Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 1 hora 22 mins

TMB homenatja el personal que compleix 25 i 40 anys a l'empresa

Vie, 12/02/2022 - 14:55

Aquesta setmana (el 29 de novembre i el 2 de desembre) s’ha celebrat a l’Auditori de Barcelona l’acte de les noces de plata i d'or del personal que ha fet els 25 o 40 anys de servei a Transports de Barcelona i a Ferrocarril Metropolità de Barcelona, les empreses que conformen TMB.

Han estat 512 persones, treballadores de Bus o de Metro, les que han participat a l’esdeveniment. Totes elles van complir 25 o 40 anys de vinculació a TMB els anys 2019 i 2020. La situació de pandèmia va provocar l’ajornament d’un tradicional homenatge que s’ha reprès enguany.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, a més de donar l’enhorabona al col·lectiu homenatjat, va destacar l’aportació realitzada per tots i totes, “que ha fet que TMB sigui actualment un referent internacional en el sector del transport públic, una companyia responsable, sostenible, innovadora i moderna“ i va recordar que aquest any “celebrem el Centenari de la Xarxa de Bus i d’aquí a dos anys, el 2024, ho farem amb el Centenari de Metro”.

L’acte, conduït i presentat per l’actor i humorista Pep Plaza, ha tingut moments divertits i també emotius, que han inclòs les intervencions d’alguns dels presents per explicar anècdotes i records de la seva extensa trajectòria a TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Dani Martín al Palau Sant Jordi

Vie, 12/02/2022 - 06:49

Amb motiu del concert de Dani Martín que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 3 de desembre (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.20 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, es reforçarà demà dissabte de 18.30 h a 21 hores.

Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

"Mou-te per la teràpia gènica", la causa solidària escollida pels treballadors de TMB per al 2022

Jue, 12/01/2022 - 14:44

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat en marxa, un any més, la campanya "Tria la teva causa" que va néixer amb la intenció que fossin els treballadors de l'empresa els protagonistes a l'hora de decidir l'acció social en què la companyia havia de participar. D’aquesta manera, l’acció escollida aquest 2022 s’anomena "Mou-te per la teràpia gènica", i consisteix en un trimestre d'activitats centrats a donar a conèixer la teràpia gènica i sensibilitzar sobre la Síndrome CTNNB1, un trastorn greu que afecta al neurodesenvolupament.

Entre les activitats previstes, que inclouen activitats per infants de 3er de primària o un vídeo divulgatiu per conèixer la causa, destaca una exposició divulgativa que es podrà visitar al passadís d’enllaç que uneix la línia 5 de metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a l’estació de Diagonal. Aquesta mostra es podrà visitar fins al 15 de desembre.

El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, ha explicat durant la inauguració de l’exposició divulgativa que el fet d’escollir aquesta causa solidària “forma part del compromís dels treballadors de TMB amb la societat”. Lertxundi també ha destacat que aquesta és una mostra més de l’aposta de TMB “ja no només amb aspectes relacionats amb la mobilitat, sinó també com a referent en responsabilitat social”.

La fundació per la síndrome CTNNB1

La síndrome CTNNB1 és un trastorn del neurodesenvolupament greu causat per l'alteració del cromosoma 3 p 221 del gen CTNNB1. Aquesta malaltia afecta 1 d’entre 50.000 infants a tot el món, 21 a l’estat espanyol i 6 a Catalunya, i està associada amb un retard en el desenvolupament, la parla, o la discapacitat intel·lectual  entre altres afectacions.

Els primers casos es van diagnosticar l'any 2012 pel que probablement hi ha molts casos previs sense diagnòstic. Segons estudis recents el gen CTNNB1 és la causa més comuna de paràlisi cerebral mal diagnosticada.

La CTNNB1 Foundation lidera la investigació per a la cura de la síndrome CTNNB1 a través d'una xarxa de col·laboradors i investigadors internacionals.

Al maig del 2021 neix l’Associació CTNNB1 España, creada per famílies de nens i nenes afectats per aquesta síndrome. La presidenta de l’associació, Estíbaliz Martín Medina, ha remarcat  que “el nostre objectiu és, per una banda, ajudar a totes les famílies afectades per la síndrome CTNNB1 oferint informació, orientació i tot allò que puguin necessitar, i per una altra promoure la investigació i la possible cura d’aquesta afectació”.

El Tono Rodríguez, treballador de TMB, és el pare d’un d’aquests infants afectats per la síndrome i ha volgut destacar i agrair la “il·lusió de totes les persones de la fundació CTNNB1 amb aquesta campanya i als equips i treballadors de TMB implicats en la difusió de la mateixa des del primer moment”.

