Notícias TMB

Transport públic als cementiris de Barcelona per Tots Sants 2021

Com ja és habitual quan s’aproxima la festivitat de Tots Sants, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana la utilització dels transports públics per desplaçar-se als cementiris de la ciutat.Per atendre de manera eficaç les necessitats dels usuaris, TMB posa en marxa un pla per reforçar el servei de les línies d’autobús 21, 102, 104 i 107, que comuniquen diferents punts de la ciutat amb els cementiris més importants. El dispositiu estarà en marxa fins al dilluns1 de novembre.En aquest sentit, la línia 21 de bus (Paral·lel - El Prat) i la línia 107 (la línia interior del cementiri de Montjuïc) es reforcen amb més vehicles els dies 24 i 31 d’octubre i l’1 de novembre. A més, demà, 23 d’octubre, i del 25 al 30 d’octubre, tots dos inclosos, s’ofereix un servei especial de bus amb el mateix recorregut i parades que la línia 107, que prolonga l’horari fins a les 15 hores. La línia 102 (Pl. Eivissa - Cementiri de Collserola) es reforça amb més vehicles des del 29 d’octubre a l’1 de novembre, tots dos inclosos; del 25 al 28 d’octubre s’habilita un servei especial de bus d’Horta fins al Cementiri de Collserola. Pel que fa a la línia 104 (Fabra i Puig - Cementiri de Collserola) es reforça amb més cotxes demà 23 i diumenge 24 d’octubre i del 30 d’octubre a l’1 de novembre.Destacar que l’1 de novembre un servei especial de bus llançadora enllaçarà la plaça d’Espanya i el cementiri de Montjuïc per facilitar una connexió més directa. L’horari de funcionament serà de 9 a 15 hores.TMB desenvoluparà els pròxims dies una campanya de comunicació per diferents canals per donar a conèixer el dispositiu. Per a més informació sobre els transports públics per accedir als diferents cementiris es podrà consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web corporatiu.

Transport públic al Camp Nou per diumenge, 24 d’octubre (Barça - Reial Madrid)

Amb motiu del clàssic de Lliga entre el Barça i el Reial Madrid que es juga al Camp Nou (sense restriccions d’aforament), TMB reforçarà el servei de metro. El partit entre el FC Barcelona i el Reial Madrid CF es disputarà a partir de les 16.15 hores del proper diumenge, 24 d’octubre.Per facilitar l’accés i el retorn dels espectadors amb transport públic es reforçaran amb més trens en circulació les línies de metro que condueixen al Camp Nou, L3 i L5, abans i després del partit. També es disposarà més personal a les estacions properes a l’estadi, com Collblanc, Les Corts o la recentment inaugurada Ernest Lluch. Els diumenges el metro funciona fins a les 12 de la nit.Les línies de bus D20, H8, V1, V3, V5, 54, 59 i 157 també porten fins a l’estadi.

Línies d’autobusos afectades per la Cursa de Bombers 2021

Amb motiu de la celebració de la 22a edició de la Vueling Cursa de Bombers de Barcelona 2021, que tindrà lloc aquest diumenge, 24 d’octubre, diverses línies d’autobús podrien veure alterat o limitat el seu recorregut. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro en aquells desplaçaments a prop dels llocs per on transcorrerà la competició.La cursa sortirà a les 9 del matí i afectarà el trànsit de superfície per tot el seu recorregut entre les 6 i les 15 hores, aproximadament. La prova sortirà de l’avinguda Marquès de l’Argentera i seguirà pel passeig Colom, avinguda Paral·lel, carrers Floridablanca, Urgell, Gran Via, Marina, Ausiàs Marc, pg. Sant Joan, ronda Sant Pere i Via Laietana, fins a arribar de nou al punt de sortida, on finalitzarà el circuit. TMB adoptarà les mesures necessàries per desviar els vehicles en funció dels llocs per on vagi passant la cursa.En total, els desviaments afectaran 31 línies de bus que fan part del seu itinerari per la zona afectada. Són les següents: D20, D50, H12, H14, H16, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21, 6, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 39, 47, 54, 55, 59, 63, 67, 120, 121, 141 i les rutes vermella i blava del Barcelona Bus Turístic.Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

