Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 29 mins 8 segs

Nova operació policial contra els grups de vàndals ferroviaris a tot Espanya

Dom, 08/21/2022 - 08:00

Els Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional han resolt 422 delictes de danys en ferrocarrils de tot l’Estat espanyol, 323 dels quals a Catalunya, en una operació en la qual s’han detingut un total de 25 presumptes vàndals ferroviaris a Catalunya, Madrid, Fuenlabrada, Burgos, Lleó, València, la Corunya i Oriola, segons va informar la policia catalana en un comunicat.

Els fets van tenir lloc entre els anys 2020 i 2021 i s’estima que els danys ocasionats en els vehicles de les xarxes de tren i metro ascendeixen a 1.670.000 euros a tot l’Estat, dels quals 1.370.000 euros es concentrarien a Catalunya.

L’operació s’ha desenvolupat en dues fases. La primera va tenir lloc a partir del 31 de gener del 2022 i es va centrar en la localització de persones que residien a Madrid, Fuenlabrada, Burgos, Lleó, València, la Corunya i Oriola. Entre el 15 i el 17 de febrer, s’ha dut a terme la segona fase del dispositiu, centrada a Catalunya, en la qual han participat agents de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità (ASTMET) dels Mossos d’Esquadra i agents de la Policia Nacional. Com a resultat, s’han detingut 13 grafiters multireincidents a la xarxa ferroviària, considerats els més actius a Catalunya, i s’han resolt 80 delictes de danys.

Fins ara, a tot l’Estat espanyol, hi ha 25 persones detingudes i se n’han denunciat 35 més. L’operació continua oberta per tal de localitzar i detenir altres implicats en els fets investigats.

TMB ha col·laborat activament en la tasca d’investigació que ha donat lloc a aquesta brillant actuació contra els grafiters ferroviaris. A partir d’una operació anterior, en la qual es van detenir 103 persones com a presumptes autores de delictes de danys en trens comesos durant l’any 2019, valorats en més de 22 milions d’euros, operadors i forces policials van fer un seguiment d’aquest tipus de criminalitat per determinar l’autoria de nous danys en trens, principalment a Catalunya.

Un cop identificats els autors i a causa de la gran mobilitat geogràfica d’aquests delinqüents, els agents van dur a terme una àmplia tasca d’investigació per tenir coneixement de tots els fets en els quals haguessin pogut participar arreu del territori espanyol. Per aquest motiu es va establir des del mes de setembre del 2020 aquesta operació conjunta, gràcies a la qual s’ha aconseguit identificar els principals presumptes autors de delictes de danys en vagons de tren de l’estat espanyol.

Activitat organitzada amb greus impactes

El vandalisme ferroviari per part de grups organitzats no ha cessat durant la crisi sanitària a pesar de les restriccions de mobilitat imposades. Només a la xarxa de metro de Barcelona, entre el 2020 i el 2021 es van registrar 1.095 intrusions de grafiters amb resultat de murals sobre trens, a part de moltes més que van poder ser frustrades per les mesures i efectius de seguretat, segons les dades de TMB. D’aquests atacs, 83 es van produir sobre trens en circulació, cosa que va causar perjudicis als usuaris i en la prestació del servei.

Com a conseqüència de les actuacions dels grafiters, els últims dos anys van resultar vandalitzats 1.172 trens amb 79.615 metres quadrats de pintades murals, la superfície equivalent a vuit camps de futbol. Pel que fa a l’impacte econòmic, TMB va destinar 2,9 milions d'euros a la neteja de murals en trens, cost que s'incrementa fins a uns 6 milions sumant-hi la vigilància específica, la  reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous; el repintat dels trens, necessari després de diverses neteges; el deteriorament ambiental que provoca l'eliminació de la pintura a les cotxeres; el cost de les actuacions judicials i la pèrdua d'ingressos causada per l’afectació en el servei de metro.

Imatge Orifici tipus 'butrón' practicat per vàndals al túnel de la línia 1 per introduir-se al taller de la Sagrera / Foto: TMB Orifici tipus 'butrón' practicat per vàndals al túnel de la línia 1 per introduir-se al taller de la Sagrera / Foto: TMB

Forat tipus 'butrón' practicat per vàndals al túnel de la línia 1 per introduir-se al taller de la Sagrera / Foto: TMB

Un detingut 'in fraganti' a Canyelles

Les accions dels vàndals, per pintar murals o de preparació, són diàries. Com a exemple, la setmana passada en 24 hores se’n van detectar quatre a la xarxa de metro de Barcelona. Divendres a tres quarts de sis del matí van ser localitzats dos grafiters a l’apartador de Canyelles, un dels quals va poder ser detingut a l’exterior per vigilants de seguretat i posat a disposició policial.

Una hora abans un altre grup havia pintat un cotxe d’un tren estacionat a Jaume I i havien fugit abans de l’arribada de l’equip de seguretat. Amb poca diferència de temps es va detectar una altra intrusió a Ciutat Meridiana, la vandalització d'una porta d'emergència i sistemes de seguretat a la cua de maniobres d’Hospital de Bellvitge i el trencament d'una reixa d'un pou de ventilació a Congrés.

Categorías: Tren real

'Understory', nova col·laboració artística amb el Teatre Lliure al metro

Hace 13 horas 7 mins

El Teatre Lliure ens acosta a diverses estacions de metro una intervenció de les artistes residents: Si fóssim fongs, podríem intercanviar-nos els gens com si fossin cromos, una experiència al voltant de les formes de vida no humanes i de tot allò que sosté la vida sense que en siguem conscients.

