Notícias TMB
El Barcelona Night Tour comença aquest divendres una nova temporada
El Barcelona Bus Turístic, operat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en associació amb Turisme de Barcelona, torna en la seva versió de nits estivals i, per quinzè any, proposa un itinerari nocturn pels llocs més emblemàtics de la ciutat.
El bus, de dos pisos descobert, fa un recorregut per punts de més interès de la capital catalana (la Casa Batlló, la Pedrera, el Recinte Modernista Sant Pau, la Sagrada Família, la torre Glòries, el monument a Colom, Arc del Triomf, entre d’altres) mostrant la perspectiva nocturna, plena de façanes il·luminades i allunyada del bullici de l’activitat laboral i comercial del dia.
De fet, Barcelona és una de les poques ciutats europees que disposen d’un servei de transport turístic nocturn. El Barcelona Night Tour realitzarà una sortida amb visites guiades cada nit (a les 21.30 hores), des de la parada de plaça Catalunya, entre el 2 de juny i el 17 de setembre.
L’atenció és totalment personalitzada i en tres idiomes (català, castellà i anglès) i destaca per ser l’únic bus turístic en què els guies són informadors oficials de Turisme de Barcelona. L’any 2022, durant la temporada d’estiu, en van gaudir 5.034 persones.
Per comprar les entrades es recomana fer-ho amb certa antelació (atenent l’èxit d’altres anys) a la pàgina web de l’Hola Barcelona, a les oficines de Turisme de Barcelona i a tickets.visitbarcelona.com.
Transport públic per al festival Primavera Sound 2023
Amb motiu de la programació dels concerts del Primavera Sound 2023 del dijous 1 al diumenge 4 de juny al recinte del Parc del Fòrum, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) adaptarà l’oferta de transport públic a les necessitats de l’esdeveniment i posarà en funcionament dos serveis nocturns d’autobusos llançadora per al festival de música.
El servei recomanat per TMB per accedir al Parc del Fòrum és:
Metro: línia 4 - El Maresme / Fòrum
TMB recomana especialment la xarxa de metro per als desplaçaments. Totes les línies de metro, mitjançant els seus enllaços, permeten arribar a l’estació d’El Maresme / Fòrum de la línia 4, la línia groga, a 150 metres del recinte on es faran els concerts.
El funcionament del metro, fins a les 2 de la matinada els divendres i amb servei ininterromput els dissabtes, suposarà un important element per afavorir la mobilitat de les persones que vulguin assistir als concerts programats aquestes nits. A més, l’L4 reforça el servei amb més trens, especialment en la franja d’última hora, i més personal d’atenció a les estacions del centre (Urquinaona i Jaume I) i en les més pròximes a l’esdeveniment musical (El Maresme / Fòrum, Selva de Mar i Besòs Mar).
Cal destacar també que han estat instal·lades validadores especials que permeten la compra i validació de bitllet senzill amb targetes bancàries dotades de sistema contactless a les estacions d’Urquinaona, Jaume I, Selva de Mar i El Maresme / Fòrum.
Serveis de bus especials per connectar amb plaça de Catalunya
S’han programat dos serveis especials d’autobusos, amb l’indicador de línia “Primavera Sound”, tots dos amb direcció a plaça Catalunya (ronda Sant Pere), centre neuràlgic on conflueixen diferents transports públics (metro, FGC, Rodalies de Catalunya, diverses línies de bus regulars de TMB, NitBus i altres línies de bus).
El bitllet per a aquests serveis especials de bus el dispensarà de franc l’organització del festival.
Un d’aquests dos serveis farà el recorregut des del passeig de Taulat fins a la plaça de Catalunya i funcionarà les nits del 2, 3 i 4 de juny en els següents horaris:
- Nit de dijous 1 a divendres 2 de juny: de 12 de la nit a 5 de la matinada
- Nit de divendres 2 a dissabte 3 de juny: de 2 a 5 de la matinada
- Nit de dissabte 3 a diumenge 4 de juny: de 3 de la matinada a 7 del matí
La segona llançadora de bus circularà des del Parc del Fòrum fins a la plaça de Catalunya i funcionarà les nits de dijous a divendres, de divendres a dissabte i de dissabte a diumenge de 12 de la nit a 4 de la matinada.
Al Parc del Fòrum també arriben les línies regulars de bus H12, H14, H16, V29, V31, V33, 7 i 136.
Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB i a la pàgina oficial del festival.
TMB, Ferrocarrils i Renfe, protagonistes del congrés de transport públic més important del món
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i Renfe coorganitzen, com a partners locals de la Unió Internacional del Transport Públic (UITP), l’edició 2023 del congrés de referència a nivell mundial dedicat a la mobilitat sostenible. El Global Public Transport Summit, que se celebrarà del 4 al 7 de juny al Recinte Gran Via de Fira de Barcelona, es calcula que comptarà amb 2.500 participants i rebrà la visita de 15.000 visitants de països de tot el món.
