Museo del Ferrocarril

En marxa un gran procés de transformació

Inici de les obres de rehabilitació del Museu del Ferrocarril de Catalunya  

El passat 21 de novembre es va signar l’inici de les obres de rehabilitació i recuperació del Museu de Vilanova i la Geltrú. L’actuació ha estat possible gràcies a una subvenció de prop de dos milions d’euros, procedent de l’1,5% cultural de la Secretària d’Estat del Ministeri de Foment, per a la recuperació de la gran Nau de l’antic taller de reparacions ferroviàries (1881).  (Nota prensa – castellano)

L’adjudicació de les obres del concurs públic ha estat a la companyia Acsa-Sorigué que, els propers deu mesos, serà la responsable de desenvolupar aquests treballs. L’arquitecte del projecte és Jordi Roig i, per part d’Adif (com a titular de les instal·lacions patrimonials), el director és José Ramón Pastor, autor de la restauració de l’Estació de França. Aquest procés de renovació ha de permetre fer la transformació més important de la història del Museu.

A la rehabilitació patrimonial de la històrica edificació, construïda en els orígens de la linea que suposa un increment expositiu de 1.200 m2, s’uneix també la intervenció a l’actual edifici de serveis del Museu. L’actuació és per a modernitzar i enaltir la seva façana, l’accés principal, i aconseguir que la planta baixa sigui un espai museístic d’acollida adaptat als requeriments actuals dels diferents tipus de públic.

El conveni signat amb l’ajuntament de Vilanova i la Geltrú, fins el 2019, d’utilització compartida d’una part de la nau (en la que es troba el històric pont grua), recomana començar els treballs per la construcció d’uns nous lavabos que permetin treure de l’edifici els mòduls que acompleixen aquesta funció i així poder continuar amb les activitats programades. De manera que, les primeres setmanes, les obres es concentraran a l’espai situat entre aquesta nau i l’edifici de serveis, per continuar després amb les intervencions que poden interferir en el funcionament públic del Museu. De manera que, a partir del 18 de desembre i fins el 31 de gener (un dels períodes de més baixa afluència de l’any), es tancarà al públic i els treballs s’enfocaran en la modernització de l’edifici de serveis i en el trasllat de diferents elements i vehicles que es troben al voltant de la Nau.

S’ha previst pel dia 1 de febrer del 2018 l’obertura al públic de l’edifici de serveis totalment renovat, així com la incorporació de nous elements i activitats que facin la visita més atractiva. Les obres a gran Nau continuaran fins a finals d’estiu.

L’aportació de recursos econòmics per part del Ministeri ha suposat molt més que la major aportació econòmica dels seus 27 anys de vida, ha constituït l’oportunitat del Museu d’actuar a la totalitat de les instal·lacions, de manera que el conjunt renovi la presentació, el relat i les activitats.

L’elaboració d’un Pla Director 2016-2020, ha determinat la realització d’una sèrie d’inversions escalonades per part de la Fundació que gestiona el Museu. La primera fase es va estendre des de la segona meitat del 2016 i durant gran part de l’any 2017, actuacions que completen les aportacions econòmiques del Ministeri i que busquen una transformació integral de l’equipament. En paral·lel, es treballa també en una línia estratègica d’accessibilitat i inclusió que ha de permetre que aquestes transformacions facilitin l’accés al major numero possible de persones. Aquestes actuacions han estat possibles per dues subvencions de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració d’un museòleg vilanoví especialista en accessibilitat, Jordi Medina.

El projecte persegueix que les instal·lacions de l’antic dipòsit de locomotores de vapor de Vilanova i la Geltrú es transformin en un innovador Museu del Ferrocarril al servei de la ciutadania del segle XXI.

