 136 afegirà dues parades a la zona de Rambla Prim/Gran Via — 3888 (Rambla Prim - Pere IV) i 3889 (Rambla Prim - Gran Via—, i veurà desplaçades uns metres les parades 469 (Rambla Prim - Ferrer Bassa) i 565 (Rambla Prim - Bernat Metge). Aquest canvi permetrà millorar la intermodalitat amb les línies H12 i H14 de bus, i amb l’estació Besòs de la línia 4 de metro, i de les línies T5 i T6 del TRAM. El desplaçament de la parada 469 afectarà també el recorregut de la línia H14 que coincideix en aquest punt amb la 136 i la V31.
Finalitat dels canvis
Totes aquestes millores en el canvi de recorregut i en les parades permetran en conjunt dotar la línia V31 d’una millora en la regularitat i d’una major puntualitat, atesa la disminució de la longitud total del recorregut. La millora dels temps de viatge serà un altre dels avantatges gràcies a la supressió del bucle que es produïa als carrers Santander i Via Trajana. Tots aquests canvis també milloraran els intervals de pas de la línia 136.
ImatgeTMB acollirà la propera trobada anual de l'associació de metros COMET
Al congrés anual del grup COMET que ha allotjat aquests dies de finals d'octubre la ciutat de Singapur, s'ha anunciat que Barcelona serà la seu de la pròxima trobada presencial l'any vinent, concretament se celebrarà a la capital catalana el 10 de novembre de 2025. També es va anunciar que la trobada oest es farà al maig a Montreal i l'est a Hong Kong, al juny.
La cita coincideix amb l'efemèride del centenari del metro de Barcelona, que culminarà amb un programa d'actes i activitats que s'anunciarà pròximament i que s'allargarà durant tot el 2025. Recordem que el primer tram del Gran Metro (Lesseps - Catalunya) es va inaugurar oficialment el 30 de desembre de 1924.
Comunitat de 45 xarxes de metro del món
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) forma part de la comunitat de Metros (COMET), una associació de benchmarking que reuneix operadors de ferrocarril urbà de tot el món per a l'intercanvi i comparació de bones pràctiques. Actualment, el formen 45 sistemes de metro de 42 ciutats d'arreu com Madrid, Londres, Berlín, Lisboa, París, San Francisco, Washington, Toronto, Nova York, Santiago de Xile, Ciutat de Mèxic, Dubai, Tòquio, Seül, Shanghai i Hong Kong, entre d'altres.
Entre les activitats que desenvolupa COMET, juntament amb el Grup Internacional de Benchmarking de BUS (IBBG) i el grup de metro Nova, hi ha l'enquesta internacional de satisfacció anual on es convida usuaris i usuàries de tot el món a què posin nota a les xarxes de metro i bus, entre elles, també a les de Barcelona.
Transport públic per a l’espectacle ‘Loco Bongo XXL’ al Palau Sant Jordi
Amb motiu de la festa amb jocs i espectacle ’Loco Bongo XXL’ que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 26 d’octubre (17 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 16.30 h a les 18.15 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi l’esdeveniment (a partir de les 23 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Dissabte el metro circula ininterrompudament durant tota la nit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
El Saló de l’ocupació tanca una nova edició amb la presència de TMB
El Saló de l’ocupació 2024 ha tornat a comptar amb la presència de Transports Metropolitans de Barcelona, que un cop més no ha volgut desaprofitar l’ocasió de participar en un esdeveniment referent en l’àmbit de l’orientació laboral. La trobada s’ha celebrat els dies 23 i 24 d’octubre a la Fira de Barcelona aplegant més de 80 entitats que han divulgat les seves sortides professionals entre els més de 10.000 visitants que ha rebut el saló.