Els tres operadors evidencien així la seva voluntat de situar Barcelona i Catalunya com a referents globals en promoció del transport públic i en mobilitat sostenible. TMB, FGC i Renfe tindran un estand conjunt al pavelló 7 (7H200 – 7H230), presidit pel lema ‘We move Barcelona. We move Catalonia’, fent al·lusió a que les empreses de transport públic són elements imprescindibles per assolir models de mobilitat sostenible. Després de l’assemblea general i la cerimònia d’obertura del congrés -a càrrec de la UITP el diumenge 4- la inauguració de l’esdeveniment serà el dilluns i, a partir d’aquí, l’estand dels tres operadors comptarà amb ponències i taules rodones sobre sostenibilitat, innovació, eficiència energètica, accessibilitat i patrimoni ferroviari.
TMB comptarà amb la presidenta de l’entitat, Laia Bonet, com a màxima representant institucional en aquesta cita internacional. Com a ponències al congrés, el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, participarà el dilluns 5 a les 12h a la sessió sobre Public transport as a decarbonisation leader: the importance of renewable energy supply; també Josep Mensión, director dels serveis centrals de bus, el dilluns a la 13h presenta la Demo Use Case de Barcelona del projecte e-BRT, dins de la sessió Electric and innovative BRT for green cities i el dimecres a les 12:45h presenta el e-Poster titulat: Operational Quality in Multimodal Transfer Areas. Case Study od “Ernest Lluch” i Ignasi Oliver, Responsable Digitalització i Innovació de metro, participarà el dimecres a la 13:15h a la sessió sobre The digitalisation of maintenance and operations: urban rail's gradual revolution. També Michael Pellot, director de relacions internacionals de TMB, participarà al panell ICEX Experiencie and innovation in the bus industry operators el dilluns a les 15:30h (estand 7D170).
Pel que fa a l’estand conjunt dels tres operadors, destaca la conferència del conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, sobre TMB com a operador global de mobilitat i que es produirà el dimecres 7 de juny a la 13h. Sobre la tecnologia aplicada al transport públic, es podrà escoltar a la directora de serveis corporatius de TMB, Cristina Güell, i al director de l’àrea de tecnologia de TMB, Albert Fonseca, el dimarts 6 de juny a les 15:30h. El mateix dimarts, TMB i ONCE intervindran a les 12h en el workshop internacional sobre l’accessibilitat a Europa, amb la intervenció de la responsable de la oficina tècnica d’accessibilitat de TMB, Ana Vieitez.
Per obrir el congrés, el director de sistemes de metro de TMB, Jordi Picas, explicarà els avenços i novetats en eficiència energètica al metro de Barcelona el dilluns 5 de juny a les 10h. Posteriorment, el mateix dimarts, serà el torn de bus: a les 15h es posarà sobre la taula l’aposta de TMB per l’hidrogen, de la mà del responsable d’innovació i desenvolupament de tecnologia de bus, Mario Canet; i a les 15:30h el bus a demanda serà el protagonista amb una exposició del director de l’àrea de projectes de bus, Agustí López; i la responsable d’experiència de client de TMB, Myrka Borachov. Amb tot, TMB desplegarà els seus principals projectes i innovacions en línia al seu Pla Estratègic TMB 2025, que aposta perquè l’organització esdevingui un referent en transport públic i mobilitat sostenible.
La representació d’FGC estarà encapçalada pel president de Ferrocarrils, Toni Segarra i Barreto. La directora d’Organització i Persones, Juliana Vilert i Barnet, moderarà la taula rodona Transferència de coneixement entre generacions; i el director de Planificació Estratègica i Prospectiva, Carles Casas i Esplugas, moderarà Connectant les ciutats amb el seu interior: l’evolució dels ferrocarrils regionals i suburbans. Ambdues sessions es duran a terme el dimarts 6 de juny al pavelló 4. El mateix dimarts 6, el director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella i Fortuny, intervindrà a un debat sobre la multimodalitat de les persones usuàries, organitzat pel Mobility Institute del RACC (7H200 – 7H230, pavelló 7); i l’adjunta al director d’FGC Operadora, Olatz Ortiz Extebarria, participarà a una sessió sobre la inclusió i l’accessibilitat al transport públic.
El dimecres 7 de juny a les 9 h, Ferrocarrils durà a terme a l’estand (7H200 – 7H230, pavelló 7) la presentació Els trens turístics d’FGC; una estratègia per a la mobilitat turística sostenible, presentada pel director d’FGC Turisme, Toni Sanmartí Rovira, i pels representants dels diferents productes que gestiona i comercialitza: Tren dels Llacs, Tren del Ciment, Cremallera i Funiculars de Montserrat i Cremallera de Núria, entre d’altres.
