Canal de la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril

Projecte Erasmus+ a Les Franqueses

Convidats per l’Escola Joan Sanpera i Torras de Les Franqueses, una delegació de la FCAF ha assistit a la cloenda de les jornades que s’han celebrat a Les Franqueses amb nois i noies de 6è de Polònia, Itàlia, Lituània, Grècia, Eslovàquia i Catalunya. Al final del projecte s’ha presentat una maqueta de tren, feta amb mides del Mòdul Júnior, construïda en cada un dels països i portada a Les Franqueses. La gestió de la maqueta l’han fet els companys de l’associació Via Oberta de Les Franqueses. Per a més informació, podeu consultar el web de l’Ajuntament de les Franqueses del Vallès: Us acompanyem algunes imatges de l’acte.

Conferència: “Línia Transpirinenca, passat, present i futur”

Dins dels actes de celebració del 75è aniversari de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, el proper dijous 30 de maig de 2019 a les 18:30h es celebrarà la conferència “Línia Transpirinenca, passat, present i futur” a l’Espai Provença, Estació FGC de Provença, Barcelona, a càrrec de Jordi Valero.

El nom Ferrocarril Transpirinenc indica cada una de les línies de ferrocarril que al segle XIX es varem proposar de comunicació entre Espanya i França. Els governs dels dos estats varen estudiar-ne més d’una desena de recorreguts, però només tres es varen acordar en el Conveni dels Ferrocarrils Transpirinencs de 1904.

La construcció del tram Ripoll-Puigcerdà, va haver de solucionar moltes dificultats tècniques i humanes. La climatologia de la zona és força extrema, s’havien de perforar molts túnels, que en el de Toses era d’una longitud considerable. L’anus 1922 el primer tren va arribar a Puigcerdà i el 1927 es va iniciar el servei fins a la Tor de Querol, on hi ha servei diari a Paris.

Ruta guiada pel patrimoni ferroviari de Mataró

En ocasió del Dia de l’Associacionisme Cultural, el proper dimarts 4 de juny de 2019 de 18 a 20:00 h es durà a terme una ruta guiada pel patrimoni ferroviari de Mataró, a càrrec de Xavier Nubiola. El lloc de trobada serà la plaça Miquel Biada.

Organitza: Cercle Històric Miquel Biada

Trobada de Vaporistes al Parc de Ribes Roges

Els companys dels Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú – AFEVI ens comuniquen que el proper 2 de juny de 2019 celebren la seva trobada anual de vaporistes.

El programa d’actes serà el següent:

  • 09,00 hores        Recepció de participants
  • 10,00 hores        Inici circulació lliure
  • 12,00 hores        Inauguració oficial de la trobada
  • 14,30 hores        Aturada per dinar
  • 17,00 hores        Represa de la circulació
  • 20,30 hores        Finalització de la trobada

Per dinar, AFEVI facilitarà cadires, taules, “barbacoa”, carbó vegetal i begudes. Només cal portar-se el menjar.

Esperem gaudir de la presencia de tots vosaltres a la nostra festa.

 

IMPORTANT:

Per tal de poder preparar tota la infraestructura, taules, cadires i demés:

És obligatori que ens comuniqueu la vostra assistència per correu electrònic, abans del 25 de maig,  a: info@afevi.org

Viatge amb el Tren Blau a Nonaspe

Els companys de la AZAFT ens anuncien que el proper diumenge 2 de juny de 2019 realitzaran un viatge amb el seu Tren Blau a Nonasp.

PRÓXIMO VIAJE DEL TREN AZUL:  EXPRESO NONASPE

El próximo 2 de JUNIO volverá a circular el Tren Azul. Reservar billetes: http://www.trenazul.es/verviaje.php?id=36

El próximo domingo 2 de junio, circulará nuevamente el Tren Azul con un destino muy especial, NONASPE (Nonasp). La ASOCIACIÓN DE AMICS DE NONASP y la compañía MGS Seguros, con la colaboración de la Asociación Zaragozana de Amigos del Ferrocarril y Tranvías (AZAFT) y el patrocinio de la Comarca del Bajo Aragón-Caspe (Baix Aragó – Casp), el Ayuntamiento de Nonaspe, Frutos Secos Ráfales, Frutas García Zurita y Zaratrén, han organizado la circulación del EXPRESO NONASPE.

