Mensaje de error

Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de /mnt/web424/a0/12/51593012/htdocs/main/includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 1 hora 42 mins

Homenatge al personal que compleix 40 anys a les empreses de Metro i Bus

Hace 6 horas 26 mins

Ahir dijous a la nit el restaurant Can Cortada, ubicat al barri d'Horta de Barcelona, va acollir la celebració de les noces d’or de 12 membres del personal que ha complert els 40 anys de servei a Transports de Barcelona (Bus) i a Ferrocarril Metropolità de Barcelona (Metro), les empreses que conformen Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). De les 12 persones treballadores, dues pertanyen a Metro i una desena, a Bus.

El tradicional acte, que anualment commemora els 25 i els 40 anys de vinculació dels i les professionals de la companyia, ha comptat amb la presència del conseller delegat de la corporació, Xavier Flores, i de diversos representants de la direcció i responsables de les àrees on va treballar el personal homenatjat. Flores ha felicitat el col·lectiu i ha destacat durant el seu discurs la gran feina feta durant tots aquests anys pels treballadors i treballadores que han dedicat bona part de la seva trajectòria professional al servei de TMB

L’emotiva vetllada ha començat amb una copa de benvinguda on els i les assistents han pogut compartir de manera informal les moltes vivències i experiències viscudes durant tots aquests anys. Després del sopar s’ha visualitzat un vídeo on s’han repassat les principals efemèrides i moments especials de TMB durant els darrers 40 anys. Els 12 empleats i empleades han rebut com a obsequis una placa commemorativa i un detall personalitzat.

Categorías: Tren real

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Hace 6 horas 39 mins

(Autors: Marta Espinosa i Gustau Lamadrid)

Des dels seus inicis al segle XX, el metro de Barcelona ha estat un testimoni silenciós del creixement i canvis constants de la ciutat. Amb el pas dels anys, les estacions del ferrocarril han vist com els noms es modificaven, reflectint així l’evolució de la metròpoli, els barris i els municipis confrontants: esdeveniments històrics com la instauració de la democràcia, les reivindicacions veïnals o el creixement urbanístic, entre d’altres, han influït en aquestes transformacions. Retrocedim en el temps per fer un cop d’ull als canvis de nom que han afectat la nomenclatura de les estacions de la xarxa del suburbà barceloní. 

Així doncs, finalitzem el nostre viatge per les línies convencionals de la xarxa de metro repassant els canvis que han patit les estacions de la línia blava. En aquest cas, també més de la meitat de parades, concretament el 70%, han sofert modificacions amb el pas dels anys, en total, 19 de 27 estacions han canviat la seva nomenclatura. 

La línia 5 del metro, també coneguda com a Transversal Alt, es va inaugurar el 21 de juliol de 1959 amb el nom de ‘Línia II’ com un segon eix transversal que complementava el servei ofert per l'L1 per connectar Barcelona amb els municipis de Cornellà, Esplugues i l’Hospitalet. 
 

L5 (Cornellà Centre - Vall d’Hebron)

· Cornellà Centre: El 23 de desembre de 1983, l’estació de Sant Ildefons va deixar de ser una estació terminal, un cop es va fer la prolongació de la línia 5 fins a Cornellà, nom original que va rebre l’actual Cornellà Centre. El 15 de desembre de 2003, l’ATM va modificar la denominació d’aquesta estació i la d’Hospital de Bellvitge (Feixa Llarga) de la línia 1. En el cas de Cornellà, es va optar per modificar-ne la denominació, ja que ja hi ha dues estacions més que pertanyen a aquest municipi com són Gavarra i Sant Ildefons de la mateixa línia 5. El nom nou identificava molt millor la ubicació de l’esmentada estació.

· Sant Ildefons: L’estació San Ildefonso catalanitzaria el seu nom l’any 1982, amb la reorganització dels números de línies i canvis en els noms d’estacions, al mateix temps que la línia V deixava la nomenclatura romana per adoptar la numeració aràbiga i passar a denominar-se línia 5.

Imatge Aspecte de l'exterior de l'estació Sant Ildefons l'any 1978, llavors amb el nom de San Ildefonso / Foto: Arxiu TMB

 

· Can Boixeres: Una de les estacions de la xarxa que més cops ha estat rebatejada. Inaugurada el 1976 com a Parque Buxeres formant part de la línia V, després es va reanomenar Buxeras i finalment el 1982, amb la reorganització de números de línies i nom d’estacions, va adoptar el nom actual, Can Boixeres.

Imatge Accés de l'estació Can Boixeres de la L5, amb el nom anterior de Buxeres, imatge de l'any 1978 / Foto: Arxiu TMB

 

 · Can Vidalet: Inicialment, aquesta estació de la línia V, inaugurada el 1976, duia el nom de Maladeta, pel carrer sota el qual s’ubica, entre els carrers Mina i Hortènsia, entre els termes municipals de l'Hospitalet de Llobregat i Esplugues de Llobregat. Com moltes altres estacions, el 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom va adoptar la nomenclatura actual.

Imatge Maladeta era el nom de l'actual estació de Can Vidalet de la L5 fins al 1982 / Foto: Arxiu TMB

 

· Pubilla Cases: Pubilla Casas va ser el nom inicial que va tenir l’estació quan es va inaugurar el 5 de febrer de 1973, com a part de la prolongació de l'L5 (curiosament aquell mateix dia també s’estrenava la línia IV). El 1982, l’estació va fer un petit canvi, que encara perdura avui dia: es va catalanitzar el nom i es va substituir la darrera “a” de Casas per una “e”. 

· Collblanc: Des de la seva inauguració el 1969 i fins a 1982 el nom de l’estació va ser San Ramón, per la proximitat de la parròquia de Sant Ramon Nonat. L’estació fou projectada per primera vegada el 1954 quan l’Ajuntament va acordar la creació d’una nova línia de metro, el Transversal Alto. Concretament, Collblanc formava part d’un ramal que connectava Plaça de Sants (que donava servei al Metro Transversal) i l’avinguda San Ramon Nonat, amb dues estacions intermèdies, Badal i Collblanc. El 3 de novembre de 1969 es va inaugurar la línia Tranversal Alt (actual L5) que connectava les estacions de Rambla Cataluña (Diagonal) i San Ramón (Collblanc). 

Imatge L'estació Congrés inaugurada el 1959 duia el nom del barri on s'ubicava, la imatge és dels anys 70 / Foto: Arxiu TMB

 

· Plaça de Sants: L’any 1969 es va inaugurar l'estació de la llavors línia V amb el nom de Sants. El 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d’estacions va adoptar el nom actual.