Pel que fa a Renfe, la seva representació estarà encapçalada pel president de Renfe, Raül Blanco, i comptarà amb la participació del Director General de Desenvolupament i Estratègia, Manel Villalante, qui intervindrà en una sessió del congrés d’UITP el dimecres 7 de juny sota el títol Session on From ABT to MaaS: Enabling an enhanced customer experience through advanced payment and ticketing, on està previst profunditzar sobre ticketing, mobility as a Service i sobre la plataforma integral de mobilitat de Renfe, doco.
Pel que fa a la seva activitat, organitzarà una sessió el dimecres 6 de juny sota el títol Renfe líder en Innovació, en la que participarà Valentín Alegría, director d’Innovació i Sostenibilitat presentant les darreres activitats de l’acceleradora d’startups Antena TrenLab que Renfe impulsa juntament amb la Fundació Tecnocampus i l’Ajuntament de Mataró. Així mateix, Renfe participarà a la sessió sobre Inclusió i accessibilitat amb la intervenció de Santiago Fernández Varea, Director d’Experiència de Client de Renfe Viajeros.
A més, per part de l’empresa líder en el sector ferroviari a Espanya, es preveu l’assistència de la Directora d’Internacional, Inmaculada Gutiérrez i del Director d’Estratègia i Qualitat, Rubén Leonor.
Posem en valor el patrimoni
El dimecres 7 de juny a les 10 h, els tres operadors celebraran a l’estand (7H200 – 7H230, pavelló 7) la jornada La preservació i posada en valor del patrimoni: acostant la mobilitat a les noves generacions coincidint amb el 175è aniversari del tren a Catalunya. En el marc d’aquesta sessió, dedicada al patrimoni històric, hi haurà la taula rodona La posada en valor del llegat del Ferrocarril a Catalunya que comptarà amb la participació de Pilar Garcia Fuertes, directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya; Jordi Sasplugas Deu, director del Museu del Ferrocarril a Móra la Nova; Santi Torres, director de la Fundació TMB; i Carles Casas Esplugas, director de Planificació Estratègica i Prospectiva d’FGC. Un cop finalitzi la taula, hi haurà una exposició d’altres projectes europeus en l’àmbit del patrimoni i un diàleg entre Yolanda Garcia Moral, cap d’Educació del Museu del Ferrocarril dels Països Baixos i representant del Museu Nacional del Ferrocarril dels Països Baixos; Oreste Orvitti, director del Museu de Pietrarsa; i Mimmi Mickelsen, vicepresidenta de Fedecrail i presidenta de la Societat Sueca de Tramvies.
El Global Public Transport Summit és la cita internacional de referència per reivindicar la necessitat d’un transport públic de qualitat, accessible i sostenible i per conèixer experiències de promoció i gestió del transport públic de les grans metròpolis mundials així com les principals novetats tecnològiques i la recuperació del sector després de la crisi de la Covid-19. Alhora és una oportunitat perquè el teixit d’empreses de Catalunya dedicades a la mobilitat es puguin donar a conèixer.
Més informació sobre el congrés, el programa i les empreses i personalitats que hi participen a https://uitpsummit.org/.
Ampliat el servei de taquilles per recollir paquets a les estacions del metro
L’enviament a no domicili: aquesta és l’evolució del sector de la logística i del comerç electrònic i els seus clients cap a un model més ecològic, sostenible i eficient, evolució a la qual participa TMB donant cabuda als lockers, taquilles segures on es poden recollir paquets, en contractes amb Amazon i el Grup InPost. Des de l’estiu passat que s’està desplegant aquest nou servei que culmina just ara. Les estacions triades per ubicar aquests terminals de lliurament automàtic són:
- Servei amb Amazon:
-
- 6 lockers
- Torrassa (L1)
- Sant Andreu (L1)
- Passeig de Gràcia (L2, L3 i L4)
- Palau Reial (L3)
- Alfons X (L4)
- Virrei Amat (L5)
- 6 lockers
- Servei amb InPost:
-
- 8 lockers
- Fondo (L1 i L9 Nord)
- Arc de Triomf (L1)
- Santa Coloma (L1)
- Clot (L1 i L2)
- Maria Cristina (L3)
- Bogatell (L4)
- Horta (L5)
- Sants Estació (L3 i L5)
- 8 lockers
Aquests terminals d'entrega i recollida ofereixen als usuaris la possibilitat de tenir accés als paquets durant les hores d'obertura de les estacions els set dies de la setmana. Els compradors d’e-commerce, en el moment de realitzar el seu encàrrec, poden triar no rebre’l a casa, cercar el locker més adient a les seves necessitats i/o proper al seu domicili al qual vol li sigui dipositat pel missatger i recollir-ho ell mateixos. Així, els clients reben una clau personal per poder fer la recollida del seu paquet en qualsevol moment, sense haver de preocupar-se per ser-hi a casa quan arribi el repartidor de comerç electrònic. Aquestes taquilles disposen de compartiments de diferents mides, aptes per a paquets de volums diversos, compten amb tots els requisits de seguretat i estan adaptats per a l'ús de persones amb mobilitat reduïda.