La participació de TMB en el Saló de l'Ocupació 2024 ha estat vertebrada des de l'àrea d'Organització de Persones. L’objectiu és mostrar i fer accessible TMB tant als assistents que cerquen un lloc de treball com als que volen un canvi o reorientació laboral, així com a les noves generacions que busquen feina per primera vegada. També es vol promoure la captació de talent femení, des de disciplines tècniques a àmbits professionals, fomentant la igualtat d'oportunitats i la diversitat humana.
El camí cap a la conducció professional
A banda dels estands propis de les principals entitats de l’ecosistema ocupacional, la trobada ha comptat amb més de 100 activitats entre conferències, tallers i xarxes de treball. Una d’aquestes conferències ha anat a càrrec, precisament, del Cap del Grup Operatiu de l’àrea de Bus de TMB, Raúl Cano, i de la conductora d’aquest servei, María del Carmen Martínez. Ambdós, han protagonitzat la xerrada “El teu camí comença aquí: Condueix un autobús, transforma vides”, amb la que han volgut exposar la seva visió i experiència sobre el desenvolupament d’una carrera laboral dintre de l’àrea de Bus de TMB.
Raúl Cano ha obert la xerrada explicant el que suposa formar part de la família de conductors de l'àrea de bus de TMB. Cano ha posat especial èmfasi en les necessitats que se cerquen i en el que suposa estar al volant d'aquests vehicles: "amb la feina de la plantilla, més de 3.500 conductors contribueixen diàriament a la seguretat, la mobilitat i la comoditat de les persones". El mateix comandament ha recordat també que en les darreres convocatòries per la conducció d'autobusos s'han reservat places per dones "en el que suposa una mesura de TMB per igualar una plantilla majorment masculinitzada".
Per la seva banda, María del Carmen Martínez ha fet un repàs a la seva trajectòria laboral des que fa 18 anys entrés a formar part de la plantilla de conducció de TMB. Martínez ha elogiat la seva professió i no ha dubtat a recomanar la feina: "és molt estimulant, ja que la ciutadania agraeix cada dia tot allò que tu l'hi ofereixes amb el teu esforç".
ImatgeMés activitat de l’àrea de selecció
Durant aquesta mateixa setmana, el departament de selecció també ha participat en les jornades de preparació per l’esdeveniment 'La Salle talent week', la fira d’ocupabilitat promoguda pel campus La Salle de Barcelona i que se celebrarà al mes de novembre. El citat departament ha estat present així a l’esdeveniment en el qual diferents alumnes han pogut exposar les inquietuds que cerquen en una empresa a l'hora de planificar-ne la possible incorporació.
TMB reforça el servei de bus per desplaçar-se als cementiris de Barcelona per Tots Sants
Com ja és habitual quan s’aproxima la festivitat de Tots Sants, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana la utilització del transports públic per desplaçar-se als cementiris de la ciutat.
Per atendre de manera eficaç les necessitats dels usuaris, TMB posa en marxa un pla per reforçar el servei de les línies d’autobús 21, 102, 104 i 107, que comuniquen diferents punts de la ciutat amb els cementiris més importants. El dispositiu estarà en marxa fins al diumenge 3 de novembre.
En aquest sentit, per apropar-se al cementiri de Montjuïc, el 26 d’octubre, del 28 al 31 d’octubre, tots dos inclosos, i el 2 de novembre TMB ofereix un servei especial de bus que té exactament el mateix recorregut i fa les mateixes parades que la línia 107 (la línia interior del cementiri de Montjuïc). El 27 d’octubre, l’1 i el 3 de novembre s’incrementa el servei amb més vehicles a les línies 107 i 21 (Paral·lel - El Prat).
Per arribar al cementiri de Collserola, del 28 al 31 d’octubre, tots dos inclosos, s’habilita un servei especial de bus amb el mateix recorregut i les mateixes parades que la línia 102 (Pl. Eivissa - Cementiri de Collserola). La línia 102 i 104 (Fabra i Puig - Cementiri de Collserola es reforça amb més vehicles el 26 i 27 d’octubre i el 2 i 3 de novembre. Totes dues línies, la 102 i la 104, es reforcen també l’1 de novembre.