· Sants Estació: L’estació de metro es va inaugurar anys després d’existir la terminal de ferrocarril, fou l’any 1969, amb el nom de Roma Estación Renfe, per la seva proximitat a l’estació de tren. Formava part del nou tram Collblanc - Diagonal. El 1982, es van reordenar les denominacions de les línies de metro i es va canviar el nom per l’actual de Sants Estació. 

· Entença: L'estació va entrar en servei el 1969 com a part de la línia V i amb el nom d’Entenza, fins que el 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d'estacions va adoptar el nom actual en català.

Imatge Entenza era el nom que va dur l'estació d'Entença de la L5 fins al 1982 / Foto: Arxiu TMB

 

· Hospital Clínic: Com en el cas d’Entença, aquesta estació es va inaugurar el 3 de novembre de 1969 amb el nom en castellà d’Hospital Clínico, denominació que va mantenir fins al 1982 quan va modificar el nom amb l’actual en català.  

Imatge Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

 

· Diagonal: L’any 1969 s’inaugura l’estació amb el nom de Rambla Cataluña. El 1982 també es veu afectada pel pla de canvis de nom i numeració de les línies de metro i passa a ser rebatejada com a Diagonal, canvi que també va afectar la denominació de la mateixa estació de l'L3. 

Imatge Cinta commemorativa del dia de la inauguració del tram San Ramón - Rambla de Cataluña el 1969 / Foto: Arxiu TMB


· Verdaguer: Inaugurada el 1970, aquesta estació inicialment portava el nom de General Mola, com s’anomenava en època franquista el carrer on està ubicada. El 1982 es va catalanitzar la denominació, prenent el cognom il·lustre d’una de les figures clau de la Renaixença, mossèn Jacint Verdaguer, que també dona nom a una plaça propera a l’estació. 

Imatge Verdaguer va ser durant molts anys General Mola. La imatge és del 1973 / Foto: Arxiu TMB

 

· Sant Pau / Dos de Maig: Aquesta estació originalment duia el nom en castellà de Dos de Mayo, pel carrer on s’ubica. El 1982 l’estació va passar a ser anomenada Hospital de Sant Pau, per la proximitat amb aquest equipament sanitari. Quan l’hospital es va traslladar a l’edifici actual, l’estació es va rebatejar el 2009 combinant les dues denominacions històriques, Sant Pau / Dos de Maig, com la coneixem avui.

Imatge L'estació Sant Pau / Dos de Maig, abans anomenada Dos de Mayo (L5), l'any 1974 / Foto: Arxiu TMB

 

· Camp de l’Arpa: L'estació va entrar en servei el 1970 com a part de la línia V amb el nom de Campo del Arpa fins que el 1982, amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d'estacions, va adoptar el nom actual en català.

Imatge L'estació Campo del Arpa (actual Camp de l'Arpa) de la L5, el dia de la seva inauguració l'any 1970 / Foto: Arxiu TMB

 

· La Sagrera: Inaugurada el 21 de juliol de 1959 amb l’entrada en servei de la inicialment anomenada línia II com a Sagrera. El 1970, amb la prolongació fins a Diagonal i Collblanc s’integraria a la línia V, que el 1982 passava a ser l'L5. El 2010, ja fet l’intercanviador, es va modificar el seu nom per l’actual de La Sagrera.

Imatge L'estació Sagrera va entrar el servei el 1959. L'any 2010 va modificar el nom per l'actual La Sagrera / Foto: Arxiu TMB

 

· Congrés: Al projecte inicial el nom que apareix és Garcilaso, per trobar-se situada en aquest carrer, tot i que finalment va ser batejada com el barri on s’ubicaria, Viviendas del Congreso, que en aquell moment encara estava en plena construcció. El polígon d’habitatges va ser impulsat pel llavors bisbe de la ciutat Gregorio Modrego i anomenat així en commemoració del 35è Congrés Eucarístic Internacional celebrat a Barcelona el 1952. L’estació va entrar en servei el 1959 com a part del primer tram obert de la línia II, posteriorment el 1970 amb la prolongació de la línia V entre Diagonal i Sagrera va passar a formar part d’aquesta última línia. El 1982 es va adoptar la numeració aràbiga i va passar a ser l'L5 i, al mateix temps, l’estació va catalanitzar el seu nom per Congrés. L’ATM va decidir l’any 2022 que algunes estacions de metro i tren canviaven de nom per una millor adequació a la realitat del lloc, Congrés va ser una d’elles i va passar a denominar-se Congrés / Indians. Aquest darrer canvi encara no s’ha efectuat en la senyalització.

Imatge L'estació Congrés inaugurada el 1959 duia el nom del barri on s'ubicava, la imatge és dels anys 70 / Foto: Arxiu TMB

 

· Virrei Amat: La línia Sagrera - Vilapicina inaugurada el juliol de 1959 també incloïa l’estació de Virrey Amat, nom que pren de la plaça sota la qual està ubicada l’estació. El 1982 la parada va passar a ser de la línia 5 i com les seves veïnes va canviar la seva nomenclatura per la forma catalana, Virrei Amat. 

· Vilapicina: El 21 de juliol de 1959 Barcelona inaugurava la seva nova línia de metro Sagrera - Vilapiscina, que posteriorment formaria part de la línia II. El juny de 1970 la línia va ser absorbida per la línia V. El 1982 va passar a ser l'L5 i a la vegada el nom de l’estació va canviar per Vilapicina, eliminant la “s”.

Imatge Aspecte de l'exterior de l'estació Vilapiscina (actual Vilapicina), el 1959 / Foto: Arxiu TMB

 

· Vall d'Hebron / Sant Genís: L’estació de la línia 5 es va inaugurar el 30 de juliol de 2010 (la de línia 3 és anterior, de 1985) amb el nom original de Vall d’Hebron. L’any 2022 l’ATM va acordar el canvi de la nomenclatura d’aquesta i d’altres 9 estacions de metro, rodalies i tramvia per adequar-les a la realitat del lloc i tenint en compte especialment les reivindicacions veïnals o municipals. Aquests canvis, tot i ser aprovats, es va acordar també que fossin progressius i encara no s’han efectuat en la senyalització.

I fins aquí el nostre recorregut per les estacions de les línies convencionals de la xarxa del metro de Barcelona que han canviat el nom amb el pas dels anys. Un suburbà que aquest mes de desembre farà anys, arriba al centenari. Un mitjà de transport que, des dels seus inicis, ens acompanya, amb una missió clara: afavorir la mobilitat de milers de persones cada dia. I no només això, sinó que s'ha integrat a la perfecció en la postal del paisatge de la ciutat, i ja forma part de l'imaginari col·lectiu, no visualitzem una Barcelona (i la seva àrea metropolitana) sense el seu metro. 

