Mensaje de error

Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1445 de /mnt/web424/a0/12/51593012/htdocs/main/includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 8 mins 40 segs

TMB cedeix 17 vehicles a organitzacions sense ànim de lucre per a projectes de cooperació social

Mar, 01/28/2025 - 11:09

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) cedeix 16 autobusos de TMB i 1 camió a quatre organitzacions sense ànim de lucre perquè puguin realitzar projectes a Paiporta (Espanya), Ucraïna, Senegal i el Marroc. Són autobusos que ja han fet el seu recorregut durant més de 15 anys com a transport públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana, però que encara poden tenir una segona vida donant suport a projectes humanitaris. Els 16 autobusos cedits són vehicles de tipus estàndard, de 12 metres i amb capacitat per a unes 80 persones. A més d’aquests autobusos, també s’ha cedit un camió a l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya per ajudar a les tasques logístiques que aquesta organització està fent a la zona de València afectada per la DANA, especialment a Paiporta. 

L’Alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha explicat que per a la ciutat “és un orgull que TMB cedeixi aquests vehicles perquè facin funcions socials i humanitàries en països i llocs que ho necessiten”. Per la seva banda, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha dit  avui que aquestes donacions “responen al caràcter solidari i de vocació pública d’una empresa com TMB, que no només garanteix el dret a la mobilitat a Barcelona sinó que col·labora també amb projectes humanitaris, socials i culturals”. Aquesta donació és resultat de la convocatòria d’un concurs públic de projectes d’interès social i/o d’acció humanitària per a la cessió gratuïta il·limitada de determinats vehicles en desús propietat de Transports de Barcelona S. A. 

Una vegada vençut el termini de presentació dels projectes i examinada la documentació, són quatre les entitats que s’han ajustat a les bases reguladores de la convocatòria: la Fundació del Convent de Santa Clara, l’Organització de Regions Unides ORU Fogar,  l’Associació d’Amics del Poble Marroquí ITRAN i l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya.

Desplaçament de persones a Ucraïna

12 dels 16 autobusos cedits marxaran cap a Ucraïna de la mà de la Fundació Convent de Santa Clara. La seva funció serà garantir la mobilitat de les víctimes del conflicte, especialment en aquelles zones on les infraestructures han estat destruïdes. Aquests vehicles facilitaran el transport als infants i joves als centres educatius, permetran el desplaçament de persones que viuen en zones que pateixen atacs a d’altres territoris més segurs, el trasllat de ferits i també donaran suport al servei de transport de grans ciutats.

El projecte que ha presentat la Fundació Convent de Santa Clara respon a l’emergència causada per una guerra que a més de la destrucció, els morts i els ferits ha desplaçat milers de famílies i ha deixat moltes ciutats sense mitjans de transport adequats. Aquesta Fundació treballarà en col·laboració amb la guàrdia de frontera d’Ucraïna que garantirà també els mitjans per fer el manteniment d’aquests vehicles. Està previst que un equip de mecànics es desplaci a Barcelona per aprendre les necessitats de manteniment d’aquests vehicles. 

Transport escolar al Senegal i al Marroc

Dos dels 16 autobusos viatjaran al Senegal, en concret al departament de Dagana, per ser utilitzats com a transports escolar en zones rurals i periurbanes, un servei que contribuirà a reduir l’absentisme i abandonament escolar, especialment entre les noies.  La petició d’aquests vehicles parteix de la missió a Barcelona que el president del Consell Departamental de Dagana, Ababacar Khalifa Ndao, va fer per invitació d’ORU FOGAR fa poc més d’un any. 

Els altres 2 autobusos, cedits a la província de Midelt, al Marroc, també seran utilitzats com a transport escolar, amb l’objectiu de reduir la deserció escolar a zones rurals i muntanyoses d’aquesta província. Els autobusos es gestionaran amb el Consell Provincial de Midelt per un període de 5 anys.

Un camió a València per l’afectació de la DANA

A més dels 16 autobusos, TMB cedeix un camió a Conductors Solidaris de Catalunya que des del primer moment està treballant a la zona de València afectada per la Dana. Aquesta ONG utilitzarà el vehicle en aquesta zona mentre sigui necessari i després l’inclourà en altres projectes humanitaris que també està realitzant al Senegal, Gàmbia i Guinea Bissau. 

Categorías: Tren real

El 18è Concurs de Relats Curts de TMB commemora el Centenari de Metro

Mar, 01/28/2025 - 09:40

Avui comença el 18è Concurs de Relats Curts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i ho fa d’una forma molt especial, dedicant la present edició al centenari de Metro. Així, totes les categories del certamen tindran una temàtica comuna i els treballs participants hauran de versar sobre un mateix tema: el metro o l’efemèride dels 100 anys del suburbà. 

Mitjançant el lloc web relatscurts.tmb.cat i sota el lema Fes història amb el Metroels interessats poden participar-hi fins al 24 de març en quatre categories diferents: Relat Lliure, Relat Escolar, TuitRelat i Instarelat. Els guanyadors de les categories de relat poden guanyar un dels tres viatges i estada d’una nit a capitals europees: Londres, París i Lisboa. Els viatges inclouen vol d’anada i tornada i una nit d’hotel, per a dues persones.

A les categories Relat Lliure i Relat Escolar les narracions hauran de tenir màxim 3.500 caràcters (amb espais inclosos), en català o en castellà. La temàtica és lliure, però els textos hauran de tenir com a eix, escenari o inspiració el metro com a mitjà de transport o bé l’efemèride del centenari de metro. Aquestes mateixes condicions valdran per a la categoria on només poden participar els i les professionals de TMB, anomenada Relat Treballador/a.

En la modalitat Relat Escolar hi poden participar nens, nenes i joves d’entre 8 i 17 anys, dividits en dos trams d’edat (de 8 a 12 anys i de 13 a 17 anys). El pares, tutors o professors majors d’edat hauran de pujar el relat a la pàgina web oficial del concurs relatscurts.tmb.cat.