Cal destacar que l’1 de novembre un servei especial de bus llançadora enllaçarà la plaça d’Espanya i el cementiri de Montjuïc per facilitar una connexió més directa.
TMB està realitzant aquests dies una campanya de comunicació per diferents canals per donar a conèixer el dispositiu. Per a més informació sobre els transports públics per accedir als diferents cementiris es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic per al concert de Nick Cave & The Bad Seeds al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Nick Cave & The Bad Seeds que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dijous, 24 d’octubre (20.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 19 h a les 20.30 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Dijous el metro funciona fins a la mitjanit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 23 d’octubre (Barça – Bayern)
Amb motiu del pròxim partit de Lliga de Campions, que se celebra demà, dimecres 23 d’octubre, entre el FC Barcelona i el FC Bayern de Munic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 hores, metro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.
L’operativa especial prevista és la següent:
- La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimecres el metro funciona fins a les 12 de la nit.
- S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.
- Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.
Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Homenatge a Manolo Vital, activista veïnal i conductor del bus 47
L'Ajuntament de Barcelona i les veïnes i veïnes de Torre Baró van homenatjar el passat dissabte Manolo Vital, activista veïnal, sindicalista i artífex del segrest de l'autobús 47, l'any 1978. Amb aquesta acció, Vital, que era conductor d'aquesta línia d'autobusos de Transports de Barcelona, va aconseguir, al cap de pocs mesos, la connexió llargament reivindicada pel veïnat de tenir transport públic al barri.
L'acte va comptar amb la presència de l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, la presidenta de TMB, Laia Bonet, la neta de l'activista, Joana Vital, veïns i veïnes de Torre Baró, i Marcel Barrena i Clara Segura, director i actriu protagonista de la pel·lícula que ha posat d'actualitat la figura de Manolo Vital, "El 47".
La parada actual on Vital va fer arribar el bus s'ha convertit en un homenatge a la seva figura, amb un espai de memòria on es recorda la seva trajectòria i, especialment, l’episodi del segrest del 47. Alhora, l’homenatge es va completar amb l'anunci que la rotonda on es troba aquesta parada prendrà el nom de l’activista i esdevindrà la plaça de Manolo Vital.
TMB es va sumar a l'acte d'homenatge al qui fou treballador de Transports de Barcelona. Per a TMB, la figura de Vital és una mostra de la importància de la xarxa de transport públic com a servei fonamental per a la ciutadania. I, concretament, en el cas de la zona de Torre Baró que protagonitza la gesta de Vital, actualment conductors i conductores de TMB segueixen donant el servei de bus, ara amb les línies 182 (Pl. Virrei Amat – Torre Baró), 183 (Barris Zona Nord), el bus a demanda de Torre Baró Nord i Sud, així com amb la xarxa de metro amb la línia 11.
Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 20 d’octubre (Barça - Sevilla)
Amb motiu del pròxim partit de Lliga, que se celebra demà passat, diumenge 20 d’octubre, entre el FC Barcelona i el Sevilla FC a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 hores, metro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.
L’operativa especial prevista és la següent:
- La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que diumenge el metro funciona fins a la mitjanit.
- S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.
- Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.
Cal destacar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 46, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
TMB millora els espais de 26 estacions de metro aplicant mesures antivandàliques i renovant la il·luminació
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha millorat els espais de 26 estacions que formen part de la xarxa mitjançant un pla especial pensat per minimitzar l’impacte d’actes vandàlics, i alhora ha renovat la il·luminació estàtica en diferents punts del metro. Els treballs, que s’estendran a 30 estacions fins a finals d’any, van més enllà d’aquelles neteges que es fan de manera diària en aquests espais i consisteixen en l’aplicació de tractaments especials que eliminen les pintures o altres elements que cobreixen algunes superfícies d’andanes, passadissos o vestíbuls. També incorporen el repintat d’aquelles zones més desgastades per humitats o agents externs, així com la protecció i renovació d’elements de pedra, ceràmics o paraments sintètics que ja de per si, es veuen deteriorats per les neteges de protecció diàries. D’igual manera, s’ha millorat també la il·luminació de diferents espais de la xarxa, per convertir els espais transitables en indrets més amables gràcies a la incorporació de sistemes LED que doblen la mitjana de nivells lumínics actuals i que és el tipus de llum que recomanen directives europees.