Per als operadors logístics suposa oferir als clients flexibilitat a l’hora de triar on i quan poden recollir la seva comanda, evitant així les entregues fallides a domicili. És, per tant, un nou model més eficient i sostenible ja que s'eliminen milers de trajectes de missatgeria, la qual cosa es tradueix en una rebaixa de les emissions de CO2 en fins a dos terços en comparació a les entregues a domicili i en una reducció del trànsit i la contaminació acústica a Barcelona i la seva àrea metropolitana, amb el conseqüent impacte ambiental positiu.
Finalitzat un primer contracte amb Correos, aquest servei de taquilles de paqueteria ubicades en estacions estratègiques passa a nous distribuïdors: les empreses de logística Amazon i InPost. Totes dues companyies compten amb centenars de milers de comerços online amb aquesta opció de recollida i entrega. Prenen el relleu tot incrementant el nombre de taquilles a més estacions, en una ampliació del servei del 150% respecte a l’anterior licitació. S’està estudiant col·locar més terminals d’entrega i recollida en noves ubicacions pròximament.
Per a TMB, la instal·lació d'aquests lockers a catorze estacions de metro suposa donar un servei addicional al propi de la xarxa urbana de transport de viatgers, que sintonitza amb els estils de vida i els hàbits de consum d'una àmplia part de la població i al mateix temps dona resposta a la inquietud de ciutadania i administracions en la cerca de nous models de logística amb infraestructures més adequades, segures i digitalitzades, claus en un repartiment d’última milla més eficient, menys contaminat i més sostenible. És aquesta necessària transformació dels models de distribució de mercaderia per la qual aposta TMB, involucrada com no pot ser d’altra forma en la descarbonització i la reversió del canvi climàtic. A més, aquest acord amb Amazon i InPost s'inscriu en el desenvolupament del pla de promoció comercial de TMB, que busca diversificar les línies de negoci per obtenir ingressos complementaris i disminuir les necessitats de finançament per les vies de les tarifes i les subvencions.
Continuen els reforços de transport públic per als concerts de Coldplay del cap de setmana
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) continuarà aquest dissabte 27 i diumenge 28 de maig amb el dispositiu de transport iniciat el passat dimecres amb motiu dels dos darrers concerts (del total de quatre) que ofereix aquesta setmana la banda de rock britànica Coldplay a Barcelona, i que tenen lloc a l'Estadi Olímpic Lluís Companys.
Per pujar a l’Estadi Olímpic TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu dels concerts, es reforçarà aquest cap de setmana de 16.30 h a 21.30 h. A la sortida dels concerts (a partir de les 23.30 h), TMB habilitarà dissabte i diumenge un servei especial d'autobusos de baixada entre el recinte i la plaça d'Espanya. Per a aquests serveis seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Estadi Olímpic”.
Pel que fa a metro, les nits del cap de setmana es reforçarà amb personal d’atenció i de seguretat l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera al recinte. Recordem que dissabte el metro funciona de forma continuada durant tota la nit i diumenge el servei finalitza a la mitjanit.
Una passatgera es retroba amb els mossos que la van assistir en plena aturada cardíaca a l'L1
Televisió L'Hospitalet ens ha mostrat aquesta setmana el retrobament d'una passatgera del metro amb la parella d'agents dels Mossos d'Esquadra que el febrer del 2022 li van salvar la vida. Els policies van fer ús d'un dels desfibril·ladors situats a l'estació de Rambla Just Oliveras de la línia 1 per assistir les maniobres de recuperació gràcies a les quals la Catalina va poder superar l'aturada cardíaca que patia en aquell moment.
Cal recordar que la xarxa de metro de TMB es troba 100% cardioprotegida i que totes les estacions disposen d'un desfibril·lador. Els aparells, del tipus semiautomàtic, detecten i actuen davant d’una aturada cardiorespiratòria causada per una fibril·lació ventricular o una taquicàrdia ventricular sense pols, i els pot utilitzar qualsevol persona encara que no tingui coneixements sanitaris.
El Punt TMB de la Sagrera reobre amb un espai més accessible i confortable
El nou Punt TMB de la Sagrera ha tornat a obrir avui les seves portes després d’una reforma que ha permès convertir-lo en un espai més confortable i accessible per a totes aquelles persones usuàries que necessitin atenció presencial. La capacitat d’atenció de l’espai ha millorat i ha ampliat l’oferta pel que fa a les gestions que ofereix. Així, l’espai, tancat des del novembre per aquestes obres de reforma, també permetrà ara realitzar més tràmits, tot i que se seguirà requerint cita prèvia. L’alta a la T-mobilitat, la facturació, les al·legacions o la presentació de queixes, reclamacions i/o suggeriments, es podran duu a terme ara al nou Punt TMB de la Sagrera.
Més llocs d’atenció i més accessibles
El Punt TMB de La Sagrera es troba fora de la línia de peatge i, per tant, no cal validar cap bitllet per accedir a unes instal·lacions que han incrementat l’oferta respecte als llocs d’atenció. Quan la instal·lació va tancar les seves portes el passat mes de novembre, se’n podien trobar 3. Ara, amb la nova reforma, aquests llocs d’atenció augmenten fins a 4, dintre d’un espai que, a més, ha duplicat la seva superfície passant de 34 a 68 m2.
