Notícias TMB
La línia 1 del metro de Barcelona és la més utilitzada superant els 125 milions de validacions durant el 2024
La línia 1 del metro de Barcelona ha tornat a convertir-se en la línia de la xarxa que registra més validacions. Durant el 2024 s’ha superat els 125 milions de validacions, el que suposa un 7,6% més que els 116 milions registrats al 2023. Les estacions del traçat vermell absorbeixen gairebé un 27% de totes les validacions que s’han produït al metro de Barcelona. Per darrera d’aquesta, la línia 5 és la que ha rebut més persones usuàries a les seves estacions, sumant 111,6 milions de validacions. Aquesta xifra suposa un 3,4% més que les 107,9 milions de validacions registrats al 2023. La línia 3, amb 88,8 milions de validacions (5,2% més que al 2023), tanca el podi de línies amb els registres més alts del 2024. Així doncs, l'1 i l'5 són un any més les que han comptat amb més passatge i també les que han tingut una major freqüència, entorn als 3 minuts en hora punta o, fins i tot, per sota en el cas de l'L5. A més, cal recordar que els trens de l'1 són més amples i tenen una major capacitat de passatge, en concret un 10% més que als combois de les altres línies.
Pel que fa a la resta de la xarxa, la línia 4 ha sumat 61,6 milions de validacions i s’ha convertit, amb un augment del 15% de validacions respecte 2023, en la línia que més ha crescut. Aquest fet s’explica pel tall al seu tram central que el mateix recorregut va experimentar per obres de millora al juliol d’ara fa dos anys i que va restar un passatge recuperat durant el 2024. La línia 2, amb un total de 48,7 milions de validacions, ha estat la única que no ha experimentat un augment de registres respecte al 2023.
Línies automàtiques i funicular
Les línies automàtiques, i en línia amb la resta dels registres, han assolit també un augment de les validacions respecte al 2023. Els traçats del ramal Sud de la L9 i la L10 han sumat 18 milions de validacions, 2,3 més que al 2023. Pel que fa al sector Nord, la L9 i la L10 han sumat 12,2 milions de validacions, 1,2 més que al 2023. La línia 11, per la seva part, ha tancat 2024 amb 1,38 milions de validacions, 150.000 més que al 2023. Per la seva banda, el funicular, que uneix les estacions de Paral·lel amb el Parc de Montjuïc, ha registrat 1,11 milions de viatgers, uns 90.000 viatgers més que al 2023.
Un octubre de rècord
Si ens centrem en els mesos, l’octubre es va convertir en el mes amb més passatge de la xarxa amb 44,35 milions de validacions, superant àmpliament els 40,9 milions de validacions registrats al 2023. Pel que fa als registres més baixos, aquests es centren als mesos d’estiu: juliol va tancar l’any amb 36 milions de validacions, mentre que a l’agost es van sumar 28,5 milions de validacions, 430.000 validacions més que a l’agost del 2023.
Transport públic per al concert de Milo J al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Milo J que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dissabte, 18 de gener (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 19 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 15 de gener (Barça – Betis)
Amb motiu del pròxim partit de vuitens de final de la Copa del Rei, que se celebra demà, dimecres 15 de gener, entre el FC Barcelona i el Betis a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 hores, metro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.
L’operativa especial prevista és la següent:
- La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimecres el metro funciona fins a les 12 de la nit.
- S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.
- Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.
Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
La ciutat de Cracòvia preveu desenvolupar el segon sistema de metro de Polònia
La segona ciutat més poblada de Polònia disposarà d’un nou sistema de metro que preveu comptar amb un disseny finalitzat i licitat durant el 2025. Així ho ha anunciat l’Ajuntament de Cracìvia, població que té gairebé 800.000 habitants i que ja anteriorment havia posposat diversos cops un projecte similar. Ara, però, ja s’han presentat els documents previs de caràcter ambiental que han de permetre licitar els treballs de disseny i construcció de la infraestructura. L’obra civil podria començar el 2028.
Tram inicial
Tot i que es preveu que la xarxa tingui una extensió de 26 quilòmetres compostos per tres línies, els primers treballs donaran com a resultat un primer traçat de 6 quilòmetres. Aquest recorregut inicial connectarà l’est i l’oest de la ciutat i serà conegut com a línia central. El tram s’estén des de la zona de l’estadi del Wisla de Cracòvia fins a la zona d’enllaç amb el tramvia KST. Durant el trajecte travessarà el centre de la ciutat, amb parades en punts estratègics o turístics com l’Estació Central o el teatre Bagatela. La línia també permetrà apropar-se al centre històric de la ciutat, inscrit en la llista del patrimoni de la humanitat de la UNESCO.
Pel que fa a la finançament aquesta està prevista sota un model mixt que inclourà fons estatals i locals combinats amb una important aportació de fons europeus. El pressupost d’aquest primer traçat ascendirà fins als 690 milions d’euros.
26 quilòmetres de traçat total
La segona i la tercera línia de la xarxa de metro prevista, comptarà amb dos traçats més de 20 quilòmetres en total i tindrà un pressupost aproximat de dos mil milions d’euros. En aquest cas, però, el finançament d’aquesta segona fase comptarà amb un conglomerat publicoprivat.
Segon metro de Polònia
El de Cracòvia serà el segon sistema de metro del país per darrere del de la capital, Varsòvia. Aquest va ser inaugurat el 1995 i disposa de dues línies actives i d’una tercera actualment en construcció. La línia 1, de color blau, connecta el nord amb el sud de la ciutat, té una extensió de 22,7 quilòmetres i 21 estacions. La línia 2, de color vermell, va de l’Est a l’Oest, té una extensió de 15 quilòmetres i compta amb 15 estacions. La línia 3, de color verd i actualment en construcció, disposarà de 7 estacions i té prevista la seva inauguració el 2032.