Totes aquestes accions permeten retornar les estacions i passadissos a una mena de posada a 0, el més similar a l’estat en què es trobaven quan es van inaugurar, així com la de millorar la seguretat dels passadissos i racons del metro amb una il·luminació més intensa i eficient.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquests treballs faran de la xarxa de metro “un espai més amable i confortable”, gràcies a la neteja a fons dels espais i a la migració al sistema LED. Ara, remarca Bonet, aquest canvi tindrà un impacte en les estacions perquè ajudarà a “crear un entorn més segur per a totes les persones usuàries del transport públic, seguint així amb el ferm compromís de TMB amb la lluita contra l’assetjament sexual i les agressions LGTBI-fòbiques”.
30 estacions renovades a final d’any
Amb les tècniques descrites ja s'ha actuat en 26 estacions, impactant tant en intervencions parcials com totals en funció de l'estat de conservació. Les estacions renovades a la línia 1 han estat Arc de Triomf, Plaça de Sants, Marina, Urgell i Espanya. Pel que fa a la línia 2, Paral·lel, Verneda i Sant Martí; a la línia 3, Penitents, Lesseps, Fontana, Sants- Estació i Vallcarca; a la 4, Jaume I, Besós Mar, Selva de Mar, Poblenou, Bogatell i Maragall, i a la 5, Can Boixeres, Horta, Can Vidalet, Plaça de Sants, Badal, Sants- Estació i Virrei Amat.
Dintre d’aquesta bateria d’actuacions, destaquen les millores fetes a estacions com Fontana, que ha renovat espais com andanes o passadissos dels vestíbuls, Espanya (L1), amb repintat i neteja de diferents elements de via, o Sants-Estació (L3), que també ha rebut una neteja i un repintat de diferents elements. Paral·lelament, també s'han renovat tots els centres de gestió d'estació (*CGE) i tancaments d’andana de la xarxa, en ser dependències altament vandalitzades. Cal destacar que a banda de les estacions esmentades, actualment s’estan finalitzant també els treballs a Vilapicina de la L5. Les estacions de Torrassa L1, Espanya L3 i Diagonal L3, seran les pròximes que es renovaran fins al primer trimestre de 2025.
Producte bicomponent
Una de les característiques del manteniment per vandalisme, és protegir les superfícies per a minimitzar l'impacte d'actes vandàlics, i facilitar l'eliminació i normalització dels materials atacats amb pintura, àcid o accions mecàniques. Aquesta protecció es va degradant amb el pas del temps a mesura que es van realitzant neteges de grafitis i altres elements. Els atacs repetitius provoquen la deterioració de la protecció i a vegades aquesta deterioració arriba al propi material base. Recuperar la imatge dels materials danyats, és costós, laboriós i no sempre el resultat visual és satisfactori, ja que hi ha agressions que penetren a l'interior del material. Davant aquesta situació, des de metro es va treballar conjuntament amb l'empresa que realitza el manteniment de les estacions perquè un únic producte, protegís i renovés la imatge de la superfície. D'aquí neix el producte bicomponent que s'utilitza en aquestes actuacions en l'actualitat i que s’aplica principalment en horari fora del servei comercial. El producte s’empra en superfícies fenòliques i ceràmiques degradades, donant una protecció molt elevada i facilitant la renovació del material. Per a actes vandàlics en altres superfícies com marbre, granit o ceràmica, es realitzen altres tècniques mecàniques o químiques que no altera l'aspecte original del material.