Actualment, la CTNNB1 Foundation treballa en col·laboració amb l'associació CTNNB1 España per preparar la 1a Conferència Internacional de la Síndrome CTNNB1, que tindrà lloc el març de 2023 a Madrid. El principal objectiu d’aquest esdeveniment és informar dels darrers avenços científics, advocar pel diagnòstic i la intervenció primerenca i cohesionar la xarxa d’investigadors, famílies i col·laboradors.

La teràpia gènica

La teràpia gènica és un conjunt de tècniques que utilitzen transferències de material genètic per prevenir o curar algunes malalties, els tractaments de les quals es troben amb dificultats per dirigir el material genètic de manera específica a cèl·lules o teixits i la regulació del gen. Algunes malalties com el Parkinson infantil o l’atròfia muscular espinal assoleixen resultats satisfactoris en emprar-la.

El gen CTNNB1 és un bon candidat per a aquesta teràpia de reemplaçament genètic, ja que la síndrome és causada per una mutació de la pèrdua de funció, és a dir, una còpia del gen no funciona correctament, i també perquè és un gen prou petit per adaptar-se al vector escollit. Actualment, a l’Estat espanyol hi ha 20 infants diagnosticats d'aquesta síndrome, 6 dels quals viuen a Catalunya. 

La desconeixença d’aquesta síndrome esdevé el primer problema perquè els circuits sanitaris puguin accedir a la prova diagnòstica (l’exoma complet) i s’escurcin el temps d’espera per obtenir el diagnòstic. Per aquesta causa, és molt probable que hi hagin més casos no diagnosticats.

La campanya engegada amb TMB pretén donar  a conèixer què és la teràpia gènica, conscienciar sobre la necessitat de finançament per aconseguir assajos clínics i implementació de la teràpia, així com donar a conèixer la síndrome CTNNB1.

Categorías: Tren real

TMB s’adhereix al manifest amb motiu del Dia Mundial de la Sida 2022

Jue, 12/01/2022 - 10:27

Sota el lema “Zero estigma, zero VHI”, i amb motiu de la commemoració un 1 de desembre més del Dia Mundial de la Sida 2022, el departament de Salut lidera un manifest recordant i donant suport a totes les persones que d’una manera o una altra estan o han estat afectades pel VIH. Aquest comunicat, al qual s’ha adherit Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) entre d’altres organismes, entitats i associacions diverses del país, té com a focus el compromís d’eliminar els prejudicis i discriminacions, condició indispensable per tal de poder gaudir d’una salut plena. “Només el foment del respecte a la diversitat, d’una educació integral i de la inclusió de totes les persones en una societat lliure de prejudicis ens farà avançar cap al futur que tots i totes desitgem, un futur sense VIH”, puntualitza el text. El manifest vol ser un element per reflexionar-hi i reivindicar un esforç conjunt perquè la frase “Zero estigma, zero VIH” sigui una realitat.

Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible

La comunitat internacional ha assumit el compromís de posar fi a l’epidèmia del VIH com a amenaça per a la salut pública l’any 2030. Catalunya està alineada plenament amb aquest objectiu, que forma part de l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, aprovada per l’Assemblea de les Nacions Unides, i treballa fermament per aconseguir-ho després d’haver assolit i superat els objectius 90-90-90 fixats per ONUSIDA per a l’any 2020.

Els avenços científics i socials han millorat la qualitat i l’esperança de vida de les persones amb VIH i la implementació de noves eines com la profilaxi pre-exposició està contribuint a reduir el nombre de casos diagnosticats. Tot i això, s’ha de continuar treballant per aconseguir eliminar la transmissió del virus.

Catalunya disposa d’un clar full de ruta en la resposta al VIH per als propers anys, el Pla d’Acció enfront del VIH i altres ITS 2021- 2030, aprovat per Acord de Govern i liderat pel Programa de Prevenció, Control i Atenció al VIH, les ITS i les Hepatitis Víriques. Un altre dels instruments importants que forma part d’aquesta resposta és el Pacte Social contra la discriminació i l’estigma de les persones amb VIH a Catalunya, impulsat pel Departament d’Igualtat i Feminismes, el Departament de Salut i el Comitè Primer de Desembre, i que també compta amb la participació d’altres departaments de la Generalitat, del teixit associatiu, dels agents socials i dels col·legis professionals. L’objectiu d’aquest Pacte és canviar la percepció del VIH a la societat, lluitar contra la serofòbia i garantir l’accés igualitari a serveis, prestacions i treball.

“Les pandèmies, com la del VIH o la COVID-19, evidencien les desigualtats en els determinants socials i agreugen les fragilitats, la qual cosa provoca una major probabilitat de patir problemes de salut. Cal avançar cap a la construcció d’una societat més igualitària, justa i respectuosa amb els drets humans, com a únic camí per eliminar el VIH”, conclou el manifest al qual s’ha adherit TMB.