El 2024 ha estat l’any amb més passatge de tota la història de TMB amb 684 milions de validacions
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha superat aquest 2024 el rècord històric de validacions en un any, arribant als 684 milions de viatges registrats. Aquesta xifra suposa un augment del 6% respecte al 2023, que era fins ara l’any amb més validacions. A més, 2024 també ha trencat, per primer cop des de 2019, el rècord anual a la xarxa de bus, que en aquest període ha sumat 215 milions de validacions, gairebé un 2% per sobre dels 211 milions de viatges registrats aquell any. Si ho comparem amb el 2023, l’any que acabem de tancar també ha tingut un 6% més de passatge. Metro també ha tancat el 2024 amb rècord de viatgers: la xarxa ha registrat pop de 469 milions de validacions i ens ha deixat altres xifres històriques com la de la Diada de Sant Jordi, que amb 2,5 milions de validacions, s’ha convertit en la jornada amb més passatge.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha mostrat la seva satisfacció per aquestes xifres “absolutament històriques” i ha volgut agrair la gran tasca diària realitzada per una plantilla de TMB que “és imprescindible per cobrir les necessitats de mobilitat de la ciutadania”. En aquest sentit, Bonet ha explicat que les xifres segueixen mostrant una gran confiança dels i les usuàries en les xarxes de metro i bus i que aquestes dades reforcen la realitat d’una “ciutat sostenible, eficient i que sap donar resposta a les necessitats de mobilitat de les persones”. La presidenta de TMB s’ha encoratjat a seguir millorant el servei i ha recordat que l’augment de validacions també comporta un augment de l’exigència per seguir prestant un servei eficaç. En aquest sentit ha recordat que les administracions estan compromeses a destinar “més inversions perquè puguem seguir creixent”.
Any de rècords a la xarxes de bus i metro
L’any 2024 la xarxa de bus ha trencat tots els rècords sumant més de 215 milions de validacions i creixent gairebé un 2% respecte al 2019, que va tancar amb 211 milions de validacions. A més, la xarxa de bus va superar altres registres durant aquest 2024 com les del mes l’octubre que es va tancar amb 20,6 milions de validacions, el millor mes de la historia de la xarxa. Aquest mes, també es va registrar el dia amb més validacions de la història de bus, que va ser el 9 d’octubre amb 836.295 viatgers.
Pel que fa a la xarxa de metro, 2024 també va ser històric, tancant l’any amb gairebé 469 milions de validacions, el que suposa un 6,5% més que els 440 milions de viatgers registrats al 2023. El mes d’octubre també va suposar un rècord pel suburbà registrant 44,4 milions de validacions i superant l’altre millor registre que s’havia donat al maig del mateix 2024 amb 43,2 milions de validacions. La Diada de Sant Jordi, a més de convertir-se en el dia laborable amb més passatge de la història de TMB, també va ser amb un total d’1.805.049 viatgers la jornada amb més validacions de la xarxa de metro.
Altres rècords del 2024
A banda dels registres ja esmentats, l’any ens ha deixat altres dades amb caràcter històric. Així, durant 2024, TMB va registrar en el conjunt de la xarxa el millor dissabte de la seva història, sumant el passat 14 de desembre 1.704.688 de validacions. Per separat, la xarxa de bus va sumar un altre rècord de passatge, sumant el dissabte 5 d’octubre, 453.956 validacions. A la xarxa de metro també es van superar els registres històrics de passatge en dissabte, sumant el dia 30 de novembre, un total de 1.298.504 validacions.
Pel que fa a les xifres dels diumenges i festius, Bus va aconseguir superar els seus màxims històrics durant La diada de la Mercè del 24 de setembre, que es va convertir en el festiu amb més validacions amb 341.874 passatgers.
D’igual manera, 2024 ens ha deixat el semestre amb més passatge de la història amb 352,4 milions de viatgers entre gener i juny, mentre que a metro també es va registrar la nit de Cap d’Any amb més validacions de la història portant 312.628 passatgers entre les 22h i les 7h, un 4,8% més que la mateixa nit de 2023.
La cotxera de Ponent de la xarxa de bus de TMB tanca avui les seves portes i trasllada l’activitat a la Zona Franca
Avui la cotxera de Ponent de bus de TMB tancarà les seves portes, de fet el darrer bus que sortirà d’aquestes instal·lacions per donar servei ho farà aquest migdia i demà, a les 00:48 hores, arribarà a la cotxera de Ponent el darrer autobús en servei d’aquesta instal·lació i que ha operat cobrint la línia 46 entre la Plaça Espanya i l’Aeroport. El darrer vehicle serà acomiadat pel personal que encara queda en una cotxera que a partir de demà, dilluns 13 de gener, trasllada tota la seva activitat a la Cotxera de la Zona Franca.
Han estat gairebé 23 anys de servei ininterromput d’aquest espai que ara tanca perquè el Pla Director Urbanístic Biopol-Granvia de l’Hospitalet de Llobregat, que afecta la zona, va avançant. D’aquesta manera, i en un trasllat que es venia preparant els darrers anys, les 13 línies que operaven des de Ponent (13, 23, 46, 65, 70, 91, 107, 115, 125, V3, V11, D40 i la X2 Prat Xprés ) i que sumaven 21 milions de validacions l’any, passen ara a les instal·lacions de la Zona Franca. Actualment, a la cotxera de Ponent hi treballaven 450 persones i l'única excepció del trasllat serà per al personal d’Implantació i manteniment de tecnologia de Bus (IMTEC), que encara romandrà uns dies més a Ponent.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que el canvi, tot i obligat per les disposicions urbanístiques, beneficiarà les línies que ara es traslladen a la Zona Franca. La instal·lació, ha destacat, “és més àmplia, millor comunicada i està molt més preparada per seguir donant servei a les tecnologies zero emissions”. Bonet ha explicat que el canvi no afectarà de cap manera a les persones usuàries i que per al personal de TMB es tracta d’un moviment positiu “perquè l’espai de Zona Franca permetrà millorar les tasques organitzatives i les operatives internes que afecten les línies traslladades”.