El Zoobus, l’últim servei regular de l’ACLO Regent

Els orígens de la línia Zoobus són anteriors a la seva posada en marxa i parteixen d’un servei especial establert el mes de febrer del 1981 per unir la plaça Catalunya i el Mercat del Born, lloc que allotjava una exposició temporal sobre tramvies i autobusos. Va circular tots els diumenges durant un mes i el preu, de 50 pessetes, incloïa l’entrada a l’exposició.La principal característica i atractiu de la línia és que estava servida per un autobús ACLO de dos pisos, concretament per un ACLO Regent Mark III, que havia estat circulant per algunes línies urbanes de Barcelona entre els anys 1949 i 1965.   Vist l’èxit d’aquest servei especial amb el seu particular vehicle, un cop finalitzada l’exposició es va decidir reconvertir-lo en una línia ludicoturística, anomenada Zoobus, que comuniqués la plaça Catalunya i el Zoo de la Ciutadella tots els diumenges i festius, de 9 a 15 hores i amb una freqüència de 60 minuts.El Zoobus va circular durant quasi 8 anys, del 1981 al 1989, fins que va ser suprimit perquè el vehicle històric que servia la línia havia de ser substituït sovint per les avaries que tenia, i el reemplaçaven autobusos més moderns però menys atractius per a les característiques lúdiques de la línia.El color original d’aquests vehicles ACLO, com el que donava servei al Zoobus, era el vermell, i així van circular per Barcelona, tot i que alguns cotxes que es destinarien a serveis suburbans es van pintar de verd i més tard passarien a ser blaus. No obstant, i com a dada curiosa, cal destacar que l'any 1984 l'autobús que servia la línia va ser repintat amb els colors de l’arc de Sant Martí en els laterals i el frontal dins d'una campanya de TMB per promocionar els seus transports singulars i que portava per nom A Barcelona tenim.Patrimoni de TMBEn l'actualitat, aquest mateix vehicle de dos pisos que prestava servei al Zoobus, el cotxe 410, està restaurat i forma part del patrimoni històric de TMB, que el fa circular en ocasions especials, com ara al tradicional Ral·li d’Autobusos Clàssics, o el lloga per a alguns esdeveniments i rodatges de cinema i publicitat que volen recrear l’època dels anys 50, com ara l’anunci de la Loteria de Nadal de l’any passat.  Hi ha més informació i una fitxa de l'autobús ACLO 410 al web de la Fundació TMB.[[{"fid":"15881","view_mode":"teaser","fields":{"alt":"Una imatge original de l'ACLO Regent III / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"8","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Una imatge original de l'ACLO Regent III / Foto: Arxiu TMB"},"type":"media","field_deltas":{"8":{"alt":"Una imatge original de l'ACLO Regent III / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"8","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":false,"field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Una imatge original de l'ACLO Regent III / Foto: Arxiu TMB"}},"attributes":{"alt":"Una imatge original de l'ACLO Regent III / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-teaser","data-delta":"8"}}]]Una imatge original de l'ACLO Regent III / Foto: Arxiu TMB[[{"fid":"15880","view_mode":"teaser","fields":{"alt":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","title":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"7","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB"},"type":"media","field_deltas":{"7":{"alt":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","title":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"7","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB"}},"attributes":{"alt":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","title":"L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-teaser","data-delta":"7"}}]]L'ACLO repintat per al servei del Zoobus / Foto: Arxiu TMB[[{"fid":"15867","view_mode":"teaser","fields":{"alt":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","title":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"2","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB"},"type":"media","field_deltas":{"2":{"alt":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","title":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"2","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB"}},"attributes":{"alt":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","title":"Imatge de l'Aclo a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020 / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-teaser","data-delta":"2"}}]]Imatge de l'ACLO a l'anunci de la Loteria de Nadal de l'any 2020[[{"fid":"15878","view_mode":"teaser","fields":{"alt":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","title":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"6","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB"},"type":"media","field_deltas":{"6":{"alt":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","title":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-full","data-delta":"6","format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB"}},"attributes":{"alt":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","title":"l'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB","class":"media-element file-teaser","data-delta":"6"}}]]L'ACLO en tres etapes diferents / Foto: Arxiu TMB