Per participar en la categoria TuitRelat, els usuaris de la xarxa social X hauran d’escriure un relat de màxim 280 caràcters que tingui com a eix o escenari el metro o el seu centenari. Per participar en el concurs s’haurà de mencionar el perfil corporatiu de TMB a X (@TMB_Barcelona) i incloure l'etiqueta #Relats100AnysMetro.

Pel que fa a l’Instarelat, els usuaris hauran de fer una publicació a Instagram en què la fotografia s’inspiri o aparegui d’alguna forma el metro o el seu centenari. La imatge haurà d’anar acompanyada d’un micro-relat de mínim 1.300 caràcters, a més de mencionar el perfil de TMB a Instagram (@tmb_bcn) i l'etiqueta #Relats100AnysMetro.

Les bases del concurs es poden consultar al web del certamen (relatscurts.tmb.cat). 

Edició especial 100 anys de Metro

Coincidint amb el centenari del metro de Barcelona, el 18è Concurs de Relats celebra una edició especial dedicada als 100 anys del suburbà.  L’admissió de relats serà fins al 24 de març a les 12 hores. La iniciativa es fa amb la col·laboració de Vueling, Biblioteques de Barcelona, l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès i Samsung.

Enguany, el jurat encarregat de triar els relats finalistes de les diferents categories tindrà en compte la qualitat narrativa i l’originalitat del relat així com l’adequació dels textos a la temàtica del centenari del Metro de Barcelona. Pel que fa al Relat Lliure, el jurat escollirà els 10 relats finalistes que obtindran un diploma.

Entre els premis del concurs, per al guanyador del Relat Lliure hi ha un viatge a Londres (vol gentilesa de Vueling) amb estada d’una nit d’hotel (en habitació doble amb esmorzar), una matrícula a un vídeocurs de 20 hores i un taller d'escriptura de 3 hores de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès. El segon premiat s’endurà una tauleta amb llapis (gentilesa de Samsung). El millor Relat Lliure en la categoria treballador/a s’endurà un viatge a París, un taller d'escriptura de 3 hores i una matrícula a un vídeocurs de 20 hores de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès. El segon premiat rebrà un llibre electrònic Kindle.

El millor TuitRelat s’endurà uns cascos sense fils (gentilesa de Samsung), un taller d'escriptura de 3 hores i un curs virtual exprés de narrativa (gentilesa de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès). El millor Instarelat és premiat amb un estabilitzador per al mòbil, un taller d'escriptura de 3 hores i un curs virtual exprés de narrativa (gentilesa de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès). Ambdues categories tindran cinc finalistes. 

La categoria Relat Escolar busca impulsar que infants i especialment els i les joves s’animin a llegir i a escriure. Hi haurà dues subcategories per tram d’edat i es premiaran els millors relats d’entre 8-12 anys i d’entre 13-17 anys. Els guanyadors s’enduran una tauleta amb llapis d’escriptura (gentilesa de Samsung) i els segons premiats, un lot de llibres. Hi haurà cinc finalistes en ambdues seccions i tots ells tindran un diploma. Com en l’edició anterior, hi haurà un premi per al professor que més hagi encoratjat els seus alumnes a participar en el concurs, enguany serà un viatge a Lisboa, cortesia de Vueling.

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 29 de gener (Barça – Atalanta)

Mar, 01/28/2025 - 08:40

Amb motiu del pròxim partit de Lliga de Campions, que se celebra demà, dimecres 29 de gener, entre el FC Barcelona i l’Atalanta Bergamasca Calcio a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimecres el metro funciona fins a les 12 de la nit.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

'Informe semanal' entrevista al director del film 'El 47' a bord d'un bus de la Fundació TMB

Lun, 01/27/2025 - 10:00

L'interior del bus històric Pegaso 6035A de la Fundació TMB va ser l'escenari escollit per realitzar l'entrevista al director del film El 47, Marcel Barrena, que lidera les nominacions de la 39a edició dels Goya amb 14 candidatures. El veterà programa informatiu Informe Semanal de Televisió Española ha emès aquest dissabte 25 de gener el reportatge Pròxima parada: dignitat, un viatge al barri de Torre Baró, l'escenari real de la pel·lícula El 47, amb motiu de l'entrega dels Goya 2025 que es farà el pròxim 8 de febrer. 

"El 47 ha connectat amb la gent perquè no parla d'un lloc en concret, parla de tots nosaltres. L'autobús era l'excusa per parlar de l'Espanya d'abans, de l'Espanya d'ara" afirma el director del film, Marcel Barrena, en el transcurs de l'entrevista dins el bus Pegaso de la Fundació TMB. El diàleg entre la periodista i Marcel Barrena, recent triomfador de la nit del cinema català on va recollir vuit premis Gaudí entre ells el de millor pel·lícula, va tenir lloc a la cotxera de Triangle, al cuidat interior del mític vehicle que va protagonitzar el segrest l'any 1978

Es tracta del mateix model que es va utilitzar al rodatge, tot i que el de la pel·lícula és vermell propietat de l'Associació per a la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA). El de la Fundació TMB és de l'any 1967, amb calca 3036, pertany a la primera sèrie d'aquest tipus de busos en servei a Transports de Barcelona i està pintat del color original 'verd porcioles'. Aquesta curiosa història dels diferents colors que van tenir els Pegaso 6035A està explicada al final d'aquesta nota de premsa.

El complet reportatge es complementa amb vistes actuals del barri protagonista. L'equip es va desplaçar a Torre Baró, accedint-hi amb el bus 182 de TMB. També apareixen entrevistes amb els actors de la pel·lícula, Clara Segura i Eduard Fernández, declaracions de veïns del barri i de la neta del Manolo Vital, Joana Vital. 