Categorías: Tren real

TMB rep una doble distinció per la seva col·laboració amb els cossos policials

Jue, 10/10/2024 - 13:52

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha rebut aquesta setmana dues medalles per part dels cossos policials de Policía Nacional i Guardia Civil com a reconeixement per les seves tasques de col·laboració per vetllar per la seguretat de les persones usuàries de les seves xarxes de metro i bus.

Avui, la directora de Comunicació i Relacions Institucionals de TMB, Mònica Peinado, ha recollit l'Ordre del Mèrit de la Policía Nacional. Es tracta d'una distinció de caràcter civil que premia les actuacions o conductes d'extraordinari relleu que redunden en el prestigi del cos policial. Aquesta entrega s'ha produït avui durant la commemoració del dia de la Policia Nacional celebrat a Barcelona.

D'altra banda, el passat dissabte, el Responsable de processos de seguretat de Bus, Joaquim Adrià, va rebre, de mà de la Guardia Civil, un reconeixement per la seva col·laboració conjunta.

Categorías: Tren real

S’amplia el període d’exhibició de ‘Quince: a través de la mirada de una generación’ a l’Espai Mercè Sala

Jue, 10/10/2024 - 13:19

Es prorroga fins al 31 de desembre a l’Espai Mercè Sala l’estada de l’exposició fotogràfica ‘Quince: a través de la mirada de una generación’. Joves de 15 anys de Nigèria, Uganda, Bangladesh, Nepal i Ucraïna expressen en primera persona amb les seves fotografies què significa a aquesta edat viure en països en conflicte o amb pocs recursos.

La mostra, que es pot visitar des del passat 12 de setembre, està impulsada per l’ONG Street Child España en col·laboració amb la Fundació TMB. L’exposició és un projecte de fotografia participativa realitzada amb la col·laboració de fotògrafs locals que van dirigir tallers de creació amb joves de 15 anys retratant algunes de les zones més complexes del món, amb conflicte actiu, camps de refugiats i comunitats remotes i marginades.

L’origen d’aquesta exposició es basa en un exitós projecte pilot de fotografia participativa de Street Child en col·laboració amb el fotògraf i cineasta nigerià Apochi Owoicho, que tenia com a objectiu empoderar i inspirar nenes en risc d’abandonar l’escola a Nigèria. 

La Fundació TMB té com un dels seus eixos donar a conèixer propostes com aquesta que busquen col·laborar en el desenvolupament de l’educació dels infants i adolescents. Per la seva banda, Street Child España és una organització sense ànim de lucre que vetlla perquè infants i adolescents de tot el món tinguin accés a l’educació.

L'exposició és gratuïta i es pot visitar de dilluns a divendres de 10 a 20 hores. 

Categorías: Tren real

TMB reforça els serveis de metro i bus per a la cerimònia d’inauguració de la Copa Amèrica de vela

Mié, 10/09/2024 - 10:02

Amb motiu de la cerimònia d’inauguració de laCopa Amèrica que tindrà lloc demà dijous, 10 d’octubre, a les 21.00 horesTransports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro per arribar al front marítim i assistir a l’espectacle de la Regata Cultural ‘Barcelona, far al món’. Una exhibició de llum, música, color i drons que tindrà lloc a la platja del Bogatell i que obrirà la Match Race Final de la 37a Copa Amèrica Louis Vuitton. Parts de l’espectacle també es desenvoluparan a prop de la Torre Glòries i de la Sagrada Família.

L’Ajuntament de Barcelona i TMB aconsellen a les persones que assisteixin a l’acte inaugural planificar amb temps els desplaçaments i cercar la millor alternativa, amb l’ús prioritari del transport públic com a principal recomanació. El transport públic que arriba a  l’esdeveniment es reforçarà per la previsió d’una major afluència d’espectadors.

Reforç del servei de l’L4 de metro

Demà dijous 10 d’octubre, TMB reforçarà el servei de la línia 4, la línia groga, a la franja de tarda, vespre i nit, fent circular fins a un 40% més de trens, sobretot a última hora, que incrementaran l’oferta respecte del servei habitual en dia laborable. Recordem que demà el metro circula fins a les 12 de la nit.

També es reforçarà el personal d’atenció, de seguretat i de neteja a les estacions més pròximes al front marítim com Barceloneta, Ciutadella / Vila Olímpica, Bogatell, Llacuna, Poblenou (totes de l’L4) i a més l’intercanviador d’Urquinaona (L1 i L4), Sagrada Família (L2 i L5), Marina i Glòries (L1).

Les estacions més pròximes a la platja del Bogatell són Ciutadella / Vila Olímpica, Bogatell, Llacuna i Poblenou de l’L4. En tot cas s’aconsella als usuaris que segueixin les indicacions dels empleats i dels sistemes de megafonia i senyalització. 

Línies de bus del front marítim, reforçades 

Pel que fa al servei regular d’autobús, durant la tarda i vespre TMB reforçarà el servei de les línies que donen accés a la zona del Bogatell amb vehicles de més capacitat o bé amb algun cotxe addicional. Les principals línies que circulen a la platja del Bogatell són les següents: H16, V23, V25, V27, 6 i 59. Els reforços s’aplicaranen funció de la demanda que es pugui produir.

Per a més informació sobre les alteracions i recomanacions de transport públic es pot consultar a la pàgina especial del web de TMB creada per a la Copa Amèrica, la pàgina de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelonael planificador “Com s’hi va”, al web de la Regata Cultural i a la pàgina de la Louis Vuitton 37a America’s Cup.

Categorías: Tren real

#TMBrecomana la producció del Ballet Nacional al Liceu

Mié, 10/09/2024 - 10:00

El Ballet Nacional d’Espanya presenta al Gran Teatre del Liceu una proposta signada per Marcos Morau. El repte és posar en moviment una mirada concreta i conciliar, en un espectacle de flamenc i dansa, l’obra del fotògraf de moda colombià Ruvén Afanador. Conegut pels retrats a celebritats del món del cinema o de la música, Afanador manté una estreta vinculació amb el flamenc —Afanador li ha dedicat dos llibres (Ángel gitano i Mil besos) i el 2008 va signar el cartell de la Biennal de Flamenc—. 

El Ballet Nacional d’Espanya, dirigit pel sevillà Rubén Olmo, balla aquest flamenc visual de Ruvén Afanador. En paraules de Morau, “el flamenc té aquesta alegria amb ressons de lament o aquest lament amb ressons d’alegria que celebra la vida". Un treball des de la mirada de Morau per situar als seus personatges d’Afanador en el context de la seva obra i donar moviment a la fotografia. 

TMB hi col·labora fent difusió d'aquesta producció.