Seguretat ciutadana i mobilitat sostenible, binomi inseparable

La Comissaria de Mobilitat de la Policia de la Generalitat va celebrar ahir el Dia de les Esquadres amb un acte en què es van repassar els principals reptes en matèria de seguretat ciutadana que hi ha a l’horitzó a Catalunya i també es van reconèixer les actuacions destacades dels membres del cos i de la ciutadania els últims dos anys (el 2020 no es van poder celebrar aquests cerimònies a causa de la crisi sanitària).El moment més emotiu de l’acte, celebrat al complex d’Egara, va ser el reconeixement a Carlos D., un usuari del metro que el 23 de novembre del 2020 a l’estació de Penitents va actuar de manera decisiva després de la caiguda accidental a vies d’Ovidia A., una dona de 82 anys, a qui va salvar la vida. Davant el risc imminent d’atropellament, l’home va baixar a la via i va aconseguir protegir la dona sota el voladís de l’andana en el moment que entrava un tren a l’estació.La foto que acompanya aquesta informació mostra els dos protagonistes del succés entre els responsables de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità (Astmet) dels Mossos, encarregada de la seguretat de les xarxes de metro i autobusos de TMB, entre d’altres, el director de Metro i el responsable de seguretat i protecció civil de Metro.L’acte també va servir per ressaltar la labor diària de prevenció i persecució de delictes que porta a terme l’Astmet. En especial va ser ressenyat l’èxit de l’operació Despertar contra el vandalisme ferroviari, desenvolupada l’any passat junt amb la Policia Nacional, en la qual van ser detinguts 48 presumptes vàndals a Catalunya i 99 a tot l’Estat amb un llarg historial de danys a vehicles ferroviaris.

‘Miró. De l’objecte a l’escultura', amb fotografies de Joaquim Gomis, a l'Espai Mercè Sala

L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions del metro de l’estació de Diagonal, acull Miró. De l’objecte a l’escultura. Fotografies de Joaquim Gomis, una mostra que recull en imatges alguns dels objectes que fascinaven i inspiraven Joan Miró per a la seva obra.Les instantànies van ser preses entre el 1942 i el 1950, quan l’artista havia tornat a Barcelona després de passar la segona guerra mundial a França. Hi recullen tot tipus d’objectes (artesanals, orgànics, animals, objectes trobats) en tres localitzacions: el domicili i estudi de Miró al barceloní passatge del Crèdit, Mont-roig del Camp i la Foneria Gimeno, on Joan Miró va realitzar algunes escultures en bronze.Gomis reflecteix l’univers d’objectes i la revolució artística que va representar la tornada del pintor i escultor en plena postguerra espanyola. Les cites que acompanyen les imatges parlen del procés creatiu de Miró i de com qualsevol objecte podia acabar integrat (o esdevenint font d’inspiració) en una de les seves obres.   En l’acte d’inauguració, el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, ha destacat la forta vinculació entre Miró i la ciutat de Barcelona, tot assenyalant la idoneïtat que aquesta mostra s’exposi a l’Espai Mercè Sala, dins l’estació de metro Diagonal, “lloc de pas per a milers de persones d’entre els gairebé dos milions de viatgers que transportem diàriament”.A la presentació també hi ha intervingut el director de la Fundació Miró, Marko Daniel. De fet, l’exposició del Mercè Sala s’ha organitzat amb motiu de la celebració a la Fundació Miró de la mostra El sentit de l’escultura, comissariada per David Bestué amb la col·laboració de Martina Millà, i que compta amb el patrocini de la Fundación BBVA. Marko Daniel ha celebrat que la Fundació TMB acompanyi la Fundació Joan Miró en el procés d’acostar l’art a tothom, sortint del museu per baixar al metro. A la visita inaugural també hi ha participat la néta de Joaquim Gomis i membre del patronat de la Fundació Miró, Odette Viñas Gomis.L’exposició Miró. De l’objecte a l’escultura, una selecció d’imatges feta per Martina Millà, cap d’exposicions de la Fundació Joan Miró, i David Bestué, escultor, es pot veure fins al 20 de desembre a l’Espai Mercè Sala, situat al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de l’estació de Diagonal, de dilluns a divendres de 10 a 20 h. L’entrada és gratuïta.[[{"fid":"15875","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)"}},"attributes":{"alt":"El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)","title":"El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)","class":"media-element file-teaser","data-delta":"1"}}]]El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel, durant la inauguració de la mostra / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