Espais més amables
Pel que fa a l’aspecte lumínic s’ha completat la substitució de l’enllumenat fluorescent per tecnologia LED a les estacions de Torrassa, Universitat (L1 i L2), Urquinaona (L1), Marina i a les andanes d’Arc de Triomf. Aquesta millora no només acompleix amb els valors normatius de nivells lumínics sinó que els supera i garanteix una il·luminació òptima i uniforme. Les noves lluminàries LED doblen la mitjana de nivells lumínics actuals proporcionen una il·luminació més brillant i consistent, eliminant els racons foscos i millorant la visibilitat en totes les àrees. A més, aquesta il·luminació augmenta la seguretat, reduint el risc d’accidents i millorant la sensació de seguretat per a tots els usuaris. També és més eficient energèticament, reduint el consum d’energia a més de la meitat i contribuint a la sostenibilitat ambiental. Amb l’actualització, s’han abordat i solucionat també els problemes d’obsolescència tècnica, assegurant que el sistema d’il·luminació estigui a l’avantguarda de la tecnologia.
Una delegació de la RATP visita TMB com a referent de transport públic accessible
Una delegació de 6 persones del departament "Mission Accessibilité" de la RATP de París es van reunir ahir a la seu de TMB amb els responsables del nostre departament d'Accessibilitat Universal i Senyalització Corporativa per compartir experiències en accessibilitat.
Els dos equips homòlegs treballen en les xarxes de transport públic de les ciutats on donen servei per la millora de les condicions d'accessibilitat.
Els representants de la RATP s'han interessat a conèixer de primera mà els projectes que TMB ha desenvolupat per millorar l'accessibilitat de les xarxes de metro i bus de TMB. Durant la trobada s'han compartit experiències i estratègies per facilitar l'accés de totes les persones als serveis de transport amb l'objectiu de seguir avançant cap a una inclusió total.
La gestió de TMB en accessibilitat
La comitiva de la RATP ha estat encapçalada per la responsable de la unitat d'estudis, programació i especificacions de l'ens parisenc, Laurence Bornand. La trobada s'ha realitzat a petició de la mateixa RATP, que s'ha vist especialment interessada en el sistema de gestió intern de TMB anomenat Codi Operatiu d'accessibilitat.
Durant la visita s'han explicat els projectes de millora que estan en curs en aquest moment a TMB, i des de la delegació francesa han pres nota de les estacions en les quals s'estan implementant les millores per fer-ne una visita posterior. També s'han compartit les problemàtiques comunes als operadors, com el cas de les andanes construïdes en corba, que generen un gap que impossibilita l'embarcament i desembarcament de les persones que es desplacen en cadira de rodes.
La delegació de la RATP ha destacat el fet de les bones pràctiques del transport públic de Barcelona en matèria d'accessibilitat, i alhora han mostrat diverses millores que estan implementant a la xarxa de metro de París. El departament d'accessibilitat de TMB s'ha interessat especialment en la detallada informació que des de la RATP posen a la disposició de tots els usuaris en la web, i pel servei d'assistència als passatgers amb discapacitat que la sol·licitin, tenint en compte que la seva xarxa de metro compta amb un grau d'accessibilitat al voltant del 40%.
L'aposta per una accessibilitat universal
L'accessibilitat és un factor de qualitat del servei dels transports que garanteix el dret universal a la mobilitat de totes les persones, independentment de les seves capacitats físiques, cognitives, sensorials i de comunicació. En aquest sentit, treballem en diversos projectes des dels diferents àmbits de l'accessibilitat per eliminar les barreres i arribar a l'accessibilitat universal:
- Manual d’accessibilitat de la parada de bus ideal: guia que descriu les condicions d’accessibilitat que han de complir els diferents tipus de parada de bus a l’espai urbà.