L’altre gran canvi per a les persones usuàries arriba de la mà de l’accessibilitat. La meitat d’aquests llocs d’atenció comptaran amb taules accessibles per persones amb cadira de rodes i amb anells inductius, que permetran un millor servei a les persones amb audiòfons o implants coclears. En un futur pròxim, l’espai també comptarà amb un servei de vídeo interpretació, com el que ja es pot trobar al Punt TMB de la Sagrada Família.
Serveis amb cita prèvia
L’oferta de serveis que ofereix aquest Punt TMB de La Sagrera també s’ha vist augmentada amb la nova proposta, incloent-hi aquells serveis que requereixen cita prèvia i que abans no es podien fer en aquest centre. Per tant, l’alta a la T-mobilitat, la petició de factures, les al·legacions o qualsevol dels tràmits que fan referència a les queixes, reclamacions o suggeriments, es podran tramitar al Punt ara reobert, sempre amb la seva corresponent cita prèviament establerta. L’espai també seguirà oferint tots aquells tràmits que no requereixen aquest pas previ, com són: la compra de títols bonificats, l’alta de perfils de famílies nombroses o monoparentals per a la compra en línia de títols bonificats o el pagament d’expedients.
Un viatge pels metros d'Europa en 24 postals
Les noves tecnologies han fet que les postals vagin desapareixent a poc a poc. Avui dia, estem d'acord que tenim a mà vies de comunicació molt més ràpides, però les postals encara tenen moltes coses a explicar i poden reivindicar el seu espai com a "souvenir" nostàlgic, convertint-se en un objecte de col·leccionisme que ens permet viatjar pel món i per la història de les diferents cultures.
Boris Kogut és un periodista i fotògraf professional txec que ha aconseguit unir les seves dues grans passions: la fotografia i el món dels metros. El 2015 va començar a treballar en el seu propi llibre 'European Metros', publicat el 2019 i amb imatges dels metros de Viena, Hèlsinki, Moscou, París i Praga. Segons l'autor, "es tracta d'un projecte que combina l'abans i l'ara de les xarxes de metro". És una compilació de 350 fotografies amb imatges rares i inèdites que normalment escapen a l'ull de l'usuari habitual i que intenten captar la vida subterrània des de nous angles i comparant les mateixes ubicacions amb imatges de diverses dècades.
Ara, mentre prepara el segon volum, ha decidit publicar una sèrie de 24 postals dels metros de Londres, Praga, París, Lió, Estocolm, Hèlsinki, Oslo, Lisboa, Hamburg, Brussel·les, Barcelona i Viena. Com a bonus s'inclouen dues fotografies mai publicades dels arxius del metro de Moscou. Aquest és el seu petit homenatge a un format, el de les postals, que encara té molt per comunicar.
View this post on Instagram
#TMBrecomana els caps de setmana del MNAC
El Museu Nacional d'Art de Catalunya es reinventa i ens proposa uns caps de setmana diferents. Cada cap de setmana presenta propostes diferents.
Què es pot fer? Activacions d'obres (cada dissabte a la tarda, algunes de les obres del Museu s'activen a través de la paraula, la música o la dansa), visites d'autor (cada mes visita les exposicions temporals en curs amb els comissaris, historiadors d'art o artistes que mostren la seva visió de la mostra), visites comentades cada dissabte i diumenge, passejades artístiques per l'entorn del Museu, accés a zones restringides i als tallers de restauració per conèixer a fons el Museu i gaudir de noves experiències des d'una altra perspectiva.
Vols assabentar-te de la programació? https://www.capdesetmanamnac.cat/
TMB hi col·labora fent-ne difusió.
Transport públic per als quatre concerts de Coldplay a l’Estadi Olímpic Lluís Companys
Amb motiu dels concerts de Coldplay que tindran lloc a l’Estadi Olímpic Lluís Companys els dies 24, 25, 27 i 28 de maig (programats per començar a les 21.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis especials d’autobusos de baixada quan finalitzi cada un dels concerts (a partir de les 23.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquests serveis seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Estadi Olímpic”.
Per pujar a l’Estadi Olímpic Lluís Companys TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu dels concerts, es reforçarà aquests quatre dies de 16.30 h a 21.30 hores.
Les tasques de desmuntatge del Saló de l’Automòbil a la Fira de Montjuïc obliga a traslladar dimecres 24 i dijous 25 de maig la terminal d’inici-final de la línia 150 de bus de l’avinguda Maria Cristina a la parada Pl. Espanya - Av. Paral·lel. Per als concerts de dissabte 27 i diumenge 28 de maig la parada estarà ubicada a l’avinguda Maria Cristina.