A San Francisco, la ciutat dels tramvies, el metro guanyarà protagonisme

Hi ha localitats, com Lisboa o San Francisco, on un mitjà de transport (en aquest cas, el tramvia) esdevé també símbol de la ciutat. A San Francisco han decidit buscar una forma de descongestionar el centre. Aquesta decisió potenciarà un transport menys emblemàtic però que està cridat a millorar notablement la mobilitat urbana: el metro.La idea del Central Subway és afegir quatre estacions a l’anomenada T Third Line (gestionada per l’empresa municipal de transports, Muni) per connectar el sud-est de San Francisco amb Chinatown, salvant zones molt denses (la majoria del nou trajecte discorrerà sota terra).Les obres estan força avançades i algunes parts de la infraestructura ja estan sent testades amb vista a l'entrada en servei el 2022. La intenció és obrir el servei al públic la primavera vinent. Al vídeo de dalt, un resum de l’estat del projecte i al web de la SFMTA, les darreres actualitzacions de l'avenç dels treballs.

Transport públic al Camp Nou per dimecres, 20 d’octubre (Barça – Dinamo de Kíev)

Amb motiu del pròxim partit de la fase de grups de la Lliga de Campions 2021-2022 que es juga al Camp Nou (sense restriccions d’aforament), TMB reforçarà el servei de metro. El partit entre el FC Barcelona i el FC Dinamo de Kíev es disputarà a partir de les 18.45 hores demà dimecres, 20 d’octubre.Per facilitar la mobilitat dels espectadors amb transport públic, es reforçaran amb més trens en circulació les línies de metro que condueixen al Camp Nou, L3 i L5, després del partit. També es disposarà més personal a les estacions properes a l’estadi, com Collblanc, Les Corts o la recentment inaugurada Ernest Lluch. Els dies feiners el metro funciona fins a les 12 de la nit.Les línies d’autobús D20, H8, V1, V3, V5, 52, 54, 59, 70 i 157 també porten fins a l’estadi.

Barcelona, al capdavant de les ciutats espanyoles en mobilitat sostenible

Madrid, Barcelona i Bilbao són les ciutats espanyoles que acrediten un grau més alt de compliment en la consolidació de la mobilitat sostenible, segons es desprèn de la segona edició de l'Índex de Mobilitat Sostenible de les Ciutats d'Espanya (IMSCE), corresponent a l'any 2021, realitzat per la consultoria IdenCity, especialitzada en processos de transformació de ciutats i territoris.L'índex mesura, analitza i avalua els sistemes de mobilitat de 82 ciutats de tot Espanya i per primera vegada inclou també un estudi detallat de set àrees de transport públic integrat. Els resultats es poden consultar amb detall al web del projecte.L'informe assegura que les ciutats espanyoles continuen fent passos cap a la consolidació d'una mobilitat sostenible, amb un grau de compliment mitjà del 50,8%, superat clarament per ciutats com Madrid (63,6%), Barcelona (62,5%) i Bilbao (61%).Accessibilitat i coberturaSegons l'informe, Barcelona destaca per la prioritat d'ús del sòl destinat a infraestructures de transport i la longitud de vies adaptades per a ús dels vianants, l'accessibilitat i la cobertura en el transport públic, així com el servei de metro i el servei nocturn d'autobús. També despunta per la bona gestió i governança dels sistemes de mobilitat, la pressió fiscal als vehicles privats i pesants, la despesa i inversió municipal en protecció contra la contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica o la inversió i la despesa en transport públic.En el costat oposat, l'índex reflecteix com a punts de millora la densitat de vehicles, així com els índexs d'accidents i de sinistralitat lleu en vies urbanes.En general els estàndards de salut i seguretat són els que obtenen la millor puntuació mitjana en termes de compliment dins de l'IMSCE 2021, amb una qualificació d'un 89,9% i 84,4%, respectivament.Un dels punts encara en vies de creixement, segons l'estudi, és el denominat preferències de la demanda dels serveis de mobilitat, que fa referència a la contribució i promoció per part dels governs municipals de l'ús del transport públic i col·lectiu, i en el qual Barcelona és l'única ciutat que sobresurt, amb un grau de compliment d'un 73,5%.Una altra categoria amb seguiment desigual és la que fa referència a l'ordenament territorial i el desenvolupament urbà, que analitza les relacions recíproques entre la idoneïtat dels desenvolupaments urbanístics: el grau de compliment ascendeix a un 27,5% de mitjana, i Barcelona (62,5%), Sevilla (57,6%) i Salamanca (51,5%) són les més avantatjades.L'Índex de Mobilitat inclou en la seva edició de 2021 per primera vegada un informe complementari i diferenciat de les àrees de transport públic integrat, que estudia la unitat que compon la metròpoli juntament amb els municipis que interactuen al seu voltant.Les set àrees estudiades aconsegueixen un 55,1% de compliment en termes de mobilitat sostenible i, per ordre, l'àrea de Barcelona, composta per 17 municipis, obté el grau de compliment més alt, amb un 64,4%.