Així, la xarxa de metro, per on cada dia transiten i es creuen milers de persones, és un lloc idoni per suggerir una reflexió sobre tot allò que sustenta la vida sense que en siguem conscients; una infraestructura que es caracteritza perquè està en moviment constant i es comunica d'una manera ben diferent de la humana, però que és fonamental per a l'existència humana de la Terra.

La intervenció Understory consisteix en un circuit de cartells amb diferents creativitats inspirades en el món dels fongs que estan sota terra, i que conviden a desplegar la imaginació en tantes direccions com les línies de la xarxa subterrània. Tots els cartells d’Understory formen un ecosistema i porten un codi QR amb material visual complementari.

Les peces d'aquesta intervenció es poden veure en les següents estacions:

L1: Urquinaona, Navas, Sant Andreu, Fabra i Puig, Av. Carrilet i Santa Eulàlia.
L2: Monumental i La Pau.
L3: Les Corts, Poble Sec, Fontana, Canyelles i Diagonal.
L4: Llucmajor, Alfons X, Jaume I i Bogatell.
L5: El Carmel i Hospital Clínic.

Categorías: Tren real

Metrovalencia inaugura la nova línia 10 que connecta el barri de Natzaret amb el centre de la ciutat del Túria

Mié, 05/18/2022 - 13:12

Metrovalencia va inaugurar ahir la nova línia 10 de la seva xarxa, que ha permès connectar el barri de Natzaret, situat a la desembocadura de l’antiga llera del riu Túria, amb el centre de la capital valenciana. L’obra, que va començar l’any 2007, tot i que es va aturar el 2011 i es va reprendre el 2019, compta amb 8 estacions i 5 quilòmetres de vies.

La línia 10, que té 3 estacions subterrànies: Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet, i 5 en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, i Natzaret, permet realitzar el recorregut en 16 minuts i permetrà reduir en 2.000 tones anuals les emissions de CO₂, amb una demanda prevista de 4 milions de viatges a l'any.

Imatge Tren a l'estació Oceanogràfic de la línia 10. /Foto: FGV Tren a l'estació Oceanogràfic de la línia 10. /Foto: FGV

 

L’art també hi és present

La nova línia també presenta un element artístic important, i és que un mural de gran format elaborat pel dibuixant valència Paco Roca (València 1969), retrà homenatge a la figura d’Amado Granell. Aquesta obra estarà exposada a l’estació d’aquest nou traçat que duu el mateix nom que aquest soldat republicà, exiliat i que va formar part de l'exèrcit de la França Lliure.

Imatge L'artista Paco Roca amb el mural de fons. /Foto: FGV L'artista Paco Roca amb el mural de fons. /Foto: FGV
Categorías: Tren real

En marxa la renovació de les màquines de vènding alimentari i fotogràfic del metro

Mié, 05/18/2022 - 07:01

El Comitè de Contractació de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha resolt adjudicar novament a Selecta, operador des del 2007, el contracte per gestionar els serveis de vènding alimentari i a Tecnotron, que té presència a la xarxa de metro des de fa dècades, per al de cabines de fotografia instantània. Els dos contractes comporten el canvi de totes les màquines. Malgrat les dificultats del sector del vènding en els dos últims anys amb pandèmia, aquesta renovació és una clara mostra de l’aposta de futur per la recuperació de l’activitat econòmica i social, que inclou propostes més punteres d’autoservei.

Així, les 182 màquines de vènding alimentari estan sent substituïdes per màquines noves, 38 de les quals per un nou model més estret, adient per a andanes amb espais més limitats. El nou contracte de restauració automàtica és per set anys, i es traduirà en uns ingressos previstos per a TMB d’uns sis milions d’euros. TMB considera oportú potenciar i afavorir el consum d’aliments saludables, d’acord amb les recomanacions de l’estratègia NAOS (nutrició, activitat física i prevenció de l’obesitat). D’aquesta forma l’empresa adjudicatària ha d’incloure a l’oferta de cada màquina almenys un 15% del total de:

    • productes saludables (fruites, productes baixos en greixos, sense sucres afegits, baixos en sal, etc.)
    • productes especials (sense gluten, sense lactosa, etc)
    • productes d’agricultura ecològica, d'acord amb la reglamentació europea
    • productes de comerç just, segons reglamentació europea

Per la seva banda, Tecnotron està en procés de substitució del total de les 61 màquines de fotos instantànies i les quatre d’Instagram que té en diferents ubicacions del metro de Barcelona. El contracte, en aquest cas per dos anys i dos més de pròrroga, suposa prop de 500.000 euros d’ingressos per a TMB i permet una ampliació del 20% pel que fa al nombre d’aparells, per la qual cosa s’estudia instal·lar més màquines de les que permeten fer impressions d’Instagram.

En el camp tecnològic i alhora per qüestions d’higiene, aspecte prioritari amb el rerefons de la covid, s’ha potenciat la instal·lació en els nous models d’aquestes màquines expenedores de sistemes contactless i NFC (pagament amb mòbil i altres dispositius electrònics) perquè hagin de prémer el mínim de botons i reduir la manipulació de diners.

Tecnotron neix el 1964 per cobrir la necessitat d’obtenir una fotografia instantània i evitar l’espera de dies als antics laboratoris. Lluny de les primeres cabines analògiques de revelat químic, amb les mítiques tires de quatre fotos eixugades per aire en els minuts finals del procés, els actuals habitacles compten amb sofisticades màquines que incorporen avenços tecnològics de revelat digital d’alta qualitat.

Amb seu central a Suïssa, el Grup Selecta, creat el 1957, és distribuïdor de primeres marques de beguda i menjar a tot el món. Prioritza la higiene, la salut, la sostenibilitat i la seguretat en la restauració automàtica i adopta les últimes tendències nutricionals per oferir productes més saludables.