Pel que fa a metro, a la nit es reforçarà amb personal d’atenció i de seguretat l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera al recinte. Dimecres, dijous i diumenge el metro funciona fins a les 12 de la nit i dissabte de forma ininterrompuda durant tota la nit.
Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.
El viatge que fan els trens per arribar de la fàbrica a les vies
Ben segur que molts de vosaltres us heu preguntat algun cop com arriben fins a les vies els nous trens que el metro de Barcelona posa en servei. Ara, teniu l’oportunitat de veure-ho gràcies a un nou vídeo que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha publicat al seu canal de YouTube. En aquest document audiovisual podreu observar com es realitza la descàrrega d'aquests, i com els operaris efectuen les operacions necessàries perquè els vagons acabin accedint fins al pati de vies, on començaran els processos de validació tècnica que finalment els duran a la seva posada en servei.
Un procés complex
L'entrada de trens es duu a terme vagó a vagó mitjançant uns camions especials tipus góndola. Aquests camions, a causa de la grandària de les seves mides, arriben per carretera mitjançant un transport especial que requereix una senyalística excepcional. Un cop arriben a les instal·lacions, s'enfronten a vies que estan embegudes a nivell de sòl. Aquests camions disposen d’unes rampes que permeten baixar el vagó transportat fins a encabir-lo al lloc desitjat. Així es van descarregant d’un en un, i una vegada estan tots a la via es van unint per l'enganxament i el passadís.
Les entrades de trens es fan exclusivament als tallers on existeix un accés des del carrer a les mateixes instal·lacions. En el cas de Transports Metropolitans de Barcelona, aquests tallers són els situats a Hospital de Bellvitge, Triangle ferroviari — instal·lació a la qual correspon el vídeo—, Vilapicina, Can Zam i ZAL. Alguns d’aquests tallers tenen una rampa per la qual pot baixar el camió fins al subsol i en uns altres el taller es troba a la mateixa alçada del carrer, com és el cas de Vilapicina o ZAL.
Més trens sostenibles per arribar
L’adquisició d’aquests nous trens es fa seguint els criteris de sostenibilitat i accessibilitat establerts al Pla Estratègic 2025 de TMB que busca, entre altres objectius, reduir més de 17.000 tones de CO₂. Això s’aconseguirà amb diferents mesures com la reducció d’un 6% del consum energètic en el metro, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la mateixa energia generada pels trens.
El contracte adjudicat en concurs públic a Alstom estableix el subministrament de 50 trens —26 d’ample internacional, que formaran la sèrie 7000 i aniran destinats a l'L3, i 24 d’ample ibèric que formaran la sèrie 8000 i seran especials per a l'L1— construïts d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat requerides per TMB. Això es tradueix en trens amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i millor filtració d’aire. També s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir no sols la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya.
Transport públic per als dos concerts d’Elton John al Palau Sant Jordi
Amb motiu dels concerts d’Elton John que tindran lloc al Palau Sant Jordi dilluns, 22 de maig, i dimarts, 23 de maig (programats tots dos dies a les 21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis especials d’autobusos de baixada quan finalitzin els concerts (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquests serveis seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.
Per pujar al Palau Sant Jordi, TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu dels dos concerts, es reforçarà tant dilluns i com dimarts de 18.30 h a 21 hores.
Dilluns i dimarts el metro funciona fins a les 12 de la nit.
Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.
Afectacions a les línies de bus per la Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana 2023
Amb motiu de la celebració de la 9a Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana, que tindrà lloc el pròxim diumenge, 21 de maig, diverses línies d’autobús veuran alterat o limitat el seu recorregut. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro en aquells desplaçaments a l’entorn dels llocs per on transcorrerà la competició.
La cursa, de 10 quilòmetres, sortirà a les 8.30 hores i afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi entre les 7 i les 12.30 del matí, aproximadament. La prova farà la major part del recorregut per l’avinguda Diagonal de Barcelona de muntanya a mar, començant a l’altura del Palau Reial de Pedralbes fins al passeig Garcia Faria, abans de l’encreuament amb el carrer Selva de Mar, a la zona Fòrum. TMB adoptarà les mesures i desviaments necessaris en funció dels llocs per on vagi passant la cursa per mantenir el servei de bus amb la màxima regularitat possible.
En total, els desviaments afectaran 44 línies de bus que tenen una part de l’itinerari a la zona afectada: D40, D50, H6, H8, H10, H12, H14, H16, V3, V5, V7, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21, V23, V25, V27, V29, V31, 6, 7, 19, 22, 24, 27, 33, 34, 39, 47, 59, 63, 67, 68, 78, 113, 136, 141, 192 i les rutes Vermella i Blava del Barcelona Bus Turístic.
Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB i a la pàgina oficial de la cursa.
Una escola de l'Hospitalet visita l'estació de metro del seu barri de la mà de TMB Educa
Els alumnes de l'Escola Bernat Desclot del barri de Santa Eulàlia de l'Hospitalet de Llobregat va visitar ahir les instal·lacions de TMB. I era una visita ben especial: els infants van conèixer de primera mà la moderna estació de metro del barri, Ciutat de la Justícia de la línia 10.