Podeu accedir al manifest original aquí.

Categorías: Tren real

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Jue, 12/01/2022 - 09:05

L’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC) ha premiat la Fundació TMB amb un premi Bonaplata en la seva categoria “Premi Especial de Patrimoni” i la subcategoria “preservació del patrimoni moble”. L’objecte de premi és la “Recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302".

El jurat considera “la Fundació TMB mereixedora d’aquest premi per la continuïtat del seu treball en la preservació del patrimoni moble de TMB”. D’altra banda, va valorar, fruit d’aquesta feina, “la recuperació de l’autobús Tilling-stevens B-8302, el primer model d’autobús que va circular a la xarxa de Barcelona, restituint-lo al seu estat original del 1922”.

El lliurament dels premis Bonaplata va tenir lloc ahir dimecres 30 de novembre en un acte al Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, i el premi va ser recollit pel conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona, Gerardo Lertxundi.

L’acte va ser presidit per Josep Alabern i Valentí, president de l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya, Jaume Perarnau Llorens, director del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica, Jordi Renom Sotorra, expresident de l’Associació dels Enginyers Industrials de Catalunya, Iñaki Irisarri Nafarrete, del Grup Caixa d’Enginyers, i Conxa Bayó Soler, Secretaria de l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya.

El jurat del Premi Especial de Patrimoni dels Premis Bonaplata es va reunir el dia 29 de setembre al Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica i estava format per: Conxa Bayó Soler, Assumpció Feliu Torras, Joan Munt Albareda i Ferran Ramon Marsal.

L’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC) reconeix a través dels Premis Bonaplata, aquells projectes que tenen com a finalitat l’interès per recuperar i difondre el patrimoni industrial de Catalunya. L’objectiu d’aquesta iniciativa és sensibilitzar l’opinió pública sobre la importància del patrimoni industrial, testimoni de la nostra història. “Els Premis Bonaplata premien el foment, l’estudi, la conservació i la rehabilitació del nostre patrimoni industrial, el qual és també patrimoni i bé cultural”, afirma Josep Alabern i Valentí, president de l’AMCTAIC.

 

Sobre AMCTAIC:

L'Associació del Museu de la Ciència i la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya neix el 1979 per dotar Catalunya d’un Museu de la Ciència i de la Tècnica, fet que es va fer realitat al 1984. Des d'aleshores el seu objectiu ha estat fomentar i difondre els coneixements i la utilitat de la història de la tècnica i dels processos industrials, creant vincles amb empreses, institucions i persones.

Sobre TMB:

TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya. Amb més de 8.500 treballadors, opera la xarxa de metro i la xarxa d’autobusos de Barcelona i 10 municipis més amb una flota de 1.140 vehicles. L’electrificació és l’eix principal del pla per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025 de TMB. La previsió és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin més de 500 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes.

L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 70%).

Categorías: Tren real

El bus a demanda d’El Farró-Galvany ja està en marxa

Mié, 11/30/2022 - 14:38

El nou bus a demanda pels barris d’El Farró-Galvany al districte de Sarrià- Sant Gervasi està funcionant des d’aquest dilluns i porta dos dies amb uns resultats satisfactoris. L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han posat en marxa aquest nou servei com una solució avançada a les necessitats de mobilitat dels veïns i veïnes d’aquests barris, i que acosta el veïnat d'El Farró  a serveis bàsics com el CAP Adrià o l'Hospital Platon. Es tracta de la quarta implantació a Barcelona del servei públic a demanda després dels que ja es van presentar a Montbau, Torre Baró i Torre Baró Sud-Vallbona Sud.

En aquest cas segueix la mateixa pauta de funcionament que a les línies a demanda esmentades, i el seu funcionament està basat en l’ús de l’aplicació El meu Bus. Així, les persones usuàries només hauran de registrar-se a l’aplicatiu, seguir les indicacions per fer la reserva i acudir a la parada d’origen quan el bus estigui a punt d’arribar per la recollida. Quan no hi ha peticions, l’autobús es manté aturat en el punt de regulació. Durant els seus primers dies, aquest nou bus a demanda està comptant amb uns 50 viatgers diaris.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la posada en marxa d’aquest nou bus a demanda “és la consolidació d’un servei que millora la mobilitat del veïnat alhora que estalvia emissions, com s’ha comprovat ja en els altres serveis de bus a demanda que tenim en funcionament a Barcelona”. Bonet també ha destacat “la mobilitat sanitària, ja que gràcies a aquest bus donem cobertura al CAP Adrià i l’Hospital Platon”.

