Canal de la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril

Jornada tècnica oberta de mòduls M360C a Montcada i Reixac

El proper dia 23 de novembre de 2019 l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Montcada i Reixac farà una Jornada Tècnica Oberta de Mòduls M360C de via C de Märklín, on muntaran  30 metres de mòduls per a comprovar el seu funcionament.
El control de circulació serà DIGITAL (MFX, MOTOROLA, DCC amb accés Wifi).

Lloc: Gran Casino de Terra Nostra – Crta. N-150, Km. 2,6 a Montcada i Reixac (Terra Nostra-Santa María).
Horari: 10.00 a 19.00

Conferència: “FGC i el Centre de Comandament Integrat; la materialització d’un sistema de gestió de serveis ferroviaris”

El proper dijous 28 de novembre de 2019 a les 18:30 es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona, Via Laietana, 39 de Barcelona, la conferència “FGC i el Centre de Comandament Integrat; la materialització d’un sistema de gestió de serveis ferroviaris”, a càrrec d’Oriol Juncadella, enginyer de Camins, Canals i Ports per l’escola de Barcelona (UPC) i director de FGC Operadora.

Centre de Comandament Integrat (CCI) de FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, primera empresa pública constituïda per la Generalitat de Catalunya l’any 1979, opera serveis ferroviaris en línies metropolitanes, regionals, de mercaderies i de caire turístic, administrant les seves pròpies infraestructures. Això li permet assolir uns nivells d’excel·lència operativa i de prestacions com la puntualitat, la disponibilitat o les hores de formació homologables a operadors coneguts i reconeguts mundialment, com els que operen en ciutats com Tokio, Hong Kong, Sidney, Melbourne, Munich, Londres, San Francisco o Copenhaguen.

El ponent detallarà el model de gestió d’FGC, des dels seus orígens basat en una planificació realista, que ha permès anar fent evolucionar els serveis prestats de manera gradual i, paulatinament a través de la renovació dels actius (infraestructura, superestructura i sistemes), la millora de les infraestructures per augmentar-ne la capacitat i la seguretat, acabar-hi incorporant un parc de material mòbil per produir serveis de mobilitat d’acord amb les necessitats i expectatives del client. Es veurà com aquesta focalització en les necessitats del client han permès orientar des de sempre la gestió del servei quant a mobilitat, atenció, informació i tot un ventall d’elements intangibles en els que es recolza la reputació de l’empresa.

Es passarà revista al model d’explotació del Centre de Comandament Integrat, la peça clau de la producció del servei d’FGC. S’estudiarà la seva ergonomia i les interrelacions entre la gestió de la circulació dels trens, la gestió de l’atenció al client en les estacions, la gestió de la informació al client, i la gestió del sistema d’alimentació elèctrica. Es farà èmfasi en la gestió d’incidències, element essencial per a garantir la millor resposta possible front a les vicissituds a les que està sotmesa l’operació d’un servei ferroviari.

Es veurà com de la coordinació precisa entre les diferents tecnologies que constitueixen el sistema ferroviari, els equips humans que les dimensionen, les operen i les mantenen i els protocols d’actuació, se’n deriva la prestació d’un servei que maximitza l’aprofitament de la capacitat (100% en hora punta) i del material mòbil (90%), assolint una puntualitat del 99,5% i uns índexs de satisfacció que freguen l’excel·lència.

La presentació anirà a càrrec d’Oriol Juncadella, enginyer de Camins, Canals i Ports per l’escola de Barcelona (UPC) i director de FGC Operadora, la divisió d’Operacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. És diplomat en Direcció d’empreses per l’IESE, President de la Comissió de Mobilitat, Transport i Logística del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, coordinador del Grup d’Experts en Operacions Ferroviàries de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i membre dels Comitès de Ferrocarrils Regionals i Suburbans de la UITP (Unió Internacional del Transport Públic) i de la UIC (Unió Internacional de Ferrocarrils).