Categorías: Tren real

TMB mostra el suport a Conductors Solidaris pel transport de persones refugiades

Mar, 05/17/2022 - 17:18

La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet; el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, i el director de Bus, Jacobo Kalitovics, han rebut una delegació de l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya (CSC) i han mostrat el suport de l’empresa a la tasca solidària d’una entitat formada majoritàriament per conductors i conductores de TMB. Alhora, l’acte ha estat un reconeixement a la labor que estan desenvolupant des de CSC, que han organitzat els busos llançadora que cobreixen els desplaçaments de les persones refugiades d’Ucraïna que cada dia arriben a l’estació de Sants fins al centre d’acollida a Montjuïc. Ja s’han traslladat un total de 3.574 persones refugiades, principalment mares, infants i gent gran, i hi han participat fins a 67 persones voluntàries que pertanyen a CSC.

L’acte ha comptat amb els parlaments de la presidenta i del conseller delegat, que han volgut agrair a totes i tots els voluntaris de CSC, representats en aquest acte per 7 membres, el seu esforç i solidaritat, i s’han emplaçat per reunir-se pròximament, amb l’objectiu que la presidenta i l’equip de direcció coneguin de primera mà els projectes que CSC està duent a terme i analitzar noves vies de col·laboració. A més, des de l’ONG han informat que demà mateix alguns d’ells marxen cap a Ucraïna conduint quatre ambulàncies que es quedaran en el territori ucraïnès i que són necessàries per al servei de diferents hospitals.

Col·laboració entre la Fundació TMB i la Creu Roja

El servei de busos llançadora, que va entrar en funcionament el 18 de març, és fruit de la col·laboració de la Fundació TMB amb la Creu Roja i els departaments socials de l'Ajuntament de Barcelona, i es manté des del primer dia donant servei diari, inclòs els caps de setmana, i es mantindrà mentre sigui necessari. Aquest servei és un primer punt de contacte dels refugiats i refugiades per acompanyar-los de manera segura i organitzada fins al centre d’acollida de Montjuïc.

Imatge Foto de família en l'acte de suport de TMB a la tasca de Conductors Solidaris de Catalunya / Foto: Pep Herrero (TMB) Foto de família en l'acte de suport de TMB a la tasca de Conductors Solidaris de Catalunya / Foto: Pep Herrero (TMB)
Categorías: Tren real

L’artista argentina Yanina Fernández mostra la seva visió sobre el suburbà al metro de Buenos Aires

Mar, 05/17/2022 - 16:00

L’artista Yanina Fernández (Argentina, 1983) fa més de quinze anys que dedica les seves obres a la temàtica del que a Buenos Aires es coneix com a subte, paraula que els argentins fan servir per referir-se al que nosaltres entenem com a metro. I el febrer del 2016 es va convertir en la pintora oficial del suburbà de la capital argentina per uns dies. L’estació de Loria, situada a la línia de metro A, la més antiga dels països de parla hispana, fa de museu permanent per a les obres d’una autora que s’han convertit en tot un reclam artístic sota els peus dels habitants de Buenos Aires. Tant és així que, com explica l’autora, “hi ha ciutadans que no fan servir el subte i només baixen al metro per veure les meves obres”.

El subterrani pictòric

Després de molts anys dedicant-se a la troballa d’una tècnica pictòrica adient al seu estil, va acabar desenvolupant el que anomena “subterrani pictòric”, una temàtica que busca evidenciar l’essència del món subterrani en tots els seus àmbits. Així, l’artista busca reflectir a les seves obres tot el conjunt del que es pot veure al metro i ho representa en quadres únics: les infraestructures, els trens, les estacions i les vivències de viatgers o treballadors del suburbà es fonen entre si, creant escenes que plasma en les seves pintures. Segons l’artista, no fa més que concebre el metro com un tot, igual que passaria si “hagués de reflectir el que succeeix a la superfície”.

La mateixa Yanina es considera “pionera en la representació del món sota els nostres peus” i remarca, però, que les seves obres “també poden arribar a llocs on no hi hagi metro per ser admirades”.

Mitjançant les seves obres desenvolupa, així, una proposta que barreja els conceptes que fan referència a aquest mitjà de transport, i aconsegueix plasmar el ritme i les dinàmiques pròpies d’un univers que, tot i estar centrat en aquesta estació de Loira, podem trobar en qualsevol metro del món.

El més fabulós de la seva feina, remarca, és “que les obres perduren en el temps, no seran antigues en el futur, perquè mostren l’ànima del metro. I aquesta no s’atura mai”. De la mateixa manera, ens explica que vol que el viatger tingui la necessitat d’acostar-se al metro i fer fotografies a un art que considera que “ha de poder-se gaudir en tots els viatges”.

 

Imatge

Encàrrec de la companyia pública del metro de Buenos Aires

Les obres que es poden visitar a l’esmentada estació de Loira, concretament una sèrie de 7 murals (actualment 6, ja que un es troba en restauració), formen part d’un conjunt de 14 treballs que l’artista va dur a terme per encàrrec de la SBASE (Subterráneos de Buenos Aires). Les obres estan realitzades en pintura digital, ja que per a la Yanina, que va néixer a Rosario, a 300 quilòmetres de la capital, aquest mètode va resultar “més pràctic i còmode per dur-lo a qualsevol lloc” i li va permetre no sentir-se tan limitada com quan va començar amb l’art a la universitat, on l’artista treballava amb olis i  teles a l’estil tradicional.

Present i futur

Avui dia, l’artista està estudiant la manera d’adaptar les seves idees a altres estacions, i mentre espera més encàrrecs, treballa en altres sèries pictòriques dedicades al metro, com una d'anomenada Una mirada más allà de los túneles. En aquesta col·lecció pretén reflectir la feina del personal que treballa als tallers com a personal de manteniment dels trens o les infraestructures, un lloc que la Yanina considera “molt misteriós i captivador per als viatgers”.