Categorías: Tren real

TMB, amfitriona de l’acte de presentació dels resultats d’un estudi sobre igualtat de gènere

Vie, 10/04/2024 - 10:46

El passat dimecres, 2 d’octubre, l'Espai Gaudí va acollir una jornada inspiradora on es van presentar els resultats de l’”Estudi per a la diagnosi i cerca d’oportunitats per a la igualtat de gènere al sector de la mobilitat catalana”, un informe dut a terme pel grup de treball Women on the Move. Aquest esdeveniment, impulsat pels clústers In-Move by Railgrup i Light Mobility Clúster, i amb el suport d’ACCIÓ (Agència per la Competitivitat de l'Empresa), va servir també per a repensar sobre com avançar cap a una mobilitat més igualitària i inclusiva. amb els objectius de fomentar la participació activa de les dones al sector, impulsar la representació equitativa en totes les etapes del desenvolupament de la mobilitat, fomentar les oportunitats de formació i creixement professional per a les dones en el sector i fomentar la investigació i la innovació inclusives.

L’acte va comptar amb la participació destacada de, entre d’altres, Raquel Díaz, cap de Responsabilitat Social, Dona i Diversitat de TMB, que va manifestar que “per a TMB és un orgull acollir jornades com aquesta”. L’esdeveniment va començar amb una introducció remota de Sonia Araujo López, presidenta de In-Move by Railgrup i directora general d'Innovació, Sostenibilitat i Transformació Digital de Renfe, qui va destacar la importància de la formació i la innovació inclusiva per a transformar el sector, ressaltant com aquests elements són clau per a superar barreres estructurals i fomentar una veritable igualtat d'oportunitats. Feta la presentació de l’acte, l’agència R4S (Roots for Sustainability) va presentar els principals resultats de l’estudi, una autèntica radiografia de la situació actual de les dones en el sector de la mobilitat, identificant els desafiaments i els punts de millora necessaris per a aconseguir un entorn més just i equitatiu. Les dades revelen, entre altres aspectes, que persisteixen importants desigualtats de gènere, especialment en un sector tradicionalment masculinitzat.

La jornada va proseguir amb una taula rodona moderada per Lourdes Mora, business line manager en TÜV SÜD, que va reunir tres destacades expertes en igualtat dins del sector de la mobilitat: Laia Garriga, technology transfer manager d’Eurecat, Adrina Batxiller cap del Gabinet Tècnic de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i, com ja hem indicat, Raquel Díaz, cap de Responsabilitat Social, Dona i Diversitat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) qui a la seva ponència va puntualitzar que els operadors de transport públic “hem de ser referents en donar resposta a la diversitat humana des de diferents perspectives” tot afegint un incís personal: “com a dona cega m’he hagut d’enfrontar a reptes individuals que em condicionaven”. Díaz va destacar que, paradoxalment, “del total de persones usuàries, un 70% són dones, mentre que la organització i planificació d’aquests serveis tenen darrera majoritàriament homes”. També va aprofitar la seva intervenció per destacar la focalització en accions anti assetjament sexual i anti LGTBIQ+ fòbia, on va assegurar que “TMB és pionera en percepció de seguretat, per exemple treballant en coordinació amb les àrees de feminisme de diferents municipis per a la incorporació de Puts Lila a la xarxa de metro”.

De la seva banda, Garriga va manifestar que “les xifres de l’informe no són dolentes però a les àrees de pressa de decisió i poder no hi ha paritat; les empreses tenen molt a treballar en quant en aquesta nova cultura social de captació i retentiva de talent femení”. A les conclusions de la taula rodona es va remarcar que la mobilitat ha de ser entesa com un dret fonamental de les persones, i que és crucial comptar amb voluntat política per a fer evolucionar la normativa en aquesta direcció. Si bé encara queda molt camí per recórrer, les participants van concloure en un to optimista, reconeixent que ja s'està veient una clara evolució cap a un futur més inclusiu i equitatiu.

A continuació, Arnau Cuatrecasas, project manager d’Antena TrenLab Mataró, va presentar iniciatives dutes a terme juntament amb TecnoCampus per a impulsar projectes que donin veu i visibilitzin a dones referents en mobilitat i transport, una peça clau per a canviar la narrativa del sector i fomentar l'apoderament de les dones en tots els nivells.

La jornada va concloure amb la intervenció de Marta Recasens Alsina, directora en cap i sòcia fundadora de l’start up vadeCity, qui va posar èmfasi en el futur del sector, advertint que "no sols depèn de la tecnologia, sinó també de la nostra capacitat per a construir un sector inclusiu i equitatiu". L'estudi estarà disponible públicament en breu.

Categorías: Tren real

Afectacions a les línies d'autobús per la Festa de la Bici i la Bicicletada Barcelona 2024

Vie, 10/04/2024 - 07:11

Amb motiu de les diferents activitats que programa la Festa de la Bici i la Bicicletada Barcelona 2024, que tindrà lloc el pròxim diumenge, 6 d’octubre, un bon nombre de línies d’autobús veuran alterat o limitat el seu recorregut. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro en aquells desplaçaments a l’entorn dels llocs per on transcorrerà la pedalada popular, una de les principals activitats de la festa.

El recorregut en bicicleta sortirà a les 10 hores i afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi entre les 7 i les 12:30 hores del migdia, aproximadament. TMB adoptarà les mesures i desviaments necessaris en funció dels llocs per on vagi passant la Bicicletada per mantenir el servei de bus amb la màxima regularitat possible.

La ruta ciclista sortirà del carrer Aragó amb passeig de Sant Joan i passarà pels carrers d'Aragó, Tarragona, plaça d'Espanya, avinguda del Paral·lel, carrer de Floridablanca, ronda de Sant Antoni, plaça Universitat, carrer de Pelai, plaça de Catalunya, carrer de Fontanella, plaça d'Urquinaona, carrer de Trafalgar, passeig de Lluís Companys, carrer Comerç, passeig de Picasso i de Pujades, carrers de la Marina, de Llull, de Badajoz, de Pujades, dels Almogàvers, de Roger de Flor, avinguda de Vilanova i finalitzarà al passeig de Lluís Companys, on continuarà la celebració de la Festa de la Bici amb diverses activitats.

En total, els desviaments afectaran 39 línies de bus que tenen una part de l’itinerari a la zona afectada: D20, D40, D50, H12, H14, H16, V5, V7, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21, V23, 6, 7, 13, 19, 22, 24, 39, 46, 47, 54, 55, 59, 63, 65, 67, 79, 109, 115, 120, 136, 141 i les rutes Vermella i Blava del Barcelona Bus Turístic.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Melanie Martinez al Palau Sant Jordi

Vie, 10/04/2024 - 06:59

Amb motiu del concert de Melanie Martinez que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 5 d’octubre (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 17.30 h a les 20.50 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.20 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Dissabte el metro circula ininterrompudament durant tota la nit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

El tramvia 358 es trasllada avui al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova per la seva restauració

Jue, 10/03/2024 - 11:58

La Fundació TMB i el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova han fet avui efectiu el trasllat de l’únic tramvia que es conserva de la xarxa de via estreta de Barcelona i que rebrà una restauració per part dels tècnics de l’espai tarragoní. El conveni de col·laboració que ha permès aquest trasllat, inclou la cessió de la peça per ser restaurada de manera que pugui tornar a circular per la via mètrica de què disposa el museu. La intenció dels responsables és que el vehicle serveixi per unir els diferents espais museístics gràcies al tram d'un quilòmetre de via estreta que s’està construint a la instal·lació. 

