Mensaje de error

Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 1 hora 30 mins

TMB presenta el primer mecanisme de compra pública d'innovació permanent de l’Estat

Jue, 07/03/2025 - 11:35

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat en marxa el primer mecanisme de compra pública d’innovació permanent de l’Estat, un nou procediment que permetrà incorporar innovació pública i altres processos de compra de manera contínua i flexible als seus serveis i operacions. Aquesta nova eina permetrà a TMB innovar en diferents solucions però alhora escoltar les propostes que puguin venir des del mercat. Des d’aquesta setmana ja es pot accedir a través de la plataforma de contractació pública. Aquest procediment nou, anomenat Consulta al Mercat de Caràcter Permanent i Dinàmic (CPDM), es basa en la col·laboració amb l'ecosistema innovador de proveïdors i start-ups per dissenyar solucions a diferents àrees. El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha destacat la bi-direccionalitat d’aquest mecanisme nou: “és innovador en quant ens permet parlar al mercat però també escoltar-ho i fer-ho d’una forma reglada, de tal manera que totes les empreses ens ofereixin les seves idees, els seus projectes, per a nosaltres rebre’ls i que els equips de TMB siguin el marc per tirar-los endavant”. Flores també ha assenyalat que “la innovació és el gran generador de valor, d’eficiència, de millora i de progrés”.

Aquesta nou mecanisme de compra pública, la metodologia del qual és online, té com a característiques destacades la flexibilitat, el dinamisme i, sobretot, la transparència. Marc Barberà, director d’Aprovisionament, Logística i Contractació de TMB, ha definit aquesta via nova com “una porta d’entrada, un canal permanent on llençar els nostres focus d’interès i rebre-hi les ofertes del mercat tractant de fer aquest intercanvi àgil, fugint de burocratitzar la innovació i tanmateix facilitant la igualtat d’oportunitats”. Com precisa Margarida López, directora d’Innovació i Transformació Digital de TMB, feta la consulta al mercat s’obriria una consulta particular que podria donar lloc a una licitació pública, sempre dintre del marc legal de compra pública en tots els processos. 

En un primer moment, aquest mecanisme pioner de compra pública innovadora estarà centrat pel que fa a objectius en 3 reptes generals als que enviar propostes:

  • Solucions innovadores per validar i accedir al metro
  • Solucions innovadores per potenciar l’accessibilitat de la ciutadania als transport públc
  • Solucions innovadores per millorar l’experiència de viatge de la persona usuària 

Dimarts passat es va portar a terme l’acte de presentació d’aquesta nova manera de compra pública, que va tenir un format híbrid (de forma presencial a l’Espai Gaudí i també streaming) i va comptar amb una cinquantena d’assistents presencials i més d’un centenar de virtuals entre els quals institucions, empreses, operadors i entitats diverses, com ara la Generalitat de Catalunya, Railway Innovation Hub, Inetum, ACCIÓ, CARNET, EIT Urban Mobility Innovation Hub, 22@ Network, i BIT Habitat, entre d’altres. 

Categorías: Tren real

"La petita història del metro" torna a exhibir-se a l'Espai Mercè Sala

Jue, 07/03/2025 - 11:30

Des d'avui dijous, 3 de juliol, s’ha reeditat l'exposició La petita història del metro i es pot veure de nou a l'Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions del metro, fins a la tardor. Aquesta mostra està basada en el llibre del mateix nom, obra de la dibuixant Pilarín Bayés i que, amb els textos de Daniel Venteo, explica als nens i nenes els cent anys d'història de metro. És la tercera vegada que l'exposició es torna a exhibir a l'Espai Mercè Sala, amb motiu de la celebració del Centenari de Metro.

L'exposició parteix de la inauguració el 30 de desembre del 1924 del primer tram de la línia del Gran Metro de Barcelona, embrió de l’actual l’L3, per arribar al metro del qual gaudim actualment. L’objectiu és fer entenedor als més petits i petites com l’arribada del metro, un mitjà de transport que forma part de la seva vida quotidiana, va canviar els hàbits socials i de desplaçament dels habitants de Barcelona fins a convertir-se en un element clau de la història de la ciutat, de la seva evolució i dels esdeveniments més essencials.

L’Espai Mercè Sala està situat al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de metro a l'estació de Diagonal, L'exposició és gratuïta i es pot visitar de dilluns a divendres de 10 a 20 hores. 

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Miguel Bosé al Palau Sant Jordi

Mié, 07/02/2025 - 07:43

Amb motiu del concert de Miguel Bosé que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dijous, 3 de juliol (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 19 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de bus llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Dijous el metro funciona fins a la mitjanit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

TMB adquirirà 39 trens per augmentar la capacitat i la freqüència del metro de Barcelona

Lun, 06/30/2025 - 12:20

Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) licitarà la compra de 39 nous trens per incrementar les freqüències i la capacitat per transportar un major nombre de passatge. Així ho ha anunciat el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, en l’acte institucional del centenari de metro que TMB ha celebrat avui al paranimf de l’Escola Industrial de la capital catalana. La compra suposarà una inversió prevista de 331 milions d’euros que assumiran les administracions consorciades a través de l’Autoritat del Transport Metropolità, la Generalitat de Catalunya amb un 51%, l’Ajuntament de Barcelona amb un 25% i l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb un 24%.

El president del Govern ha afirmat que “vam assumir el compromís de posar Catalunya en marxa i això és sinònim de posar més metro en marxa, vam assumir el compromís de cohesionar Catalunya i això és sinònim d’invertir en metro”. Illa ha destacat que la inversió per als nous 39 trens “és un pas de gegant per millorar el metro de Barcelona i que ens permetrà millorar la qualitat del servei i en hora punta podrem portar 20.000 persones més a les línies convencionals”.