Us deixem amb l'enllaç directe al reportatge, que comença al minut 15:53: https://play.rtve.es/v/16422375/ 
 

.@InformeSemanal visita Torre Baró, escenario y protagonista principal de 'El 47', la película más nominada en los próximos @PremiosGoya. Analizamos el legado de Manuel Vital y las necesidades pendientes en el barrio, que son muchas. 
Este sábado, "Próxima parada: Dignidad"... pic.twitter.com/9oPU5cfdRX

— Informe Semanal (@InformeSemanal) January 25, 2025

Categorías: Tren real

Les línies de bus H6, H4 i H8, les més utilitzades durant l’any 2024

Sáb, 01/25/2025 - 10:00

La línia de bus H6 (Zona Universitària-Onze de setembre) amb 10,6 milions de validacions en tot el 2024 ha estat la línia més utilitzada seguida per la línia H4 i la línia H8. En concret, les 10 línies amb més validacions de la xarxa de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han estat les següents:

· Línia H6 (Zona Universitària - Onze de Setembre) amb 10,6 milions de validacions
· Línia H4 (Zona Universitària - Bon Pastor) amb 8,7 milions de validacions 
· Línia H8 (Ernest Lluch - Bon Pastor) amb 8,1 milions de validacions
· Línia D20 (Pg. Marítim - Ernest Lluch) amb 7,1 milions de validacions
· Línia D40 (Pl. Espanya - Canyelles) amb 7 milions de validacions
· Línia H12 (Gornal - Besòs / Verneda) amb 6,5 milions de validacions
· Línia 7 (Zona Universitària - Fòrum) amb 6,4 milions de validacions
· Línia V19 (Barceloneta - Pl. Alfons Comín) amb 6,2 milions de validacions
· Línia H16 (Pg. Zona Franca - Fòrum Camp Besòs) amb 6,2 milions de validacions
· Línia D50 (Paral·lel - Ciutat Meridiana) amb 5,8 milions de validacions

Totes elles són línies d’altes prestacions (D, H i V), de la nova xarxa de bus, excepte la línia 7, que fa el recorregut per l’avinguda Diagonal de Barcelona. La majoria de les línies han experimentat una pujada (d’un 7% de mitjana), a excepció de l’H12 que ha patit un lleu descens (-1,8% de viatgers). 

Més línies de la xarxa amb xifres destacades

En les posicions del top 20, les línies regulars de TMB més utilitzades i que no són de nova xarxa, a banda de la línia 7 que ocupa la setena posició de la llista, hi ha la 33 (Zona Universitària - Verneda) amb gairebé 5 milions de validacions, la 47 (Pg. Marítim - Canyelles) ha registrat 4,8 milions d’entrades, la 24 (Pl. Catalunya - Carmel) amb 4,5 milions de viatgers i la 34 (Pg. Manuel Girona - Virrei Amat) amb 4,3 milions de validacions.

Les línies regulars que han registrat un creixement major durant el 2024 han estat l’X1 (BCN Centre Fr. Macià - BCN Centre Glòries), la V1 (districte Gran Via l’Hospitalet - Av. Esplugues) i la V11 (Estació Marítima (WTC) - Bonanova). L’X1 ha superat les 1,2 milions de validacions, augmentant un 32% les entrades respecte l’any anterior. La línia V1 ha comptabilitzat 1,5 milions de validacions, incrementant més del 18% els resultats de l’any passat. La línia V11 ha registrat 3,8 milions de viatges, cosa que suposa un 15% més que el 2023. 

Cal destacar també els resultats de la línia X2 Prat XPRES (Pl. Espanya - Av. Remolar), creada recentment, l’1 d’octubre de 2024, que ha tingut en tres mesos de funcionament, un total de 240.730 validacions.

Lleu creixement per l’efecte d’El 47

Com a curiositat, si repassem les línies de proximitat que donen servei al barri de Torre Baró, tant de moda recentment per l’efecte del film El 47, veiem que la 182 (pl. Virrei Amat - Torre Baró) i la 183 (Barris Zona Nord) han transportat 238.496 i 320.890 viatgers, respectivament durant el 2024. Ambdues han experimentat un lleu creixement respecte a les validacions registrades l’any anterior, d’un 7,4% en el cas de la 182 i d’un 3,7% en el cas de la línia 183 (sumades són unes 28.000 validacions més respecte al 2023). 

Les tres línies que han comptabilitzat menys validacions anuals són les següents: la 107 (Cementiri Montjuïc) amb 4.851 viatgers, la 104 (Fabra i Puig - Cementiri de Collserola) amb 4.989 entrades i la línia 102 (Pl. Eivissa - Cementiri de Collserola) amb 7.639 validacions. La flota de TMB està formada actualment per 103 línies que donen servei a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana. 

Any històric a la xarxa de bus 

Aquest 2024, la xarxa de bus ha superat per primera vegada des del 2019, el rècord anual de validacions. En aquest període del 2024, els autobusos han sumat un total de 215.280.209 milions de validacions, gairebé un 2% per sobre dels 211 milions de viatges registrats aquell any 2019. 

El millor mes del 2024 va ser l’octubre, amb unes xifres molt bones a la xarxa de bus, ja que per primer cop es van superar els 20 milions de passatgers que s’havien assolit al mes de maig del 2019. A l’octubre els autobusos de TMB van transportar 20,6 milions de viatgers, cosa que suposa un augment del 3% respecte a les anteriors dades. 

En comparació amb l’any 2023, el 2024 també ha tingut un 6% més de passatge. Traduït en validacions són gairebé 12 milions de validacions més que l’any anterior, quan es van registrar 203,3 milions de viatges (el 2024 són 215,3 milions).

De fet, tota la xarxa de TMB ha superat aquest 2024 el rècord històric de validacions en un any, arribant als 684 milions de viatges registrats. Aquesta xifra suposa un augment del 6% respecte al 2023.  Pel que fa a la xarxa de metro, 2024 també va ser històric, tancant l’any amb gairebé 469 milions de validacions, la qual cosa suposa un 6,5% més que els 440 milions de viatgers registrats el 2023.