La signatura del conveni es va fer efectiva el passat 16 de juliol durant una visita del conseller delegat de TMB, Xavier Flores, a les instal·lacions del museu on va ser rebut pel director de l’espai, Jordi Sasplugas. En aquella trobada es va oficialitzar el document que inclou la cessió que avui comença i que tindrà una durada de 10 anys prorrogable a 20. D’aquesta manera, TMB conserva la titularitat d’una peça que ara queda en molt bones mans gràcies a l’experiència del museu en tasques similars amb material mòbil d’altres operadors, garantint així que la restauració i conservació rebrà un tractament de màxima qualitat. 

El tramvia 358

El vehicle va ser fabricat per l’empresa aragonesa Carde y Escoriaza i es va posar en marxa l’any 1904, per acabar sent retirat del servei l’any 1960. L’any 1940 l’empresa Tranvías de Barcelona li va fer una primera transformació que va conservar el seu aspecte habitual exteriorment, però a l’interior se li van desmuntar part dels seients longitudinals laterals per poder instal·lar els nous components auxiliars necessaris per seguir exercint les seves funcions fins a la seva retirada de l’espai públic. El model fa 7,48 metres de llarg, té una amplada de 2 metres i fa 3,2 metres d’alçada. 

Aquest tramvia, abans de la seva cessió actual al museu de Móra la Nova, ja va ser traslladat a l’antic Museu de Castellar de n'Hug, des d’on va retornar a TMB l’any 2006.

El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova

El Museu forma part des del 2017 del Sistema Territorial del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC). L’espai va començar la seva activitat a partir de la iniciativa d’un grup de voluntaris que es van associar per restaurar l’antiga estació de la població, així com alguna màquina que restava abandonada. En l’actualitat ja són diversos els espais restaurats i el Museu compta amb una col·lecció de més de 50 peces, la majoria restaurades.

El Museu basa la seva filosofia en experiències d’àmbit europeu que posen en relleu que la millor forma de mantenir el patrimoni històric ferroviari és tenir-lo en estat de funcionament i posar-lo al servei de la societat perquè la ciutadania en pugui gaudir en forma d’experiències culturals i turístiques. Per aquest motiu, el Museu ja organitza visites guiades, activitats amb material en marxa, esdeveniments com la Festa del Tren i la Festa del Vapor i, alhora treballa en la posada en marxa ben aviat d’un tren històric turístic.

Categorías: Tren real

Ramon Carbó repassa els 100 anys del metro de Barcelona

Mié, 10/02/2024 - 12:32

El president de l'Associació Andana Central, Ramon Carbó, va fer una conferència sobre els 100 anys del metro de Barcelona aquest dissabte 28 de setembre al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú. Davant una cinquantena de persones, Carbó va fer un repàs de la història del suburbà: va parlar de la construcció de les dues primeres línies, de la posada en servei del Gran Metro el 30 de desembre de 1924 i de l'evolució que ha tingut la xarxa fins l'actualitat.  

Carbó també ha posat en valor la feina dels treballadors del metro que fan possible que els trens circulin cada dia per garantir la mobilitat dels ciutadans. I no van faltar les anècdotes dels seus anys com a treballador de Ferrocarril Metropolità de Barcelona. 

La directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, Mayte Castillo, va introduir el ponent destacant la importància de conèixer la història i ser capaços de mirar endavant com fa Ramon Carbó. A la conferència hi va assistir també la directora de la Fundació TMB, Mònica Peinado, que va agrair a Carbó la seva exposició i la col·laboració que sempre ofereix des de l'Associació Andana Central. Peinado va explicar que TMB prepara un programa d'activitats per celebrar el Centenari del Metro de Barcelona que arrencarà al desembre i s'allargarà durant tot el 2025. 

Al web d'Andana Central hi ha penjada la conferència en diferents vídeos de YouTube. Andana Central és una associació cultural sense ànim de lucre que va néixer amb l'objectiu de potenciar i donar a conèixer el passat, present i futur del Metro de Barcelona.

Imatge
Categorías: Tren real

TMB celebra el Dia de la Gent Gran en una jornada amb personal jubilat de metro i bus per commemorar

Mié, 10/02/2024 - 10:30

En el marc de la celebració del Dia Mundial de la Gent Gran, que se celebra cada 1 d’octubre, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha reunit més d'una trentena de jubilats i jubilades de Metro i Bus a l'Espai Gaudí en una jornada de germanor per agrair als antics empleats de l'empresa els seus anys de dedicació i vocació de servei, ja que gràcies a la seva feina han fet possible bona part de la història de la companyia. Al final de la sessió també es va fer patent l'orgull que senten els treballadors i treballadores per haver format part d'una empresa com TMB.

L’acte ha començat amb el discurs de Raquel Díaz, directora de Responsabilitat Social, Dona i Diversitat de TMB, que ha felicitat a totes les persones jubilades i ha destacat la importància d’aquesta efemèride que "ens recorda el nostre passat, però també el present i futur de la nostra companyia".

Jubilats i jubilades amb 30, 40 i fins i tot, 50 anys de servei a Metro i Bus han aprofitat per explicar les seves experiències, anècdotes i vivències durant els seus anys de treball i han recordat els espais, el material que s’utilitzaven anys enrere o fins i tot les maneres de fer dels temps passats.

Durant la jornada també s'ha presentat el recurs Crònica d’un viatge, un espai digital on tothom pot conèixer la història sobre els 100 anys de Bus a través d’explicacions interactives i vídeos informatius. Es tracta d’apropar-se a la memòria del servei d'autobús de la capital catalana per conèixer el precedent de la xarxa actual operada per TMB.

Imatge Foto de família dels jubilats i jubilades de Metro i Bus assistents a la jornada a l'Espai Gaudí i responsables de la Fundació TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Categorías: Tren real

Entra en funcionament la nova línia X2 que connecta El Prat de Llobregat i Barcelona de manera més ràpida i directa

Lun, 09/30/2024 - 12:47

Avui, dimarts 1 d’octubre, s’ha posat en funcionament la nova línia X2-Pratexpres que uneix el municipi del Prat de Llobregat amb la ciutat de Barcelona d’una manera més ràpida i directa. Aquesta nova línia, que ja va ser presentada el passat 17 de setembre, millora les prestacions de la línia 165, que fins ara cobria aquest trajecte i que amb la nova reestructuració ha quedat substituïda definitivament. 