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat el compromís de garantir freqüències de pas més altes en els propers anys: "L'objectiu és que d'aquí a cinc anys no tinguem esperes superiors a 3 minuts i mig en hora punta, és a dir, reduir a l'entorn de mig minut el temps d'espera a les línies L1, L2, L3, L4 i L5, les línies més utilitzades de la ciutat. En el cas de les que porten més passatge, situar-nos en 2 minuts 38 segons a la vermella i als 2 minuts i 15 segons a la blava en hora punta". "El dret a quedar-se a la ciutat significa més habitatge assequible i millors oportunitats, però també una mobilitat més eficient", ha reblat Collboni.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat la feina dels més de 4.000 professionals que “cada dia fan que el metro funcioni, una xarxa que mou cada dia 1,6 milions de persones i que fan que els barcelonins i barcelonines estiguem orgullosos i orgulloses del metro que està entre els millors d’Europa”. En aquest sentit, Bonet ha recordat “el compromís i la vocació de servei públics dels treballadors i treballadores del metro es va fer més evident que mai” amb una “rapidesa i professionalitat exemplars”. Bonet també ha recordat que el centenari de metro arriba quan les persones usuàries li han donat “la valoració més alta de la història amb un 8,2” una nota que “és molt difícil de rebre en un servei públic” i ha anunciat que “mirem cap al futur amb més xarxa i més servei”. A més, la presidenta de TMB ha assenyalat que “el metro de Barcelona és el més accessible de tots els metros centenaris d’Europa”.

Dels 39 trens, 22 permetran donar servei al tram central de l’L9 i els altres 17 reforçaran les línies convencionals, oferint una major capacitat i millor freqüència. De fet, totes les línies convencionals se situaran per sota dels 3 minuts i mig en hora punta i, en el cas de les línies 1 i 5 que són les que tenen ara mateix una major ocupació, la freqüència serà encara més alta: a la línia blava, en hora punta, passarà un tren cada dos minuts i 15 segons i en el cas de la vermella, cada 2 minuts i 38 segons. 

Ara s’inicia el procés de compra amb la licitació pública que es llençarà aquest mes de juliol i es preveu que l’adjudicació sigui durant la primavera de l’any vinent. D’aquesta manera els primers trens arribaran durant el 2029

Freqüències per sota dels 3 minuts a les línies amb més passatge

Els 17 trens nous que aniran a les línies convencionals es distribuiran de la següent manera:  6 seran per l’L1, 3 per l’L2, 4 per l’L3 i 4 per l’L4. A la línia 3, 4 trens dels que estan circulant actualment es passaran a l’L5. El pla de millores de freqüències amb aquesta compra suposarà que a l’L1 i l’L5 -que són les que porten més passatge- es passi dels 3 minuts (3:05) actuals a hora punta a L1 a 2:38 quan estiguin tots els trens. En el cas de l’L5 aquesta reducció seria dels 2:29 actuals als 2:15. També l’L2 que actualment té una freqüència de 3:15 -sempre en hora punta- baixarà dels 3 minuts al 2029, amb 2:50. Finalment, l’L3 i l’L4 baixaran el temps de pas de 3:28 a 3:20 i de 3:57 a 3:26. 

La capacitat de passatge també creixerà amb aquests nous trens, permetent així l’absorció de l’augment de la demanda que es preveu i generant un major confort ja que el passatge tindrà més trens en els quals repartir-se. Un cop arribin els nous combois, l’L5 passarà a ser la línia amb més trens amb 45  després hi ha l’L1 que en tindrà 44, mentre que l’L3 comptarà amb 30, l’L4 amb 27 i l’L2 amb 25. 

Cal recordar que les línies amb major densitat de passatge, ocupació, són L1 i L5, que juntes sumen més del 50% dels viatges. De fet l'augment del passatge dels darrers anys han fet que aquesta compra de trens sigui ja totalment necessària. L'any 2024 es va registrar un increment de validacions del 6,5% respecte al 2023 i de prop del 14% respecte l'any 2019. I aquest any ja s'està registrant un creixement del 2% respecte a l'ant anterior, arribant pràcticament cada dia laborable als 1,6 milions de validacions. Durant aquests anys s’han incorporat només 10 trens a les línies convencionals per increment de flota. La resta de combois han estat per substituir altres unitats. 

Compra de 22 trens per donar servei al tram central de l’L9

Dels 39 trens que s’adquiriran, 22 estan pensats per poder donar servei al tram central de la línia 9. De fet, les noves unitats es destinaran a la línia 2 i 22 dels trens actuals de la línia 2 passaran a l’L9 perquè són de la mateixa sèrie que els que estan corrent ara per les línies automàtiques.

La licitació contempla que els nous trens siguin més accessibles, implementant els estàndards més avançats, però també més sostenibles amb una millora del consum energètic ja que seran trens més lleugers i eco-dissenyats (comptant amb materials reciclables). A banda, es requereix la incorporació del manteniment basat en condició (CBM) que permetrà reduir els costos de manteniment. Els nous trens també hauran de complir les últimes normatives en matèria de ciberseguretat així com incorporar millores en matèria d'informació al passatge i confort.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert d’Imagine Dragons a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Lun, 06/30/2025 - 07:34

Amb motiu del concert del grup Imagine Dragons que tindrà lloc a l’Estadi Olímpic Lluís Companys demà dimarts, 1 de juliol (21.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i l’Estadi Olímpic Lluís Companys i circularà entre les 16.30 h i les 21.30 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

A més, hi haurà informadors per orientar als passatgers de quina és la parada més adient per baixar del bus en funció de l’accés que figura a cada entrada.

En aquests serveis de busos llançadora de pujada i baixada seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Estadi Olímpic”.