Partiendo de la estación de ZARAGOZA DELICIAS, y tras recoger viajeros en la estación de Goya, el TREN AZUL recorrerá la mítica línea de los directos a Barcelona hasta la localidad de Nonaspe (Nonasp), efectuando una breve parada comercial en Caspe.

El ferrocarril llegó a Nonaspe (Nonasp) el 15 de diciembre de 1893. Debido a la complicada orografía, el trazado a su paso por Nonaspe (Nonasp) fue calificado por la prensa de la época como “el museo de la ingeniería española”.

“Los que estén acostumbrados a ver obras de ferrocarriles y den una vuelta por Fayón y Nonaspe, tendrán que confesar que jamás vieron en ferrocarril alguno obras mejor estudiadas, construcciones tan sólidas, ni fábricas tan bien acabadas. Esta es la nota dominante en todo el trayecto que comprende los pasos del Matarraña.”
Diario La Vanguardia, 4-12-1892

El precio del billete es 25 euros. Para aquellos que quieran ir en coche salón de lujo ZZ-1601 pueden pagar un billete de 30 euros y para los que quieran ir en el coche estafeta DGCT-1529 el precio es de 20 euros. Los niños hasta 3 años que no ocupen plaza, no pagan billete, pero debe comunicarse en el apartado de observaciones. En este precio se incluye el SOV. Los billetes pueden reservarse en la web www.trenazul.es

Horarios: 
– 8:57 h: Salida del EXPRESO NONASPE desde Zaragoza-Delicias.
– 9:02 h: Salida de la estación de Zaragoza-Goya.
– 10:57 h: Parada comercial en estación de Caspe.
– 11:31 h: Llegada a la estación de Nonaspe.

– Traslado en autobús de la Estación al Pueblo.
– Visita a la localidad.
– Comida libre. (Se remitirá a los viajeros información de los restaurantes)

– 17:24 h: Salida del EXPRESO NONASPE.
– 17:57 h: Parada comercial en estación de Caspe.
– 19:50 h: Llegada a la estación de Zaragoza-Goya.
– 20:08 h: Llegada a la estación de Zaragoza-Delicias.

VISITAS A REALIZAR EN NONASPE:

– Museo etnológico: 
El museo etnológico pertenece a la Associació Amics de Nonasp desde 1996. Sus mas de 500 m2 se distribuyen en veinte espacios expositivos que muestran como se desarrollaba la vida en los entornos rurales. Desde los trabajos del campo, los oficios y la vida cotidiana. Una maravilla que remontara a todos los visitantes a tiempos lejanos, pero no tanto.
– Antigua oficina de Correos: 
Des de los años ‘60 , hasta 1os primeros años del nuevo siglo. Daniel Maza Pons fue el ultimo cartero clásico, presidente y fundador de la Asociación Amics de Nonasp.
– La Iglesia: 
La Iglesia de San Bartolomé, es una de las mas antiguas de la comarca, fue construida por los Templarios en el siglo XIII, sobre de una primitiva iglesia románica. Se considera de estilo gótico, de una sola nave de 17 m de largo por 10 de ancho, está iluminada por óculos. Las dos capillas laterales que podrían ser de los siglos XV – XVI. La torre se de mitad del siglo XX. Anteriormente había una espadaña.
– Casa de los infanzones de Turlán: 
En el siglo XVI tenemos noticias de los hermanos Miguel y Bartolomé Turlan, que desarrollan sus carreras en los Países Bajos. Miguel estudia en la universidad de Amberes, donde ejerce de mercader y en el año 1537 es designado cónsul de la nación de Aragón. Bartolomé Turlán, en 1555 es canónico de la catedral de la misma Ciudad.
– El Castillo – Ayuntamiento: 
Las primeras noticias, son del año 1133, en que Alfonso I lo conquista a los árabes. Fue propiedad de los Templarios en 1248, hasta su disolución al 1308 que pasó a los Hospitalarios. Los tres escudos de la puerta de entrada son, el del medio de la orden del Hospital, el de la derecha de Antonio de Fluvià gran maestro de la orden y el de la izquierda de la familia Luna, uno de sus miembros Salvador Luna fue comendador de Nonaspe. Des de 1988 es el ayuntamiento de la villa.
– La Prisión: 
El año 1696, en la plaza de la Iglesia, se construye el edificio de la Casa de la Villa, y cómo se trata de un edificio de pequeñas dimensiones, se busca un local próximo para habilitarlo como prisión pública municipal. La prisión tenía un carácter local y consta de dos espacios claramente diferenciados, un piso elevado, donde los presos tendrían libertad de movimiento y un calabozo subterráneo, de pequeñas dimensiones, donde no entra la luz del día y durante muchos meses del año hay aguas subterráneas.
– Ermita de la Virgen de dos Aguas: 
En un paraje maravilloso donde confluyen las aguas de los ríos Matarraña y Algars, se encuentra la ermita de la Virgen de las dos Aguas, que data de principios del siglo XVI. En 1859 se construyeron las dependencias adosadas y el 1985 una amplia galería de arcos en la parte sur y este. En el año 2008 se recupero el retablo barroco.