La nova X2 funcionarà també els caps de setmana i festius, donant servei de dilluns a diumenge de manera ininterrompuda. El nou traçat escurça el temps de trajecte en uns 5 minuts, gràcies a un recorregut més recte i que permet connectar els dos municipis en 25 minuts. Amb aquestes condicions la nova línia X2 aconsegueix velocitats comercials més altes, superant els 20 quilòmetres per hora i incrementant així un 5% la velocitat respecte a la desapareguda 165 i convertint-se en una de les línies més ràpides de TMB. 

Nou recorregut

La nova línia X2 enllaça la plaça d’Espanya amb la zona de l’avinguda Remolar del Prat de Llobregat. Respecte a la línia 165 s’han suprimit algunes parades per deixar el nou recorregut de la X2 en 20 parades. La línia funciona en horari de 5:10 h a 22:30 h en laborable, entre les 6:10 h i les 21:50 h en dissabtes, i des de les 7:10 h fins a les 21:50 en festius. Els horaris també suposen una millora respecte a l’antiga línia 165 que només circulava de dilluns a divendres. 

Pel que fa a la flota, els busos de la X2 són de gas natural en un inici i s’aniran incorporant elèctrics durant el 2025. L’Ajuntament del Prat ha finançat la compra d’aquests cinc autobusos aportant un milió d’euros provinent de fons Next Generation, concedits pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. Concretament, aquesta ajuda està inclosa en el "Programa d'ajudes a municipis per la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà".   

Les noves parades de la X2, s'han ubicat dins dels eixos de l'avinguda del Remolar i avinguda de la Verge de Montserrat respectant les equidistàncies i els àmbits de parada de la línia 165 i apropant les àrees d'intercanvi amb Metro L9 ( Cèntric i les Moreres). En canvi, el bus deixa de circular pels carrers Lleida, Coronel St. Feliu, Gaiter del Llobregat i carretera de la Marina.

Imatge

Segona experiència amb les línies exprés

La nova X2 se suma a una altra línia exprés ja existent, la X1, posada en marxa per TMB el desembre de 2021 i que cobreix el trajecte entre la plaça de Francesc Macià i Glòries. Aquesta línia ofereix des de la seva creació un servei àgil per enllaçar aquests dos punts amb el servei que ofereix el TRAM. A més, compta amb la característica que tota la flota de la línia està formada per vehicles d’hidrogen el que significa un pas més en l’aposta de TMB per les zero emissions.  
La línia ha anat evolucionant des de la seva posada en marxa i ara està formada per 8 parades tant en sentit Glòries com Francesc Macià. Pel que fa als usuaris, aquests han anat en augment des de la posada en servei de la línia. L’any 2022 es van registrar 752.112 validacions, mentre que el 2023, se n’han registrat 920.536 (un 22% més). Les línies XPRESBus tenen una identificació i un color diferent de la resta de línies, de color negre.

Categorías: Tren real

Els ‘naranjitos’, els primers autobusos que oficialment van arribar a Torre Baró

Lun, 09/30/2024 - 12:15

Des de fa unes setmanes a la cartellera catalana llueix el cartell del film El 47, de Marcel Barrena, que està tenint un èxit aclaparador entre el públic i ja és la segona millor estrena en català de l’última dècada. La pel·lícula explica la història de Manuel Vital, veí de Torre Baró, president de l’associació de veïns i conductor de bus de Transports de Barcelona (TB). El 7 de maig de l’any 1978, fart de l’aïllament i l’oblit que patien els habitants del seu barri ubicat a la perifèria de Barcelona -sense transport públic per connectar amb la ciutat- va segrestar el bus (un Pegaso Monotral 6035-A amb calca 3249, de color vermell, fou el primer model d’autobús articulat que va circular per Barcelona) de la línia 47 que conduïa i el va portar fins a Torre Baró. El govern municipal responia a les peticions veïnals que era inviable que un bus circulés per aquells carrers del nucli urbà ubicat a la Serra de Collserola amb una orografia muntanyosa i complexa. En Manuel va demostrar que sí que era possible. Un acte de rebel·lia que va demostrar ser un catalitzador per al canvi, una lluita veïnal, de la classe treballadora que va ajudar a crear la Barcelona moderna.

El transport públic arriba a Torre Baró

Som a finals dels anys 70, Barcelona i la seva àrea metropolitana havien experimentat una gran expansió urbanística, gràcies al fenomen de la immigració. A banda del creixement de la xarxa de metro i el desmantellament de la xarxa de tramvies, eren necessaris nous serveis de gran demanda per cobrir les necessitats de mobilitat, com crear noves línies d’autobús o augmentar freqüències de les rutes. 

Aquella rebel·lió liderada per Manuel Vital va posar la llavor de l’arribada del transport públic al barri de Torre Baró. Sis mesos després del segrest que explica la pel·lícula i de les pressions veïnals, el 17 de novembre de 1978, la línia 47 (que circulava de la plaça de Catalunya al districte de la Guineueta) es va prolongar fins a Canyelles. Des del 1969 existia un servei interior de bus a Ciutat Meridiana, inaugurat amb un microbús Sava. Era la línia 602, coneguda com la línia ‘xupa-xups’, ja que quan es va inaugurar el bitllet costava una pesseta, el mateix que el popular caramel. Després, més línies van arribar a la zona: el mes de febrer de 1979 es va crear la línia 31 (Hospital Clínic - Canyelles) i el bus nocturn NG (Paral·lel - Guineueta). El 23 de maig de 1980, Transports de Barcelona, a petició de l’Ajuntament, posava en servei la línia 77 (Virrei Amat - Torre Baró) i un any més tard, el 20 de febrer de 1981, arribava la línia 93.

Imatge Anunci oficial de maig del 1980 de la posada en servei de la línia 77 (Virrei Amat - Torre Baró) / Foto: Autobusesbcn.cat

 

La línia 93 era un nou servei social i de proximitat que comunicava el centre de Ciutat Meridiana amb el cor de Torre Baró. Tenia una tarifa especial molt més baixa que el bitllet senzill, per exemple, l’any 1984 el bitllet de dia feiner costava 40 pessetes i la tarifa de la 93 era de 15 pessetes. La línia portava un indicador amb fons blanc i lletres i números vermells, cosa que indicava el seu caràcter especial. El 93 circulava tots els dies exceptuant els festius i donava servei cada 30 minuts amb un microbús de color taronja de la marca Ebro. 