El metro es reforçarà amb personal d’atenció i de seguretat a l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera a l’Estadi Olímpic. Cal recordar que dimarts el servei de metro funciona fins a la mitjanit.

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

TMB i Pride Barcelona acoloreixen el metro per celebrar el Dia de l’Orgull LGTBI

Vie, 06/27/2025 - 13:30

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) se suma a la celebració del Dia de l’Orgull LGTBI. Per segon any consecutiu, en col·laboració amb Pride Barcelona, l’estació d’Universitat de la línia 1 del metro de Barcelona s’ha decorat amb els colors de la bandera de l’arc de sant martí.

Des d'avui diversos espais de la parada del suburbà llueixen uns vinils temàtics que commemoren el Dia de l’Orgull, que se celebra internacionalment demà, 28 de juny. Així, les andanes de l'L1 (direcció Hospital de Bellvitge i direcció Fondo) i tots els seients de l'andana i també una paret del vestíbul llueixen vinils amb la bandera inclusiva. 

TMB està compromesa amb el desenvolupament sostenible i equitatiu de la societat que aposta per la igualtat d’oportunitats i la no discriminació. L’objectiu de l’acció és promocionar el transport públic als esdeveniments que organitza Pride durant aquests dies i donar suport als valors del col·lectiu. Es pot consultar tota la programació al web del Pride Barcelona 2025.

Imatge La col·laboració entre TMB i el Pride Barcelona 2025 ha portat els colors de la bandera LGTBI al metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

 

Imatge Els vinils es veuen a les dues andanes d'Universitat L1 i a la paret del vestíbul de l'estació / Foto: Pep Herrero (TMB)

 

Imatge Els bancs de l'estació d'Universitat L1 també llueixen els colors de la bandera LGTBI / Foto: Pep Herrero (TMB)
Categorías: Tren real

TMB suma 92 nous agents d’atenció al client per al metro durant l’estiu

Vie, 06/27/2025 - 11:35

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha incorporat 92 nous i noves Agents d’Atenció al Client (AAC) per al servei dels mesos d’estiu al metro de BarcelonaDe la convocatòria hi ha un percentatge important de gent jove, ja que els menors de 30 anys representen un 50%. Respecte al gènere, el 40% (37) són dones, d’aquesta manera TMB segueix sumant talent femení a la seva plantilla. Aquesta aposta per incorporar a la dona a un sector masculinitzat es produeix també a bus, tal com es va mostrar la setmana passada, quan es van incorporar 217 professionals a la bossa de conducció d’autobusos, 53 dones, després d’una convocatòria que tenia un 40% de reserva de places per a dones. 

El conseller delegat, Xavier Flores, ha donat la benvinguda a la família de TMB als nous i noves Agents d'Atenció al Client (AAC) de Metro amb un vídeo on ha destacat "la gran responsabilitat que tenim com a empresa de moure persones, amb tota la transcendència que això comporta". Flores ha ressaltat un any més la joventut de les persones que s’incorporen aquest estiu, un grup que té una mitjana de 30 anys.

Més agents d’atenció al client per a metro

De les 92 persones contractades a metro que s’incorporen avui, 37 (40%) són dones i 55 (60%) són homes. De fet, en la figura d’AACC de metro, que compta amb més de 1.900 AAC, les dones representen gairebé el 57%. Les funcions laborals del col·lectiu abracen diferents tasques entre les quals es troben la conducció o maniobra dels trens i l’atenció a les persones usuàries de la xarxa.

Categorías: Tren real

Ultimen els preparatius per finalitzar l’ampliació de l’AMBici i entren en vigor noves tarifes

Vie, 06/27/2025 - 11:11

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat avui a l’Hospitalet de Llobregat la finalització de l’ampliació del servei AMBici, la bicicleta pública metropolitana, i l’entrada en vigor de les noves tarifes. L’organisme metropolità està acabant d’instal·lar 31 noves estacions i 341 bicicletes elèctriques, repartides entre els municipis metropolitans que ja disposen del servei. Per tant, es passa de les 205 estacions i 2.259 bicicletes que hi havia a finals del 2024 a les 236 estacions i 2.600 bicicletes

L’AMB també ha presentat l’activació de l’abonament de l’AMBici a preu reduït, gràcies a les subvencions que ofereix el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per al foment dels serveis públics de préstec de bicicletes, així com la tarifa per dies.

Reducció del 50 % del preu de l’abonament de l’AMBici i nova tarifa per dies

L’AMB ha activat aquests dies la reducció del 50% del preu de venda de l’abonament de l’AMBici del 2025. El cost de l’abonament de l’AMBici ha passat de 40 € anuals a 20 € anuals. Concretament,  el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible assumeix el 30% del cost de l’abonament, i l’AMB el 20%. 

Aquesta mesura és retroactiva des de l’1 de gener del 2025: a partir del 30 de juny, es retornaran als més de 8.000 abonats que s’han donat d’alta del servei des de l’1 de gener del 2025 els 20 € corresponents al descompte. Pel que fa als antics usuaris, quan renovin l’abonament enguany ja se’ls aplicarà la tarifa bonificada. 

D’altra banda, l’AMB activarà el pròxim 1 de juliol, el nou abonament del servei AMBici: l’abonament per dies. Concretament, aquesta nova tarifa ofereix tres possibles períodes de diferents dies de vigència: 1, 2 i 3 dies, amb una tarifa respectiva de 5, 9 i 12 euros, i que permet fer viatges il·limitats de fins a 30 minuts. 

Ampliació de l’AMBici per municipis

Les ubicacions de les noves estacions d’AMBici s’han determinat a partir d’un procés públic de concurrència de tots els municipis metropolitans que disposen del servei. La seva localització exacta s’ajusta a criteris tècnics, de demanda i de cobertura territorial, amb el consens de cada ajuntament.