Categorías: Tren real

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Vie, 01/24/2025 - 12:28

El programa Via 15 de la Xarxa de Televisions Locals va emetre el passat 21 de gener un ampli reportatge al voltant dels 100 anys del Metro de Barcelona. Durant l'emissió van destacar les connexions amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona, un seguiment a l'Agent d'Atenció al Client, Cristina Vazquez, i una entrevista en directe amb la cap de Comunicació i Relacions Institucionals de TMB, Mónica Peinado. 

Podeu recuperar el programa mitjançant el vídeo que us adjuntem en aquest article. Gaudiu del Centenari de la Xarxa de Metro!

 

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 26 de gener (Barça – València)

Vie, 01/24/2025 - 09:01

Amb motiu del pròxim partit de Lliga, que se celebra demà passat, diumenge 26 de gener, entre el FC Barcelona i el València CF a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que diumenge el metro funciona fins a les 12 de la nit.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal destacar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 46, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Línies d’autobús afectades per la 46a Cursa Moritz Sant Antoni

Vie, 01/24/2025 - 08:13

Amb motiu de la celebració de la 46a edició de la Cursa Moritz Sant Antoni, que tindrà lloc demà passat, diumenge 26 de gener, al barri de Sant Antoni, diverses línies d’autobús poden tenir afectacions pel que fa a recorregut i horari. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro en els desplaçaments a la zona delimitada per la Gran Via, passeig de Sant Joan, rondes de Sant Pere, Universitat, Sant Antoni i Sant Pau i l’avinguda Paral·lel durant el pròxim diumenge al matí i al migdia.

La cursa de 10 quilòmetres, que compta des de l’anterior edició amb un circuït més ràpid homologat per la Federació Catalana d’Atletisme, sortirà del carrer Floridablanca amb Compte Borrell a les 9.30 del matí i afectarà tot el trànsit de superfície pels carrers on es desenvolupi la prova entre les 5 i les 13.30 hores aproximadament. El recorregut seguirà pels carrers Casanova, Sepúlveda, Entença, Gran Via, pl. Tetuan, pg. de Sant Joan, rdes. Sant Pere, Universitat i Sant Antoni, de nou Floridablanca, Compte d’Urgell, rda. Sant Pau, Marquès de Campo Sagrado, Viladomat, Parlament, av. Paral·lel, Entença, Gran Via i Comte d’Urgell per finalitzar al carrer Floridablanca amb Calàbria.

Tot plegat provocarà diferents afectacions en vint-i-nou línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi l’esdeveniment esportiu: D20, D50, H12, H14, H16, V9, V11, V13, V15, V17, V19, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 39, 47, 54, 55, 59, 63, 67, 120, 121, 141 i les rutes vermella i blava del Barcelona Bus Turístic.

TMB adoptarà les mesures necessàries per desviar les línies d’autobús que transiten per la zona.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Fermin Muguruza al Palau Sant Jordi

Jue, 01/23/2025 - 07:16

Amb motiu del concert de Fermin Muguruza que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 24 de gener (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 17.30 h a les 20.45 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada.

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Barcelona busca solucions innovadores per millorar, a través de la música, el transbordament de metro a l’estació de Passeig de Gràcia

Mié, 01/22/2025 - 13:13

L’Ajuntament de Barcelona, a través de BIT Habitat i conjuntament amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la Fundació Barcelona Music Lab, llança una nova convocatòria d’ajuts per trobar solucions innovadores i creatives que permetin millorar l’experiència d’usuaris del transbordament de metro de Passeig de Gràcia, de les línies L3 i L4, a través de la música en totes les seves formes artístiques. 

Aquesta crida s’emmarca dins els actes de commemoració del Centenari del metro. Des de la seva creació, ha esdevingut el transport públic col·lectiu més utilitzat de Barcelona. Disposa de 8 línies, 165 estacions i  ha tancat el 2024 amb un rècord històric de viatgers, registrant prop de 469 milions de validacions. Per aquest motiu, es vol millor l’experiència d’usuari en un dels seus transbordaments més representatius de la xarxa i convertir-lo en un espai més amable pels viatgers, el de Passeig de Gràcia entre les línies L3 i L4, que té una distància de 237 metres.

La música haurà de ser el fil conductor de les propostes presentades i es podran abordar des de diferents perspectives com enfocaments conductuals, innovacions culturals i/o tecnològiques, i formes i llenguatges artístics diversos. Les propostes podran intervenir, de forma parcial o integral, en el terra, les parets i el sostre del transbordament. Es valorarà positivament la incorporació de criteris de sostenibilitat ambiental, d’interacció amb l’usuari o l’ús de tecnologies digitals. 

Les solucions guanyadores es desenvoluparan i fabricaran durant el segon semestre de 2025, i es preveu que serà a partir de novembre de 2025 quan es testejaran en el transbordament de la parada de Passeig de Gràcia per tal de monitorar els seus resultats durant tres mesos.

Les propostes aportades s’hauran de concebre com a solucions permanents i estar preparades per a implantar-se a l’entorn real. Per tant, hauran d’incloure, tant a nivell de disseny com pressupostari, els elements necessaris per a instal·lar el prototip i garantir-ne el seu bon funcionament. En aquest sentit, hauran d’incloure el disseny del prototip i la descripció justificada sobre els següents aspectes: 

  • Les activitats de recerca i desenvolupament del prototipus

  • La fabricació o creació del prototip 

  • La instal·lació del prototip (incloent-hi tots els elements necessaris per a aquesta instal·lació, com són connexions elèctriques, estructura si s’escau, etc…) 

  • El monitoratge dels resultats aconseguits pel prototip

  • El desmuntatge del prototip

El període de presentació de projectes s’inicia demà,  23 de gener, i finalitzarà el 24 de febrer. La convocatòria destinarà un màxim de 50.000 euros per premiar la millor proposta, la qual cosa suposarà la subvenció del 80% del pressupost total del projecte. En paral·lel, les tres propostes millor classificades rebran 3.000 euros en concepte de premi. A tot això cal sumar que tots els projectes guanyadors comptaran amb suport en la comunicació i difusió del projecte, en el marc de la celebració del Centenari del metro de Barcelona; a més de la connexió amb l’ecosistema vinculat al sector musical.