Treball sobre el metro de Barcelona

Tot i que la Yanina reconeix no haver visitat mai el metro de ciutats com Barcelona, sí que diu que té una gran connexió amb aquest sistema de transport d’altres llocs lluny de Buenos Aires, fins al punt de “poder-los pintar a distància com si hi hagués nascut”. De la mateixa manera, reconeix que seria un gran somni fer-hi una obra “pel gran encant que tenen les estacions de les ciutats europees”.

Així, l’any 2015, la Yanina ja va realitzar algunes làmines sobre el metro de Madrid i una molt especial sobre el metro de Barcelona on es fonen imatges del que sembla l’estació de plaça Catalunya de la línia 1 amb uns trens de les sèries 3000 i 5000.

Imatge Pintura sobre el metro de Barcelona. /Foto: Yanina Fernández Pintura sobre el metro de Barcelona. /Foto: Yanina Fernández

 

Podreu trobar més informació sobre l’artista i la seva obra a les seves pàgines de Facebook Pintora subterránea o Subterráneo pictórico, i al seu compte d’instagram @Undergroundpictorial, i també referències a la seva obra al llibre ARTE que l’empresa SBASE va publicar l’any 2017.

Categorías: Tren real

La informació de les alteracions del transport públic, ara també a través de les xarxes socials de la T-mobilitat

Mar, 05/17/2022 - 15:56

Les xarxes socials de la T-mobilitat a Twitter i al canal de difusió de Telegram van començar a informar dilluns de les alteracions del servei de transport públic que es puguin produir a l’àrea de Barcelona. El sistema el coordina el Centre de Gestió de la Informació del Transport (CGIT), i està ubicat al centre T-mobilitat. Entre altres funcions, aquest centre informa la ciutadania de les alteracions del servei mitjançant el Transmet, una cobertura d’informació del transport públic que TMB va prestar fins a l’any 2020, i que ara és competència del CGIT.

Funcionament i seguiment

El servei a les xarxes funciona entre les 7 del matí i les 7 de la tarda, de dilluns a divendres feiners, i complementarà les informacions sorgides de les xarxes d’altres operadors, com la que presta TMB mitjançant el seu compte a Twitter, @TMBinfo.

Durant la jornada, quan es produeixi una alteració s’informarà de la modificació del servei amb indicació de la línia/es afectada, el temps d’afectació (si n’hi ha i se sap), la causa i naturalesa de l’afectació, i altres possibles detalls quan l’operador de transport afectat així ho determini. En els casos d’alteracions que siguin duradores, l’equip del TransMet durà a terme el seguiment de la seva evolució i recopilarà la informació necessària en hores punta.

Més enllà de la ràdio

El Transmet, servei amb més de dues dècades de vida, veu ampliada així la seva cobertura amb la incorporació de la difusió per les esmentades xarxes, que s'afegeix a la que ja es realitzava a través de més d’una vintena d’emissores de ràdio de Barcelona i Catalunya. L’any 2021 va arribar a realitzar unes 5.000 connexions totals.

Categorías: Tren real

Nou sistema de detecció d'incendis en els remodelats trens de la sèrie 2100 de la L4

Lun, 05/16/2022 - 13:18

Reformar trens que passen dels 20 anys d’antiguitat és una pràctica habitual en la gestió del material mòbil ferroviari, perquè amb un cost moderat se’ls pot allargar la vida i equiparar-los amb els més moderns.

Els cinc cotxes  amb la composició formada pels cotxes 2125-2126-2407-2127-2128 són els que es troben ara a mateix a Lleida, a les instal·lacions de l’empresa Tradinsa, adjudicatària dels treballs de reforma de les 12 unitats per un import de 16,1 milions d’euros. Els treballs de reforma estan programats de manera que no afecten la prestació del servei diari a la línia 4 de metro, amb una entrega esglaonada de 2-3 unitats per any.

Quines són les millores?

La remodelació dels cotxes 2100 comporta canvis tècnics, d'estètica i d'equipament. Entre les novetats, les més visibles són la disposició longitudinal dels seients, la il·luminació interior amb tecnologia LED i la nova situació dels agafadors. Es manté la reserva de dues zones per a persones amb mobilitat reduïda (PMR), situades als cotxes extrems, a prop de les cabines de conducció. Un polsador permetrà a l'usuari de la zona PMR avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren. A més a més, totes les portes tindran indicadors lluminosos de tancament per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives.

Com a millores estructurals, entre d'altres, es renova el passadís entre cotxes, se substitueixen els dipòsits principals d'aire comprimit i s'executa un retrofit dels relés dels armaris de baixa tensió. També es fa una inspecció de les possibles fissures i de l'estat dels suports i les soldadures dels equips muntats sota el bastidor.

Pel que fa a la seguretat, es revisen els mecanismes de totes les portes d'accés, es redistribueixen els extintors i s'instal·la una nova senyalització òptica sincronitzada amb el tancament de portes

A banda de les feines orientades a millorar la funcionalitat i la seguretat, en la remodelació també s'aborden altres accions a l'interior per millorar-ne el confort, com ara la substitució del paviment. A l'exterior es faran reparacions de la xapa en els llocs que calgui i s'introduiran petites modificacions estètiques, però alhora funcionals, com els nous indicadors lluminosos laterals. Finalment es vinilaran les caixes diferenciant entre el blanc de fons i el vermell de les portes, perquè el contrast cromàtic afavoreix l'accessibilitat de les persones amb discapacitat visual.