L’AMBici, de titularitat de l’AMB i gestionat per TMB, compta amb més de 17.000 usuaris actius des que es va posar en marxa ara fa dos anys. El 2024, el servei va superar els 1,6 milions de desplaçaments i està actiu en 15 municipis metropolitans. El passat mes de maig es va assolir un nou rècord, ja que es van superar els 166.000 usos mensuals.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de la cantant japonesa Ado al Palau Sant Jordi

Vie, 06/27/2025 - 07:35

Amb motiu del concert de la intèrpret nipona Ado que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà passat diumenge, 29 de juny (20.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà entre les 18 h i les 20.30 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Diumenge el metro funciona fins a la mitjanit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Rigoberta Bandini al Palau Sant Jordi

Vie, 06/27/2025 - 07:22

Amb motiu del concert de Rigoberta Bandini que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 28 de juny (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà entre les 18.30 h i les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

TMB desfilarà al Pride Barcelona amb un autobús propi per primera vegada

Jue, 06/26/2025 - 18:05

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha organitzat aquest dijous a l’estació de metro d’Universitat un col·loqui amb treballadores i treballadors de l’organització que pertanyen al col·lectiu LGTBI. La taula rodona, moderada per la directora de l’àrea de comunicació i relacions institucionals de TMB i directora de la Fundació TMB, Mònica Peinado, ha servit per tractar les darreres novetats en matèria LGTBI realitzades a TMB, debatre nous camins per continuar treballant cap a la plena igualtat d'oportunitats i no discriminació, i compartir les experiències viscudes entre els i Ies participants. 

El col·loqui ha donat el tret de sortida als actes que TMB ha organitzat amb motiu del Dia Internacional de l’Orgull LGTBI que se celebra cada 28 de juny. La taula rodona ha comptat amb la presència del personal de TMB: Sergi Farré (Agent d’Atenció de Punt TMB i president de l’associació Visibles); Àngela Jiménez (conductora de bus); Ariadna López (Agent d’Atenció al Client) i Albert Piqué (responsable comunicació interna de TMB).

A l’acte, Peinado ha anunciat algunes accions que TMB ha organitzat amb motiu del Dia Internacional de l’Orgull com la bandera LGTBI que lluirà a la cèntrica estació d’Universitat a partir de demà i la participació de TMB a la desfilada del Pride de Barcelona amb un autobús turístic de dos pisos propi per primera vegada, anteriorment havia participat  conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona. El vehicle anirà parcialment vinilat amb la campanya TMB, orgull per la diversitat.  

Un pas més cap a la plena igualtat d'oportunitats i no discriminació

L’associació Visibles, que engloba al col·lectiu LGTBI que treballa a TMB i que va néixer l’any 2023, ha participat de la mà del seu creador i actual president, Sergi Farré, que ha remarcat “la importància dels nous protocols a bus i metro contra l’LGTBI-fòbia signats per TMB i la part social que ajuden les persones del col·lectiu LGTBI a sentir-se recolzades per l’organització”. En la mateixa línia, la conductora d’autobús, Àngela Jiménez, ha explicat que “és un motiu d’orgull pertànyer a una empresa com TMB, que assoleix acords que fan sentir al personal molt més segur en l’àmbit laboral”.

Durant el col·loqui, el responsable de comunicació interna de TMB, Albert Piqué, també ha destacat el treball de l’empresa per la diversitat, la inclusió i la no discriminació i ha posat en valor la guia de llenguatge inclusiu de TMB: “allò que no s’esmenta no existeix, i és important la feina que fem per continuar avançant”.

La taula rodona també ha servit per compartir experiències del dia a dia entre els i les participants, i el canvi que ha anat fent TMB al llarg dels anys en la lluita contra LGTBI-fòbia. Ariadna López, Agent d’Atenció al Client, ha parlat sobre els inicis a la feina de les persones del col·lectiu i ha explicat que quan les persones LGTBI comencen a la feina van amb compte: “en el meu cas a mesura que vaig anar mostrant-me més, els companys i companyes de l’empresa ho van anar acceptant molt més”. La pròpia agent de l’L3 del metro de Barcelona ha valorat positivament el paper de l’associació Visibles a TMB i ha destacat que “és un espai segur per a tothom, ja que a vegades a la feina no et trobes ningú com tu i el fet de ser a Visibles et fa sentir com a casa perquè coneixes moltes persones d’altres departaments que també formen part del col·lectiu”. 

TMB s’ha incorporat recentment a la Red Empresarial por la Diversidad e Inclusión LGBTI (REDI), el primer ecosistema d’empreses i professionals a Espanya que treballa per fomentar els entorns laborals segurs i respectuosos amb totes les persones, independentment de la seva identitat, característiques sexuals, expressió de gènere o orientació sexual. La iniciativa d’adherir-se a REDI ha comptat amb el suport de l’associació Visibles, així la companyia de transport públic reforça l’aposta per promoure la inclusió i garantir la igualtat d’oportunitats.

TMB lluita contra l’LGTBI-fòbia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha impulsat en els darrers anys diferents iniciatives enfocades a la promoció de la diversitat, la igualtat d’oportunitats i la lluita contra la LGTBI-fòbia, adreçades tant a la plantilla com a les persones usuàries. De fet, l’any 2021, es van posar en marxa plans específics per a la prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe, així com mesures concretes per a l’erradicació de l’LGTBI-fòbia a les xarxes de transport públic treballades conjuntament amb l’Observatori contra l’Homofòbia de Catalunya, dins d’una política d’entorns segurs, inclusius i respectuosos, treballs que van rebre un especial reconeixement al 2022, amb el premi de la UITP a la millor pràctica internacional en la categoria de projectes d’igualtat i diversitat. Des d’aleshores, són nombroses les mesures que s’han implementat, com el desplegament del sistema de vídeo vigilància embarcada tant a metro com a bus, la millora de la il·luminació a vestíbuls, passadissos i andanes de metro, la incorporació de punts violeta, el disseny i posada en marxa de nous tallers de TMB Educa per treballar la diversitat amb estudiants de diferents etapes educatives, formacions i accions de sensibilització a la plantilla, campanyes de comunicació, etc. 