Inscripcions col·legiats/associatsInscripció general

Viatge amb el Tren Blau a Haro

Els companys de la AZAFT ens anuncien que el proper dissabte 9 de novembre de 2019 realitzaran un viatge amb el seu Tren Blau a Haro.

PRÓXIMO VIAJE DEL TREN AZUL:  TREN DEL VINO DE RIOJA, con motivo de la Semana del Enoturismo de Haro

El próximo 9 de NOVIEMBRE volverá a circular el Tren Azul. Reservar billetes:  http://www.trenazul.es/verviaje.php?id=42

Recorrido: Casetas – Haro – Casetas

Recorriendo la ribera del Ebro cauce arriba hasta llegar a los viñedos de La Rioja, visitaremos en esta ocasión la localidad histórica de Haro. Coincidiendo con el día Europeo del Enoturismo, Haro celebra durante toda la semana actividades dedicadas al fomento del turismo del vino. Sus bodegas se visten de gala para recibir visitantes de todo el mundo que vienen a conocer donde se hacen los ricos caldos de rioja.

Una vez llegados a Haro los guías nos acompañarán para hacer un recorrido por el casco histórico de la localidad, declarado conjunto histórico artístico en 1975, donde destacan los Palacios, así como la Iglesia de Santo Tomas.

Tras la visita la comida será libre, se recomienda reservar ya que son días de gran afluencia de visitantes y los restaurantes pueden estar llenos. En este enlace encontrarán todas las opciones gastronómicas que Haro nos ofrece: https://www.haroturismo.org/gastronomia/restaurantes/

A las 16:30 de la tarde nos volveremos a reunir frente a la entrada de Bodegas Bilbaínas, situada junto a la estación, para realizar una visita guiada a los calados históricos de la bodega, para terminar con una degustación de su vino estrella, Viña Pomal Reserva Selección. La visita durará una hora y media y además los visitantes serán obsequiados con descuentos para comprar en la tienda de la bodega

El programa previsto para el viaje es el siguiente:
– 8:20 h: salida del Tren Azul desde CASETAS
– 11:35 h: llegada del Tren Azul a HARO

– Visita guiada a la localidad
– COMIDA LIBRE (recomendable reservar)
– 16:30 h Visita a los calados históricos de Bodegas Bilbaínas
– Degustación de vino Viña Pomal Reserva Selección.

– 18:30 h: salida del Tren Azul desde Haro
– 21:46 h: llegada a CASETAS

El precio del billete es de 38 euros en Tarifa General, teniendo la posibilidad de viajar en el coche salón ZZ-1601 por 50 euros, o en la Estafeta Postal DGCT-1529 por 33 euros (33/45/28 euros para socios de AZAFT). En este precio se incluyen, además del viaje en el Tren Azul ida y vuelta, la visita guiada a Haro y la entrada a Bodegas Bilbaínas, además de la degustación de vino. Este precio también incluye el Seguro Obligatorio de Viajeros. Para reservar billetes:  http://www.trenazul.es/verviaje.php?id=42

Hemos habilitado la posibilidad de comprar un billete donativo de “Fila 0” que permite tener toda la información del viaje, aunque no se pueda viajar en el tren, colaborando con el mantenimiento del Tren Azul. A los viajeros “Fila 0” les remitiremos los billetes desde la Estafeta Ambulante del Tren Azul. Para ello se puede comprar el billete más reducido de los que están a la venta indicando en las observaciones que es FILA 0.

En esta ocasión el tren estará operado y patrocinado por ALSA. La locomotora titular del viaje será una de las dos 2100 históricas que mantiene este operador, que proporcionará un pausado y placentero viaje a Haro.

La composición estará formada por el furgón postal PD-198 con las maquetas y la sala de proyecciones, el P3-3067 con el museo postal, el DGCT-1529 con plazas sentadas, el WR-3567 que además de las plazas sentadas tendrá servicio de bar durante todo el trayecto, y el T2 y el YFt en posición día para ir cómodamente sentados disfrutando del paisaje. La composición se completa con el coche restaurante WR-2747, con interiores de marquetería originales de 1926, y se cierra con el coche salón ZZ-1601, dotado de mirador para poder ir viendo la vía.