Una darrera novetat és la implementació d'un nou prototip de detecció d'incendis (SDI). Aquest sistema, testejat en la tercera unitat remodelada, s'instal·larà a la resta d'unitats de la sèrie 2100.

Imatge Sistema de detecció d'incendis SDI / Foto: TMB Sistema de detecció d'incendis SDI / Foto: TMB Sistema de detecció d'incendis SDI
Categorías: Tren real

TMB prestarà assistència tècnica per al nou metro automàtic de la regió de París

Lun, 05/16/2022 - 12:55

La Société du Grand Paris (SGP) està pilotant el projecte Grand Paris Express, que suposarà la construcció i posada en servei de 200 quilòmetres de línies de circumval·lació de metro, totalment automàtic, a la regió parisenca. L’objectiu, que les noves línies connectin amb les línies de metro radials ja existents, apropant la perifèria i el centre i millorant la mobilitat.

En aquest context, TMB inicia la seva presència al projecte en haver guanyat, juntament amb l’enginyeria internacional de mobilitat SYSTRA, el concurs d’assistència tècnica de l’operació i manteniment de les línies 15, 16, 17 i 18 del metro francès.

Primeres reunions

Representants del projecte a TMB han mantingut recentment (els passats 20 i 21 d'abril) les primeres reunions a París amb SYSTRA i el client de la SGP, i han tingut ocasió de visitar les obres de construcció d'un taller de manteniment d'infraestructures ferroviàries i una estació de la futura xarxa de metro.

La SGP recorre a un consorci d'assistència tècnica per rebre suport en les etapes de transferència i posada en servei comercial del metro. Concretament, per a la preparació, la transferència, les proves i la marxa en blanc, amb la fita de garantir que el conjunt de feines es duguin a terme d'acord amb els objectius marcats per l'autoritat francesa pertinent.

Per això es treballarà a anticipar les necessitats per assegurar el bon desenvolupament de l'operació (els operadors seran seleccionats per Île-de-France Mobilités, Autoritat del Transport a la regió Île-de-France). L’èmfasi se situarà en la identificació de riscos, amb una proposta de solucions que mantingui la coherència global del projecte des del punt de vista d'operació i manteniment, àrees en què TMB és expert.

La SGP té a més com a missió la transferència de la infraestructura i els sistemes al futur operador i al mantenidor (aquest darrer serà RATP Infrastructures), un aspecte sobre el qual TMB també desenvoluparà tasques d’assessorament. En referència a aquesta iniciativa, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que “el prestigi i l’experiència de TMB permet assessorar en projectes internacionals a ciutats tan importants com París, i a més genera uns ingressos addicionals que destinem a millorar el finançament del transport públic i el servei a la ciutadania que oferim des de TMB”.

Imatge TMB i l'enginyeria SYSTRA participaran al projecte Grand Paris Express TMB i l'enginyeria SYSTRA participaran al projecte Grand Paris Express
Categorías: Tren real

La línia d’autobús semidirecta X1 continua la seva marxa i ja va camí del primer any de servei

Lun, 05/16/2022 - 11:00

La línia semidirecta X1 de TMB va acostant-se amb pas ferm al primer any de servei des de la seva posada en marxa el passat mes de setembre. Aquesta línia s’està mostrant com una gran alternativa a la connexió entre la plaça Francesc Macià i Glòries, al centre de Barcelona.

El recorregut, orientat a la captació de nous usuaris del transport públic, en especial entre residents dels municipis metropolitans, es distingeix per l’alta freqüència de pas, de 8 minuts, i la rapidesa i la connectivitat que permet amb les estacions d’origen o final dels tramvies. Aquest fet explica que les parades més freqüentades del recorregut es trobin precisament a la plaça Francesc Macià, en el punt d’unió amb les línies del TRAM T1, T2 o T3 o al Mercat dels Encants, a tocar de les Glòries i de l’enllaç amb les línies T5 i T6 del tramvia.

Els avantatges d’un recorregut semidirecte

Un dels trets diferencials del concepte XPRESBus és que en tenir poques parades i circular en gran part per carrils reservats pot escurçar el temps de viatge. En aquest sentit, la línia X1 ha estat un èxit, ja que assoleix en molts trajectes una velocitat comercial (que inclou les aturades en semàfors i parades) superior als 17 km/h, amb una mitjana de 16,9 km/h, per sobre dels 15 km/h calculats. És a dir, és un 40% més ràpida que la mitjana de les línies d’autobús de TMB.

Noves parades des de la inauguració

El passat mes de desembre, TMB va decidir incloure una nova parada en cada sentit per augmentar la cobertura i les connexions de la línia i equilibrar la distància entre parades, que en el sector nord és de 1.400 o 2.200 metres, segons el sentit, quan la mitjana en tot el recorregut és de 1.100. Així, a banda del que va ser el recorregut inicial, s’hi van afegir les parades de la Gran Via, entre els carrers Lepant i Padilla, en sentit Glòries, i al carrer Aragó, entre els carrers Marina i Lepant en sentit Francesc Macià. Amb aquestes noves parades, la X1 va afegir un intercanvi amb la línia 2 del metro i va millorar la cobertura territorial al sector del Fort Pienc i la Sagrada Família.

Categorías: Tren real

Visites amb molta història

Lun, 05/16/2022 - 07:21
Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Lola Índigo al Palau Sant Jordi

Vie, 05/13/2022 - 07:08

Amb motiu del concert de Lola Índigo que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà passat diumenge, 15 de maig (22 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23.15 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, es reforçarà demà dissabte de 19.30 h a 22  hores.