Tres edificis singulars de TMB obren portes durant el 48h Open House Barcelona 2021

TMB col·labora un any més amb el festival 48 Open House Barcelona, obrint les portes d'espais singulars de les instal·lacions de metro i autobusos. El cap de setmana vinent es podran visitar de franc la cotxera del Tramvia Blau, la cotxera d'autobusos d'Horta i el taller de Can Zam de les línies automàtiques L9/L10 de metro, a Santa Coloma de Gramenet. Les visites guiades a Can Zam seran dissabte 23 al matí i cal fer la inscripció prèvia al web del festival a partir de demà. Les de la cotxera d'Horta i la del Tramvia Blau seran diumenge 24 al matí. L'any passat tots tres espais van rebre en conjunt 361 visitants.Per segona vegada obrirà les seves portes al públic en el marc d'aquest festival d'arquitectura la cotxera del Tramvia Blau, una de les més antigues d'Europa i sobre la qual s'està redactant un projecte d'actualització en el marc de la remodelació de tota la infraestructura de l'històric tramvia i el seu entorn urbanístic. En el cas de la cotxera d'Horta, el recorregut per l'interior es fa en un autobús descobert de dos pisos des d'on s'aprecien la grandiositat d'un equipament excavat en part al vessant de Collserola i l'originalitat de la solució de l'estructura amb un sol pilar, anomenat la palmera, que suporta prop de 6.000 tones de pes.El festival 48h Open House es caracteritza per la divulgació del patrimoni arquitectònic de Barcelona i la seva àrea metropolitana. En aquesta 12a edició el tema transversal és l'arquitectura mediterrània i com a arquitecte destacat ha estat escollit José Antonio Coderch, de Sentmenat. Tots els edificis i itineraris visitables es poden consultar al programa del festival.

Modificació del recorregut de la línia 54 d’autobús per millorar el servei a Fort Pienc

A partir de dilluns, 18 d’octubre, la línia 54 de bus de la xarxa d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) modifica el recorregut al barri de Fort Pienc, al districte de l’Eixample de la ciutat de Barcelona.La línia 54, que connecta l’Estació del Nord amb el carrer del Cardenal Reig, al barri de les Corts, passant per Dreta i Esquerra de l’Eixample, a partir de dilluns amplia el recorregut amb la creació d’una nova parada al carrer Marina tocant al carrer de Ribes, que passa a ser l’origen, i modifica el trajecte, en sentit Besòs, pel carrer Casp i no per Gran Via; en sentit Llobregat, puja pel passeig de Sant Joan en comptes de fer-ho pel carrer Roger de Flor. La parada d’Ali Bei - Ribes continua sent el final i punt de regulació.Amb aquest nou itinerari, consensuat amb el Districte de l’Eixample a partir de propostes d’entitats veïnals, es milloren les connexions del barri amb un espai cultural de primer ordre com és L’Auditori, on passa a estar ubicada la terminal de la línia, i amb l’equipament sanitari bàsic del barri, el CAP Passeig de Sant Joan, on passa a tenir parada.La línia 54 de Bus funciona els set dies de la setmana, de 5.20 a 22.50 hores els feiners, amb una freqüència de pas de 7 minuts aproximadament; dissabtes circula de 6 a 22.30 i diumenges de 7 a 22.30. Hi ha més informació a les parades, al web de TMB i a través de l’aplicació mòbil TMB App.Intercanvi de terminals de la V27 i la 136 al passeig MarítimEl mateix dilluns 18 d’octubre, s’intercanvien les parades terminals de les línies V27 i 136 al passeig Marítim. La parada 2658, situada davant de l’Hospital del Mar, passa a ser l’origen i final de la línia 136, i a la inversa, la V27 té l’origen i final a Passeig Marítim - Trelawny (codi 2306). La modificació es fa en el marc d’una millora del servei d’aquestes línies.