¡NO OS DEMORÉIS EN RESERVAR! las plazas del Tren Azul son limitadas y se terminan rápido.

Manifest de la FCAF

Davant els esdeveniments viscuts darrerament a Catalunya, la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril – FCAF, MANIFESTA:

Primer: Que aquesta sentència significa la culminació d’un procés de judicialització de la política, punt al qual mai no s’hauria d’haver arribat.

Segon: El nostre desacord amb la sentència, perquè no resol el conflicte polític.

Tercer: Que es tracta d’una sentència injusta per la seva duresa.

Quart: Denunciem les conseqüències greus que aquesta sentència té sobre els drets polítics de la ciutadania i els drets de manifestació, d’expressió, de lliure associació i de dissidència política, suposant un retrocés per a la qualitat democràtica de la nostra societat.

Cinquè: Rebutgem tota mena de violència expressada al carrer, en qualsevol de les seves formes, perquè amenaça la tolerància i la convivència pacifica i cívica dels ciutadans i ciutadanes.

Sisè: Rebutgem i censurem qualsevol acció policial de violència, de detencions o de mesures d’excepcionalitat, que siguin contràries a la proporcionalitat deguda.

Dia del Modelisme Ferroviari

Com cada any, el proper 2 DE DESEMBRE es celebrarà a nivell mundial el DIA DEL MODELISME FERROVIARI, a iniciativa del MOROP i d’altres organitzacions relacionades amb el món del ferrocarril.

La FCAF, en tant que membre del MOROP, s’hi adhereix des de fa uns anys.

Hem convidat a les associacions, fabricants, distribuïdors, botigues, maquetes visitables… a que d’una manera o altra participin a donar a conèixer aquesta activitat.

Per fer-ne difusió, podeu descarregar-vos el logo del Dia en diferents mides, així com el cartell de la jornada per poder fer-ne publicitat.

Format JPG, color RGB, 72 punts per polzada. Format JPG, escala de grisos, 72 punts per polzada. Format JPG, color CMYK, 300 punts per polzada. Format JPG, escala de grisos, 300 punts per polzada.

En quant al cartell, veureu que hi ha dos models, el “cartell GRAL” i el “cartell ASSO”, es poden imprimir en mida A3.

El cartell GRAL es el cartell per anunciar la jornada, es pot fer servir per anunciar el Dia en aparadors de botiga o als actes organitzats per les entitats participants.

El cartell ASSO està pensat per que pugueu anunciar les vostres activitats sobre del cartell tipus, l’espai existent entre el text en vermell del Dia i els logos, està previst per fer-hi una reimpressió amb la data i hora, el lloc, el nom de l’activitat, el nom de l’associació organitzadora, el vostre logo…

 Descarregar Cartell GRAL (PDF)  Descarregar Cartell ASSO (PDF)

També posem l’enllaç al web central del Dia del Modelisme Ferroviari (Tag-der-modelleisenbahn) http://www.tag-der-modelleisenbahn.de/de/ on, tot i en alemany a l’origen, podeu donar-vos compte de l’abast de l’acció. També hi trobareu les activitats situades en un mapa, amb la seva localització exacta.

Conferència: Actuacions urgents a la xarxa de Rodalies

El proper dijous 17 d’octubre de 2019 a les 18:30 es durà a terme al Col·legi d’Enginyers Industrials de Barcelona, Via Laietana, 39 de Barcelona, la conferència “Actuacions urgents a la xarxa de Rodalies”, a càrrec de Pere Macias, enginyer de Camins, Coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya.

Arrel de l’estudi realitzat del funcionament actual de la Xarxa de Rodalies i de les seves mancances, el ponent ens explicarà com es volen resoldre a curt termini els dèficits més rellevants en el seu funcionament, tant des del punt de vista de la fiabilitat del servei com de la oferta de capacitat de transport.