Diumenge el metro funciona fins a les 12 de la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

Els busos clàssics de TMB visiten El Prat de Llobregat

Jue, 05/12/2022 - 16:31

L’exposició d’autobusos clàssics de TMB aterra aquest dissabte a El Prat de Llobregat. A l’exposició es podrà conèixer la història i visitar fins a quatre models històrics: el francès Chausson Urbas 59, que va cobrir línies metropolitanes de 1955 a 1976, i que també donava servei a El Prat de Llobregat, el Dodge Brothers 240, model nord-americà que va arribar a Espanya l’any 1936 i va servir per transportar soldats durant la Guerra Civil, l’Aclo Regent III, un vehicle britànic de dos pisos que va circular per Barcelona entre 1949 i 1965 o el Pegaso 3036, el primer bus articulat que va circular per Barcelona, l’any 1969.

Acte emmarcat en la celebració del Centenari de la Xarxa de Bus de Barcelona

TMB està celebrant el Centenari de la primera xarxa d’autobusos de Barcelona durant tot aquest any 2022. Es tracta d’un programa d’activitats extens i per a tots els públics que pretén fer valdre el patrimoni històric de TMB. Els diferents actes també serveixen per explicar el present i el futur de l’autobús urbà de superfície com a model de mobilitat sostenible i eficient amb la incorporació recent a la flota d’autobusos elèctrics i, darrerament, d’hidrogen d’origen verd.

Tota la programació i informació sobre el Centenari de la xarxa de Bus de Barcelona i la col·lecció d’autobusos clàssics de TMB, la podeu trobar clicant aquí.

Programació del Tour d'autobusos clàssics 

Recordem que a més de l’exposició del Prat d’aquest cap de setmana, ben aviat es podran visitar aquests vehicles en altres poblacions o districtes de la ciutat de Barcelona com els que us detallem a continuació:

A l’Àrea Metropolitana de Barcelona:

  • Montcada i Reixac: dissabte 4 de juny, de 10.00 a 14.00 hores
  • L’Hospitalet de Llobregat, Festa Major del barri de la Florida: dissabte 2 de juliol, de 10.00 a 14.00 hores.

A la ciutat de Barcelona:

  • Gràcia, Jardinets de Gràcia: dissabte 28 de maig, de 10.00 a 14.00 hores
  • Sarrià-Sant Gervasi, plaça Molina: dissabte 18 de juny, de 10.00 a 14.00 hores
  • Sant Martí, plaça de la Palmera: dissabte 16 de juliol, de 10.00 a 14.00 hores

TMB us convida a conèixer de ben prop els busos centenaris!

Categorías: Tren real

TMB participa al congrés líder en aplicacions de la tecnologia informàtica al transport públic

Jue, 05/12/2022 - 15:40

Ahir va tancar portes l’edició del 2022 d’IT-Trans, el congrés sobre tecnologia informàtica aplicada al transport públic que coorganitzen la Unió Internacional del Transport Públic (UITP) i la Messe Karlsruhe, i que se celebra cada dos anys a Alemanya.

Enguany, TMB hi ha tingut una participació activa, que ha inclòs la presentació i moderació d’una de les ponències de la trobada (Nova mobilitat i espai urbà: com poden adaptar-se les ciutats?) per part del cap d’Afers Internacionals de TMB, Michael Pellot.

Aquesta xerrada abordava la qüestió de com reordenar un dels escenaris que ha deixat la pandèmia quant a mobilitat: com s'han de reorganitzar les ciutats per acollir i fer conviure els antics i els nous modes de desplaçar-se, amb l’ajut de la tecnologia i l’ús de les dades disponibles.

De fet, l’ús del Big Data, la intel·ligència artificial o la mobilitat entesa com a servei (l’anomenat MaaS) són alguns dels temes clau que s’han posat sobre la taula en aquesta edició d’IT-Trans. La jornada, que va començar el dimarts 10 i ha finalitzat aquest dijous 12, ha aplegat 270 expositors de 35 països i ha comptat amb 180 oradors. TMB hi participa com un dels principals operadors europeus del transport públic, a més de membre de la UITP.

Categorías: Tren real

L'Espai Mercè Sala se suma a la Nit dels Museus amb l’autobús més antic de la xarxa

Jue, 05/12/2022 - 13:13

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) se sumarà a la Nit dels Museus i obrirà la sala d'exposicions Mercè Sala, situada al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de metro a l'estació de Diagonal, des de les 7 de la tarda i fins a la 1 de la matinada. L'horari habitual d'obertura de l'Espai Mercè Sala és de 10 del matí a 20.30 hores, tots els dies feiners de dilluns a divendres, i l'entrada és gratuïta.

L’emblemàtic autobús de dos pisos que la Companya General d’Autobusos (CGA) va adquirir el 1922 per posar en marxa les quatre primeres línies de la xarxa d’autobús és el centre d’aquesta exposició que es va inaugurar el passat mes d’abril i que recull tota una sèrie d’elements visuals sobre aquest històric vehicle. A banda de les imatges, la mostra també incorpora un vídeo time-lapse que recull el procés de restauració que s’està portant a terme d’un Tilling-Stevens TS3A

Com a novetat, cal destacar que és la primera vegada que una exposició pròpia de la Fundació TMB és totalment accessible per a persones amb discapacitat visual, gràcies a les etiquetes NaviLens distribuïdes pel recorregut. Aquest mateix sistema permet tenir accés als continguts en 24 idiomes.

L’activitat forma part de TMB Cultura, projecte de la Fundació TMB que vol aproximar la cultura a la ciutadania i enriquir l’experiència del viatge en transport públic.

Àmplia proposta cultural

La Nit dels Museus és una iniciativa promoguda pel Consell d'Europa que enguany arriba a la seva dotzena edició i en què participen més de 4.000 museus de 40 països europeus. A més de gaudir de les col·leccions i les exposicions temporals dels museus, també es poden veure concerts, dansa, teatre, recitals de poesia i visites guiades, entre altres activitats. 