Els treballs previs a les obres: creació de nous espais

Per poder començar aquestes obres, ha estat necessari alliberar de l’interior de la Nau els diferents elements patrimonials, museogràfics o de manteniment que en ella s’emmagatzemaven. Per al trasllat i conservació dels béns, ha estat necessària la seva recol·locació i s’ha optat per la creació de nous àmbits amb criteris museològics El resultat ha estat, per un a banda, la construcció d’un arxiu de 41 m2 en la primera planta de l’edifici de serveis, a més del canvi de funció de la Nau que s’utilitzava com a sala d’exposicions temporals que s’ha transformat en espai de reserva i la creació d’una nova zona pública dedicada a les mercaderies (nou Espai Mercaderies).

En aquesta àrea s’ofereix informació sobre la importància que el ferrocarril ha tingut al llarg de la història en el transport de tota classe de productes. El nou àmbit de 400 m2 que es va obrir al públic al passat mes d’abril, s’ha situat en la part posterior de l’edifici de la Rotonda i en ell s’ha instal·lat una via de 40 m2 que comença en un topall de MZA i que desemboca en una placa giratòria rehabilitada pel seu funcionament, una placa de vagons de 5 m de diàmetre de l’estació de Vilanova.

Sobre la via s’han situat tres vehicles representatius del transport de mercaderies: un vagó J, un d’obert XX i una tremuja, a l’interior dels dos primers es guarden alguns dels elements patrimonials pendents de restauració que s’han traslladat des de la gran Nau. El vagó obert i la tremuja han estat restaurats i s’han incorporat a l’exposició de vehicles del Museu. Darrera dels vagons també s’han situat dos contenidors de 12 m. amb material divers.

A la mateixa àrea s’ha instal·lat una segona via de 18 m2, als costats de la qual s’han situat tres contenidors ferroviaris recuperats (un de 12 m. i dos de 6 m.) i adequats segons l’aparença que oferien aquests elements en la segona meitat del segle XX. En aquesta via, sota cobert, es situarà una dresina de manteniment de via que es troba en procés de rehabilitació per part dels membres de l’associació de voluntaris del Museu (SiC).

Una destacada novetat, en aquesta línia de transformació del Museu en un espai molt més interactiu i experiencial, ha estat la construcció d’una nova via de contorn que es situa darrera dels vehicles de la zona exterior de la Rotonda. Una explanació de 170 m. que surt de la placa giratòria originaria de Vilanova per acabar en un altra placa similar que permetrà la circulació de vehicles per les seves vies i la realització de petits viatges a l’interior del Museu.

Per tant, aquests treballs previs han permès: la recol·locació dels elements de la gran Nau; la preservació i exposició pública de diferents elements del patrimoni històric; i la creació de tres nous àmbits, dos de visita i un tercer per als voluntaris adscrits al Programa de Restauració i també per la preservació de vehicles petits.

Les diferents intervencions, incrementaran les àrees expositives de cinc a vuit i la superfície pública en més de 1.700 m2. Els espais públics del futur Museu seran els següents:

  • La planta baixa de l’edifici de serveis.
  • La gran Nau.
  • Una Nau annexa de nova construcció.
  • La Nau del Pont-grua.
  • L’Espai Mercaderies (darrere de l’edifici de la Rotonda).
  • La zona d’infraestructura ferroviària
  • La nova via de contorn (per on circularan vehicles del Museu)
  • L’edifici de la Rotonda.

Amb aquesta ampliació, la reordenació d’espais i l’increment de continguts, el futur Museu aspira a continuar la seva tasca de consolidació com a centre de  coneixement i de divulgació de l’univers ferroviari, a l’hora que es transforma en un espai patrimonial d’oci experiencial, accessible i inclusiu, amb capacitat per connectar amb les persones. Un equipament al servei de la comunitat que vol divulgar els valors i els beneficis que per a la comunitat suposa la utilització del tren.

En els últims anys, el Museu ja ha franquejat els seus límits físics a través de la participació en la creació del Màster en Sistemes Ferroviaris de la Universitat Politècnica, en el primer cicle formatiu de manteniment de vehicles o en apropar, des de fa vint anys, la matèria ferroviària a gran part dels centres educatius de Catalunya. Unes actuacions que han servit per a situar Vilanova i la Geltrú com la capital educativa del ferrocarril.