Tota la informació de la convocatòria es pot consultar aquí.  

Categorías: Tren real

'Oh Happy Day' per alegrar el Blue Monday als usuaris i usuàries del metro de Barcelona

Lun, 01/20/2025 - 14:00

L'any 2005 el psicòleg anglès Cliff Arnall, en el marc d'una campanya per a una agència de viatges, va qualificar el tercer dilluns del mes de gener com el dia més trist de l'any, basant-se en una fórmula que considerava diversos factors com el clima o la distància amb les festes de Nadal, elements clau que provocaven aquesta tristor generalitzada en l'ànima humana.

Tot i l'evident connotació comercial del Blue Monday (de l'anglès, dilluns trist), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la coral Gospel Barcelona han col·laborat per alegrar aquesta jornada als usuaris i usuàries del metro. El cor, format per una vintena de membres, sorprenien els viatgers quan algun d'ells premia el polsador que resava 'Prem i somriu' i que duia en format cartell un dels integrants de la coral. El viatge musical ha començat al migdia a La Sagrera L1 davant de l'oficina del Punt TMB. Allà Gospel Barcelona ha interpretat en directe l'èxit internacional i estàndard del gòspel 'Oh Happy Day' d'Edwin Hawkins per transmetre alegria i optimisme a tothom que per allà passava.

Les actuacions s'han repetit a les estacions de Diagonal (al pasadís d'enllaç entre L3 i L5), d'Universitat L2, de Passeig de Gràcia L3 i de Sagrada Família L5, al matí i també en horari de tarda.   

Imatge Imatge
Categorías: Tren real

La línia 1 del metro de Barcelona és la més utilitzada superant els 125 milions de validacions durant el 2024

Vie, 01/17/2025 - 12:13

La línia 1 del metro de Barcelona ha tornat a convertir-se en la línia de la xarxa que registra més validacions. Durant el 2024 s’ha superat els 125 milions de validacions, el que suposa un 7,6% més que els 116 milions registrats al 2023. Les estacions del traçat vermell absorbeixen gairebé un 27% de totes les validacions que s’han produït al metro de Barcelona. Per darrera d’aquesta, la línia 5 és la que ha rebut més persones usuàries a les seves estacions, sumant 111,6 milions de validacions. Aquesta xifra suposa un 3,4% més que les 107,9 milions de validacions registrats al 2023. La línia 3, amb 88,8 milions de validacions (5,2% més que al 2023), tanca el podi de línies amb els registres més alts del 2024.  Així doncs, l'1 i l'5 són un any més les que han comptat amb més passatge i també les que han tingut una major freqüència, entorn als 3 minuts en hora punta o, fins i tot, per sota en el cas de l'L5. A més, cal recordar que els trens de l'1 són més amples i tenen una major capacitat de passatge, en concret un 10% més que als combois de les altres línies.

Pel que fa a la resta de la xarxa, la línia 4 ha sumat 61,6 milions de validacions i s’ha convertit, amb un augment del 15% de validacions respecte 2023, en la línia que més ha crescut. Aquest fet s’explica pel tall al seu tram central que el mateix recorregut va experimentar per obres de millora al juliol d’ara fa dos anys i que va restar un passatge recuperat durant el 2024. La línia 2, amb un total de 48,7 milions de validacions, ha estat la única que no ha experimentat un augment de registres respecte al 2023. 

Línies automàtiques i funicular

Les línies automàtiques, i en línia amb la resta dels registres, han assolit també un augment de les validacions respecte al 2023. Els traçats del ramal Sud de la L9 i la L10 han sumat 18 milions de validacions, 2,3 més que al 2023. Pel que fa al sector Nord, la L9 i la L10 han sumat 12,2 milions de validacions, 1,2 més que al 2023. La línia 11, per la seva part, ha tancat 2024 amb 1,38 milions de validacions, 150.000 més que al 2023. Per la seva banda, el funicular, que uneix les estacions de Paral·lel amb el Parc de Montjuïc, ha registrat 1,11 milions de viatgers, uns 90.000 viatgers més que al 2023. 

Un octubre de rècord

Si ens centrem en els mesos, l’octubre es va convertir en el mes amb més passatge de la xarxa amb 44,35 milions de validacions, superant àmpliament els 40,9 milions de validacions registrats al 2023. Pel que fa als registres més baixos, aquests es centren als mesos d’estiu: juliol va tancar l’any amb 36 milions de validacions, mentre que a l’agost es van sumar 28,5 milions de validacions, 430.000 validacions més que a l’agost del 2023. 

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Milo J al Palau Sant Jordi

Vie, 01/17/2025 - 07:14

Amb motiu del concert de Milo J que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 18 de gener (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 19 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 15 de gener (Barça – Betis)

Mar, 01/14/2025 - 07:30

Amb motiu del pròxim partit de vuitens de final de la Copa del Rei, que se celebra demà, dimecres 15 de gener, entre el FC Barcelona i el Betis a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 horesmetro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.

L’operativa especial prevista és la següent:

  • La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimecres el metro funciona fins a les 12 de la nit.

  • S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.

  • Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.

Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.

Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

La ciutat de Cracòvia preveu desenvolupar el segon sistema de metro de Polònia

Lun, 01/13/2025 - 13:51

La segona ciutat més poblada de Polònia disposarà d’un nou sistema de metro que preveu comptar amb un disseny finalitzat i licitat durant el 2025. Així ho ha anunciat l’Ajuntament de Cracìvia, població que té gairebé 800.000 habitants i que ja anteriorment havia posposat diversos cops un projecte similar. Ara, però, ja s’han presentat els documents previs de caràcter ambiental que han de permetre licitar els treballs de disseny i construcció de la infraestructura. L’obra civil podria començar el 2028.

Tram inicial 

Tot i que es preveu que la xarxa tingui una extensió de 26 quilòmetres compostos per tres línies, els primers treballs donaran com a resultat un primer traçat de 6 quilòmetres. Aquest recorregut inicial connectarà l’est i l’oest de la ciutat i serà conegut com a línia central. El tram s’estén des de la zona de l’estadi del Wisla de Cracòvia fins a la zona d’enllaç amb el tramvia KST. Durant el trajecte travessarà el centre de la ciutat, amb parades en punts estratègics o turístics com l’Estació Central o el teatre Bagatela. La línia també permetrà apropar-se al centre històric de la ciutat, inscrit en la llista del patrimoni de la humanitat de la UNESCO. 

Pel que fa a la finançament aquesta està prevista sota un model mixt que inclourà fons estatals i locals combinats amb una important aportació de fons europeus. El pressupost d’aquest primer traçat ascendirà fins als 690 milions d’euros. 

26 quilòmetres de traçat total

La segona i la tercera línia de la xarxa de metro prevista, comptarà amb dos traçats més de 20 quilòmetres en total i tindrà un pressupost aproximat de dos mil milions d’euros. En aquest cas, però, el finançament d’aquesta segona fase comptarà amb un conglomerat publicoprivat. 

Segon metro de Polònia

El de Cracòvia serà el segon sistema de metro del país per darrere del de la capital, Varsòvia. Aquest va ser inaugurat el 1995 i disposa de dues línies actives i d’una tercera actualment en construcció. La línia 1, de color blau, connecta el nord amb el sud de la ciutat, té una extensió de 22,7 quilòmetres i 21 estacions. La línia 2, de color vermell, va de l’Est a l’Oest, té una extensió de 15 quilòmetres i compta amb 15 estacions. La línia 3, de color verd i actualment en construcció, disposarà de 7 estacions i té prevista la seva inauguració el 2032. 

 

Categorías: Tren real

El 2024 ha estat l’any amb més passatge de tota la història de TMB amb 684 milions de validacions

Lun, 01/13/2025 - 08:50

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha superat aquest 2024 el rècord històric de validacions en un any, arribant als 684 milions de viatges registrats. Aquesta xifra suposa un augment del 6% respecte al 2023, que era fins ara l’any amb més validacions. A més, 2024 també ha trencat, per primer cop des de 2019, el rècord anual a la xarxa de bus, que en aquest període ha sumat 215 milions de validacions, gairebé un 2% per sobre dels 211 milions de viatges registrats aquell any. Si ho comparem amb el 2023, l’any que acabem de tancar també ha tingut un 6% més de passatge. Metro també ha tancat el 2024 amb rècord de viatgers: la xarxa ha registrat pop de 469 milions de validacions i ens ha deixat altres xifres històriques com la de la Diada de Sant Jordi, que amb 2,5 milions de validacions, s’ha convertit en la jornada amb més passatge. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha mostrat la seva satisfacció per aquestes xifres “absolutament històriques” i ha volgut agrair la gran tasca diària realitzada per una plantilla de TMB que “és imprescindible per cobrir les necessitats de mobilitat de la ciutadania”. En aquest sentit, Bonet ha explicat que les xifres segueixen mostrant una gran confiança dels i les usuàries en les xarxes de metro i bus i que aquestes dades reforcen la realitat d’una “ciutat sostenible, eficient i que sap donar resposta a les necessitats de mobilitat de les persones”. La presidenta de TMB s’ha encoratjat a seguir millorant el servei i ha recordat que l’augment de validacions també comporta un augment de l’exigència per seguir prestant un servei eficaç. En aquest sentit ha recordat que les administracions estan compromeses a destinar “més inversions perquè puguem seguir creixent”.

Any de rècords a la xarxes de bus i metro

L’any 2024 la xarxa de bus ha trencat tots els rècords sumant més de 215 milions de validacions i creixent gairebé un 2% respecte al 2019, que va tancar amb 211 milions de validacions. A més, la xarxa de bus va superar altres registres durant aquest 2024 com les del mes l’octubre que es va tancar amb 20,6 milions de validacions, el millor mes de la historia de la xarxa. Aquest mes, també es va registrar el dia amb més validacions de la història de bus, que va ser el 9 d’octubre amb 836.295 viatgers.

Pel que fa a la xarxa de metro, 2024 també va ser històric, tancant l’any amb gairebé 469 milions de validacions, el que suposa un 6,5% més que els 440 milions de viatgers registrats al 2023. El mes d’octubre també va suposar un rècord pel suburbà registrant 44,4 milions de validacions i superant l’altre millor registre que s’havia donat al maig del mateix 2024 amb 43,2 milions de validacions. La Diada de Sant Jordi, a més de convertir-se en el dia laborable amb més passatge de la història de TMB, també va ser amb un  total d’1.805.049 viatgers la jornada amb més validacions de la xarxa de metro. 

Altres rècords del 2024

A banda dels registres ja esmentats, l’any ens ha deixat altres dades amb caràcter històric. Així, durant 2024, TMB va registrar en el conjunt de la xarxa el millor dissabte de la seva història, sumant el passat 14 de desembre 1.704.688 de validacions. Per separat, la xarxa de bus va sumar un altre rècord de passatge, sumant el dissabte 5 d’octubre, 453.956 validacions. A la xarxa de metro també es van superar els registres històrics de passatge en dissabte, sumant el dia 30 de novembre, un total de 1.298.504 validacions. 