I precisament ens centrarem en aquest vehicle tan característic i particular que servia aquella línia primerenca a Torre Baró. Els usuaris i usuàries els van batejar com a “naranjitos” pel seu exterior pintat d’un cridaner color taronja
 

Imatge El microbús Ebro 66/7 T, apodat 'naranjito'. Aquí circulant per la pl. d'Espanya el 1984 / Foto: Fundació TMB

 

Un microbús particular: els “naranjitos”

El 1978, Transports de Barcelona tenia un greu problema de disponibilitat de microbusos, ja que només tenia una flota de 16 cotxes del model Sava comprats una dècada abans. Donada la situació, l’empresa va aprovar la compra de 18 microbusos de la marca Ebro, adquirits amb dues partides del pressupost extraordinari d’infraestructura i equipament social de l’Ajuntament de Barcelona (curiosament, una d’aquelles partides estava destinada a la construcció d’una cotxera, però es va sol·licitar el traspàs per a la compra de nous busos). Recordem que fruit de la coordinació del transport públic a Barcelona i de la municipalització de les empreses de transport, FMB (metro) i Tramvies de Barcelona, reanomenat Transports de Barcelona, van començar l’explotació conjunta el 1979 sota el nom de Transports Municipals de Barcelona (el 1986 va passar a denominar-se Transports Metropolitans de Barcelona). 

El 28 de desembre de 1978 es van presentar els quatre primers microbusos de la sèrie i van començar a circular per la ciutat el 1979. Els 14 restants que completaven la sèrie van arribar el 1980 i van ser numerats seguint la sèrie de microbusos anteriors, els Sava, del 4021 al 4038. 

Imatge Un microbús Ebro 66/7 T a Torre Baró, a principis dels anys 80 / Foto: Bloc 'El tranvía 48'

 

Els microbusos Ebro 66/7 T (1978 - 1992) eren d’un característic color taronja i venien a substituir els busos Sava grocs. Van circular, amb els indicadors de l’època, a les línies 91 (Manso - La Bordeta), 92 (Pg. Marítim - Gràcia), 93 (Ciutat Meridiana - Torre Baró) i 94 (Sarrià - Can Caralleu) i en altres serveis especials com el de Vallbona a Ciutat Meridiana o la línia interior del cementiri de Montjuïc (actual 107). 

Podríem assegurar que la particularitat més vistosa dels Ebro era el seu color exterior. El nou model d’autobús estava pintat d’un característic color vermelló clar, i no havia estat una elecció a l’atzar. La mesura responia a dues premisses: donar continuïtat en la tradició dels transports de Barcelona i distingir-los millor en situacions de poca visibilitat, com la boira, la pluja o poca llum. Així, durant els seus anys de servei, al model Ebro se’l va conèixer popularment com a “naranjitos” pel seu color taronja exterior, però també com a “capsa de sabates”, per la seva gran forma rectangular molt marcada, també molt característica. 

Imatge Els Ebro van estar en servei uns 15 anys, aquí en una imatge del 1984 / Foto: Fundació TMB

 

Característiques dels microbusos Ebro

Equipats amb un motor OM366A amb una potència de 100 CV i frens hidràulics, circulaven una velocitat màxima de 90 km/h. Les mesures dels Ebro eren les següents: 7,6 metres de longitud, 2,6 metres d’alt i 2,3 metres d’ample. Tot i la seva aparent senzillesa, el vehicle tenia novetats respecte dels seus predecessors. El bus tenia un rètol informatiu frontal que s’encenia per il·luminació frontal (no per transparència, com era habitual). El vidre del rètol estava inclinat, per evitar els reflexos. La forma corba del parabrisa responia a uns estudis que asseguraven que així s’evitaven els enlluernaments al conductor. L’accés i la sortida del vehicle es va estudiar a fons i es van instal·lar unes portes més pròpies d’un autobús gran, contràriament al que era habitual als microbusos. La porta de sortida era doble per facilitar el desencotxament i la porta d’entrada era de fulla simple, per beneficiar el conductor en la seva tasca de control d’accés dels viatgers.

Imatge El model de microbús Ebro 66/7 T va ser incorporat a la flota de Transports Municipals de Barcelona el 1978 / Foto: Fundació TMB

 

La il·luminació i senyalització del vehicle també era molt revolucionària per a l’època, sobretot la de la part del darrere, ja que els intermitents i els llums de fre es van elevar un metre i mig del terra, per facilitar la visibilitat, no només pel cotxe immediatament posterior, sinó també pels següents. Les rodes estaven totalment tapades, per donar seguretat a l’usuari quan aquest s’apropava al vehicle i també per evitar esquitxades a les rodes els dies de pluja. 

A l’interior, hi havia disposats 19 seients individuals d’escai (material que presentava alguns inconvenients com la poca transpiració i la baixa durabilitat) i comptava amb una il·luminació central de color clar. 

A partir de 1987, van començar a ser retirats i substituïts pels nous vehicles de la firma Mercedes-Benz. Alguns es van vendre i van circular a les línies urbanes de Blanes. El 1989 ja no hi havia cap Ebro a l’empresa, només quatre cotxes van ser arrendats a Transportes Lydia per donar servei a les línies 77 i 93 i es van cedir a aquesta companyia. Més endavant, els busos es van vendre a Lydia directament, ja que aquesta empresa es va quedar amb la gestió de les línies. 


*Fonts d’informació: Memòria Transports de Barcelona (any 1978), Memòria TMB (1989), web autobusesbcn.es i bloc eltranvia48. 

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a demà, 1 d’octubre (Barça – Young Boys)

Lun, 09/30/2024 - 07:07

Amb motiu del pròxim partit de Lliga de Campions, que se celebra demà, dimarts 1 d’octubre, entre el FC Barcelona i el BSC Young Boys a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimarts el metro funciona fins a les 12 de la nit.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i 165; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Categorías: Tren real

TMB participa a la fira internacional Innotrans de Berlin i al 30è congrés d’ATUC a Màlaga

Vie, 09/27/2024 - 11:53

Transports Metropolitans de Barcelona(TMB) ha participat aquesta setmana en dos congressos que són referencials en l’àmbit del transport, la fira Innotrans, celebrada a Berlín,  i el 30è congrés nacional de l’associació de transports públics urbans i metropolitans (ATUC) celebrat a Màlaga. El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha estat convidat a diferents taules rodones durant aquests congressos en els quals ha tingut l’oportunitat de compartir al costat d'altres professionals de TMB, diferents aspectes professionals de l'entitat. Destaca el fet que el mateix Flores ha estat nomenat vicepresident d'ATUC per l'Executiva i l'Assemble general d'aquesta entitat durant les jornades celebrades a la ciutat de Málaga. 