– El TREN AZUL permanecerá abierto al público durante su estancia en NONASPE entre las 12 y las 15 horas.

En esta ocasión el tren estará operado por ALSA. La locomotora titular del viaje será una locomotora diésel de ADIF de la serie 310.

La composición del Tren Azul estará formada por el coche salón ZZ-1601, el coche restaurante WR-2747, con interiores de marquetería originales de 1926, el coche restaurante WR-3567, que además de las plazas sentadas tendrá servicio de bar durante todo el trayecto, los coches camas YFt-4648 y T2-5423 en posición día, la estafeta postal DGCT-1529 con plazas sentadas, el coche estafeta P3-3067 con el museo postal, y el furgón postal PD-198 con maquetas y zona de vídeo.

Para reservar plazas podéis hacerlo mediante el sistema de reservas de la página web del Tren Azul www.trenazul.es

Para cualquier duda podéis localizarnos en el 656378849

Os rogamos nos ayudéis a darle la mayor difusión para poder llenar el tren. Tenéis el cartel del viaje adjunto para que podáis mandarlo a amigos y familiares.

Recibe un cordial saludo,

Carlos Abadias

Presidente de AZAFT

 

Fira del Vapor – 160 anys arribada del tren a Sant Vicenç

L’Associació Sant Vicenç de Castellet Amics del Ferrocarril ens comunica que els propers dies 18 i 19 de maig de 2019 es celebra la 11a edició de la Fira del Vapor de Sant Vicenç de Castellet.

  • Exposició sobre el 160 Aniversari de la línia.
  • Muntatge modular per part d’ASVICAF amb circulacions de vapor.
  • Tren tripulat a càrrec de l’associació Railway Transit Anoia d’Hostalets de Pierola.
  • Multitud d’activitats i de comerços relacionats amb el poble.

Per a més informació podeu visitar el web firadelvapor.cat.

La FCAF a l’exposició Fédé Rail

Els propers 1 i 2 de juny de 2019, una delegació de sis persones de la FCAF participaran a l’esposició FÉDÉ RAIL a Pithiviers (França) convidats per la FEDERACIÓ FRANCESA D’AMICS DEL FERROCARRIL. Presentarem els mòduls escala H0m representant l’estació de Villanueva del Duque-Alcaracejos fets per l’Albert Cartagena.

III Trobada de mòduls ferroviaris a Caldes de Malavella

Els companys de l’associació de Caldes de Malavella ens conviden a participar a la seva 3a TROBADA DE MÒDULS FERROVIARIS a Caldes de Malavella, els propers 29 i 30 de juny de 2019.