Categorías: Tren real

Comencen les obres de millora del metro de Barcelona que obliguen a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Mar, 06/24/2025 - 10:12

Demà dimecres, 25 de juny, comencen les obres de millora que obliguen a tallar el servei d’alguns trams de l’L4 i l’L11. Aquestes obres comptaran amb una inversió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de 20 milions d’euros i permetran reduir el nombre d’incidències, ja que es renovarà la via de manera integral, incloent-hi la substitució de balast per formigó. A més, la renovació permetrà a TMB fer un manteniment més eficaç i resoldre alguns problemes de vibracions a la zona. 

Els treballs obliguen a tallar el servei entre els dies 25 de juny i 31 d’agost, ambdós inclosos, a l’L4 des de Verdaguer a Trinitat Nova. A partir de l’1 de setembre es recuperarà el servei des de Verdaguer fins a Maragall, reduint l’afectació a les darreres quatre estacions de la línia fins al 7 de setembre. A l’L11 el tram sense servei serà només de Trinitat Nova a Casa de l’Aigua, però durarà des del 25 de juny fins al 7 de setembre. 

Imatge

 

Més enllà de la renovació de la via i tots els beneficis que comportarà, durant el tall de servei es construirà un nou pou de ventilació a Guinardó que durant les obres servirà com a pou d’extracció de material. 

A més de l’actuació que farà directament TMB, la Generalitat renovarà la senyalització d’aquest tram de la línia 4 amb una sèrie d’actuacions que costaran 10 milions d’euros. En concret, s’instal·larà un nou aparell de via, un nou escapament, a Maragall i es posaran en servei els nous enclavaments de Trinitat Nova, Via Júlia, Girona i Maragall. El nou escapament permetrà més flexibilitat en l’operació perquè possibilitarà canviar de via els trens en cas de necessitat i això vol dir que, si es produeix una incidència, es podrà donar servei a més estacions. Pel que fa als nous enclavaments, disposaran d’una tecnologia que incrementarà la fiabilitat del servei. 

La pròpia xarxa de metro és la millor alternativa de transport

La principal alternativa de mobilitat és la mateixa xarxa de metro, especialment l’L3 i l’L5, donat que cobreixen el recorregut del tram afectat.  L’L3 connecta Passeig de Gràcia amb Trinitat Nova, i l’L5 Verdaguer amb Maragall. Respecte a l’L11, des de Torre Baró es pot connectar amb Fabra i Puig, La Sagrera i Arc de Triomf amb Rodalies. Així i tot, TMB habilitarà un servei especial d’autobús amb parada a cada una de les estacions afectades durant les dues fases del tall, amb una capacitat equivalent i el mateix horari de metro. 

 

Imatge

 

Entre el 25 de juny i el 7 de setembre funcionarà un servei especial d’autobús entre Verdaguer (L4) i Casa de l’Aigua (L11), que es reduirà a partir de l’1 de setembre quan l’L4 de metro recuperi el servei entre Verdaguer i Maragall. A banda, aquest servei de bus especial tindrà una modificació del recorregut quan comencin les obres al carrer Pi i Margall a mitjans de juliol i durant un mes i mig, que afecten la parada que fa al Metro de Joanic.

TMB també habilitarà un altre servei de bus especial entre Girona i Verdaguer per a persones amb mobilitat reduïda, ja que Verdaguer no és una estació accessible. En tots els casos, la freqüència dels busos serà de 4 minuts aproximadament en hora punta, i comptarà amb fins a 22 autobusos articulats.

Imatge

 

A més, altres alternatives de transports són les línies regulars de bus de TMB D50 (Paral·lel - Ciutat Meridiana), H6 (Zona Universitària – Onze de Setembre), D40 (Pl. Espanya – Canyelles) i 76 (Sant Genís – Ciutat Meridiana) i H2 (Av. Esplugues – Trinitat Nova), que circulen en trams molt propers a les estacions afectades.

Campanya d’informació

El tall a l’L4 i l’L11 va acompanyat d’una campanya d’informació a la xarxa i compta amb un desplegament d’informadors a les estacions afectades i a les parades d’inici i final del servei de bus llançadora. El personal es troba des de fa dies distribuït per la xarxa per atendre les consultes i repartir fulletons informatius específics amb les millors alternatives de transport.

Pel que fa als canals digitals, el planificador de viatge Vull Anar permet tenir la informació del tall de l’L4 i l’L11 a la plataforma i recomana les millors alternatives. També es fa difusió de la campanya informativa a través de la megafonia, les pantalles d’informació de metro i bus, el web corporatiu, la TMB App i les xarxes socials de TMB. També s’informa amb cartelleria i senyalització estàtica a les estacions afectades i als enllaços, i els punts on s’habilitaran els busos especials substitutoris.

Categorías: Tren real

TMB incorpora 217 professionals de conducció per a bus

Sáb, 06/21/2025 - 10:33

Avui s’incorporen a la bossa de conducció d’autobusos TMB 217 nous i noves professionals, després de superar el procés de selecció d’una convocatòria que comptava amb reserva de places per a dones. De les 217 noves incorporacions, 53 són dones i amb la seva arribada TMB suma més d’un 11% de presència femenina en el col·lectiu de conducció.