Fira Innotrans

La Fira Innotrans és considerada la fira més gran del món enfocada al transport ferroviari, i es converteix en un punt de trobada obligat per diferents empreses i operadors del sector. En aquest context, el conseller delegat de TMB va estar convidat a una taula rodona sobre les tendències transformadores de la mobilitat urbana, celebrada en el marc d'aquesta fira. Flores va compartir espai amb la directora d'estratègia global de RENFE, Paloma Baena, amb el CEO de SBS Transit —transport públic de Singapur—, Jeffrey Sim, i amb el CEO de MODAXO, Laurent Eskenazi. Durant la intervenció, Flores va destacar el fet que la transformació tecnològica i digital ha d'anar acompanyada necessàriament "d'un canvi cultural a les empreses que permeti aquesta transformació". 

Durant l'esdeveniment, el CEO de TMB també va aprofitar per enfortir els llaços amb l'Associació de la Indústria Ferroviaria Espanyola, MAFEX. Al costat del seu president, Víctor Ruiz, Flores va signar un acord de col·laboració amb l'associació per fomentar la innovació i l'atracció de talent a les empreses. 

Imatge

30è congrès ATUC

L'Associació de transports públics i Urbans, ATUC, va celebrar el seu 30è congrés a la ciutat de Màlaga amb la trobada de diferents operadors d'arreu de l'estat., i en la que van participar diferents professionals de TMB. Una de les notes destacades d'aquestes trobades, va ser el nomenament de Xavier Flores com a vicepresident de l'Associació, càrrec que va rebre per part de l'executiva i l'assemblea general d'ATUC. 

Les reunions durant les jornades es van dividir en diferents comissions de treball relacionades en l'àmbit de l'economia, màrqueting, comunicació o material rodant entre d'altres. Per part de TMB, la directora de l'àrea de serveis corporatius, Cristina Güell, va participar en la taula rodona dedicada a la IA, i en la que es va tractar la relació dels grans operadors amb aquesta nova eina tecnològica.  Güell ha destacat durant la seva intervenció que la IA ha arribat per transformar-nos a tots "mobilitat, ciutats i empreses", i que "la relació persona-màquina es resoldrà tan de pressa com siguem de ràpids implementant les casuístiques que ens plantegi el seu ús". A més, Güell ha insitit que el canvi tecnològic s'ha d'acompanyar d'una transformació de la cultura corporativa.

Categorías: Tren real

Afectacions a les línies d’autobusos per la Cursa de la Mercè 2024

Vie, 09/27/2024 - 09:15

Amb motiu de la celebració de la 45a edició de la Cursa de la Mercè , que tindrà lloc a Barcelona aquest diumenge, 29 de setembre, diverses línies d’autobús poden tenir afectacions pel que fa a recorregut i horari entre les 6 i les 15 hores, aproximadament. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro per als desplaçaments per determinats sectors de la ciutat, especialment diumenge al matí i al migdia.

La Cursa de la Mercè s’iniciarà a les 8.30 hores i afectarà tot el trànsit de superfície al llarg del seu recorregut. La prova esportiva proposa un circuit de 10 quilòmetres que passa per alguns dels punts més emblemàtics de la ciutat. Els participants sortiran de l’avinguda Reina Maria Cristina i continuaran per plaça d’Espanya, avinguda Paral·lel, Calàbria, Gran Via de les Corts Catalanes, plaça Tetuan, passeig de Sant Joan, carrer Ali Bei, carrer Roger de Flor, passeig Pujades, passeig Lluís Companys, ronda Sant Pere, plaça de Catalunya, ronda Universitat, plaça Universitat, ronda Sant Antoni, Sepúlveda, Viladomat i, de nou, avinguda Paral·lel, plaça d’Espanya i avinguda Reina Maria Cristina, on hi haurà l’arribada.

Tot plegat provocarà diferents afectacions en 34 línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la prova esportiva. Són les següents: D20, D50, H12, H14, H16, V9, V11, V13, V15, V17, V19, 6, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 39, 46, 47, 54, 55, 59, 63, 65, 67, 79, 120, 121, 141, 150 i les línies del Barcelona Bus Turístic (rutes vermella i blava). A primera hora del matí, es reforçarà la línia 3 de metro amb trens addicionals per facilitar l’arribada dels competidors.

Per a més informació, es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Niña Pastori al Palau Sant Jordi

Vie, 09/27/2024 - 06:53

Amb motiu del concert de Niña Pastori que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 28 de setembre (20.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 20.30 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.15 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

El web nord-americà de solucions ambientals, Grist, destaca el projecte metro-charge de TMB

Jue, 09/26/2024 - 14:24

La recuperació de l’energia que prové de la frenada dels combois de metro i que a TMB s’aplica sota el paraigua del projecte metro-charge, ha cridat l’atenció del web Nord-Americà GRIST. La periodista Natalie Donbeck, n’ha realitzat un reportatge en el qual explica com funciona aquest projecte, i es fa la pregunta de si aquest mateix sistema es podria aplicar a infraestructures com la del metro de Nova York

Al mateix article podreu llegir les explicacions del director de Sistemes de metro, Jordi Picas, així com del responsable de mobilitat sostenible de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Marc Iglesias. 

El mitjà GRIST es una organització de mitjans de comunicació independents que es dediquen, entre d’altres, a destacar solucions climàtiques arreu del món. Podeu trobar l’article en aquest enllaç

Categorías: Tren real

El Centre de Control de Metro, protagonista al programa El Balcó de la SER

Jue, 09/26/2024 - 09:00

El Centre de Control de Metro (CCM) ha centrat el darrer episodi de la secció Converses d'en Ramoneda del programa El Balcó de Ràdio Barcelona - Cadena SER, dirigida pel periodista i filòsof Josep Ramoneda, qui aquesta setmana ha entrevistat el director del centre operatiu de la xarxa de Metro, Alfons Andreu. En 25 minuts, la conversa es focalitza en donar a conèixer el lloc des d'on es regula l'activitat i l'operació d'una xarxa de 125 quilòmetres i 165 estacions i que mou més d'un milió i mig de passatgers diaris.

Andreu revelat els secrets del "cervell" del metro de Barcelona, un centre que està actiu les 24 hores els 365 dies de l'any, un espai imprescindible, sense el qual el suburbà no podria funcionar. Des d'aquí es controlen les càmeres de videovigilància, es gestiona l'energia per moure ascensors i escales mecàniques, els canals d'emergència i informació, la megafonia i un llarguíssim etcètera. Sense oblidar la regulació i supervisió de l'operació i la circulació dels trens, per oferir un servei de metro amb la màxima qualitat, eficiència i rapidesa. 

Us deixem l'enllaç directe al programa 'Converses d'en Ramoneda': Josep Ramoneda conversa amb l'Alfons Andreu, director del Centre de Control de Metro:

Categorías: Tren real

Páginas