L’horari serà: dissabte 29 de 10:00 a 14:00 i de 16:00 a 20:00 hores, i diumenge 30 de 10:00 a 14:00 hores.

Podeu descarregar el cartell de la trobada en format PDF.

Conferència: “La història del ferrocarril a Mallorca: una projecció de futur”

El proper dijous 23 de maig de 2019 a les 18:30 es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona, Via Laietana, 39 de Barcelona, la conferència “La història del ferrocarril a Mallorca: una projecció de futur”,  a càrrec de Guillem Febrer, president de la Fundació Ferrocaib.

Mallorca fou un testimoni clau en la historia del desenvolupament ferroviari al mediterrani. Juntament amb Còrsega i Sardenya desenvolupà una àmplia xarxa de ferrocarril insular. Més de 250 km de vies recorrien la geografia illenca i, com si d’un sistema circulatori es tractés, irrigava les estructures agràries i industrials de l¿illa tot comunicant-les amb un punt neuràlgic: el port de Palma. Una infraestructura clau que abastia Mallorca de mercaderies i per on s’exportaven arreu d’Europa els productes que sortien dels camps i les industries de l’illa.

Una industria caiguda en l’oblit per enaltir un turisme que, suposadament, va treure l’economia insular de la pobresa. Una història oblidada que va veure la llum gràcies al ferrocarril.

El ferrocarril fou més que un mitjà de transport. Canvià radicalment la societat i l’economia de l’època. I encara més, canvià la mentalitat dels homes i dones que el van veure néixer.

La Fundació Ferrocaib ha assumit la responsabilitat de preservar tot aquest patrimoni, material i immaterial. Com s’ha de transmetre aquesta significació a la societat actual? Com podem aprofitar-lo per continuar aportant valor als nostres dies? Quin projecte podem generar per fer-ho possible? Quin és el compromís de la Fundació Ferrocaib?

Durant la conferència s’intentarà donar resposta a aquestes preguntes alhora que ens traslladarem als darrers decennis del segle XIX per assistir al naixement d’una nova era: l’era del ferrocarril.

Inscripcions col·legiats/associats / Inscripció general

Dissabte d’activitats al Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

El proper dissabte 18 de maig de 2019, amb motiu de la tercera edició de la Fira Actiu Natura a Móra la Nova, el Museu del Ferrocarril oferirà diverses activitats extraordinàries. A banda de la visita guiada habitual de les 11.30h i de les 17.00h, a la sessió de tarda es podrà gaudir de la visita teatralitzada “Un passeig per l’estació” a càrrec del grup local de teatre “L’Estació”. A més, al llarg del dia, aquells que ho desitgin podran conduir la locomotora “Memé” dins de les instal·lacions del Museu després de rebre la formació necessària. Podeu demanar més informació sobre horaris i tarifes a promocio@museuferrocarril.org.

La “Cuco” arriba al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova

Es tracta d’una locomotora de vapor Marcinell et Couillet fabricada el 1886 a Bèlgica.
Un cop restaurada serà la segona en funcionament més antiga a Catalunya i entre les cinc primeres de l’estat.

Aquesta tarda a primera hora ha arribat al Museu de Móra la Nova una locomotora de vapor fabricada el 1886 per Marcinell et Couillet a Bèlgica. Es tracta de la 020T MZA 606, del tipus conegut com a “Cuco”. La peça ha estat cedida en dipòsit pel Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i fins ara havia estat ubicada al Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú.

Aquest matí s’han dut a terme les tasques de preparació i posterior trasllat, per a les quals s’ha comptat amb la total col·laboració del Museu del Ferrocarril de Catalunya, en un exemple més de cooperació en favor del patrimoni ferroviari.

Un cop trasllada mitjançant un transport especial per carretera, la locomotora ha arribat a la nau cotxera del Museu de Móra la Nova cap a les 14.30h. A partir d’ara el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova redactarà un projecte de restauració i s’iniciarà el procés de posada en valor de la peça. Un cop restaurada serà la segona en funcionament més antiga a Catalunya i entre les cinc primeres de l’estat.