Des de 1960
Situada a l’Avinguda de la Gran Via, a cavall entre la Zona Franca i el terme municipal de l’Hospitalet de Llobregat, la cotxera de Ponent va entrar en servei el 1960. El 2 de juny de 1976 va ser adquirida per Transportes de Barcelona i des de llavors hi hagué diversos intents de tancar-la, tot i que finalment va ser reoberta a principis de l’any 2002 amb una capacitat per 110 autobusos. Actualment, tenia una capacitat per a 124 vehicles i una superfície de 3.190 m². La instal·lació conté dos edificis, un de circular conegut com a “Planetarium”, i un altre conegut com a “Fènix”. Va ser la primera cotxera a obtenir la certificació de qualitat UNE-EN 13816, norma orientada a acostar la qualitat a la gestió del transport públic de passatgers, centrant-se en les necessitats i expectatives dels clients.
TMB presenta “La petita història del metro”, el primer dels tres llibres dedicats al centenari del metro de Barcelona
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat avui el primer dels tres llibres que es publicaran enguany amb motiu dels cent anys del metro de Barcelona. L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions a l’estació de metro de Diagonal, ha acollit així la presentació de “La petita història del metro”, una obra de la dibuixant Pilarín Bayés que amb els textos de Daniel Venteo, explica els cent anys d’història de metro als nens i nenes.
Els autors han comptat amb un públic molt especial, els nens i nenes de 4at de primària de l’escola Josep Maria Jujol de Barcelona, que ha treballat de manera global un projecte sobre l’efemèride del suburbà de Barcelona. El llibre parteix de la inauguració el 30 de desembre del 1924 del primer tram de la línia del Gran Metro de Barcelona, embrió de l’actual l’L3, per arribar al metro del qual gaudim actualment. L’objectiu és fer entenedor als més petits i petites com l’arribada del metro, un mitjà de transport que forma part de la seva vida quotidiana, va canviar els hàbits socials i de desplaçament dels habitants de Barcelona fins a convertir-se en un element clau de la història de la ciutat, de la seva evolució i dels esdeveniments més essencials.
ImatgeA la primera part de l’acte, la presidenta de TMB, Laia Bonet, i el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, han donat la benvinguda als infants i als dos autors del conte, que han respost a les preguntes dels més petits i han acabat signant exemplars d’aquest. Bonet ha volgut destacar la importància d’aquest conte com a “eina pedagògica per als més petits i petites per donar a conèixer la història d’un servei fonamental per a entendre la ciutat de Barcelona”.
Imatge ImatgeAquest llibre, que repassa un segle del nostre metro, és part d’una col·lecció de més de 300 volums que es va començar a publicar l’any 1993 i que repassa la història de grans artistes, persones il·lustres, edificis i modes de transport. Recordem que l’any 2022, amb motiu del centenari de la xarxa d’autobusos de TMB els mateixos autors van publicar “La petita història de la Xarxa de Bus de Barcelona”.
Imatge
Nova exposició a l’Espai Mercè Sala
“La petita història del metro” també arriba a l’Espai Mercè Sala de l’estació de Diagonal (L5) amb una exposició basada en el llibre i que estarà oberta fins a finals del mes de febrer. Aquest mateix espai acollirà més mostres vinculades al centenari de metro, entre les quals destaca una exposició de realitat immersiva a l’estiu.
L’Espai Mercè Sala està situat al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de metro a l'estació de Diagonal, L'exposició és gratuïta i es pot visitar de dilluns a divendres de 10 a 20 hores.
Els llibres del centenari
A més de l’obra presentada avui, el centenari de metro portarà dos llibres més. Un sobre La dona treballadora al metro de Barcelona, que explicarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que s’analitza. I l’altre és un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona.
Les imatges de la Nit més màgica
Els 10 rècords de passatge de TMB durant el 2024
Les xifres de validacions a Transports Metropolitans de Barcelona han trencat gairebé tots els rècords històrics durant el 2024. La xifra més destacable es va assolir durant el passat mes d’octubre: es van registrar més de 65 milions de validacions, sumant les de metro i bus, i es va convertir així en el més amb el major nombre de viatges de la història. Aquesta xifra, que ja suposa un rècord per si sola, lidera tota una sèrie de registres que també s’han trencat durant el 2024 i que inclouen fites com haver assolit el màxim de passatge en un dia feiner, en un dissabte o en un període semestral.
1.- Un octubre històric a Bus.
El metro i els autobusos de TMB van sumar al mes d’octubre en conjunt un total de 65 milions de validacions, el que va suposar un augment del 3,6 % respecte a l’anterior millor registre conjunt que es va produir el mes de maig de 2024. Per separat, tant metro com bus, també van sumar els millors registres de la seva història.
Especialment significatives són les dades de validacions a la xarxa de bus, que per primer cop van superar els 20 milions de passatgers que s’havien registrat al mes de maig del 2019. Durant aquest octubre, el nombre de validacions a bus es va situar en els 20,6 milions el que suposa un augment del 3% respecte a les anteriors dades.
2.- Metro registra un mes rècord de validacions.
A metro, les validacions del mes d’octubre van arribar als 44,4 milions, un 2,7% més de validacions que l’anterior millor registre del mes de maig d’aquest 2024, que es va tancar amb 43,2 milions de validacions.
3.- Sant Jordi, el dia amb més viatgers al Metro.
Si ens fixem en les xifres dels dies feiners, trobem que aquest any passat s’han trencat 3 rècords més de passatge.
Així la diada de Sant Jordi de 2024, que va caure en dimarts, ha estat la jornada amb més validacions de la història de la xarxa de metro sumant un total d’1.805.049 viatgers. Aquesta diada va ser també històrica pel conjunt de TMB, que va arribar als 2.536.044 validacions a la xarxa de transport públic, la més alta mai registrada en un sol dia.