Bons resultats de la marxa en blanc

La setmana passada, es va realitzar una marxa en blanc amb la que els veïns i veïnes van  provar el servei, sense necessitat de validar els títols de transport i amb l’ajuda d’un informador. És el primer cop que es fa una marxa en blanc en aquest tipus de servei i durant la mateixa s’han registrat més de 300 usuaris. També s’ha pogut comprovar que els temps d’espera són els que ja s’havien previst, uns 5 minuts en les reserves programades i 20 en les peticions per “viatjar ara”. A més, el 90% de peticions durant aquesta marxa en blanc s’han fet a través de l’aplicació mòbil.

Millores a la línia V11

Amb aquest nou servei a El Farró-Galvany, es milloren també les prestacions, flexibilitat i eficiència de les línies existents a la zona que seguiran funcionant amb la seva freqüència de pas habitual. Els únics canvis substancials arriben a la línia V11 que modificarà el seu recorregut en direcció cap al centre de la ciutat a partir del pròxim 5 desembre. Així, passarà a circular des del carrer Mandri pels carrers Vico, Freixa i Vallmajor per a continuar, com fins ara, per la Via Augusta. S'afegeixen dues noves parades al nou recorregut, la primera d'elles al carrer Vico amb Copèrnic, i una segona al carrer de Freixa amb Vallmajor.

Amb la variació del recorregut s'aconsegueix una major eficiència, ja que es milloren els intervals de la línia, s'amplia la cobertura territorial dels veïns del barri i es reforça aquesta proximitat del transport públic als centres assistencials i sanitaris dels veïns del barri.

Un sistema adaptable i flexible

El recorregut del bus a demanda es basa en un sistema intel·ligent que encaixa les diverses sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació (com més antelació, més garantia que pugui ser atesa). En el cas d’El Farró-Galvany es compta amb 16 parades fixes per escollir el lloc de pujada, l'hora (dins de l’horari establert, de 7 a 21 hores de dilluns a divendres, de 8 a 21 hores els dissabtes i de 9 a 21 hores els diumenges) i el punt de baixada, per a un sol dia o bé de manera periòdica.

Les peticions es poden cursar mitjançant una aplicació al mòbil o bé per trucada de telèfon (gratuït). La mateixa aplicació, que també es diu El meu Bus i es pot descarregar de franc a les botigues virtuals d'Apple i Android, serveix per modificar una petició o cancel·lar-la, indicar si es viatja amb un cotxet de nadó o en cadira de rodes, marcar parades favorites, consultar les reserves fetes i rebre avisos de les variacions en el servei.

Campanya Informativa

Des del passat 14 de novembre TMB i l’Ajuntament de Barcelona tenen en marxa una  campanya informativa per explicar el desplegament del bus a demanda amb cartells, fullets, informadors, així com la informació als canals digitals i explicada als consells de barri. Durant la marxa en blanc de la setmana passada els informadors van atendre més d’un miler de persones.

Servei de proximitat

El maig del 2021 l’Ajuntament de Barcelona i TMB van anunciar l’extensió del model de bus a demanda a més territoris, començant pels que disposen de Bus del Barri, en el marc d’un pla global de millora de la xarxa. Ara, i amb l'arribada del servei a Sarrià-Sant Gervasi, el quart d'aquesta mena, se segueix la línia d’una de les actuacions inclosa al Pla Estratègic TMB 2025 per transformar el servei sense alterar els conceptes de proximitat i connectivitat, com a porta d’accés al conjunt de la xarxa de transport públic.

El bus a demanda forma part de l’impuls per a la modernització i digitalització de l’autobús per fer-lo més competitiu en la línia de prioritzar els modes més sostenibles i de menys impacte ambiental, també en els desplaçaments en superfície dins la ciutat.

Imatge Plànol del bus a demanda. /Foto: TMB Plànol del bus a demanda. /Foto: TMB
Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Antonio Orozco al Palau Sant Jordi

Mié, 11/30/2022 - 07:02

Amb motiu del concert d’Antonio Orozco que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dijous, 1 de desembre (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.20 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, es reforçarà demà dijous de 18.30 h a 21 hores.

Dijous el metro funciona fins a les 12 de la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Celebrem l'11è aniversari del JoTMBé amb Els Catarres

Mar, 11/29/2022 - 14:02

Un reduït grup de seguidors guanyadors d'un sorteig va poder gaudir d'una selecció dels temes d'Els Catarres. L'escenari va ser la Fundació Miró el passat dissabte 26 de novembre.