En aquesta setzena edició hi prenen part fins a 75 equipaments de 8 ciutats de l’àrea metropolitana: Barcelona, Badalona, Cornellà, Esplugues, l’Hospitalet, Sant Adrià, Sant Joan Despí i Santa Coloma.

Reforç de la línia 150 de bus

Per facilitar l’accés dels assistents als diferents centres i museus de Montjuïc que obren portes la tarda-nit de dissabte amb motiu de la Nit dels Museus, TMB reforçarà amb vehicles articulats la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc). Així, entre les 19 hores i la 1 de la matinada, la circulació de vehicles d’aquesta línia es veurà ampliada.

Categorías: Tren real

Les professionals de TMB dialoguen sobre com és treballar en un sector encara masculinitzat

Mar, 05/10/2022 - 16:11

TMB en femení. La visió de la dona treballadora era el títol del col·loqui que va reunir sis dones de TMB, incloent la presidenta de l’empresa, Laia Bonet, que, amb la moderació de la cap de RSC, Dona i Diversitat, Raquel Díaz, van explicar com és i com ha estat al llarg dels anys treballar en un sector, el de la mobilitat, on força tasques són encara desenvolupades majoritàriament per homes.

Les sis dones parlaven des de contextos diferents dins de l’empresa: Marta Rubio exerceix com a tècnica operativa de línies automàtiques (TOLA); Heidi Mora treballa com a electricista de bus; Esther Melero és conductora d’autobús; Esther Subirats és agent del CON de bus de Zona Franca i les funcions de la Lourdes la Torre són com a agent d’atenció al client (AAC). Totes elles (a més de la Judith Pérez, comandament tècnic operatiu, CTO, que no va poder ser-hi al col·loqui) van participar en uns vídeos que es van difondre amb motiu de les celebracions del Dia Internacional de la Dona.

Estereotips a combatre

Les participants van coincidir en què la relació amb els companys homes era molt positiva, també en què estaven contentes d’haver emprès les seves carreres professionals, tot i que no sempre han trobat massa dones més en els seus llocs de feina.

Per exemple, la Heidi va explicar que abans d’entrar a TMB la van rebutjar en alguna empresa per no tenir la força física d’un home. De la seva banda, l’Esther va assenyalar que la sorpresa, encara avui dia, d’alguns infants en veure una dona al volant d’un autobús és un toc d’atenció cap el camí que queda per recorre en termes d’igualtat.

En aquest sentit Laia Bonet va recordar que a l’última promoció de personal de conducció, la incorporació de 33 dones ha suposat incrementar lleugerament el percentatge d’aquestes professionals al darrere del volant: han passat de sumar un 8,48% a un 9,06%.

Totes van coincidir a parlar de la necessitat d’incidir en l’educació i la cerca de referents femenins en tot tipus de sectors i activitats com una via per apropar-se a l’objectiu final. I es van destacar algunes mesures concretes com a passos en el bon camí. Entre d’altres, les ajudes a la formació de dones en matèries encara masculinitzades, o lluitar contra estereotips com el que lliga maternitat amb absentisme o dona amb major dedicació a la família i menys ambició professional.

Categorías: Tren real

TMB premia a la treballadora que va inspirar el cartell del centenari de la xarxa de bus

Mar, 05/10/2022 - 14:19
Imatge Obra guanyadora. / Foto: Laura Carrillo Obra guanyadora. / Foto: Laura Carrillo

La representació gràfica d’un autobús Tilling Stevens de 1922, li va valdre a la treballadora de TMB Laura Carrillo, per guanyar el concurs de disseny del cartell per les celebracions del centenari de bus. El concurs es va llançar el passat mes de novembre entre l’equip humà de TMB, per tal de trobar la imatge del cartell per la celebració dels 100 anys de la creació i posada en marxa de la primera xarxa d’autobusos a la ciutat de Barcelona. Les bases van consistir en la presentació d’obres originals i inèdites, d’entre les quals un jurat professional va seleccionar la proposta guanyadora. 

Així, la presidenta de TMB, Laia Bonet, li ha entregat avui el premi a la guanyadora, consistent en un viatge a Londres per a dues persones, amb vols gentilesa de l’aerolínia Vueling, dues nits d’hotel incloses, i una visita guiada al Museu del transport de la capital britànica.

El cartell ens presenta un dibuix inacabat del primer autobús que va començar a circular pels carrers de Barcelona, el Tilling Stevens, que ens diu la Laura que simbolitza “l’inici que segueix evolucionant.”. De fons, la nova xarxa de Bus, “com a símbol del present”, i que vol representar que el bus no només ens porta, sinó que també ens acosta al futur de la innovació.

Altres ideess finalistes

Cal destacar, a més de la proposta guanyadora, les obres presentades per altres treballadors de TMB, com les de l’Alfredo Segarra i el Raül Alonso, primer i segon finalista respectivament, i que van rebre com a premi, dues entrades per al telefèric de Montjuïc i dues entrades per al Barcelona Bus Turístic.

Imatge Obra finalista 1. / Foto: Alfredo Segarra Obra finalista 1. / Foto: Alfredo Segarra

 

Imatge Obra finalista 2 / Foto: Raül Alonso Obra finalista 2 / Foto: Raül Alonso

 

Mes activitats pel centenari

Us recordem que a la web del centenari, podeu seguir trobant totes les activitats referent a aquesta celebració que s’han dissenyat al llarg de tot l’any, així com també una explicació de com es va dissenyar l’obra guanyadora.