- Millora de l’habitabilitat dels espais interiors del bus: estudi de les característiques accessibles que han de complir els espais i elements dels vehicles.
- Actuacions per a una xarxa de metro accessible al cent per cent: d’acord amb el compromís projectat per l’any 2024. Actualment, estan adaptades el 93 % de les estacions de la xarxa.
- Revisió i actualització del manual d’encaminaments al metro: anàlisi del Manual constructiu d’encaminaments i adaptació a la normativa d’accessibilitat per a les edificacions públiques.
- Prova pilot per al Punt SOS - desfibril·ladors al metro: col·locació de desfibril·ladors a la xarxa.
- Proposta de senyalització en ascensors: “Prioritat absoluta”: prova pilot d'elements de senyalització donant prioritat a les persones amb mobilitat reduïda des del 26 de juny de 2020 a les estacions de metro Sagrera i Glòries.
- Estudi de millora de l’autonomia de persones amb discapacitat intel·lectual: desenvolupament d’un decàleg per a la plantilla de TMB i d’una guia d’ús del transport públic per a persones amb discapacitat intel·lectual. L’estudi es realitza amb la col·laboració de Dincat.
- Projecte de recerca per a la millora de la mobilitat de les persones grans a les xarxes de bus i metro: estudi sobre les necessitats de les persones grans considerant la prevenció de sinistres, especialment al bus.
- Anàlisi de l’accessibilitat des de la perspectiva de gènere: estudi dels punts crítics i de millora en accessibilitat fent una observació especial de la senyalització, l'ús del llenguatge no sexista i la seguretat.
Transport públic per al concert de fi de gira d’Estopa al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de fi de gira d’Estopa que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 18 d’octubre (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
La Guàrdia Urbana reconeix la tasca d'un comandament d'explotació de bus de TMB
La Guàrdia Urbana de Barcelona ha reconegut un empleat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), membre del col·lectiu de comandaments d'explotació de Bus. L'acte d'entrega es va celebrar ahir dimecres, 16 d'octubre al vespre a l'Auditori Fòrum del Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB), amb motiu de la Diada de la Guàrdia Urbana 2024. Cada any, la cerimònia del cos posa de manifest la tasca i el compromís dels agents de la Guàrdia Urbana amb la ciutat, i també d'altres cossos de seguretat, emergències, col·lectius i entitats.
El cos policial ha volgut reconèixer la gestió diària, l'eficàcia i la coordinació que realitzen els comandaments d’explotació de Bus amb estaments públics, personal d’emergències o els diferents cossos policials. En concret, un comandament d’explotació amb una relació històrica amb el cos policial ha estat distingit per diferents membres de Guàrdia Urbana de diversos districtes de Barcelona.
Des del mes de gener, s’han produït més de 1.000 incidències a la via pública que han requerit la col·laboració dels comandaments d’explotació amb els agents de la Urbana. En totes aquestes situacions, la figura d’un comandament d'explotació coordinant-se amb la Guàrdia Urbana esdevé essencial per al servei. Repartides entre incidències (669) i accidents (332), s’han atès circumstàncies relacionades amb actes populars, activitats reivindicatives, atenció a persones perdudes o malaltes, discussions, indisciplina viària, etc.
Nou Barris: 40 anys de Districte, 40 anys de creixement de la xarxa de transport públic
Nou Barris commemora els 40 anys de la seva creació com a Districte. I ho fa amb diverses activitats que expliquen els avenços en matèria d’espai públic, equipaments, habitatge, infraestructures i transport que s'han aconseguit gràcies a l'esperit reivindicatiu i lluitador de la seva gent.
Millores evidents en la qualitat de vida dels seus veïns i veïnes, un gran teixit associatiu en àmbits com la cultura, l’educació, l’economia, els drets socials, la infància i les persones grans, entre d’altres, mostren com ha canviat el paisatge del districte en aquests 40 anys. Millores que, en la majoria dels casos, han estat impulsades per les entitats i el veïnat dels barris, autèntics motors de la transformació contínua d'un dels districtes més reivindicatius de la ciutat de Barcelona.