Pel que fa a les xifres dels diumenges i festius, Bus va aconseguir superar els seus màxims històrics durant La diada de la Mercè del 24 de setembre, que es va convertir en el festiu amb més validacions amb 341.874 passatgers.

D’igual manera, 2024 ens ha deixat el semestre amb més passatge de la història amb 352,4 milions de viatgers entre gener i juny, mentre que a metro també es va registrar la nit de Cap d’Any amb més validacions de la història portant 312.628 passatgers entre les 22h i les 7h, un 4,8% més que la mateixa nit de 2023. 

Categorías: Tren real

La cotxera de Ponent de la xarxa de bus de TMB tanca avui les seves portes i trasllada l’activitat a la Zona Franca

Dom, 01/12/2025 - 10:01

Avui la cotxera de Ponent de bus de TMB tancarà les seves portes, de fet el darrer bus que sortirà d’aquestes instal·lacions per donar servei ho farà aquest migdia i demà, a les 00:48 hores, arribarà a la cotxera de Ponent el darrer autobús en servei d’aquesta instal·lació i que ha operat cobrint la línia 46 entre la Plaça Espanya i l’Aeroport. El darrer vehicle serà acomiadat pel personal que encara queda en una cotxera que a partir de demà, dilluns 13 de gener, trasllada tota la seva activitat a la Cotxera de la Zona Franca

Han estat gairebé 23 anys de servei ininterromput d’aquest espai que ara tanca perquè el Pla Director Urbanístic Biopol-Granvia de l’Hospitalet de Llobregat, que afecta la zona, va avançant. D’aquesta manera, i en un trasllat que es venia preparant els darrers anys, les 13 línies que operaven des de Ponent (13, 23, 46, 65, 70, 91, 107, 115, 125, V3, V11, D40 i la X2 Prat Xprés ) i que sumaven 21 milions de validacions l’any, passen ara a les instal·lacions de la Zona Franca. Actualment, a la cotxera de Ponent hi treballaven 450 persones i l'única excepció del trasllat serà per al personal d’Implantació i manteniment de tecnologia de Bus (IMTEC), que encara romandrà uns dies més a Ponent.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que el canvi, tot i obligat per les disposicions urbanístiques, beneficiarà les línies que ara es traslladen a la Zona Franca. La instal·lació, ha destacat, “és més àmplia, millor comunicada i està molt més preparada per seguir donant servei a les tecnologies zero emissions”. Bonet ha explicat que el canvi no afectarà de cap manera a les persones usuàries i que per al personal de TMB es tracta d’un moviment positiu “perquè l’espai de Zona Franca permetrà millorar les tasques organitzatives i les operatives internes que afecten les línies traslladades”. 

Des de 1960

Situada a l’Avinguda de la Gran Via, a cavall entre la Zona Franca i el terme municipal de l’Hospitalet de Llobregat, la cotxera de Ponent va entrar en servei el 1960. El 2 de juny de 1976 va ser adquirida per Transportes de Barcelona i des de llavors hi hagué diversos intents de tancar-la, tot i que finalment va ser reoberta a principis de l’any 2002 amb una capacitat per 110 autobusos. Actualment, tenia una capacitat per a 124 vehicles i una superfície de 3.190 m². La instal·lació conté dos edificis, un de circular conegut com a “Planetarium”, i un altre conegut com a “Fènix”. Va ser la primera cotxera a obtenir la certificació de qualitat UNE-EN 13816, norma orientada a acostar la qualitat a la gestió del transport públic de passatgers, centrant-se en les necessitats i expectatives dels clients.

Categorías: Tren real

TMB presenta “La petita història del metro”, el primer dels tres llibres dedicats al centenari del metro de Barcelona

Vie, 01/10/2025 - 11:45

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat avui el primer dels tres llibres que es publicaran enguany amb motiu dels cent anys del metro de Barcelona. L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions a l’estació de metro de Diagonal, ha acollit així la presentació de “La petita història del metro”, una obra de la dibuixant Pilarín Bayés que amb els textos de Daniel Venteo, explica els cent anys d’història de metro als nens i nenes.

Els autors han comptat amb un públic molt especial, els nens i nenes de 4at de primària de l’escola Josep Maria Jujol de Barcelona, que ha treballat de manera global un projecte sobre l’efemèride del suburbà de Barcelona. El llibre parteix de la inauguració el 30 de desembre del 1924 del primer tram de la línia del Gran Metro de Barcelona, embrió de l’actual l’L3, per arribar al metro del qual gaudim actualment. L’objectiu és fer entenedor als més petits i petites com l’arribada del metro, un mitjà de transport que forma part de la seva vida quotidiana, va canviar els hàbits socials i de desplaçament dels habitants de Barcelona fins a convertir-se en un element clau de la història de la ciutat, de la seva evolució i dels esdeveniments més essencials.

Imatge

A la primera part de l’acte, la presidenta de TMB, Laia Bonet, i el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, han donat la benvinguda als infants i als dos autors del conte, que han respost a les preguntes dels més petits i han acabat signant exemplars d’aquest. Bonet ha volgut destacar la importància d’aquest conte com a “eina pedagògica per als més petits i petites per donar a conèixer la història d’un servei fonamental per a entendre la ciutat de Barcelona”.

Imatge Imatge

Aquest llibre, que repassa un segle del nostre metro, és part d’una col·lecció de més de 300 volums que es va començar a publicar l’any 1993 i que repassa la història de grans artistes, persones il·lustres, edificis i modes de transport. Recordem que l’any 2022, amb motiu del centenari de la xarxa d’autobusos de TMB els mateixos autors van publicar “La petita història de la Xarxa de Bus de Barcelona”.

Imatge


Nova exposició a l’Espai Mercè Sala

“La petita història del metro” també arriba a l’Espai Mercè Sala de l’estació de Diagonal (L5) amb una exposició basada en el llibre i que estarà oberta fins a finals del mes de febrer. Aquest mateix espai acollirà més mostres vinculades al centenari de metro, entre les quals destaca una exposició de realitat immersiva a l’estiu.

