Canal de la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril

Conferència: “El tramvia núm. 29. Paral·lelismes i coincidències entre Barcelona i Milà”

El proper dimecres 20 de desembre de 2017 a les 18:30 es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona  la conferència a càrrec de Josep Maria Rovira i Ragué, enginyer industrial, amb el títol “El tramvia núm. 29. Paral·lelismes i coincidències entre Barcelona i Milà”.

Enguany s’han complert 50 anys de la supressió del tramvia núm. 29 a Barcelona i hem cregut oportú retre-li un petit homenatge en forma de visió comparativa amb la mateixa línia de Milà, d’igual número i indicador, Circumval·lació, i igual recorregut pel traçat de les antigues muralles. Farem un petit repàs de les seves respectives històries i traçats i podrem comprovar d’on van sortir les semblances casuals o volgudes i qui va ser el primer a utilitzar aquest distintiu. També farem un petit viatge pel diferent material mòbil que es va utilitzar al llarg dels anys a les dues ciutats i els canvis de traçat que s’han produït al llarg dels anys.

Inscripcions: Inscripcions col·legiats/associats Inscripció general

XVes 12 hores de modelisme ferroviari a ASVICAF

ASVICAF us convida a les seves XVes. 12 HORES DE MODELISME FERROVIARI el proper dia 17 de DESEMBRE del 2017, amb horari de circulacions de les 8h. del matí fins les 14 h. i de les 16h. fins les 20h.

A més de les 12 hores de circulacions tant de escala H0 ( 1:87 ) com escala N (1:160), hi haurà xerrades, vídeos, i es podrà veure la construcció de la nova maqueta així com els treballs que s’hi fan per adequar el nou local, biblioteca, videoteca, etc.

 

Train Mountain

Us imagineu un circuit de tren de jardi (5 polzades) de 42 km?

Doncs a Chiloquin (EEUU), hi ha un parc dedicat al mon ferroviari. En el següent video podreu disfrutar d’aquest parc amb un recorregut de 15 minuts aproximadament

Jornada de portes obertes a la AAFCB

El proper dissabte 16 de desembre de 2017 es celebrarà una jornada de portes obertes al local de la Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona.

Com és tradició, els socis poden participar lliurement amb el seu material, de totes les escales i èpoques, per fer-lo rodar per les maquetes.

També es podrá gaudir tot el dia del mercadet ferroviari molt nadalenc, situat al porxo exterior i dins del local, on els propis socis poden vendre el seu material o fer intercanvis, tot a un preu immillorable!

Al local social hi haurà durant tot el dia ofertes de llibres “outlet”.

Horari:  9:30 a 13:30 i 17:00 a 21:00 hores

C/ Doctor Trueta, 183
Barcelona
Telf. 93.310.52.97
Línia 4 de metro (groc)  Estació LLACUNA

Podeu descarregar en format PDF el cartell de la jornada.

Conferència: “El futur del Museu del Ferrocarril de Catalunya”

El proper dijous 30 de novembre de 2017 a les 18.30 hores es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona la conferència “El futur del Museu del Ferrocarril de Catalunya”, a càrrec de Pilar Garcia Fuertes, llicenciada en història contemporània i màster de gestió del patrimoni, i de lideratge i Directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya.

S’exposarà el procés de transformació que es duu a terme al Museu del Ferrocarril de Catalunya, iniciat en 2016 i que es perllongarà fins 2020. Amb aquesta renovació, ampliació i increment de continguts, el Museu aspira a viatjar cap al futur aprofundint en la tasca de consolidació com a centre viu de custodia del patrimoni, així com de coneixement i divulgació de l’univers ferroviari. En els últims anys, ja ha franquejat els seus límits físics en promoure el Màster en Sistemes Ferroviaris de la Universitat Politècnica, el primer cicle formatiu de manteniment de vehicles o en apropar els valors del transport per ferrocarril a gran part dels centres educatius catalans.

L’antic dipòsit de locomotores de Vilanova i la Geltrú, on avui es situa el Museu del Ferrocarril de Catalunya, afronta un canvi d’era. Aconseguir una subvenció de prop de dos milions d’euros procedent de l’1,5% cultural de la Secretària d’Estat del Ministeri de Foment per a la rehabilitació de la gran Nau del taller de reparacions (1881) ha suposat molt més que la major aportació econòmica dels seus 27 anys de vida. Ha constituït l’oportunitat d’actuar a la totalitat de les instal.lacions, de manera que el conjunt renovi la seva presentació i adquireixi la cohesió i l’atractiu que demanda la ciutadania del segle XXI.

