Museo del Ferrocarril

El Museu del Ferrocarril de Catalunya i la Fundació de Ferrocarrils van ser presents al VI Congrés Internacional d’Accessibilitat a Sao Paolo

De l’27 a el 29 de novembre de 2019 ha tingut lloc la VI Edició de el Congrés Internacional d’Educació i Accessibilitat en Museus i Patrimoni amb el tema central “Res per a nosaltres sense nosaltres” a Sao Paulo, Brasil. El Museu del Ferrocarril de Catalunya i la Fundació de Ferrocarrils han participat en el programa gràcies a la intervenció de César Arriagada Campos, Màster en Museologia per la Universitat de Barcelona, ​​professor de secundària i llicenciat en Cinema Documental. César va realitzar les pràctiques del màster en l’àrea de Comunicació, Educació i Accessibilitat de el Museu des d’octubre de 2018 a setembre de 2019. La seva formació, habilitats, destresa i experiència laboral anterior han estat de gran ajuda en el temps en què ha contribuït al dia a dia del Museu. I, un cop fora, ha permès la participació de nou en una altra de les edicions d’aquest reconegut i consolidat Congrés Internacional. Versión en castellano

La ponència presentada s’ha basat en els passos que el Museu està donant des 2016, data en què va iniciar el Projecte d’Accessibilitat, per convertir un antic dipòsit de locomotores de vapor en un museu de el segle XXI, amb capacitat d’emocionar i comunicar coneixement, on el visitant pugui interactuar i trobi diferents nivells d’informació. A més de l’procés de rehabilitació i restauració dels edificis, s’incorporaran al circuit de visita una nova museologia i arquitectura contemporània. Per mostrar tot aquest relat s’han plantejat quatre zones expositives dissenyades amb una museografia, audiovisuals, activitats i materials des del concepte de la inclusió i la diversitat funcional.
Les dificultats que posseeix el museu ens obliguen a explorar diferents estratègies i crear recursos per atendre la diversitat funcional dels nostres visitants, per a això es va desenvolupar el Projecte d’Accessibilitat i Inclusió apostant per l’accés universal i amb l’objectiu de fer el museu el més accessible possible. Tot amb el suport i treball continuat amb professionals especialistes, entitats, docents i col·lectius d’educació especial.

Les últimes actuacions en aquest sentit han estat aquestes:

  1. Adaptació dels tres contes de l’museu: Per ser llegits, interpretats i treballats amb tots independents de la seva diversitat funcional, amb la incorporació de materials que serveixen a públic escolar ( “Maletes viatgeres”) i familiar ( “Motxilles Familiars”)
  2. L’associació estratègica amb APROPA Cultura per oferir activitats especials a preus mínims a col·lectius de persones amb diverses necessitats en l’àmbit de la discapacitat i en risc d’exclusió.
  3. La nova activitat educativa “Tots a bord de el Futur”: Creada el conjunt amb estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya, que participaven en l’EPS (European Project Semester). L’activitat s’ha creat per estudiantils de Primària amb diverses discapacitats. L’activitat inclou diverses eines: vídeo, quadernets adaptats a cada cicle de l’nivell educatiu indicat i una càpsula de el temps en què els estudiants poden deixar el seu suggeriment per al futur de l’ferrocarril. L’objectiu principal d’aquesta proposta és incentivar les carreres cientificotècniques des d’edats primerenques i, sobretot en les nenes.
  4. El Museu ha incorporat recentment un conjunt de làmines realitzades per l’empresa especialitzada Touch Gràfics (https://www.touchgraphicseurope.com/) per donar suport a les persones amb dificultats de visió. Es tracta de làmines a dues cares amb informació en lectura fàcil, relleu i traducció a braille, amb informació de com funciona una locomotora de vapor i de el primer tren que va funcionar a Espanya.
  5. I ja ha quedat instal·lat a la recepció el primer dels sis mòduls multi sensorials projectats per complementar la museografia i permetre una experiència més completa i gratificant a Totes les persones.

Des del Museu volem mostrar el nostre agraïment a aquesta fructífera col·laboració, que es segur seguirà donant bons resultats.

Arriagada va presentar una altra ponència de títol Percepció docent i disseny universal, al costat del seu germà Danny. Tots dos tenen àmplia experiència en l’àmbit educatiu i en la utilització de recursos que facilitin la comprensió a estudiants en situació de discapacitat.

La rehabilitació i custodia a la Gran Nau de la composició del Talgo II del Museu del Ferrocarril de Catalunya

Durant l’estiu del 2019 es va restaurar la composició del Talgo II del Museu del Ferrocarril de Catalunya, la locomotora 350-003 3T i els 4 cotxes,. Aquesta intervenció integral ha estat possible gràcies al finançament i suport de Patentes Talgo SA i a la col·laboració de Renfe Fabricació i Manteniment que ha ofert les instal·lacions dels seus tallers a Vilanova i la Geltrú per fer els treballs. Coordinats per l’equip del Museu, l’empresa que ha realitzat l’actuació externa ha estat Servitec Radyal SL, i Talgo s’ha ocupat de l’interna  i de la retolació. Versión en castellano

El 26 de juny el tren va entrar al tallers per a que durant els mesos de juliol i agost es poguessin dur a terme les diferents intervencions.