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha donat la benvinguda a la nova promoció i  ha recordat que aquesta nova convocatòria se suma a d'altres processos precedents amb reserva de places per a dones “impulsant una mobilitat lliure dels estereotips de gènere, especialment en feines tradicionalment associades a homes”. També ha destacat que el 24% de les places de la darrera convocatòria hagin estat per dones.

Procés formatiu

Les persones seleccionades han participat d’un procés formatiu que ha suposat la col·laboració de més de 70 professionals de diversos àmbits de TMB. Les jornades pràctiques, que han servit a les i els nous professionals per conèixer les diferents sèries de vehicles i altres aspectes de la conducció, s’han combinat amb continguts teòrics. Els coneixements operatius relacionats amb l’organització del treball, calendaris, i horaris de servei o formacions en prevenció de riscos laborals, han completat els quadres formatius dels nouvinguts. A més, també s’han promogut trobades amb personal més veterà per compartir experiències i encaminar la gestió laboral del dia a dia.    

Categorías: Tren real

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Vie, 06/20/2025 - 12:32

L’estació de Zona Universitària de l’L3 del metro de Barcelona ha estat l’escenari avui de la posada en servei de l’últim tren del total de 50 unitats de les sèries 7000 i 8000 que es van encarregar a l’empresa Alstom i que donen servei a l'L3 i L’1 de la xarxa de metro. Els nous trens han servit per renovar el material mòbil d’aquestes línies amb combois més sostenibles i més accessibles. L’acte ha comptat amb la presència del conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores, i el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà

Flores ha explicat que amb la posada en servei dels 50 trens “hem renovat un terç de la flota i ens ha permès substituir tot els trens que contenien algun element d’amiant”. A més, el conseller delegat de TMB ha recordat que “aquests trens suposen una millora en el sistema d’informació a l’usuari, en l’accessibilitat i en la sostenibilitat”, de fet ha assenyalat que “són trens que s’han dissenyat pensant en les persones amb mobilitat reduïda”. Pel que fa a la sostenibilitat, Flores ha afirmat que amb aquests nous trens “reduïm el consum energètic en un 15%”.

El tren que avui ha entrat en circulació a la línia 3 és el darrer dels 26 de la sèrie 7000 que es van encarregar l’any 2019 i que, juntament amb els 24 de la sèrie 8000 que han anat a la línia 1, van representar la compra de material mòbil ferroviària més important de la història de TMB. Una operació que es va tancar en 318,86 milions d’euros, finançats mitjançant els diferents Contractes Programes signats entre TMB i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). 

Trens més sostenibles i accessibles

La posada en servei d’aquests nous trens ha permès renovar i modernitzar el material mòbil de les línies 1 i 3. Els trens de la sèrie 7000, dissenyats amb els estàndards més elevats de digitalització, sostenibilitat i accessibilitat, han substituït els de les sèries 2000 i 3000 que han donat servei a la línia 3. Els de la sèrie 8000 han reemplaçat les unitats de la sèrie 4000 que circulaven a la línia 1. 

Els combois tenen una estructura lleugera, i consumeixen un 15% menys d’energia que els trens als que han substituït, destaca també la seva fiabilitat tècnica i la facilitat de manteniment. Les unitats, formades per cinc cotxes interconnectats, estan equipades amb telecomandaments i sensors per a una gestió del manteniment del material mòbil. 

Respecte dels trens anteriors, els nous incorporen una pantalla digital que permet donar molta més informació a les persones usuàries i de manera més clara. Des de dins del tren es pot veure el termòmetre de la línia i com va avançant d’estació en estació, però també donen informació sobre les sortides de l’estació, les correspondències, escales i ascensors i possibles incidències. També incorporen càmeres de videovigilància que permeten veure el que passa a l’interior dels cotxes en temps real. Els usuaris també perceben menys soroll, una millora de la il·luminació que és 100% de leds i hi poden carregar els seus dispositius mòbils perquè hi ha ports USB als trens.

Els trens inclouen millores destacades de les condicions d’accessibilitat que van més enllà de la normativa espanyola i catalana vigents i incorporen també les directrius dels països de l’entorn. Les noves unitats compten amb 4 espais reservats per a persones usuàries de cadira de rodes i les barres de subjecció estan dissenyades per facilitar-les la maniobra d’accés i posicionament. A més, els intèrfons i els mecanismes d’emergència estan situats a una alçada adequada per persones que utilitzen cadira de rodes. Els trens incorporen portes accessibles que s’obren automàticament i estan senyalitzades amb una acústica diferenciada perquè les persones amb discapacitat visual les puguin localitzar. També porten incorporat un bucle d’inducció magnètica en dos dels cotxes que millora l’audició de missatges per a persones que porten audiòfons o implants coclears. I també s’han dissenyat uns seients reservats amb un elevat contrast visual i pictogrames per una millor localització per part de persones amb discapacitat visual o cognitiva. 

Per definir les característiques d’accessibilitat dels espais interiors i de la resta d’elements s’han tingut en compte els criteris marcats per TMB i s’ha comptat també amb la supervisió d’un nombre important de representants i tècnics d’organitzacions de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, unes aportacions que han servit a les empreses constructores per desenvolupar el disseny dels trens.

Els Agents d’Atenció al Client també disposen en aquests nous trens d’un seient de conducció més còmode i ergonòmic.

La compra dels nous trens es va avançar per poder retirar de la circulació els combois que encara tenien algun element d’amiant. En concret, a finals d’octubre es va retirar el darrer tren de la sèrie 4000 que quedava en circulació a la línia 1 del metro de Barcelona. Era l'últim comboi amb algun element que conté amiant que encara estava en servei a la xarxa. La presència d’aquest material no estava a la vista ni representava cap perill per les persones usuàries.