Es farà especial menció als canvis de topologia de la Xarxa que es proposen, per tal de evitar cisallaments que penalitzen especialment determinades destinacions, que comporta un canvi important en quant a relacions origen destí al respecte de la situació actual.

Es tractarà també del tema dels intercanviadors i de les noves estacions que es veuen més interessants per a captar nous usuaris en quant a la cobertura territorial o per la seva capacitat d’intercanvi tant ferroviari com modal.

Trobada de trens de 5″ al Ferrocarril de las Delicias

El Círculo Madrileño Ferroviario ens convida a la trobada de trens de 5″ que es celebrarà al Ferrocarril de las Delicias els dies 26 i 27 d’octubre de 2019.

Otro año más el Círculo Madrileño Ferroviario organiza el Encuentro nacional de trenes de 5″ en el Ferrocarril de las Delicias, que ya va por su vigésimo segunda edición.

Toda la información del evento, opciones de alojamiento, condiciones de acceso con vehículos y el formulario de inscripción están en https://www.cimaf.es/registro-en-el-dia-del-tren-2019/

Por aquí adelantamos que este año proponemos algo distinto a lo habitual para la tarde del sábado, que es hacer una celebración de Halloween pero con la esencia del Samaín. Básicamente decoraremos el parque para “ahuyentar a los malos espíritus” y hacer que el público se lo pase aún mejor. Además, ¡quien quiera podrá disfrazarse!

Para acudir como participante es necesario insribirse antes del jueves 24 de octubre.

Imatges de la Festa del Tren a Móra la Nova

Unes mil quatre-centes persones han assistit a la tercera edició de la Festa del Tren al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova el cap de setmana del 5 i 6 d’octubre de 2019. La xifra de visitants es situa així un 15% per sobre de l’any anterior, cosa que consolida l’activitat com un cap de setmana per a gaudir en família. El president de l’APPFI, Jordi Sasplugas, ha valorat molt positivament la xifra i, sobretot, la procedència dels visitants que ja sobrepassa l’àmbit de les Terres de l’Ebre cap al Camp de Tarragona, amb una presència també notable de famílies provinents de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Us en mostrem algunes imatges.

Podeu descarregar la nota de premsa en format PDF.

Jornada de portes obertes a Martorell

Els Amics del Ferrocarril de Martorell organitzen una jornada de portes obertes el diumenge 6 d’octubre de 2019 a Martorell, de 11 a 13:30 i de 17 a 20 hores.

Llibre “PV Ponferrada-Villablino. El ferrocarril del Sil”

Ja està a la venda la primera edició del llibre “PV Ponferrada-Villablino. El ferrocarril del Sil”, dels autors Manuel Ramos i Òscar Urgelés. És una acurada selecció de les millors fotografies aportades majoritàriament per fotògrafs estrangers. Amb unes mesures de 300 per 285 mm, enquadernat en tapa dura i 156 pàgines que inclouen 145 fotos en color i 28 en blanc i negre, moltes d’elles inèdites, pretén ser no només un mirall del passat sinó una esperança d’un futur prometedor d’aquesta infraestructura.

D’edició limitada, la publicació té un PVP de 45 euros. Per reserves: armf@armf.net

Viatge amb el Tren Blau a Azpeitia

Els companys de la AZAFT ens anuncien que el proper dissabte 5 d’octubre de 2019 realitzaran un viatge amb el seu Tren Blau a Azpeitia.

PRÓXIMO VIAJE DEL TREN AZUL:  EXPRESO DEL UROLA, 25 ANIVERSARIO DEL MUSEO VASCO DEL FERROCARRIL

El próximo 5 de OCTUBRE volverá a circular el Tren Azul. Reservar billetes:  http://www.trenazul.es/verviaje.php?id=41

Casetas – Zumárraga – Museo de Azpeitia – Zumárraga – Casetas

La Asociación Zaragozana de Amigos del Ferrocarril y Tranvías se une a las celebraciones del 25 aniversario del Museo Vasco del Ferrocarril con una nueva visita del Tren Azul a tierras vascas. El recorrido del Tren Azul será de Casetas a Zumárraga y regreso.