Vídeo: el redisseny de la xarxa d'autobusos per a una "ciutat perfecta"

Es titula Un autobús perfecte per a una ciutat perfecta i des del principi del vídeo queda clar el punt de vista de l'autor: va sobre "un dels sistemes d’autobusos més ben redissenyats del món, la xarxa ortogonal d’autobusos de Barcelona, Espanya, llançada el 2012, però molt relacionada amb l’enginyós pla de fa 160 anys d’aquesta meravellosa ciutat", és a dir, el Pla Cerdà i la quadrícula de l'Eixample.Gràcies a Railways of the World, un canal de YouTube especialitzat en sistemes de transport, tenim un document visual del sentit de la nova xarxa de bus, l'esquema de línies, la senyalització i les àrees d'intercanvi, en el context de la planificació cap a una mobilitat urbana més sostenible i en paral·lel amb la transició energètica de la flota de TMB. Dura 16 minuts i la locució és en anglès (amb l'opció de subtítols en anglès), o sigui que el recomanem vivament.

El pagament del bitllet senzill amb targeta bancària s’estén a 17 línies d’autobús

El pagament i validació del bitllet senzill d’autobús amb targeta bancària està disponible des d’aquest mes d’octubre en 17 línies de TMB del sector Llobregat, totes les que tenen la base a la cotxera de Ponent. A més de la V3 i la 46, on va començar a implantar-se el sistema com a prova pilot el maig passat, ara les validadores EMV (Europay Mastercard Visa) es poden trobar a les línies D40, V7, V9, V11, 13, 21, 23, 65, 70, 79, 91, 107, 115, 125 i 165.Aquestes 17 línies sumen uns 160 vehicles i transporten uns 80.000 passatgers diaris. En altres cotxeres hi ha també autobusos amb equips de validació amb targeta bancària muntats, que sumen uns 400, i continua la instal·lació a la resta, amb la previsió que es completi la disponibilitat en tota la flota regular de TMB (més de 1.000 vehicles) el desembre vinent.El sistema admet pagaments amb targetes de dèbit i de crèdit de les principals marques així com els dispositius mòbils en què puguin estar integrades, com ara telèfons i rellotges intel·ligents. En el moment de pujar a l’autobús n’hi ha prou d’acostar la targeta o el dispositiu al lector —situat al costat del lloc de conducció— que capta les dades i gestiona la compra del bitllet senzill a través de la passarel·la de pagament. La transacció electrònica és alhora la prova de disposar de títol vàlid en cas d’una inspecció de bitllets, ja que el terminal d’inspecció hi té accés, de manera que no és necessari el tiquet.Més facilitat d’accésEl pagament amb targeta bancària suposa donar més facilitats per a l’accés a l’autobús a les persones que no en són usuàries habituals, hi pugen sense una targeta o abonament integrat i han de comprar a bord el bitllet senzill. Així, qualsevol persona pot viatjar amb les seves pròpies targetes de crèdit o dèbit, emeses per qualsevol banc del món, sense haver de fer gestions prèvies.Amb aquest nou sistema s’elimina alhora la manipulació d’efectiu  i s’aconsegueix agilitzar el servei amb uns temps d’aturada més breus a les parades. TMB i l’Autoritat del Transport Metropolità impulsen aquest projecte, que suposa un pas important en la digitalització del transport públic i proporciona una alternativa fàcil i pràctica als pagaments en efectiu a bord dels vehicles.