L'activitat s'emmarca en el programa 'Coneixem les línies automàtiques' que organitza el projecte educatiu TMB Educa. L'objectiu és familiaritzar els nens i les nenes amb el funcionament i l'entorn d'una estació del suburbà, en aquest cas, una del metro automàtic. A més, també aprenen què han de fer si es perden a l'espai i a qui han de recórrer per demanar ajuda.
TMB considera que els serveis mínims decretats per la Generalitat per a la vaga estatal de personal de conducció convocada per demà són insuficients
Davant la vaga convocada per demà a nivell estatal pel personal de conducció de transport per carretera, el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya ha dictat una ordre que estableix els serveis mínims pel personal de conducció de Bus de TMB de només un 20% del servei amb caràcter general i un 40% en les franges de 6.30 a 9.30 i de 16.00 a 20.00 h, a més d’un Bus del Barri per línia.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) havia demanat a l’autoritat laboral que tingués en compte les circumstàncies de l’increment constant en la utilització del transport públic, derivat en part per la rebaixa en el preu dels títols de transport integrat del 50% (T-usual, T-jove, T-FM/FN i T-4) i dictés un 90% de l’oferta de transport habitual.
Aquesta convocatòria té, a més, impacte sobre tota la xarxa de transport de superfície, ja que la jornada de vaga és extensiva a tots els operadors de bus, i dificulta el dret a la mobilitat a les zones on el transport no dona suficient cobertura. Tanmateix, tindrà repercussió directa en altres modes de transport complementaris al Bus (Metro, Ferrocarrils de la Generalitat, Rodalies de Catalunya i Tram) amb la derivació de passatgers a aquests mitjans que pot provocar greus problemes d’aglomeracions a les estacions, en especial a les línies de Metro de Barcelona.
TMB demana excuses a la ciutadania per les molèsties que aquesta vaga, amb uns serveis mínims tan escassos, els pugui ocasionar.
L'ús del biometà a TMB present al podcast de Cetaqua
El pòdcast d'innovació, ciència i sostenibilitat de Cetaqua, Thinking Forward, ha girat aquest mes al voltant de l'ús del biometà en entorns industrials. A l'episodi podreu escoltar el responsable d'innovació i desenvolupament de tecnologia de bus de TMB, Mario Canet, explicant com és d'útil l'ús d'aquesta font d'energia de 0 emissions com a combustible per a vehicles. Al pòdcast també participen Oriol Casal, Project Manager de l'àrea de biofactoria de Cetaqua a Barcelona, Catalina Balseiro, directora d'innovació i coneixement d'Aigües de Barcelona, i Alba Casado, tècnica de desenvolupament de biometà a Naturgy.
Recomanacions de transport públic per a la celebració dels títols de Lliga del Barça
Amb motiu de la rua de celebració pels títols de la Lliga de futbol aconseguits pel FC Barcelona masculí i femení, TMB reforçarà aquest vespre el servei de metro i adverteix que les alteracions del trànsit en superfície afectaran una part de la xarxa d’autobusos.
El metro es reforçarà aquest vespre, entre les 20 i les 22 hores, amb una vintena de trens extres en circulació a les línies convencionals de la xarxa (L1, L2, L3, L4 i L5). També hi haurà més personal d’atenció i de seguretat a les estacions situades al llarg del recorregut de la rua.
Les estacions de metro més properes a la zona per on passarà la desfilada són: Les Corts (L3), Plaça del Centre (L3), Sants Estació (L3 i L5), Entença (L5), Hospital Clínic (L5), Diagonal (L3 i L5), Passeig de Gràcia (L2, L3 i L4), Universitat (L1 i L2), Catalunya (L1 i L3), Urquinaona (L1 i L4) i Arc de Triomf (L1).
Afectacions a línies de bus de TMB
La rua de celebració, que comptarà amb tres vehicles del Barcelona Bus Turístic vinilats per a l’ocasió, començarà a les 18 hores i afectarà el trànsit de superfície per on es desenvolupi entre les 18 i les 21 hores, aproximadament. La desfilada sortirà de l’Spotify Camp Nou des del carrer Arístides Maillol i seguirà per la travessera de les Corts, carrer Numància, carrer Berlín, carrer París, baixarà pel carrer Balmes, seguirà pels carrers Pelai, Fontanella, Trafalgar i acabarà el recorregut a l’Arc de Triomf. TMB adoptarà les mesures necessàries per desviar els vehicles en funció dels talls de trànsit que es vagin succeint.
En total, els desviaments afectaran una trentena de línies de bus de TMB que fan part de l’itinerari a la zona afectada i seran les següents: D40, D50, H8, H12, H16, V1, V5, V7, V13, V15, V17, 19, 22, 24, 27, 39, 47, 52, 54, 55, 59, 63, 67, 68, 78, 113, 141, 175 i les rutes blava i vermella del Barcelona Bus Turístic.