Categorías: Tren real

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Jue, 06/19/2025 - 07:30

Aquesta setmana TMB ha presentat la primera activitat digital que s'incorpora a l'ampli catàleg del projecte educatiu de la Fundació TMB. Es tracta del producte virtual Anem a l’estació que neix amb la voluntat de funcionar com a recurs independent i permetre a les escoles i famílies poder jugar i aprendre sense necessitat de desplaçar-se. A més, també reforça i complementa la visita presencial que ja es fa a l’estació més propera a l'escola on estudien els infants dels cursos de primària als que s'imparteix la formació. El joc, que està en obert i disponible per a tothom a educa.tmb.cat, permet que els centres o les famílies puguin gaudir de l'activitat des de la mateixa aula (abans de fer la visita física) i fins i tot també des de casa. 

Així, el passat dilluns al matí, una cinquantena d'alumnes dels dos grups de segon de primària de l'escola pública Auró de Barcelona van ser els primers a estrenar, en dos torns, aquesta activitat virtual, al mateix centre educatiu ubicat al carrer Mallorca. L'activitat Anem a l'estació s'ha projectat a la pantalla de l'aula i com si fos un joc de pistes o gimcana, els nens i nenes han anat seguint el recorregut que un fa quan accedeix al metro i han anat superant els diferents reptes que se'ls han presentat responent a una sèrie de preguntes i encertant, és clar, per aconseguir l'objectiu final: pujar al metro. Els nens i nenes dels dos grups, molt atents i participatius, han après a reconèixer on estan ubicats els accessos del metro gràcies a les banderoles, han conegut les principals normes d'ús, que el transport públic ajuda a tenir cura del medi ambient, que cal validar el bitllet abans d'entrar a l'estació, a demanar ajuda a l'intèrfon SOS, a cedir el seient a qui ho necessiti, que mai s'ha de baixar a la via o a reconèixer elements a la mateixa estació que hi són per ajudar a les persones amb discapacitat. En finalitzar l'activitat se'ls ha obsequiat amb un exemplar per a cada un del llibre La petita història del metro, editat amb motiu del centenari. Avui dijous faran la visita presencial a l'estació de metro d'Hospital Clínic L5, la més pròxima a l'escola.

A través del programa TMB Educa, la Fundació TMB desenvolupa una sèrie d’accions amb l’objectiu d’impulsar l’educació de les noves generacions en una veritable cultura de la mobilitat sostenible. El programa preveu també tallers de mobilitat i activitats formatives per a tots els col·lectius i etapes formatives, des dels més petits fins a la gent gran. L'extens catàleg (una dotzena d'activitats diferents) que el programa TMB Educa ofereix a les escoles se suma el recurs digital Anem a l'estació. El producte ha estat desenvolupat per l'empresa especialitzada en desenvolupament web, La tempesta. 

Tot seguit us deixem un videoresum de les dues sessions de l'activitat Anem a l'estació a l'escola Auró:

Categorías: Tren real

Neix ‘Fem que es reconegui’, l’espai digital on els usuaris i usuàries poden reconèixer la feina ben feta del personal de TMB

Mié, 06/18/2025 - 12:03

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert un espai al seu web perquè els usuaris i usuàries puguin agrair i reconèixer el servei o l’actuació d’un o diversos membres de la plantilla de TMB i així destacar la seva bona feina. Aquesta acció, que sorgeix de la proposta interna d’un grup de treballadors i treballadores, vol destacar la feina de les persones que treballen a TMB a partir d’un espai digital dedicat a que les persones usuàries enregistrin els seus agraïments quan reben un tracte excel·lent.  

Aquest nou model de reconeixement permetrà reconèixer l'esforç, l'actitud i el compromís de les persones treballadores durant el seu servei. Ara, tots els usuaris i usuàries poden accedir al formulari habilitat al web (a través d’un destacat a la secció d’atenció al client), explicar breument el motiu del seu agraïment i enregistrar el seu reconeixement. L’agraïment rebut es farà arribar al treballador o treballadora a través del seu/va responsable directe i quedarà registrat per considerar-se com a una bona pràctica.  

‘Fem que es reconegui’ és la proposta guanyadora del repte d’intraprenedoria TMBinnova 2023. Un concurs intern on els treballadors i treballadores proposen solucions reals a reptes plantejats que puguin esdevenir beneficiosos per a l’organització, la plantilla i el servei que ofereix TMB. 

Imatge Imatge
Categorías: Tren real

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Lun, 06/16/2025 - 12:18

Ja està disponible al web del concurs el formulari per sol·licitar el rodatge a les xarxes de TMB que permetrà als participants gravar les obres per participar en la secció Roda a TMB de l’edició número 15 del Subtravelling, el festival internacional de curtmetratges de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) agermanat amb el Seoul Metro International Subway Film Festival (SMIFF), amb qui col·laborem des de l'any 2016. Enguany, i coincidint amb el centenari de Metro, l'escenari del curtmetratge presentat únicament podrà ser el suburbà i no altres transports de TMB, per retre-li un merescut homenatge a aquest veterà sistema de transport.

Aquest any també estrenem una nova categoria, el Subtravelling TikTokers, on animem els participants a pujar els seus vídeos on mostrin el seu trajecte en transport públic amb una mirada creativa i amb la seva banda sonora preferida de fons. Recordem que TMB va estrenar el seu canal a la xarxa social TikTok el passat mes de febrer.