Difícil resumir en 5 minuts 40 anys de transformació, però sí que volem destacar la millora en matèria de transport públic que es pot apreciar en el següent vídeo:
#TMBrecomana la 50a edició del FILMETS Badalona Film Festival
L’edició número 50 de FILMETS Badalona Film Festival es farà del 18 al 27 d’octubre i projectarà un total de 255 curtmetratges, dels quals 212 entraran en competició.
Enguany serà una edició molt especial, ja que servirà per commemorar 50 edicions, xifra rodona que converteix FILMETS en el festival de curtmetratges més antic d’Espanya. El festival va començar a caminar l’any 1969 amb el nom de 1ª Biennal de Cinema Amateur, d’àmbit estatal.
La sessió Inaugural projectarà el curt ‘The one note man’, que va ser seleccionada en la passada edició dels Oscars.
Ja es pot consultar la programació per assistir a les projeccions més interessants.
TMB hi col·labora fent difusió del festival.
La vigència del títol de transport T-16 s’amplia 6 mesos
L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM de Barcelona) va aprovar el passat 11 d’octubre, en Consell d'Administració, una ampliació de la vigència del títol de transport T-16 de 6 mesos, una mesura que ja s’aplica a totes aquelles persones que hagin complert els 16 anys entre l'1 de juliol i el 31 de desembre de 2024. Aquest període addicional en la caducitat del títol es podrà gaudir a partir de la data del seu aniversari
Per als qui ja han complert els 16 anys durant el primer semestre de 2024 (entre l'1 de gener i el 30 de juny), la T-16 continuarà essent vàlida fins al 31 de desembre d’enguany, tal com establia la normativa anterior.
Amb l’entrada en vigor d’aquestes noves condicions, els i les adolescents gaudiran sempre a partir d’ara d'un període extraordinari equivalent de vigència del títol de transport, amb independència de quan facin els anys.
Anticipar-se a la caducitat
L’ATM recomana a les famílies dels menors d’edat a qui els caducarà la T-16 el pròxim 31 de desembre, i que vulguin continuar fent servir el transport públic amb una T-jove, iniciar els tràmits per demanar la targeta de plàstic personalitzada com més aviat millor i així evitar aglomeracions d’última hora. Atès que els menors no poden sol·licitar la T-mobilitat per si mateixes, és la persona adulta responsable (pare, mare o tutor legal) qui ha de gestionar la sol·licitud. En aquest cas, com que la persona adolescent ja ha estat usuària de la T-16, ja està donada d'alta al sistema T-mobilitat. L’únic pas necessari en cas de necessitar una targeta personalitzada és adquirir el suport T-mobilitat de plàstic buit, que permetrà carregar-hi la T-jove o el títol de transport que s'ajusti millor a les seves necessitats a partir del nou any. El procés de càrrega el podran fer a través de la TMB App o en qualsevol màquina d’autovenda de la xarxa de metro.
Podeu trobar tota la informació sobre la T-jove en aquest apartat del web de TMB.
Sobre la T-16
El títol T-16 és un títol de transport per als nens i nenes amb una edat compresa des dels 4 anys i fins als 6 mesos posteriors de complir els 16 anys, que resideixin en qualsevol dels municipis que conformen l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità.
Es considera un títol social concebut perquè els infants puguin fer trasllats escolars amb transport públic en el seu municipi de residència de manera il·limitada i gratuïta, i sempre dins de la zona tarifària del municipi on tingui la residència el titular del títol.
Aquest títol de transport és rigorosament personal i intransferible i està expressament prohibida la seva utilització per part d’una persona diferent de la titular.
Actualment, les validacions amb la T-16 suposen el 8% del total de viatges amb títols integrats de l’ATM.