Us deixem unes imatges d'aquest "showcase":

        View this post on Instagram                      

A post shared by TMB (@tmb_bcn)

Categorías: Tren real

El grup 'Bus Champions' guanyadors del repte de TMB a la Hackaton 2022

Lun, 11/28/2022 - 15:11

El projecte del grup Bus Champions, inspirat en la torre de comunicacions de Barcelona per proposar un nou pal de la parada de bus ha estat el guanyador de la Hackató de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), organitzada conjuntament amb Youth Public Transport de la Fundació Unió Internacional del Transport Públic (UITP). El grup guanyador format per: Xavier Peña, arquitecte; Pau Martín, estudiant d’arquitectura a La Salle BCN; i Keith Yeoh i Tomas Waisman, estudiants d’MBA a ESADE, amb el seu projecte Torch, ha proposat un nou pal per a la parada de bus que compleix amb totes les necessitats del servei de bus i, a més, innova amb elements de seguretat i visibilitat. El projecte destaca pel seu disseny modular basat en l’aprofitament del pal de parada actual. Un seient, una pantalla de tinta electrònica i un panell LED amb el temps d’espera; tres mòduls que convertirien el pal de parada en un punt clau del trajecte.

En segon lloc, s’ha premiat al grup Enterprise, un equip multidisciplinari format per: Cinthya Sánchez, arquitecta; Ruth Algueta, dissenyadora gràfica; Jorge Damont, conductor de bus; i David Martínez, professor d’anglès. En el seu cas el projecte estava relacionat amb l’evolució del bus i destacava per la supressió de la primera porta dels autobusos i canviar-la per una porta doble en la zona central. De la mateixa manera, proposaven instal·lar seients abatibles per aconseguir més espai per al passatge, separant els espais en funció dels usos.

També va haver-hi una menció especial de TMBInnova per al grup Gloria’s Team, un equip format per: Miriam Campillo, Abigail Garayo, Marielena Osorio i Eugenia Pacheco; totes elles estudiants d’ESDI. La seva proposta, B-Safe, busca millorar la seguretat i que passa per un redisseny del pal de parada convertint-lo en un punt de referència als carrers de la ciutat que ofereix múltiples serveis, entre els quals destaca un taller per bicicletes. Tot plegat en un esdeveniment que s’ha celebrat al Movistar Centre els dies 25 i 26 de novembre i que es va iniciar amb la benvinguda a càrrec del gerent d'Innovació Digital i Relacions institucionals de Telefónica, Julián Vinué; i la directora d’Innovació i Transformació Digital, Margarida López.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha valorat “l’alta participació de perfils professionals diferents que ens ajudaran a seguir innovant en el transport públic, per continuar situant Barcelona com a referent en aquest àmbit”.  La Hackató de TMB ha aplegat més de 40 participants distribuïts en 10 equips amb perfils professionals del món del disseny, de l’arquitectura i de l’enginyeria.

Dues jornades d’innovació

La Hackató s’ha celebrat al Movistar Centre de Barcelona els dies 25 i 26 de novembre, dues jornades durant les quals s’han realitzat diferents exercicis per desenvolupar la creativitat. El jurat ha estat format per la directora de serveis corporatius de TMB, Cristina Güell; el director de Bus de TMB, Jacobo Kalitovics; el gerent de la Tercera Tinença, de l’Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Coordinació Territorial i Esports d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Patón; el responsable tècnic de vendes d'Evobus Iberica, Holger Rudolf; i del departament de projectes de BYD, Meike Guo. Aquesta edició de la Hackató de TMB coincideix amb el centenari de la xarxa de bus de Barcelona que s’està commemorant des de TMB i que, en aquest acte, permetrà mostrar els contrastos des de com era el bus del 1922 fins a la projecció del bus del futur un segle després.

Els premiats gaudiran de viatges o experiències gastronòmiques, i, a més en el cas dels guanyadors, participaran en el 4t Y4PT Global Transport Hackathon Barcelona 2023, en el marc de la 64a Cimera Mundial de Transport Públic de la UITP Barcelona 2023.

Categorías: Tren real

TMB reafirma el seu compromís contra la violència masclista el 25N

Lun, 11/28/2022 - 13:36

77 dones han estat assassinades aquest 2022 a Espanya. Per dir "prou" a la violència masclista, des de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere, conjuntament amb el grup Dones de Blanc, vam celebrar un acte el passat 25 de novembre per reivindicar tolerància zero davant de qualsevol acte de violència masclista, en el marc del dia internacional de l'eliminació de la violència contra la dona. El director de la Fundació TMB, Santi Torres, va explicar el ferm compromís de TMB "en la lluita contra aquesta xacra de la societat que suposa la violència masclista" com mostren diferents iniciatives liderades des del departament de Responsabilitat Social, Dona i Diversitat de TMB, liderat per Raquel Díaz. Unes accions que es vertebren en un pla de prevenció de l'assetjament sexual i entre les quals destaquen el desplegament de la xarxa violeta a metro per atendre possibles casos en la lluita contra la LGTBIQ+ fòbia o la instal·laciço de més càmeres de videovigilància tant a metro com a bus, unes mesures que va explicar la pròpia Díaz.