Els grans reptes de futur del Museu, un cop encarrilats els treballs de rehabilitació i modernització que ara comencen, són: la implantació d’una museografia suggerent als nous espais que es recuperen, l’extensió de la seva vessant educativa, la màxima accessibilitat del conjunt i la cobertura dels vehicles que es troben a l’exterior de la Rotonda.

 


Tagged: mejoras, millores, Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, obras, Obres, rehabilitació, rehabilitación

XVII Edició dels Premis a la Col·laboració “Camins de Ferro a Vilanova”

Enguany s’ha celebrat  la dissetena edició dels premis a la cooperació Camins de Ferro a Vilanova, un dels actes anuals més valorats del Museu. Aquest esdeveniment és el punt de trobada amb els col·laboradors i voluntaris d’aquest centre museístic i de tots aquells interessats en la promoció i conservació del patrimoni industrial ferroviari. (Nota de prensa en castellano)

Creats l’any 2000, el seu objectiu ha estat sempre agrair públicament i difondre la voluntat de servei i d’ajuda desinteressada de persones i organitzacions con el Museu. Es van establir dues categories, una individual i una altre d’entitats o empreses, per tal de distingir anualment la contribució de la societat civil i les diferents organitzacions en la preservació i la divulgació d’aquest destacat llegat històric.

Alhora, és el moment per fer el balanç de l’any a través de la memòria visual amb imatges de les accions, restauracions i activitats realitzades tan dins com fora de les instal·lacions. En aquest sentit, la directora del Museu va fer un resum del 2017 que va sintetitzar en tres línies d’actuació: canvi de persones, obres i innovacions, també va aprofitar per exposar els objectius pel 2018, un any que estarà marcat per les obres a la gran Nau.

L’acte es desenvolupa en dues parts. La primera amb el lliurament dels guardons als premiats de l’any, que van ser entregats pel tinent d’alcaldia i regidor d’Urbanisme de Vilanova i la Geltrú, Sr. Gerard Llobet, i pel director gerent de la Fundació que gestiona el Museu, Sr. César López. En el 2017 s’ha reconegut, en la categoria individual, al Sr. Xavier Pérez, pel seu suport continuat i anys de col·laboració envers el manteniment de la maqueta del Museu; i, en la categoria d’organitzacions, a Espais 360, S.L., pel seu suport i les seves innovadores iniciatives de difusió del patrimoni ferroviari i del Museu. A més, es va fer un reconeixement especial a la tasca realitzada per les dues persones que durant l’any 2017 han marxat del Museu: Mª Jesús Sangorrín i Fernando del Moral.

La segona part, es dedica al reconeixement de la feina desinteressada que desenvolupen els voluntaris, a través de l’Associació de Socis i Col·laboradors del Museu (SiC), i dels membres del Club d’Amics, mitjançant un sorteig de viatges amb trens de llarga distància. En concret, viatges internacionals a França per a dues persones que ofereix l’empresa Renfe-Sncf en Cooperació, un bitllet Interrail per a dues persones de 1a classe vàlid per viatjar en tren per Europa i dos bitllets de AVE Renfe. Aquest any s’incorporat al sorteig dos Bitllets Combinats de Rodalies de Catalunya Totes aquests viatges són fruit dels convenis de col·laboració signats pel Museu amb aquestes empreses ferroviàries.

L’acte va finalitzar amb les paraules del director gerent de la Fundació, César López, i del tinent d’alcaldia i regidor d’urbanisme, Gerard Llobet, ambdós van destacar la trajectòria del Museu del ferrocarril de Catalunya i la feina del seu equip.


Tagged: Museo del Ferrocarril de Cataluña, Museu del Ferrocarril de Catalunya, premios Camins de Ferro, Premis Camins de Ferro