L’Espai Mercè Sala està situat al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de metro a l'estació de Diagonal, L'exposició és gratuïta i es pot visitar de dilluns a divendres de 10 a 20 hores.

Els llibres del centenari

A més de l’obra presentada avui, el centenari de metro portarà dos llibres més. Un sobre La dona treballadora al metro de Barcelona, que explicarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que s’analitza. I l’altre és un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona.
 

Categorías: Tren real

Les imatges de la Nit més màgica

Mar, 01/07/2025 - 15:32
Categorías: Tren real

Els 10 rècords de passatge de TMB durant el 2024

Vie, 01/03/2025 - 17:39

Les xifres de validacions a Transports Metropolitans de Barcelona han trencat gairebé tots els rècords històrics durant el 2024. La xifra més destacable es va assolir durant el passat mes d’octubre: es van registrar més de 65 milions de validacions, sumant les de metro i bus, i es va convertir així en el més amb el major nombre de viatges de la història.  Aquesta xifra, que ja suposa un rècord per si sola, lidera tota una sèrie de registres que també s’han trencat durant el 2024 i que inclouen fites com haver assolit el màxim de passatge en un dia feiner, en un dissabte o en un període semestral.

1.- Un octubre històric a Bus.

El metro i els autobusos de TMB van sumar al mes d’octubre en conjunt un total de 65 milions de validacions, el que va suposar un augment del 3,6 % respecte a l’anterior millor registre conjunt que es va produir el mes de maig de 2024. Per separat, tant metro com bus, també van sumar els millors registres de la seva història. 
 

Especialment significatives són les dades de validacions a la xarxa de bus, que per primer cop van superar els 20 milions de passatgers que s’havien registrat al mes de maig del 2019. Durant aquest octubre, el nombre de validacions a bus es va situar en els 20,6 milions el que suposa un augment del 3% respecte a les anteriors dades.

 
2.- Metro registra un mes rècord de validacions. 
 

A metro, les validacions del mes d’octubre van arribar als 44,4 milions, un 2,7% més de validacions que l’anterior millor registre del mes de maig d’aquest 2024, que es va tancar amb 43,2 milions de validacions. 
 

3.- Sant Jordi, el dia amb més viatgers al Metro. 
 

Si ens fixem en les xifres dels dies feiners, trobem que aquest any passat s’han trencat 3 rècords més de passatge.

Així la diada de Sant Jordi de 2024, que va caure en dimarts, ha estat la jornada amb més validacions de la història de la xarxa de metro sumant un total d’1.805.049 viatgers. Aquesta diada va ser també històrica pel conjunt de TMB, que va arribar als 2.536.044 validacions a la xarxa de transport públic, la més alta mai registrada en un sol dia. 
 

4.- La jornada amb més passatge a Bus. 
 

Per als autobusos de TMB, el dia feiner amb més validacions de la història no va ser el de Sant Jordi, sinó el dimecres 9 d’octubre, en el que la xarxa va registrar 836.289 viatgers.
 

5.- El 14 de desembre, TMB bat el rècord de validacions en dissabte. 
 

Els registres dels dissabtes d’aquest 2024 també han suposat l’assoliment d’altres 3 xifres històriques pel que fa a les validacions. 
 

Així, el dissabte 14 de desembre es va assolir en conjunt als transports de TMB, la xifra d’1.704.688 viatgers, superant en 6.000 passatgers l’anterior xifra rècord registrada el 4 de maig de 2024, i situant-se com el dissabte amb més validacions de la història a la xarxa de transport públic de TMB. 
 

6.- Octubre deixa el dissabte amb més viatges a Bus.
 

Els autobusos de TMB van arribar al rècord històric de passatge en dissabte el 5 d’octubre de 2024, registrant 453.956 validacions.
 

7.- Metro registra al novembre el dissabte amb més passatge.
 

Metro va registrar el rècord històric de passatge en dissabte, el passat 30 de novembre, amb 1.298.504 de validacions. Aquesta xifra supera el màxim de 2023, que es va produir el 23 de setembre amb 1.228.061 passatgers. 
 

8.- Mercè de rècord a Bus.
 

Pel que fa a les xifres dels diumenges i festius, Bus ha aconseguit superar els seus màxims històrics. La diada de la Mercè, el 24 de setembre de 2024, s’ha convertit en el festiu amb més validacions de la seva història dels autobusos de TMB amb 341.874 passatgers.

Si ens fixem només en els diumenges, la mateixa xarxa de Bus va registrar el seu rècord el passat 16 de juny, sumant 298.163 validacions. 
 

9.- El semestre amb més passatge de la història a TMB.
 

El conjunt de TMB va registrar, entre gener i juny del 2024, 352,4 milions de validacions. Aquesta fita, fins ara mai aconseguida en un semestre, supera en un 8,7% les xifres del mateix període de 2023 i indica que, a pocs dies de tancar les xifres definitives, 2024 serà un any històric pel que fa als registres de passatge.  
 

10.- Metro bat el rècord de passatgers la nit de Cap d’Any.
 

El metro també va registrar la nit de Cap d’Any amb més validacions de la seva història portant 312.628 passatgers entre les 22h i les 7h. Aquesta xifra representa un 4,8% més de viatges que la que va tenir la mateixa nit de l’any 2023.
 

Rècord també d’autobusos zero emissions
 

Més enllà de les validacions, aquest any també és un any de rècord a TMB pel que fa als autobusos de zero emissions que s’han incorporat a la flota. Ara mateix el 25% dels vehicles del servei estàndard ja són no contaminants, majoritàriament, elèctrics. 


TMB ha tancat el 2024 amb 196 autobusos elèctrics i 46 d’hidrogen, entre ells dos articulats d’hidrogen que ha estat els primers a prestar servei a Espanya. 

Categorías: Tren real

Páginas