L'acte del 25N de TMB, que es va celebrar al vestíbul del metro d'Universitat, va comptar amb la lectura d'un manifest conjunt per part de Thaïs Sánchez, de la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere, on es va recordar que "drets que pensàvem garantits es veuen amenaçats per l’avenç ferm dels moviments, partits i governs d’extrema dreta al món, que s’enfronten al canvi social i als valors que impulsen les lluites feministes". En aquesta línia, el manifest especificava que "les violències sexuals es denuncien cada cop més" però alhora "encara queda molta feina per endavant perquè el 80% dels delictes sexuals que no es denuncien, es detectin i s’erradiqui el qüestionament de les víctimes en el seu pas pel sistema policial i judicial".

L'acte va finalitzar en un emotiu homenatge del gup Dones de blanc a les 77 dones assassinades per violència masclista, recordant el nom de cadascuna d'elles i lliurant un clavell en cada cas als assistents. Després, van fer una coreografia per expressar corporalment la denúncia a la violència masclista, tal com es pot veure en el vídeo resum

 

Categorías: Tren real

Els nens i nenes de l'Escola Voramar aprenen a viatjar en metro

Lun, 11/28/2022 - 08:06

El programa Catakrac, de Betevé, va acompanyar els nens i nenes de l'Escola Voramar en una visita a l'estació de metro de Llacuna. En aquesta activitat guiada, inclosa en el programa TMB Educa, els alumnes d'educació primària coneixen com viatjar en metro i què han de fer si es perden.

Categorías: Tren real

La xarxa de metro incrementa el servei fins al 12,6% els festius previs a Nadal

Vie, 11/25/2022 - 12:48

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha previst un reforç del servei de metro el proper cap de setmana de novembre i els tres primers del desembre, així com festius amb comerços oberts abans de Nadal per facilitar la mobilitat sostenible, ràpida i segura en les setmanes anteriors a les festes, en què es multipliquen les sortides per compres, lleure i visites. Així, el metro serà, un any més, l’opció més recomanable per eludir la congestió associada a les dates nadalenques.

Reforços i horaris del metro

Per als diumenges i festius en què els comerços estan autoritzats a obrir les portes, és a dir, els dies 27 de novembre, 4, 8, 11 i 18 de desembre, així com demà dissabte i els tres primers dissabtes de desembre, l’oferta de servei es millorarà un 11,5% a la franja d’hora vall de la tarda (entre les 13 i les 17 hores) i un 12,6% a la franja d’hora punta de la tarda-vespre (entre les 17 i les 21 hores). Cal destacar l’augment de trens a les línies, especialment a l’L1 (la vermella) i l’L3 (la verda), el que comporta una millora de la freqüència de pas del 25% i del 33,3% respectivament. Les estacions més properes a la zones comercials també es reforçaran amb més personal d’atenció i de seguretat.

En quan a horaris, el dilluns 5 i el dimecres 7 de desembre, pel fet de ser vigílies de festiu, el servei es prestarà fins a les 2 de la matinada. Els dies 6 i 8 de desembre l’horari serà l’habitual d’un festiu i estarà obert, per tant, fins a la mitjanit.

D’altra banda, dissabte 24 de desembre, la vigília de Nadal, el servei de metro finalitzarà, com és habitual en aquesta data, a les 23 hores. El dia de Nadal el metro funcionarà de 5 del matí a 2 de la matinada, i per Sant Esteve el metro circularà fins a les 12 de la nit. 

Com és habitual, la nit de Cap d’Any, la que va del dissabte 31 de desembre al diumenge 1 de gener, el metro donarà servei de manera ininterrompuda.

Autobusos

La xarxa d’autobusos també reforçarà algunes línies que transcorren pel centre de Barcelona i altres eixos comercials els esmentats dies festius en què els comerços estan autoritzats a obrir les portes. També s’augmenta la capacitat de transport de diverses línies, dotant-les de vehicles articulats.

Cal tenir en compte que el dissabte 24 de desembre, vigília de Nadal, els autobusos de TMB faran l’última sortida des de les parades d’origen a les 22 hores.

Categorías: Tren real

La màgia de la il·luminació del Nadal, amb el Barcelona Christmas Tour

Vie, 11/25/2022 - 11:49

L’Ajuntament de Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona i Turisme de Barcelona tornen a posar en circulació per Nadal el Barcelona Christmas Tour, que ofereix una ruta nocturna en autobús de dos pisos per descobrir els indrets i espais de la ciutat amb decoració i il·luminació nadalenca.