4.- La jornada amb més passatge a Bus.
Per als autobusos de TMB, el dia feiner amb més validacions de la història no va ser el de Sant Jordi, sinó el dimecres 9 d’octubre, en el que la xarxa va registrar 836.289 viatgers.
5.- El 14 de desembre, TMB bat el rècord de validacions en dissabte.
Els registres dels dissabtes d’aquest 2024 també han suposat l’assoliment d’altres 3 xifres històriques pel que fa a les validacions.
Així, el dissabte 14 de desembre es va assolir en conjunt als transports de TMB, la xifra d’1.704.688 viatgers, superant en 6.000 passatgers l’anterior xifra rècord registrada el 4 de maig de 2024, i situant-se com el dissabte amb més validacions de la història a la xarxa de transport públic de TMB.
6.- Octubre deixa el dissabte amb més viatges a Bus.
Els autobusos de TMB van arribar al rècord històric de passatge en dissabte el 5 d’octubre de 2024, registrant 453.956 validacions.
7.- Metro registra al novembre el dissabte amb més passatge.
Metro va registrar el rècord històric de passatge en dissabte, el passat 30 de novembre, amb 1.298.504 de validacions. Aquesta xifra supera el màxim de 2023, que es va produir el 23 de setembre amb 1.228.061 passatgers.
8.- Mercè de rècord a Bus.
Pel que fa a les xifres dels diumenges i festius, Bus ha aconseguit superar els seus màxims històrics. La diada de la Mercè, el 24 de setembre de 2024, s’ha convertit en el festiu amb més validacions de la seva història dels autobusos de TMB amb 341.874 passatgers.
Si ens fixem només en els diumenges, la mateixa xarxa de Bus va registrar el seu rècord el passat 16 de juny, sumant 298.163 validacions.
9.- El semestre amb més passatge de la història a TMB.
El conjunt de TMB va registrar, entre gener i juny del 2024, 352,4 milions de validacions. Aquesta fita, fins ara mai aconseguida en un semestre, supera en un 8,7% les xifres del mateix període de 2023 i indica que, a pocs dies de tancar les xifres definitives, 2024 serà un any històric pel que fa als registres de passatge.
10.- Metro bat el rècord de passatgers la nit de Cap d’Any.
El metro també va registrar la nit de Cap d’Any amb més validacions de la seva història portant 312.628 passatgers entre les 22h i les 7h. Aquesta xifra representa un 4,8% més de viatges que la que va tenir la mateixa nit de l’any 2023.
Rècord també d’autobusos zero emissions
Més enllà de les validacions, aquest any també és un any de rècord a TMB pel que fa als autobusos de zero emissions que s’han incorporat a la flota. Ara mateix el 25% dels vehicles del servei estàndard ja són no contaminants, majoritàriament, elèctrics.
TMB ha tancat el 2024 amb 196 autobusos elèctrics i 46 d’hidrogen, entre ells dos articulats d’hidrogen que ha estat els primers a prestar servei a Espanya.
El metro reforça el servei aquest diumenge per la Cavalcada de Reis 2025
El diumenge 5 de gener, el metro reforçarà el seu servei amb motiu de la celebració de la Cavalcada de Reis 2025 de Barcelona, així com d’altres cavalcades i actes similars en diversos barris de la ciutat i municipis de l’àrea metropolitana. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana moure’s en aquest mode de transport, especialment durant la tarda, vespre i nit de diumenge per les afectacions que les diferents desfilades provocaran en la circulació en superfície. Com que és vigília de festiu, el servei finalitzarà a les 2 de la matinada.
A causa de les cavalcades, es restringirà el trànsit als vehicles privats i hi haurà afectacions en el recorregut de la gran majoria de línies d’autobús, que seran limitades o desviades entre les 16 i les 21.30 hores, aproximadament. És per això que el metro serà el transport idoni per a facilitar la mobilitat de la ciutadania.
Els Reis d’Orient arriben un any més per mar i, un cop instal·lats Ses Majestats i el seu seguici a les carrosses, inicien la Cavalcada aproximadament a les 6 de la tarda. El recorregut, igual al de l’any passat, s’inicia a l’avinguda del Marquès de l’Argentera per continuar per pg. de Colom, av. Paral·lel, ronda de Sant Pau, mercat de Sant Antoni, carrers Comte d’Urgell i Sepúlveda, reprendre l’av. Paral·lel, pl. d’Espanya i av. Reina Maria Cristina, i finalitzar a la Font Màgica de Montjuïc cap a un quart de deu de la nit. No s’hi preveuen aforaments limitats. Hi haurà, però, espais reservats per a persones amb discapacitat o diversitat funcional amb targeta acreditativa.
Aquest any, a més, la celebració del Centenari de Metro ocuparà un lloc destacat a la desfilada: la cavalcada incorpora un bus articulat en forma de vagó de metro. El disseny s’inspira en els models més moderns de trens i incorpora una línia de metro imaginària que representa el recorregut dels Reigs Mags per la ciutat, la línia Metro Reis Exprés.
La desfilada també tornarà a comptar amb la presència de 3 vehicles històrics de la Fundació TMB: el Dodge Brothers (1940), l’Aclo Regent (1949) i el Chausson Urbas (1955).
Metro fins a les 2 de la matinada diumenge
Per facilitar els desplaçaments de la ciutadania, per demà passat, diumenge 5 de gener, es reforçarà l’oferta de les línies convencionals de metro, és a dir, les línies 1, 2, 3, 4 i 5. Circularan més trens que un diumenge ordinari per mantenir una freqüència de pas elevada fins a la finalització de la cavalcada, especialment les línies 1, 2, 3 i 4, que tenen estacions en el recorregut de la cercavila reial. La línia més reforçada serà la línia 1, amb un 56% més de trens respecte a l’oferta de servei habitual d’un diumenge. La xarxa de metro funcionarà demà passat, diumenge 5 de gener, fins a les 2 de la matinada, pel fet de ser vigília de festiu. A l’endemà, dilluns 6, dia de Reis, el metro funcionarà fins a la mitjanit.