Per donar el salt definitiu, l’any 2016 es va definir un Pla Director del Museu fins a l’any 2020. En aquesta reflexió general es contempla, al costat de la recuperació de la gran Nau, la realització d’una sèrie d’actuacions que requereixen una inversió escalonada per part de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles que completa la subvenció rebuda del Ministeri. Així mateix, el Pla també contempla la incorporació a l’exposició de nous vehicles i d¿elements de la memòria ferroviària que es considera interessant de preservar.

Inscripcions: col·legiats/associats  / general

La Fundació del Ferrocarril amb seu a Móra la Nova s’incorpora a la UNECTO

La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial – FPPFI – ha formalitzat aquest dissabte 18 de novembre la seva entrada dins la UNECTO. L’acte ha tingut lloc durant la celebració de l’Assemblea General a Ronce-les-Bains, a la Nova Aquitània. Aquesta federació està formada pels ferrocarrils turístics i museus ferroviaris de França, tot i que també inclou alguns socis de Bèlgica i Suïssa. La major part dels seus membres pertanyen a zones francòfones. Fins ara només hi havia dues excepcions, un tren històric turístic de Flandes i el Museu Basc del Ferrocarril. La FPPFI s’hi ha afegit després d’haver estat convidada a formar-ne part en reconeixement a la tasca que està duent a terme al Museu del Ferrocarril i pel seu projecte de tren històric turístic “Lo Caspolino”.

Tot just fa un parell de mesos el president honorari d’UNECTO, Louis Poix, visitava el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova junt amb una delegació de la federació europea FEDECRAIL. Ara, ha estat Jordi Sasplugas, president de la FPPFI, qui ha pogut presentar l’entitat i el projecte que aquesta promou davant els més de 300 assistents a l’Assemblea General de la UNECTO. Sasplugas s’ha felicitat per la bona acollida rebuda i per l’elevat grau d’interès que han despertat el museu i el tren històric turístic. La FPPFI està composada per l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial – APPFI, els Ajuntaments de Móra la Nova, Ascó, Flix, Garcia i Riba-roja d’Ebre, els Consells Comarcals de la Ribera d’Ebre, del Baix Camp i del Baix Aragó-Casp, la Cambra de Comerç de Reus, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya i l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona.

La UNECTO al seu torn està formada per empreses públiques i privades, associacions de voluntaris i col·lectius d’afeccionats al ferrocarril. Els seus membres representen més del 90% del tràfic de viatgers en trens turístics a França, amb un volum global de 3,7 milions de persones l’any. La federació té per objectius promoure la cultura ferroviària, defensar els interessos dels seus membres, compartir serveis i intercanviar informació. També actua com a interlocutora amb l’Estat i amb els principals agents institucionals. Igual que la FPPFI, la UNECTO està integrada a la federació europea FEDECRAIL. El president i el secretari de FEDECRAIL també van assistir com a convidats a l’Assemblea General de la UNECTO.

Exposició “El transport públic a Reus i comarca”

Els Amics del Ferrocarril de Reus ens informen de l’exposició EL TRANSPORT PÚBLIC A REUS I COMARCA. Des de l’any 1900 fins a l’actualitat, al Palau Bofarull de la Diputació, carrer Llobera, 15 de Reus.

Estarà oberta del 30 de novembre al 21 de desembre de 2017 en horari de dimarts a dissabte d’11 a 13 i de 17 a 20 hores.

Tancament del Museu del Ferrocarril per obres de millora a les instal·lacions

El Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú comunica que del 18 de desembre del 2017 fins al 31 de gener del 2018 tancarà les seves portes al públic amb motiu dels treballs d’una de les primeres fases de les obres de remodelació i millora de les instal·lacions.

Algunes de les accions previstes són, per exemple, la creació de la via de contorn darrere de les locomotores, que permetrà la circulació de vehicles ferroviaris; o també el projecte d’accessibilitat universal per millorar l’accessibilitat a totes les persones més enllà de la seva diversitat funcional.

Per a més informació consulteu el web del Museu.

Funifira 2017 a Gelida

La Federació participarà un any mes a la FUNIFIRA 2017 de Gelida, que se celebrarà els propers 10, 11 i 12 de NOVEMBRE de 2017.

La FCAF muntarà una maqueta de trens a escala N al Pavelló i un tren tripulat al pati de l’Escola Montcau. Les dues activitats seran el dissabte 11 matí i tarda i el diumenge 12 al matí.

Per a més informació podeu veure el web de l’Ajuntament de Gelida i descarregar el programa de la fira en format PDF.

Olla ferroviària a RailHome Bcn

El proper diumenge dia 12 de novembre de 2017 es celebrarà a RailHome Bcn (Igualada) l’activitat “La cuina de la nostra memòria”.