Entre el 29 i el 30 d’agost es va traslladar la composició a una via del taller paral·lela al Museu des d’on es van fer les operacions d’entrada i col·locació a la Gran Nau mitjançant tres grues i la ubicació provisional de uns 30 metres de via. Un cop dins els operaris de Talgo van unir novament els cotxes, substituint una part de la moqueta i renovant la tapisseria dels seients. Aquest mes de novembre han retolat tota la composició amb la identificació original del tren.

Aquesta edificació de 1.100 m2 dels antics tallers ferroviaris de Vilanova es va construir en els orígens de la línia de Barcelona  a Vilanova i Valls (1881) i ha estat rehabilitada durant l’any 2018 com nou espai expositiu. En ella es vol mostrar el paper innovador que sempre ha tingut el ferrocarril i el tren Talgo és un bé patrimonial molt representatiu del canvi tècnic i social que va suposar la seva aparició l’any 1950.

Fins la realització d’aquesta restauració els vehicles del Talgo II es trobaven en la zona descoberta de la Rotonda del Museu i havien sofert un important deteriorament. Actualment, es treballa amb el Ministeri de Foment i Adif per fer un concurs arquitectònic d’idees que permeti cobrir la totalitat de les instal·lacions per garantir la preservació de tots els vehicles històrics que es guarden al Museu del Ferrocarril de Catalunya.  En tot cas, el Talgo II ja ha quedat ubicat a la Gran Nau, preparat per formar part de la museografia del conjunt que s’ha previst per finals del 2020.

Nous materials i recursos per a fer més accessible el Museu del Ferrocarril de Catalunya

El passat dia 11 de novembre el Museu va estrenar nous materials interactius i accessibles. En la línia del que ens vam proposar des de l’inici del nostre Projecte d’Accessibilitat al 2016.  Són recursos per a facilitar la visita i la ubicació en el conjunt de les instal·lacions del Museu, i a l’hora permetran oferir una experiència més complerta i gratificant per a totes les persones. Versión en castellano

Molt a prop de la recepció ha quedat instal·lat el primer mòdul multi sensorial del nostre projecte, encarregat a l’empresa Expomon, professionals especialitzats en la fabricació d’elements museogràfics i expositius d’aquestes característiques. Aquest mòdul forma part d’un treball extens elaborat pel museòleg expert en accessibilitat, Jordi Medina, que va ser subvencionat per la Generalitat de Catalunya.

D’altra banda, el mateix dia vam posar a disposició dels visitants els nous materials gràfics, tàctils amb lectura fàcil i retolació Braille, elaborats amb l’empresa Touch Gràphics Europe, fundada als EUA i especialistes en la confecció d’aquests materials. Es tracta de vint làmines amb la reproducció tàctil de la locomotora Mataró d’un dels costats, i la recreació d’una caldera de vapor seccionada, de l’altre costat, amb una breu explicació en lectura fàcil i Braille en els dos casos. Aquest material servirà per atendre grups com el que ens va visitar el mateix dia 11 del 11, de persones cegues i amb restes de visió, provinents de la Delegació de l’ONCE de Tarragona. Però també, a altres grups tant de públic general com escolars, que integrin persones amb alguna dificultat visual, que podran beneficiar-se amb aquesta possibilitat.

En el cas del mòdul, que dona la benvinguda als visitants al costat de la recepció, tant les persones amb ceguera com qualsevol altre persona que visiti el Museu pot gaudir de la informació que facilita respecte dels edificis i diferents espais que conformen el Museu.

En quant a l’àmbit educatiu escolar ja s‘han  prestat a diverses escoles les “maletes viatgeres” dels contes de la col·lecció de Contes del Museu, que inclouen a més de la titella del protagonista, Víctor, una sèrie de materials amb pictogrames i lectura fàcil que serveixen per a preparar prèviament la visita al Museu. L’empresa MA Cultural ha estat l’encarregada de col·laborar amb el Museu en aquesta iniciativa, en la que hem comptat també amb l’assessorament de professionals d’educació especial de tres centres de Vilanova: Escola El Cim, Escola Margalló i Escola Llebetx.

Els següents passos que el Museu vol donar estan orientats a ampliar aquestes iniciatives per acollir i optimitzar la visita de persones amb tot tipus de dificultats  i en general per a tothom. Al lloc web es vol crear un apartat específic d’accessibilitat on es puguin veure tots els recursos i propostes que el Museu ofereix en aquesta vessant.