Categorías: Tren real

#TMBrecomana les xerrades pel 50è aniversari de l’Hospital de Bellvitge

Mar, 05/10/2022 - 11:17

Amb motiu del 50è aniversari de l’Hospital de Bellvitge, s’han programat tota una sèrie de xerrades sobre salut i prevenció a les quals us convidem a assistir des de TMB. Aquestes xerrades tractaran la prevenció de les malalties cardiovasculars, la identificació i tractament de l’ictus, la prevenció dels trastorns alimentaris i una interessant aproximació als superbacteris, i es realitzaran en diferents espais de l’Hospitalet i el Prat de Llobregat. A continuació trobareu les dates, horaris i lloc d’aquestes xerrades:

  • 10 maneres de cuidar el nostre cor. Aula de Salut del Centre Cívic Jardins de la Pau del Prat de Llobregat. 11 de maig a les 18.30
  • L’ictus: prevenció, identificació i tractament. Biblioteca Josep Janés de l’Hospitalet de Llobregat. 12 de maig a les 18.30
  • La prevenció dels trastorns alimentaris. Espai Jove de Ca n’Arús de l’Hospitalet de Llobregat. 19 de maig a les 19.00
  • De què parlem quan diem superbacteri? Casal de la Gent Gran de Sant Josep de l’Hospitalet de Llobregat. 8 de juny a les 18.30

Podeu trobar més informació i la manera d’apuntar-vos a les xerrades al següent enllaç: https://bellvitgehospital.cat/ca/agenda/50anys

TMB hi col·labora fent difusió de la campanya i us anima a participar-hi. La salut és cosa de tots.  

Categorías: Tren real

Les estacions de metro de Khàrkiv repliquen les imatges vistes al subsol de Kíiv

Lun, 05/09/2022 - 16:54

El doctor noruec de l’equip de Metges Sense Fronteres (MSF) enviat a Khàrkiv (Ucraïna), Morten Rostrup, ha relatat i ha mostrat imatges en una crònica per a El Periódico de Catalunya sobre les condicions de vida dels ciutadans que es refugien a les estacions de metro d’aquesta ciutat del nord-est d’Ucraïna.

Morten, que realitza consultes mèdiques a les estacions de metro on la població busca refugi, descriu i il·lustra diferents situacions personals que recorden molt les que ja hem vist a les estacions del metro de Kíiv. Ens parla de l’angoixa, el patiment i la manca d’esperança que les diferents trobades amb els ciutadans refugiats al subsol li han transmès. Així mateix, el doctor posa especial èmfasi en la situació del que considera que són les principals víctimes de la guerra: persones amb malalties cròniques o mentals que amb l’inici del conflicte deixen de rebre l’atenció mèdica que ja necessitaven anteriorment.

Un relat dur que ens permet aproximar-nos a la situació dels ciutadans que busquen refugi en uns espais que s’han mostrat com un veritable aixopluc en temps de conflicte: les estacions de metro.

Categorías: Tren real

Canvi de denominació a sis estacions del Metro de Barcelona

Lun, 05/09/2022 - 12:06

L’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) ha aprovat noves denominacions d’estacions ferroviàries, entre les quals sis del Metro de Barcelona, seguint les recomanacions de la seva Comissió de Nomenclatura. Aquesta comissió reuneix Administracions i operadors del transport (TMB un dels principals) per coordinar la nomenclatura de la xarxa de transport públic. Compta amb l’assessorament de l’Institut d’Estudis Catalans i escolta el parer de totes les administracions concernides a cada proposta.

A banda de decidir el nom d’estacions noves o de pròxima posada en servei, l’ATM ha iniciat un procés de revisió de les denominacions actuals que parteix de dues línies de treball:

  1. Donar sentit a tota la xarxa de transport públic ferroviari com un sistema integrat, de manera que:
    • Les estacions d’enllaç tinguin el mateix nom encara que siguin d’operadors diferents.
    • No hi hagi dues estacions no enllaçades que tinguin el mateix nom.

El propòsit és evitar confusions entre els usuaris per denominacions diferents per a estacions no vinculades i per denominacions coincidents per a estacions vinculades.

  1. Adequar millor la denominació de determinades estacions a la realitat del lloc on es troben, especialment en atenció a reivindicacions veïnals o municipals en aquest sentit.

Així, són 20 en total les estacions de Metro, Ferrocarrils de la Generalitat, Rodalies i TRAM les que, seguint els criteris esmentats, canvien de denominació. A l’aprovació d’aquests canvis s’afegeix la del nom de la futura estació de Rodalies de Santa Perpètua de Mogoda Riera de Caldes.

Les sis estacions  que canvien de nom que corresponen a la Xarxa de Metro són les següents:

  • Per unificació de noms d’estacions intermodals, les estacions Clot de Metro i Clot-Aragó de Rodalies s’unifiquen en El Clot. Per tant, es modifiquen totes dues denominacions, tant la de Metro com la de Rodalies.
  • Per diferenciació d’estacions no enllaçades, les estacions Bellvitge de Metro i de Rodalies passen a denominar-se, respectivament, Bellvitge Rambla Marina i Bellvitge | Gornal.
  • Per adequació a la realitat del lloc: l’estació de Metro Drassanes passa a denominar-se La Rambla | Drassanes, Vall d’Hebron passa a ser Vall d’Hebron | Sant Genís, Llucmajor ara serà Llucmajor | República, i Congrés passa a denominar-se Congrés | Indians.

La substitució dels noms en la senyalització i el material informatiu serà progressiva, aprofitant al màxim les sinergies que pugui haver-hi amb altres actuacions per tal de minimitzar els costos.

Teniu més informació a la nota de premsa de l’ATM.

Categorías: Tren real

Páginas