L’activitat s’enmarca dins la segona setmana de Turisme Industrial organitzada per la XATIC ( Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya) de la qual el museu en forma part, i consisteix en un tast de la famosa OLLA FERROVIÀRIA que menjaven els treballadors dels trens de vapor al segle passat, i que es cuinarà al Museu. Amb l’entrada d’adult al Museu es podrà fer el tastet de franc.

Ben trobats: Col·leccionistes de trens

L’Ignasi Riera de l’Associació Amics del Tren Olot-Girona intervé al programa Ben Trobats de La Xarxa TV mostrant, entre altres objectes, el nou mòdul del baixador de la hidroelèctrica de la Cellera de Ter del ferrocarril Olot-Girona.

Conferència “Els orígens de Renfe: Inventari de material motor”

El proper dijous 26 d’octubre de 2017 a les 18.30 hores es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona la conferència “Els orígens de Renfe: Inventari de material motor”, a càrrec de Josep Calvera Pi.

La conferència donarà notícia de les lleis vigents sobre el FC en el moment de la creació de Renfe, de l’especulació del moment, de quines eren les companyies existents sobre el mapa ferroviari i dels efectes de la planificació no apropiada.

A continuació, s’explicaran els detalls de la creació de Renfe, es descriuran les característiques del parc de locomotores heretat i s’analitzaran les primeres decisions de la companyia creada. S’acabarà la conferència justificant la necessitat de fer un inventari del material motor disponible en aquell moment i descrivint obres que el recullen.

Inscripcions: col·legiats/associats / general

Móra la Nova rep dues locomotores dels anys 50 i 60 que s’incorporaran al Caspolino

Una d’elles serà restaurada per encapçalar la primera fase del projecte junt amb la ‘ye-yé’

Móra la Nova ha rebut aquest diumenge 15 d’octubre dues noves locomotores dels anys 50 i 60 que s’incorporaran al projecte del tren turístic “lo Caspolino”. Es tracta de l’Alstom  7631 (Macosa, 1956) i l’Alstom 276-202-9 (CAF, 1963). Les locomotores han entrat a l’estació de matinada, provinents de Madrid – Fuencarral, i tenen un alt valor històric, ja que van ser les primeres elèctriques que van modernitzar la xarxa ferroviària després de la Guerra Civil. El Museu del Ferrocarril incorpora així dues locomotores elèctriques anomenades ‘les franceses’ pels ferroviaris de l’època. Aquestes màquines van prestar servei des del 1956 en el recorregut de Barcelona a Móra la Nova, on s’acabava el traçat elèctric, i des d’aquest punt els combois continuaven el trajecte cap a Madrid amb locomotores de vapor (o al revés en sentit contrari).

Les locomotores d’aquest tipus van acabar la vida activa a principis dels 90. Un cop van ser retirades del servei, algunes van ser desballestades, però no totes. Les que han arribat a Móra han estat, fins el dia d’avui, custodiades al Museu Nacional Ferroviari, segons ha explicat el president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (FPPFI), Jordi Sasplugas. Ara, Móra la Nova n’ha aconseguit la custòdia mitjançant una cessió de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i dissabte es va iniciar el trasllat especial des de Madrid en un trajecte de 15 hores. “Una odissea”, ha comentat Sasplugas, que ha explicat que també s’han transportat un comboi d’altres vehicles que es destinaran a Martorell. Es tracta d’un vagó tancat del tipus J, tres cisternes de 1931 construïdes per Tallers de Miravalles, Palència i Ibaizábal (Biscaia) que van pertànyer a la Companyia del Nord, un cotxe mixt de primera classe de la Companyia de l’Oest (AW-602 de 1931, Naval de Sestao) i un cotxe de tercera classe de la Companyia del Nord (CC-806) que va finalitzar la seva activitat dins la composició d’un tren herbicida. Aquests elements estaran en dipòsit durant unes setmanes al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova.

El repte immediat dels voluntaris del Museu és restaurar la locomotora Alstom 7631, la qual conserva el color original verd, descolorit pel pas del temps. Un cop es repari, “lo Caspolino” ja tindrà a disposició dues locomotores a més de dos cotxes de viatgers ja restaurats, i tres cotxes de viatgers més en vies de restauració. El tren, que circularà entre el Baix Aragó, les Terres de l’Ebre i Tarragona, està previst que es posi en funcionament l’estiu del 2019.

INOUI: La nova proposta d’SNCF

Des del passat dia 2 de juliol la SNCF va fer un canvi de pàgina amb la nomenclatura del seu producte d’alta velocitat (TGV) per un de més innovador INOUI. Aquest nom s’afageix als TGV low cost OUIGO i OUIBUS. Descobriu com son els nous INOUI o TGV l’Océane en 360º

Páginas