El Barcelona Christmas Tour es posarà en marxa el 25 de novembrede dilluns a diumenge, fins al 30 de desembre, i farà un recorregut especial pels grans carrers, avingudes i edificis més emblemàtics de la ciutat especialment decorats i il·luminats per a aquestes festes, com el passeig de Gràcia, la Catedral, o la plaça Catalunya, entre d’altres. Oferirà una ruta en autobús que permetrà gaudir de la il·luminació dels carrers de la ciutat des del pis superior d’un bus turístic i conèixer les tradicions nadalenques catalanes, gràcies a les explicacions que faran en català, castellà i anglès els guies a bord durant el trajecte, de 90 minuts de durada.

Les sortides del Barcelona Christmas Tour es faran en dos horaris de vespre, a les 18 h i a les 20.00 h, (excepte el 25 de desembre), des de la parada del Barcelona Bus Turístic de la plaça de Catalunya (costat Llobregat, davant d’El Triangle). El dia 24 només es farà la sortida de les 18 h. Les places ja es poden reservar pels canals habituals: www.holabarcelona.com i tickets.visitbarcelona.com

El recorregut passarà pel passeig de Gràcia (Casa Batlló, Pedrera), els carrers Rosselló, Cartagena, Sant Antoni Maria Claret (Hospital de Sant Pau), Sardenya (Sagrada Família), Gran Via, carrers Castillejos, avinguda Meridiana (Teatre Nacional), carrer Almogàvers, passeig Lluís Companys (Arc de Triomf), Passeig Picasso, Av. Marqués de l'Argentera, passeig Colom, Portal de la Pau (monument a Colom), Paral·lel, Ronda Sant Pau, Gran Via, plaça Universitat, Aragó, Balmes i Pelai, per acabar de nou a la plaça Catalunya.

L’experiència del trajecte es pot complementar amb una bona ambientació musical amb la playlist de cançons nadalenques creada especialment per a l’ocasió al perfil de TMB de Spotify.

Com en tot el transport públic, al Barcelona Christmas Tour regeixen les normes d’higiene i prevenció de contagis per evitar la propagació de la covid-19. Per tant, és obligatori portar ben posada la mascareta a bord.

El Barcelona Christmas Tour referma un any més la seva bona acollida. Una setmana després de posar a la venda les places disponibles ja s’han venut més de la meitat dels bitllets.

Categorías: Tren real

Línies d’autobusos afectades per la 99a cursa Jean Bouin

Vie, 11/25/2022 - 07:19

Amb motiu de la celebració de 99a edició de la Jean Bouin, la cursa atlètica més antiga d’Espanya, que tindrà lloc a Barcelona demà passat, diumenge 27 de novembre, algunes línies de bus podrien veure modificat o limitat el recorregut entre les 8.30 i les 14 hores, aproximadament. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro durant aquestes hores i en aquells desplaçaments a l’entorn dels llocs per on transcorrerà la cursa.

La cursa Open de 10 quilòmetres, la més llarga, sortirà de l’avinguda Rius i Taulet a les 8.30 hores del matí i afectarà tot el trànsit de superfície al llarg del recorregut. Els llocs principals seran: carrers Lleida, Tamarit, Entença, Gran Via, pg. de Gràcia, pl. Tetuan, pg. Sant Joan, Ausiàs Marc, Bruc, ronda Sant Pere, pg. Lluís Companys, Buenaventura Muñoz, Nàpols, pg. Pujades, pg. Picasso, av. Marquès de l’Argentera, Pla de Palau, pg. Isabel II, pg. Colom, pl. Portal de Palau, pg. Josep Carner, pl. Drassanes, av. Paral·lel, carrers Tamarit i Lleida fins a arribar de nou a l’avinguda Rius i Taulet.

Tot plegat provocarà diferents afectacions en 33 línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupin les proves esportives. Són les següents: D20, D50, H12, H14, H16, V9, V11, V13, V15, V17, V19, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 39, 46, 47, 54, 55, 59, 63, 65, 67, 79, 120, 121, 141, 150 i les rutes vermella i blava del Barcelona Bus Turístic. Les línies 13, 150 i la ruta vermella del Bus Turístic es veuran afectades des de dissabte 26 de novembre a partir de les 15 hores fins diumenge 27 a les 14 hores, aproximadament.

TMB adoptarà els desviaments i les mesures necessàries per mantenir el servei amb la màxima regularitat a les línies d’autobús que transiten per la zona.

Per a més informació, es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Sopa de Cabra al Palau Sant Jordi

Vie, 11/25/2022 - 06:57

Amb motiu del concert de Sopa de Cabra que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 26 de novembre (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23.15 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, es reforçarà demà dissabte de 19 h a 21  hores.

Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Rigoberta Bandini al Palau Sant Jordi

Mié, 11/23/2022 - 07:54

Amb motiu del concert de Rigoberta Bandini que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dijous, 24 de novembre (21.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, es reforçarà demà dijous de 18.30 h a 21.30 hores.

Dijous el metro funciona fins a les 12 de la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Optimitzar la conducció a metro per estalviar el 15% de l’energia utilitzada en la tracció

Mar, 11/22/2022 - 12:21

L’optimització de la conducció automàtica a metro aplicant modes eficients de conducció ha permès reduir el consum elèctric de tracció dels trens en un 15% i mostrar-se com una de les mesures més importants de totes les incloses al Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica de metro i bus que Transports Metropolitans de Barcelona va presentar el passat setembre. Aquests plans inclouen diferents projectes que han de permetre estalviar 20 milions d’euros l’any en consum elèctric. El sistema que ja està implementat a les línies L1,L2,L3, L5 i L9/10, i que s’incorporarà al projecte de nova senyalització a l'L4, ja s'ha pogut comprovar i la seva eficiència ha estat contrastada gràcies a les darreres proves.

Estudi de les corbes eficients

De tota l’energia emprada per fer funcionar la xarxa de metro, aproximadament el 30% està destinada al funcionament de les instal·lacions de les estacions i túnel mentre que el 70% restant correspon a les necessitats pròpies dels trens (tracció, enllumenat, climatització...). D’aquest percentatge utilitzat pels combois, una bona part se’n destina a la força de tracció. I és sobre aquest factor que s’ha treballat per optimitzar-ne l’energia emprada.

Per traccionar, els combois disposen de 4 modes de marxa. I el pla es basa en la reconfiguració d’aquestes marxes per fer-les més eficients energèticament. Concretament sobre l’anomenada nominal. Així, en funció de l’orografia de cadascuna de les línies s’ha incidit sobre les corbes d’acceleració i frenada dels trens reconfigurant la marxa esmentada i buscant el rendiment energètic òptim que permeti conjugar una major eficiència energètica i comoditat per l’usuari.

Proves realitzades

El sistema d’estalvi ja ha estat provat a les línies esmentades i durant el 2022 s’han continuat les proves de contrast a L3 que demostren un estalvi de fins al 15% en el consum que els trens destinen a la força de tracció.

Imatge Dades d'estalvi enrgètic amb el pla de metro de TMB. /Foto: TMB Dades d'estalvi enrgètic amb el pla de metro de TMB. /Foto: TMB

 

Categorías: Tren real

#TMBrecomana la campanya per impulsar l’ocupabilitat de les persones amb discapacitat

Mar, 11/22/2022 - 12:00

L’organització Dincat, que agrupa prop de 300 entitats catalanes de persones amb discapacitat intel·lectual, centrarà el seu manifest per al proper Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat (3 de desembre) en el dret de treballar del col·lectiu, així com en acabar amb els obstacles que dificulten que trobin feina.

Ara mateix, tant a Catalunya com al conjunt de l’Estat només una de cada 1 de cada 5 persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament en actiu té feina, quedant vulnerat un dret a l’ocupació en igualtat d’oportunitats que està recollit a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU.

Dincat impulsa la campanya Volem i podem treballar per reivindicar el dret a una feina digna i denunciar les barreres que es troba el col·lectiu per accedir al mercat laboral. La iniciativa inclou la celebració (dimarts 29 de novembre, a les 18 h, en formats presencial i online) d’una taula rodona on diferents persones amb discapacitat intel·lectual mantindran una conversa amb el Conseller de Treball, Roger Torrent, per traslladar les seves demandes i inquietuds en relació al món del treball o la formació, entre d’altre qüestions.

TMB hi col·labora fent difusió de la campanya.

Categorías: Tren real

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Lun, 11/21/2022 - 15:15

El servei d'informatius de TV3 s'ha fet ressò del centenari de Bus que Transports Metropolitans de Barcelona celebra durant aquest 2022. Al reportatge podreu seguir un recorregut per la història dels autobusos de la ciutat de Barcelona, i observar com eren i quines característiques tenien aquells vehicles de transports de viatgers. El repàs a les primeres línies del que va ser la CGA (Companya General d'autobusos), l'ús del model Dodge Brothers durant la guerra civil, o l'anomenda Gilda, coneguda així pel moviment de malucs que provocava aquell troleibús, són els protagonistes d'aquest element audiovisual al costat de la peça estrella: el Tilling Stevens de 1922. I és que al video, podreu veure una reconstrucció d'aquest vehicle, conduït per l'Antonio Vázquez, actual treballador del departament de bus de TMB, i pel seu pare, Rodolfo Vázquez, conductor d'autobús ja jubilat i que va formar part de la plantilla de la casa durant més de 30 anys. 

Categorías: Tren real

Páginas