El metro es reforçarà també amb més personal d’atenció al públic, neteja, manteniment i seguretat a les estacions més concorregudes que porten a diversos punts al llarg de l’itinerari previst per a la rua de Ses Majestats, com Barceloneta (L4), Drassanes (L3), Paral·lel (L2 i L3), Sant Antoni (L2), Poble Sec (L3), Espanya (L1 i L3), Rocafort (L1), Urgell (L1), Universitat (L1 i L2) i Urquinaona (L1 i L4). En totes elles hi haurà efectius per ordenar els fluxos de passatge i adoptar restriccions si fos necessari.
Centenari del metro de Barcelona i busos històrics a la desfilada reial
Un any més, i com és habitual, els autobusos de TMB participen activament també en la Cavalcada. A més de la col·laboració indispensable de diversos conductors i tècnics voluntaris, quant a material mòbil TMB aporta autobusos de dos pisos del Barcelona Bus Turístic i les plataformes mecàniques de diverses carrosses que desfilaran a la Cavalcada, així com tres autobusos històrics de la Fundació TMB.
La celebració del Centenari del metro de Barcelona arriba també a aquest gran esdeveniment de la ciutat que tanca la campanya nadalenca, amb un homenatge als 100 anys de servei que acaba de complir la xarxa de metro.
Per conèixer totes les alteracions i recomanacions de transport públic per anar a la Cavalcada de Reis 2025 de Barcelona, la principal, i també a les cavalcades dels diferents barris, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Les xifres de l'activitat solidària de TMB durant el 2024
L'acció solidària de TMB durant el 2024 s’ha tancat amb la col·laboració de 775 participants que, destinant-hi temps personal, han col·laborat en alguna de les modalitats de voluntariat que impulsa la Fundació TMB: conducció, promoció del patrimoni històric, TMB Educa, voluntariat per un dia i la col·laboració amb l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya.
En el cas dels serveis solidaris de bus, s’han fet 36 gràcies a la col·laboració de 20 professionals voluntaris, que hi han destinat 113 hores i han beneficiat 1072 persones amb necessitats especials de mobilitat.
En el cas dels quatre tallers per al foment de l’autonomia al metro (amb una durada total de 13 hores) el benefici, gràcies a la feina voluntària de sis membres del personal de TMB, ha estat per a 50 persones amb discapacitat.
Pel que fa a les col·laboracions que han ajudat a difondre les accions d’entitats del tercer sector social, aquest 2024 han estat 85 les que s’han donat a conèixer mitjançant canals de comunicació propis de TMB.
La DANA i l’ELA, causes destacades
Com ha passat els darrers 14 anys, el Tria la teva causa i el Mou-te han permès a la plantilla de TMB proposar i escollir quina volien que fos la principal activitat solidària de l’any. El 2024, la causa triada (amb el 29% dels vots) ha estat la visibilització de la realitat de les persones afectades per l’ELA i les seves famílies.
El darrer trimestre de l’any, s’han desenvolupat sis actuacions de conscienciació i sensibilització, de la mà de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls: una campanya divulgativa mitjançant canals de comunicació propis; una exposició de material ortopèdic de suport al metro, per mostrar les necessitats creixents de les persones afectades a mesura que avança la malaltia; l’acte de presentació de les iniciatives amb l’actuació de Judit Neddermann; una xerrada col·loqui a càrrec de Juan Carlos Unzué, dinamitzada pel cap de premsa de TMB, Sergi Estudillo; el conta-contes, al metro, “La mà amiga” amb la participació d’alumnes de 2n de primària de l’escola Pau Casals Gràcia; i la difusió de peces audiovisuals divulgatives amb testimonis de persones involucrades en la malaltia, incloent-hi un episodi especial del pòdcast de la GenTMB.
També es va posar en marxa una iniciativa de suport pels afectats pel pas de la DANA per diverses poblacions valencianes. D'aquesta manera, es va donar material sanitari que va ser transportat i distribuit en destí per l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya. En total es van repartir 9329 pots d’alcohol higienitzant, 103.400 mascaretes FFP2, 4.500 guants reutilitzables i 2.783 pots de desinfectat Sanytol.
Transport públic per al concert de Morad al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Morad que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 3 de gener (20 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 17.30 h a les 20 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 21.45 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
TMB celebra els 100 anys de la inauguració del metro amb un “viatge” al passat a l’estació de Passeig de Gràcia
Avui es compleixen 100 anys de la inauguració del primer tram del metro de Barcelona. Amb motiu de l’efemèride, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha realitzat una petita recreació històrica d’aquell moment tan especial per a tota la ciutadania de Barcelona i que va suposar una autèntica revolució en els hàbits socials i de desplaçament dels seus habitants. Així, les persones usuàries que han passat per l’estació de Passeig de Gràcia de L3 (antiga Aragón) han pogut gaudir d’aquest “viatge” al passat a una de les andanes, que ha recuperat l’estètica de les primeres estacions del Gran Metropolità recreant elements com la senyalització, els anuncis, una caseta de cap d’estació, i personatges amb la indumentària dels anys 20.
Des d’aquesta estació, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha agraït als i les professionals de TMB “que cada dia fan possible un servei eficient i clau per a la ciutat de Barcelona”. Flores ha explicat que “celebrem els 100 anys de metro amb rècord absolut de passatge, que ens portarà als 465 milions de validacions aquest any” i ha assenyalat al futur “per seguir ampliant i millorar la xarxa, donant més oferta, millors freqüències i seguir avançant cap a l'accessibilitat universal” però per això cal que “des de les administracions hi hagi la inversió necessària per seguir creixent, tant en infraestructures com en trens”. Flores també ha explicat que les ciutats tenen diferents reptes “el d’habitatge, el de cohesió social, el de sostenibilitat... i la mobilitat és imprescindible i necessària per poder assolir aquests reptes”. El conseller delegat de TMB també ha fet la descoberta simbòlica al vestíbul de Consell de Cent de Passeig de Gràcia de l’L3 d’una de les cinc rajoles commemoratives amb el logotip del Gran Metropolità que s’han elaborat per a la commemoració del centenari. Les altres quatre rajoles es poden veure des d’avui als vestíbuls principals de les quatre primeres estacions de metro de Barcelona.