Línies de bus afectades per la Mitja Marató de Barcelona 2021

Amb motiu de la celebració de la 31a edició de l’eDreams Mitja Marató de Barcelona, que tindrà lloc aquest diumenge, 17 d’octubre, el recorregut de diverses línies d’autobús quedarà afectat entre les 8.30 i les 12 hores, aproximadament. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro durant aquestes hores i en els desplaçaments a l’entorn dels carrers per on transcorrerà la cursa, especialment a la zona delimitada per la Gran Via i el front marítim.  La cursa sortirà a les 8.30 hores del carrer Pujades i afectarà tot el trànsit de superfície a les artèries per on es desenvolupi la prova esportiva. La cursa seguirà pel passeig Picasso, avinguda del Marquès de l’Argentera, passeig Isabel II, passeig Colom, passeig Josep Carner, plaça de les Drassanes, avinguda Paral·lel, carrer Entença, Gran Via, carrer Bailèn, ronda Sant Pere, passeig Sant Joan, passeig Lluís Companys, carrer Bonaventura Muñoz, carrer Pallars, carrer Llacuna, carrer Perú, carrer Josep Pla, Gran Via, Rambla Prim, avinguda Diagonal sentit Llobregat, carrer Espronceda, avinguda Diagonal sentit Besòs, plaça Llevant, passeig Taulat, carrer Selva de Mar, passeig Garcia Fària, passeig Calvell, avinguda Litoral, Port Olímpic, carrer Arquitecte Sert, carrer Salvador Espriu, carrer Marina i finalitzarà al carrer Pujades.Tot plegat provocarà diferents afectacions en 38 línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la cursa: D20, D50, H12, H14, H16, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21,V23, V25, V27, V29, V31, 6, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 39, 47, 54, 55, 59, 63, 67, 120, 121, 136, 141, 192 i les rutes Vermella i Blava del Barcelona Bus Turístic.Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

#TMBrecomana conèixer la feina de la Federació ECOM en el seu 50è aniversari

Amb el lema Juntes pels nostres drets, la Federació ECOM fa un repàs de les fites aconseguides en 50 anys de lluita a favor de les persones amb discapacitat física o orgànica. L’emblema del 50è aniversari (que s’està celebrant aquest 2021) és el vídeo Celebrem amb tu! #50anysECOM.A la peça, persones usuàries, professionals, voluntàries i altres membres de la Federació repassen els èxits i els canvis que s’han produït en aquest temps. Tot plegat, amb la cançó Brindo por ti de fons, amb lletra i música de Dani Macaco.Com recorden a ECOM, la lluita d’aquests anys ha estat basada en l’empoderament o la participació i amb l'objectiu d'aconseguir la igualtat de drets i la inclusió per a totes les persones. Al vídeo es brinda per qüestions com l'autonomia personal, el transport accessible, l'eliminació de barreres arquitectòniques o la no discriminació a la feina.ECOM és una de les entitats que forma part del patronat de la Fundació TMB. Per conèixer el Grup ECOM (que engloba la Federació i la Fundació ECOM), podeu consultar el seu web, on també hi trobareu la campanya del 50è aniversari.

TMB col·labora amb B Citizen Lab, que busca camins col·lectius cap a ciutats sostenibles

B Citizen Lab és una de les iniciatives que formen part de la Barcelona Design Week, un esdeveniment que s'allargarà fins al proper 30 d'octubre. La intenció és avançar en l'assoliment dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) aplegant esforços des de la participació comunitària local.El projecte ha passat per una primera part de diagnosi que ha constat d'una enquesta ciutadana i d'un taller amb professionals experts (incloent-hi la directora d'Innovació de TMB, Margarida López) que han identificat reptes i oportunitats en qüestions a debat, com la mobilitat, l'energia o la inclusió, entre d'altres.La segona fase té una fita aquesta setmana (dissabte 16, 11 hores), amb la celebració d'una trobada + B amb xerrades gratuïtes i obertes a la ciutadania. També a partir de dissabte (i fins al dia 29) la ciutadania podrà proposar idees creatives en un mural que estarà situat al Disseny Hub.B Citizen Lab està organitzat per B Lab Spain, Barcelona Centre de Disseny i Lichen Innovación Social, en el marc de Barcelona + B, Barcelona Design Week i la New European Bauhaus. TMB ha pres part en l'esdeveniment i la seva difusió.[[{"fid":"15854","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"B Citizen Lab busca solucions a desafiaments globals a partir de la participació local","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"B Citizen Lab busca solucions a desafiaments globals a partir de la participació local"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"B Citizen Lab busca solucions a desafiaments globals a partir de la participació local","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"B Citizen Lab busca solucions a desafiaments globals a partir de la participació local"}},"attributes":{"alt":"B Citizen Lab busca solucions a desafiaments globals a partir de la participació local","title":"B Citizen Lab busca solucions a desafiaments globals a partir de la participació local","class":"media-element file-teaser","data-delta":"1"}}]]