Una vez llegados a Zumárraga unos autocares trasladarán al pasaje hasta el Museo Vasco del Ferrocarril, donde podrá visitarse una de las colecciones ferroviarias más interesantes de Europa, que al ser un día de celebración contará con algunas sorpresas y actividades especiales. Se realizarán seis circulaciones entre Azpeitia y Lasao durante la jornada, una de ellas reservada especialmente para nuestros viajeros. Además se podrá montar en el Tranvía de Bilbao U52, ver el Tranvía de Zaragoza TZ-218 y a las 15 horas se efectuará una circulación especial, un tren de locomotoras de vapor. La Cofradía de la Putxera Ferroviaria de Balmaseda nos deleitará con una degustación cocinada durante la mañana en el museo. El Museo permanecerá abierto durante toda la jornada, por lo que podrá visitarse entero con calma y disfrutar las diferentes demostraciones y actividades.

Para los que sean religiosos, y de manera opcional, será posible acercarse al Santuario de Loiola, mediante el trasporte público que en 3 mitutos te lleva del Museo al Santuario. La comida será por libre para que cada uno pueda comer según su presupuesto.

El programa previsto para el viaje es el siguiente:**
– 7:10 h: salida del Tren Azul desde CASETAS
– 10:55 h: llegada del Tren Azul a ZUMÁRRAGA
– Traslado en bus de Zumárraga a AZPEITIA, llegando al museo a las 11:30 h
– Viaje en el Tren de Vapor del Valle del Urola (circulación especial para AZAFT)
– Visita libre al Museo
– 15:00 h: Tren de Locomotoras de vapor.
– Comida libre / visita al Santuario de Loiola (opcional)
– Viaje en el Tranvía de Bilbao
– 17:45 h: salida en autocar desde AZPEITIA
– 18:30 h: salida del Tren Azul desde ZUMÁRRAGA
– 22:05 h: llegada a CASETAS
** Puede sufrir ligeras modificaciones en función del servicio.

El precio del billete es de 45 euros en Tarifa General, teniendo la posibilidad de viajar en el coche salón ZZ-1601 por 55 euros ¡¡YA NO QUEDAN PLAZAS LIBRES!! , o en la Estafeta Postal DGCT-1529 por 35 euros (40/50/30 euros para socios de AZAFT). En este precio se incluyen, además del viaje en el Tren Azul ida y vuelta, los traslados en autocar, la entrada al Museo y el viaje en el Tren de Vapor. Este precio también incluye el Seguro Obligatorio de Viajeros. Las reservas pueden realizarse en la web http://www.trenazul.es/verviaje.php?id=40 Hemos habilitado la posibilidad de comprar un billete donativo de “Fila 0” que permite tener toda la información del viaje, aunque no se pueda viajar en el tren, colaborando con el mantenimiento del Tren Azul. A los viajeros “Fila 0” les remitiremos los billetes desde la Estafeta Ambulante del Tren Azul.

El Tren Azul en esta ocasión estará operado por Renfe. La locomotora titular del viaje será una 252 y la composición estará formada por el furgón postal PD-198 con las maquetas y la sala de proyecciones, el P3-3067 con el museo postal, el DGCT-1529 con plazas sentadas, el WR-3567 que además de las plazas sentadas tendrá servicio de bar durante todo el trayecto, y el T2 y el YFt en posición día para ir cómodamente sentados disfrutando del paisaje. La composición se completa con el coche restaurante WR-2747, con interiores de marquetería originales de 1926, y se cierra coche salón ZZ-1601, dotado de mirador para poder ir viendo la vía.

¡NO OS DEMORÉIS EN RESERVAR! las plazas del Tren Azul son limitadas y se terminan rápido.

Páginas