Al web del festival els interessats poden demanar, a través d’un formulari, la sol·licitud de rodatge a les instal·lacions del metro de Barcelona, aquest enllaç estarà actiu des d'avui i fins al 15 d'octubre, per donar temps als creadors a pensar la seva idea, fer el guió, pensar l’escenari… Un jurat format per professionals experts en el sector audiovisual i del transport públic serà l'encarregat de seleccionar els 10 curts finalistes i d'entre aquests, el primer, el segon i el tercer premi. Entre els premis hi ha un viatge a Seül, una càmera Cinema Line FX30 de Sony, un viatge a Sant Sebastià i un kit de micròfon i llum led especial per a gravacions per a xarxes socials. Recordem que la crida a la participació és per a la categoria a creadors Roda a TMB, un concurs de creació ràpida de curts de temàtica lliure, però ha d'aparèixer d'alguna manera el metro. Al web també estan disponibles les bases legals del concurs. Enguany s'incorporen com a col·laboradors l'Escola de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC) i Sony.

Categorías: Tren real

TMB i FGC mostren la seva aposta per la mobilitat sostenible a la cimera internacional de la UITP

Dom, 06/15/2025 - 09:06

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) participen a l’edició 2025 de la cimera que organitza la Unió Internacional del Transport Públic (UITP) que se celebra des d’avui i fins al 18 de juny a Hamburg (Alemanya). Els dos operadors comparteixen estand sota el lema ‘We move Barcelona. We move Catalonia’ per mostrar els projectes i avenços de les dues companyies en l’impuls de la mobilitat sostenible. 

Els dos operadors de transport públic organitzen durant el congrés diferents ponències i taules rodones. Dilluns a la tarda, a l’estand compartit, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i el president d’FGC, Carles Ruiz, mantindran una conversa sobre els principals reptes de la mobilitat en un moment d’un important creixement de la demanda de transport públic. 

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha destacat que “participar a la cimera de la UITP amb FGC ens dona l’oportunitat d’explicar la potència i la complementarietat de les xarxes de totes dues empreses”. 

El president de FGC, Carles Ruiz, ha destacat que “la participació a Hamburg, juntament amb TMB, ens permetrà posar en valor el potencial i els atractius del transport públic i la importància clau de la mobilitat sostenible per millorar la qualitat de vida a les ciutats”.

A l’estand conjunt d’FGC i TMB, professionals de tots dos operadors explicaran els projectes en els que estan treballant pel que fa a la digitalització i el manteniment preventiu dels trens i de la infraestructura ferroviària. Ferrocarrils de la Generalitat farà també una sessió sobre el transport per cable i TMB donarà a conèixer els propers passos en el procés de descarbonització de la flota d’autobusos que gestiona.

L’UITP Summit és l’esdeveniment internacional més important sobre transport públic i acull al voltant de 10.000 professionals del sector incloent operadors, autoritats, proveïdors industrials. 

TMB i FGC, juntament amb Renfe, van coorganitzar, com a partners locals de la UITP, l’última edició del congrés, l’any 2023, on van evidenciar la voluntat de situar Barcelona i Catalunya com a referents globals en promoció del transport públic i en mobilitat sostenible. La 64 edició de la cimera de la UITP, sota el lema ‘Bright Light of the City’, va ser el punt de trobada mundial en l’àmbit de la mobilitat urbana i va comptar amb representants de 110 països que van compartir les últimes innovacions, les noves tecnologies i projectes amb visió de futur convertint Barcelona en la capital mundial del transport públic durant els quatre dies d’activitat.

Categorías: Tren real

Comencen les proves del material mòbil que ha de circular pel nou metro de Bogotà

Vie, 06/13/2025 - 11:47

El projecte del metro de Bogotà segueix avançant a bon ritme i ja han començat les primeres proves del material mòbil que ha d’assortir aquesta xarxa de transport. El parc estarà format per 30 combois totalment automatitzats de 6 vagons cadascun, que són fabricats per l’empresa xinesa CRRC a la seva factoria de Changchun i estaran destinats a la línia 1. La infraestructura del metro de Bogotà és considerada la més gran del país, va començar la seva construcció el 2021 i preveu obrir les portes als usuaris el 2028.

Material mòbil de darrera generació

Els trens tindran una llargada de 134,3 metres, una amplada de 2,90 metres i comptaran amb el sistema de comunicacions CBTC, que permetran la seva automatització total. A més, venen equipats amb càmeres de CCTV internes i sistemes d’informació a l’usuari formats per pantalles multimèdia. Aquests combois tindran capacitat per 1800 passatgers, 252 asseguts, seients prioritaris i places reservades per persones amb mobilitat reduïda.  

 

Una alternativa al TransMilenio (BRT)

Bogotà compta ja amb una àmplia xarxa de transport públic liderada pel TransMilenio, sistema de transport BRT (Bus Rapid Transit). Aquesta xarxa compta amb 12 línies formades per autobusos articulats i dotades de prioritats semafòriques i carrils únics, que li permeten assolir una velocitat mitjana de 26 km/h. La línia 1 de metro —i les seves ampliacions previstes com l'L2—, volen ara presentar-se com una alternativa real a aquesta xarxa, tenint en compte que la capacitat d’un comboi és equivalent a la de 12 autobusos del TransMilenio. 

La línia 1 tindrà una extensió de 23,8 quilòmetres que travessaran la ciutat de nord a sud passant per les principals àrees d’interès de la capital colombiana. Es preveu que podrà moure uns 43.000 passatgers per sentit cada hora, amb intervals de pas inferior als 2 minuts 30 segons i amb una velocitat mitjana de 43 km/h. De les 16 estacions previstes en aquest primer traçat, 10 comptaran amb connexió directa amb el TransMilenio. Cal tenir en compte que tot el traçat del metro de Bogotà funcionarà en superfície amb un sistema d’aqüeducte similar al que ja funciona a l'L10 Sud del metro de Barcelona.   

 

Categorías: Tren real

Páginas