Així doncs, cada cop estem més a prop de poder disposar d’una locomotora de vapor operativa al nostre Museu i de què la tracció a vapor retorni a Móra la Nova.

Trobada trens tripulats de 5″ al Parc de Misericòrdia

Els Amics del Ferrocarril de Reus ens anuncien que el proper 11 de maig de 2019 organitzen la XV TROBADA DE TRENS TRIPULATS DE 5 POLZADES al Circuit del Parc del Trenet del Santuari de Misericòrdia.

Programa previst:

  • De 9 a 10.30 recepció de participants
  • L’esmorzar serà per lliure
  • De 10.30 a 13.30 circulació de Trens
  • A les 14 h. Dinar de Germanor al Restaurant-Bar Europa
  • De 17 a 19 hores circulació de Trens

Per a més informació podeu descarregar la convocatòria en format PDF.

XIV Trobada de vapor viu a Torrellano

L’Associació Alacantina d’Amics del Ferrocarril organitza per als propers dies 11 i 12 de maig de 2019 la XIV Trobada de vapor viu al circuit de l’estació de Torrellano.

Conferència: “Les locomotores 252 de Renfe”

El proper dijous 25 d’abril de 2019 a les 18:30 es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona, Via Laietana, 39 de Barcelona, la conferència “Les locomotores 252 de Renfe”,  a càrrec de Narcís Colomer, enginyer industrial, i descriurà com es va desenvolupar la posada en servei de les 252 d’ample ibèric des del punt de vista del responsable de manteniment del taller de Barcelona Can Tunis en aquells anys.

Les locomotores de la sèrie 252 de Renfe van ser adquirides en el marc de les inversions per a la posada en servei de la línia d’alta velocitat Madrid – Sevilla, amb motiu de l’Exposició Universal de 1992. La inversió en material rodant va consistir en un total de 24 trens d’alta velocitat de la sèrie 100, subministrats per Alsthom, i 75 locomotores de la sèrie 252, subministrades per Siemens.

Les 252 van entrar en servei a partir de 1992, 15 de les quals amb ample estàndard per als trens de viatgers entre Madrid i Sevilla, i unes altres 60 amb ample ibèric per als trens de viatgers de la xarxa convencional. Per al seu manteniment, les locomotores d’ample ibèric van ser adscrites al taller de Barcelona Can Tunis i, a partir de 1995, es van anar distribuint per altres tallers, com Madrid Fuencarral o València Font de Sant Lluís. L’arribada d’aquestes locomotores, amb la seva tecnologia de tracció amb motors asíncrons trifàsics, va representar el triomf d’aquest tipus de motors per a tots els nous trens de Renfe i l’abandonament de la tracció mitjançant motors de corrent continu.

Inscripcions col·legiats/associats  / Inscripció general

Concentració contra el Desmantellament de la línia PortAventura-Salou-Cambrils

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ens comunica que preparen una concentració pel dissabte 6 d’abril de 2019 a Salou per tal d’evitar el desmantellament immediat de la línia actual quan s’inauguri la nova variant.

Des de diverses entitats i sindicats portem anys treballant contra els desmantellaments ferroviaris. Primer a Figueres, el vam aturar, i ara ens toca pencar per evitar la pèrdua de les estacions cèntriques de Salou i Cambrils. Segurament sabreu que el govern té plans per tranviaritzar el recorregut, però exigim que mentre no hi hagi projecte ferm ni finançament es mantingui un servei de Rodalies, i no deixar les persones viatgeres abandonades: més de 675.000 passatgers pugen i baixen cada any a les estacions cèntriques de Salou i de Cambrils. Per això us demanem participar a aquesta mobilització del proper dissabte 6 d’abril a les 11h a l’estació de Salou.
Agrairiem tant la participació com la difusió d’aquest acte. Ens juguem el tren. Com l’any 1978 amb la línia d’Igualada, l’hem de poder salvar.

Per a més informació visiteu el web de la PTP: https://transportpublic.org/6abril/

Páginas