També des de primera hora d’avui, tant a les pantalles del metro com a la megafonia, es pot escoltar un missatge d’agraïment als i les professionals del metro. I, fruit de la col·laboració amb Ràdio Barcelona - Cadena SER, s’està reproduint dins dels trens un missatge commemoratiu amb música del 1924 i locutat per la periodista Rosa Badia.
Recreació històrica
L’andana decorada es podrà veure fins a finals de gener i s’hi han recreat elements com la senyalística, el grafisme, els materials i la publicitat de productes comercials i institucionals dels anys vint i trenta del segle passat. Així, fins al 30 de gener es podrà veure el cartellisme de l’època d’empreses com Chocolate Amatller, sastreria Santa Eulàlia, Gallina Blanca, Cacaolat, Letona, Norit, Orion i Tintes Iberia. També de grans empreses centenàries com el Gran Teatre del Liceu i el Palau de la Música, totes elles patrocinadores d’aquesta acció i del conjunt d’accions de celebració del centenari del Metro.
Per donar un major realisme a l’ambientació, s’ha decorat una andana amb una sèrie de vinils que, gràcies a l’arxiu fotogràfic de la Fundació TMB, reprodueixen de manera fidel la tipografia i el disseny gràfic dels cartells amb el nom de l’estació, així com del revestiment original de la volta a base de peces de ceràmica blanca bisellada i del paviment, amb rajola de dibuix hexagonal. També s’ha instal·lat una reproducció de les casetes dels caps d’estació, que en aquell moment s’ubicaven a les andanes, i dels bancs, simulant fusta.
No només s’ha fet un esforç per recrear la decoració original, també s’ha modificat la il·luminació i s’han aprofitat diferents suports publicitaris actuals per exhibir fotografies en blanc i negre de les primeres estacions del fotoperiodista Josep Brangulí. Les imatges que han servit de base per acompanyar aquesta recreació històrica formen part del fons de l’arxiu de Patrimoni Històric de la Fundació TMB, que actualment disposa de més de 42.000 imatges digitalitzades. I per una celebració tan especial, també s’ha comptat amb altres complements de l’època com la música i actors i actrius vestits amb indumentària similar a la data de la inauguració, des de la classe obrera a l’alta burgesia del moment i del personal de l’estació.
Aquesta recreació històrica ha estat possible gràcies a la col·laboració de Cacaolat, Chocolate Amatller, Santa Eulàlia, Ac Marca, Gallina Blanca, Palau de la Música Catalana – Orfeó Català, Gran Teatre del Liceu, Ràdio Barcelona - Cadena Ser i Stick no bills.
Un centenari per a tothom
La celebració del centenari de metro que ha engegat avui acabarà el 30 de desembre del 2025. Durant tot un any, TMB obrirà les portes de diferents espais del metro que normalment no són accessibles per a la ciutadania en general, com ara les anomenades estacions fantasma, els simuladors, el centre de control o l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. Les dates i el procediment per poder accedir a aquests espais els anirem explicant a través de les xarxes socials de TMB.
El pròxim acte on estarà present el centenari del metro serà la Cavalcada de Reis de Barcelona 2025. També els cent anys del metro seran protagonistes de l’espectacle de drons de la Mercè 2025. Després arribarà a l’Espai Mercè Sala de l’estació de Diagonal, a partir del 10 de gener una exposició sobre un dels llibres del centenari, La petita història del metro, il·lustrat per Pilarín Bayés i que aproparà la nostra història als i les més petites. Aquest espai expositiu acollirà també la mostra fotogràfica El repte constructiu, que recollirà elements singulars d’enginyeria presents a la història del metro de Barcelona com la construcció dels primers túnels, el pont de ferro de l’estació de Catalunya o l’elevador que hi havia a l’antiga cotxera de Lesseps. Abans d’aquest viatge al passat, l’Espai Mercè Sala, a l’estació de Diagonal (L5), acollirà una exposició de realitat virtual. Aquesta experiència que arrencarà a l’estiu permetrà fer un viatge immersiu per la història del metro de Barcelona. Totes les dates de les diferents exposicions es detallaran a mesura que s’apropi la corresponent inauguració.
L’exposició més destacada serà la dels trens restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, serà un altre dels grans actes del centenari i es farà durant el darrer trimestre del 2025. Aquesta mostra del patrimoni històric de TMB permetrà veure els trens després del procés de restauració que inclou una neteja interior i exterior acurada, reparacions de paviment, marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També es restituirà la il·luminació a les zones de passatge i cabina perquè es puguin visitar l’interior quan estiguin exposats. A la part exterior es repararan desperfectes en xapes i es vinilarà amb els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial.
A més, la Generalitat de Catalunya, que ha escollit el centenari com una de les efemèrides a celebrar pel Govern, organitzarà una exposició sobre la història del metro i com el seu naixement i expansió han contribuït a donar forma a la ciutat i l’àrea metropolitana que coneixem. Es farà al Palau Robert.
Curses al metro
El centenari també permetrà acollir dues grans curses obertes a tota la ciutadania. Una cronoescalada, que es farà a l’estació de metro El Coll / La Teixonera, la més profunda de la xarxa amb 74 metres de fondària. I una cursa nocturna al metro que, a més, tindrà un caire solidari, perquè permetrà donar visibilitat i captar fons per la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), la causa solidària escollida enguany pels i les professionals de TMB.