La força dels braços, energia renovable del passat

Electricitat, gasoil, gas natural, vapor, tracció animal: els sistemes ferroviaris fan servir o han fet servir alguna d'aquestes propulsions, qui sap si en el futur complementades o substituïdes per l'hidrogen. Però també han existit vehicles de transport empesos per persones, com detalla l'article que compartim del blog Rails i Ferradures, gràcies al qual descobrim que al Japó van funcionar una trentena de línies de tren de tracció humana fins ben entrat el segle XX. El més sorprenent és que en termes econòmics la força dels braços dels treballadors sortia més a compte que la dels animals...Rickshaws i bicitaxis serien derivats turístics d'una llarga tradició de tracció humana aplicada al desplaçament de viatgers i mercaderies.

Descompte al Telefèric amb motiu de 'Viu Montjuïc', que promou l'Ajuntament

Un cap de setmana amb més de 70 activitats de cultura i natura gratuïtes i de lliure accés per a tots els públics, amb la participació de 22 equipaments. Aquesta és la proposta de Viu Montjuïc, el parc de la cultura promoguda per l'Ajuntament de Barcelona per dissabte 16 i diumenge 17 d'octubre. L'oferta compta amb activitats de lleure i culturals com ara itineraris guiats, intervencions participatives, jocs de pistes, concerts i espectacles de dansa i teatre.  Aquest esdeveniment, que pretén fer-se un cop a l'any a partir d’aquesta primera edició, vol ser una nova oportunitat perquè la ciutadania pugui redescobrir i fer-se seu el Parc de Montjuïc.TMB col·labora en aquest esdeveniment  oferint descomptes del 50% en els bitllets d’anada i tornada del Telefèric de Montjuïc. Per aprofitar aquesta promoció cal entrar amb el codi VIUMONTJUIC al web de compra de transports d'oci Hola Barcelona.Reforç del transportA més, per facilitar la mobilitat a l'esdeveniment, TMB incrementarà la freqüència de la línia de Bus 150, que va des de plaça Espanya - Fira de Barcelona fins al Castell de Montjuïc. El bus 150 passarà cada 9 -11 minuts des de les 10.00 h fins a les 20.00 hores. També es pot arribar al parc amb les línies 13, la 23, la 55, la 107 i amb el bus de barri 125. Al voltant del Parc de Montjuïc trobem les estacions de metro de Plaça Espanya (L1, L3), Poble Sec (L3), Paral·lel (L2, L3), Foc (L10 Sud) i Foneria (L10 Sud). Recordem que també hi ha el Funicular, que connecta l'estació de Paral·lel, on arriben les línies L2 i L3 del metro, amb la de Parc de Montjuïc en només dos minuts. Es fa servir amb els bitllets integrats de metro i autobús.Viu Montjuïc forma part del Pla d'Actuació del Parc Montjuïc 2019-2029, un pla municipal que busca visibilitzar l’activitat cultural del Parc i crear nous espais i usos compartits, així com establir sinergies entre els equipaments, amb la voluntat de recuperar l'esperit de l'Exposició Internacional del 1929. Aquest pla ha estat elaborat amb la implicació d'un centenar d'entitats socials, veïnals i culturals, un treball col·laboratiu sobre la base del verd i la biodiversitat del parc i com a pulmó de la ciutat. En aquest sentit ja hi ha una quarentena d'actuacions en marxa, que van des de l'àmbit cultural, com és el cas de Viu Montjuïc, fins a qüestions de mobilitat o recuperació del patrimoni, entre d'altres.Hi ha més informació de Viu Montjuïc al web de l'Ajuntament de Barcelona.

Transport públic per al concert de Rauw Alejandro al Palau Sant Jordi

Amb motiu del concert de Rauw Alejandro que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 9 d’octubre (21.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.Per pujar al Palau Sant Jordi, TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, es reforçarà demà dissabte de 19.30 h a 21 hores.Dissabte el metro funciona durant tota la nit.Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Páginas