Recordar a més, que a banda de les alteracions per la rua, avui dilluns hi ha aturades parcials convocades que poden afectar el servei d’autobús de TMB, en la franja de tarda, entre les 16 i les 18 hores. La Generalitat ha decretat uns serveis mínims del 40%.
Convocatòria d’aturades parcials a bus, de dilluns a divendres, durant dues setmanes
Amb motiu de la convocatòria d’aturades intermitents per part de tres seccions sindicals d’Autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona, que no representen la majoria del comitè d’empresa, a partir de dilluns, 15 de maig, el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya ha dictat una ordre que estableix la prestació de serveis essencials durant les aturades.
La convocatòria és de dues hores d'aturada per torn (de 2 a 4 h, de 8 a 10 h i de 16 a 18 h), de dilluns a divendres, durant dues setmanes. És a dir, els dies 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25 i 26 de maig.
Això vol dir que mentre es mantinguin les aturades el servei de bus es pot veure afectat de la manera següent:
· Fins a les 8 h, servei normal
· De 8 a 10 h, serveis mínims del 40%. Cal garantir un cotxe a les línies de Bus del Barri.
· De 10 a 16 h, servei normal
· De 16 a 18 h, serveis mínims del 40% en totes les línies. Cal garantir un cotxe a les línies de Bus del Barri.
· De 18 h fins al final, servei normal
Una vaga innecessària
La Direcció de TMB lamenta aquesta convocatòria d'aturades i vol manifestar que no existeixen raons objectives que justifiquin aquesta convocatòria perquè l’empresa està complint rigorosament els termes del conveni col·lectiu signat fa sis mesos.
Durant aquest període s’estan adaptant els nous models d’organització, els canvis tecnològics i els conceptes que contempla el nou conveni. En tot cas, les possibles discrepàncies en la interpretació del conveni es discuteixen a les reunions que s’estan fent de la comissió paritària, com així està entenent la majoria dels representants sindicals.
En última instància, es pot recórrer als mecanismes legals previstos per llei, sense necessitat de realitzar una vaga que sempre comporta perjudicis per a la ciutadania i per la mobilitat.
La Direcció de TMB està sempre oberta al diàleg i reconeix plenament tots els acords assolits al conveni col·lectiu; un conveni col·lectiu que dos dels tres sindicats convocants de la vaga no van signar.
TMB reforçarà el servei per a la Nit dels Museus
Per facilitar l’accés dels assistents als diferents centres i museus de Montjuïc que obren portes la tarda-nit-matinada de dissabte amb motiu de la Nit dels Museus, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reforçarà els seus serveis de transport públic. La xarxa de metro, que dissabte funciona durant tota la nit, es reforçarà amb més personal d’atenció i de seguretat l’estació de metro d’Espanya, que dona accés als equipaments de Montjuïc, i les estacions del centre de la ciutat.
D’altra banda, el funicular de Montjuïc, que els dissabtes dels mesos de primavera i estiu circula fins a les 22 hores, excepcionalment dissabte 13 de maig ampliarà el seu horari i funcionarà fins a la 1.30 de la matinada.
A més, TMB reforçarà des de les 19 hores amb més vehicles i de més capacitat la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) i circularà fins a les 1.30 hores. Recordar que la celebració del Saló de l’Automòbil a la Fira de Montjuïc obliga a traslladar provisionalment la terminal d’inici-final de la línia 150 de bus de l’avinguda Maria Cristina a la parada Pl. Espanya - Av. Paral·lel.
Obrim l'Espai Mercè Sala
A banda de facilitar l’arribada als museus oferint més servei, la Fundació TMB se suma un cop més a la Nit dels Museus i obrirà la sala d'exposicions Mercè Sala, situada al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de metro a l'estació de Diagonal, des de les 7 de la tarda i fins a la 1 de la matinada d’aquest dissabte 13 de maig. Durant aquesta nit tan especial, es podrà visitar la mostra que actualment acull l’espai ‘Picasso i Catalunya, una empremta indeleble’, en la qual s’hi fa un recorregut amb textos i imatges per la història d’amor entre l’artista malagueny i la ciutat de Barcelona, i la relació de l’artista amb Horta de Sant Joan, Gósol o Cadaqués.
Àmplia proposta cultural
La Nit dels Museus és una iniciativa promoguda pel Consell d'Europa que enguany arriba a la seva tretzena edició i en què participen més de 4.000 museus de 40 països europeus. A més de gaudir de les col·leccions i les exposicions temporals dels museus, també es poden veure concerts, dansa, teatre, recitals de poesia i visites guiades, entre altres activitats.
En aquesta setzena edició, hi prenen part fins a 75 equipaments de 8 ciutats de l’àrea metropolitana: Barcelona, Badalona, Cornellà, Esplugues, l’Hospitalet, Sant Adrià, Sant Joan Despí i Santa Coloma.
Podeu trobar tota la programació en aquest enllaç.