També serà un centenari pels i les professionals de metro, més de 4.000 persones que fan possible que el metro funcioni cada dia, per a ells i elles i el programa del centenari ha pensat en activitats específiques per a la plantilla. Hi haurà un concert exclusiu a L’Auditori i una festa d’inauguració de l’exposició dels trens històrics restaurats. A més, es presentarà la nova uniformitat que portaran treballadors i treballadores. D’elles, de les dones que han treballat al metro en parlarà especialment una de les tres publicacions que farem durant el 2025, la de La dona treballadora al metro de Barcelona. És un llibre que explicarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que s’analitza.
A banda, es presentarà un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona. I, com no podia ser d’altra manera, el centenari del metro tindrà un gran acte institucional que se celebrarà al paranimf de l’Escola Industrial i que comptarà amb la presència de representants de les principals institucions del país. En aquest acte es presentarà el documental Cent anys de Metro (1924-2024).
L’ús de la T-mobilitat amb iPhone finalitza el desplegament gradual i ja està disponible per a tothom
La validació de T-mobilitat amb iPhone ja està disponible per a tothom des del passat divendres 27 de desembre. Després d’una setmana de desplegament gradual de l’aplicació “Cartera T-mobilitat”, es va notificar a totes les persones que estaven en cua, que l’aplicació ja estava disponible i podia per fer-se servir després de sincronitzar les dades amb la TMBApp. Amb l’obertura massiva de la nova funcionalitat, totes les persones usuàries d’un iPhone ja poden accedir al transport públic de manera còmoda i eficaç, utilitzant directament el seu dispositiu per validar sense necessitat de targeta física.
Fins avui, i amb la funcionalitat oberta a uns pocs milers de persones durant la primera setmana, ja s’han comptabilitzat prop de 8.000 compres de títols i més de 9.000 validacions amb iPhone al transport públic de l’àrea integrada de Barcelona.
Fase de comprovacions completada amb èxit
La posada en servei d’aquesta funcionalitat a l’iPhone ha estat gradual, i, durant la primera setmana, la possibilitat de validar només ha estat disponible per a un nombre determinat de persones amb l’objectiu de garantir un desplegament ordenat i assegurar una experiència d'ús òptima i controlada en el seu llançament.
Després de comprovar que l’app no ha patit incidències destacades i que el seu funcionament és correcte, la nova funcionalitat s’ha obert de manera massiva amb èxit.
Durant els primers dies, els equips d’atenció de T-mobilitat han registrat poques de consultes i la major part d’elles han estat relacionades amb el seu funcionament.
Línies d’autobús afectades per la Cursa dels Nassos 2024
Amb motiu de la celebració de l’edició d’enguany de la Cursa dels Nassos, l’última cursa atlètica de l’any, que tindrà lloc a Barcelona demà dimarts, 31 de desembre, la circulació en general i diverses línies d’autobús en particular es veuran afectades entre les 10 h i les 21 hores aproximadament, amb desviaments o limitacions en els seus itineraris. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro durant aquestes hores i en els desplaçaments a l’entorn dels carrers per on transcorrerà aquesta tradicional prova.
La Cursa dels Nassos, que té un recorregut de 10 quilòmetres en la modalitat oberta a tothom —la modalitat de 5 quilòmetres està reservada a atletes d’elit de tot el món—, sortirà a les 17.15 hores del carrer Selva de Mar, entre el carrer Ramon Turró i el passeig Taulat, enfront la plaça Ramon Calsina, i continuarà, amb afectacions al trànsit de superfície, pel pg. Garcia Fària, pg. Calvell, rotonda i carrers Llacuna i Salvador Espriu, pl. dels Voluntaris, carrers Salvador Espriu, de nou, i Doctor Aiguader, pl. Pau Vila, Pla de Palau, av. Marquès de l’Argentera, pg. Picasso, pg. de Circumval·lació, av. Icària, carrers Marina, Llull, Llacuna, av. Diagonal i, de nou, Selva de Mar, on finalitzarà la cursa.
Tot plegat provocarà afectacions demà dimarts, 31 de desembre, en vint-i-una línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la prova esportiva. Són les següents: D20, H14, H16, V13, V15, V17, V19, V21, V23, V25, V27, V29, V31, 6, 7, 47, 59, 120, 136,192 i la ruta vermella del Barcelona Bus Turístic.
TMB adoptarà els desviaments i les mesures necessàries per mantenir el servei amb la màxima regularitat a les línies d’autobús que transiten per la zona.
Finalment destacar que, dins de la voluntat de participar amb la societat en el seu desenvolupament social, cultural, educatiu, cívic i esportiu, i per minimitzar l’impacte de la cursa en la ciutat en termes de sostenibilitat facilitant la mobilitat, TMB porta als participants a la cursa oferint títols gratuïts fins esgotar existències per desplaçar-se en transport públic.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
El metro funcionarà 43 hores sense interrupció per Cap d’Any
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) torna a posar a disposició de la ciutadania el servei de metro durant tota la nit de Cap d’Any de manera ininterrompuda, arribant fins a les 43 hores seguides entre les 5 de la matinada del dimarts 31 i la mitjanit del dimecres 1 de gener.
L’obertura del metro la nit festiva del canvi d’any busca facilitar els desplaçaments ràpids i segurs de la ciutadania de Barcelona i la seva àrea metropolitana, i forma part del dispositiu de Nadal de TMB. Metro respondrà amb una oferta i un dispositiu especial a les línies convencionals de la xarxa de metro: des de les 9 del vespre de dimarts fins a les 2 de la matinada de dimecres els trens circularan a intervals de poc més de 4 minuts a les línies 1 i 3, de 6 minuts a línia 5, de 6 minuts i mig a la línia 4 i d'una mica més de 7 minuts a la línia 2. Entre les 2 i les 5 de la matinada els trens circularan amb una freqüència de pas de 9 minuts i mig a les línies 1 i 5, de 10 minuts a la línia 4 i d’11 minuts a les línies 2 i 3.
Celebració de Cap d’Any a l’avinguda Reina Maria Cristina
L’acte que previsiblement serà més concorregut per seguir les campanades i rebre l’entrada del 2025 és el que promou l’Ajuntament de Barcelona a l’avinguda Reina Maria Cristina, amb un espectacle de drons, música i pirotècnia, en una activitat gratuïta i sense límit d’aforament o restriccions.
Per arribar a l’avinguda Reina Maria Cristina, TMB recomana el metro com a mitjà de transport públic idoni, concretament l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera, i també les d’Hostafrancs (L1), Tarragona (L3), Rocafort (L1) i Poble Sec (L3). Un desplegament de personal d’atenció ajudarà a regular els fluxos de passatge en aquestes estacions, tant a l’inici com al final de l’esdeveniment. En tot cas, s’aconsella als usuaris que segueixin les indicacions dels empleats i dels sistemes de megafonia i senyalització. Aquestes estacions també comptaran amb reforços de personal de vigilància i neteja.
A causa dels preparatius de la festa, als voltants de l’emplaçament hi haurà desviaments en les línies de bus de TMB que hi circulen, inicialment la 13, la 150 i la ruta vermella del Barcelona Bus Turístic, afectacions que es podran ampliar a altres línies segons les restriccions de trànsit que s’apliquin a la plaça d’Espanya el mateix dia 31 i l’afluència de públic.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Més del 50% de les estacions de metro de Barcelona ja tenen pantalles digitals d’informació a l’usuari
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) continua amb el desplegament massiu de les noves pantalles d’informació a les persones usuàries iniciat el passat mes de juliol, i ja ha completat la instal·lació dels dispositius a un 55% del total d’estacions de la xarxa de metro on està prevista la seva implantació. Així, actualment 71 estacions ja tenen en funcionament les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari, d’un total de 128 estacions de les línies convencionals de la xarxa.
Les línies més avançades són l’L1, L2, L4 i L5, que superen entre el 50% i el 60% d’estacions amb les noves pantalles, segons el cas. La forquilla de pantalles que s’instal·len a les estacions és entre 5 i 12 dispositius, depenent del tipus d’estació (si té andana central, nombre de vestíbuls, passadissos d’enllaç...). La instal·lació dels monitors s’ha realitzat primer en estacions on ja s’han fet els treballs tècnics previs (cablejat, connexions...) i sempre es fan en horari nocturn.
La previsió és completar el desplegament durant l’estiu de 2025. Des del mes de juliol fins ara s’han instal·lat 413 pantalles i s’arribarà fins a les 770 pantalles en 128 estacions de les cinc línies convencionals de metro i l’L11. El projecte té un cost de 5,2 milions d’euros i compta amb finançament europeu.
Prova pilot a Verdaguer i primera estació final de línia
El passat 17 de desembre a la nit es va instal·lar la primera de les pantalles que aniran als intercanviadors i es va fer al vestíbul de l’estació de L4 de Verdaguer. Són dispositius de 55”, més grans que els que es troben a les andanes. Al monitor apareixen les dues línies de l’estació, en aquest cas L4 i L5, i el temps d’espera per als dos pròxims trens en totes dues direccions, a banda d’indicar l’hora actual i missatges corporatius.
Pel que fa a les estacions de final de línia, Cornellà Centre de l’L5 és la primera on s’han col·locat els dispositius nous al vestíbul, també fa poques setmanes. Aquestes pantalles, a diferència de les altres, emeten una senyalització que només aplica als terminals de línia, on s’ha d’indicar al passatge per quina via es fa la sortida del següent tren.
Durant el 2025 la instal·lació seguirà progressivament a la resta d’estacions que falten, tant a les andanes com als vestíbuls, intercanviadors i terminals de línia.
Més informació de servei i més clara
Les noves pantalles digitals permeten donar diferents tipus de missatges en un format que millora la llegibilitat i que és més amable, amb colors i imatge més nítida que els anteriors dispositius de leds.
A més de l’hora i del temps que falta perquè arribin els dos pròxims trens, permeten informar també amb facilitat d’alteracions del servei, de recomanacions i també de contingut corporatiu. En el futur s’afegirà també informació sobre l’ocupació dels diferents vagons del
tren, la circulació de l’últim tren i finalització del servei, la via de circulació a les estacions finals de línia, la disponibilitat dels ascensors i d’altres missatges de servei.
Les noves pantalles són de format panoràmic i TFT de tecnologia digital (1920 píxels x 540 píxels) i la majoria tenen unes dimensions similars a les actuals de gairebé 50”, tot i que n’hi haurà algunes de 55” que es col·locaran en alguns vestíbuls. La distribució és la següent: 544 pantalles de doble cara a les andanes, 190 pantalles d’una cara i 36 TFTs que seran els més grans (55”).
Finançament europeu
El projecte neix de la necessitat d’evolucionar el sistema d’informació a l’usuari a tota la xarxa de metro amb l’objectiu clar de millorar la qualitat de la informació adaptant-se a les seves necessitats i expectatives. En aquest sentit, aquest no és l’únic sistema d’informació al client que està actualitzant TMB a les seves xarxes, també s’hi sumen altres projectes similars com les pantalles dinàmiques a l’interior dels nous trens o les de l’interior dels autobusos.
El projecte completat forma part del contracte de licitació amb la UTE ADMIRA-DOVER per a la instal·lació de pantalles amb l’objectiu de renovar l’actual sistema d’informació a l’usuari present a la xarxa del metro de Barcelona. Tot el projecte té un pressupost de 5,2 M € i compta amb fons provinents del Pla NextGenerationEU inclòs en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE.
Transport públic per al concert de Melendi al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Melendi que tindrà lloc al Palau Sant Jordi el pròxim divendres, 27 de desembre (a les 21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
#TMBrecomana celebrar les tradicionals festes de Nadal donant sang
Un any més, el Banc de Sang i Teixits, arribat el mes de desembre, engega una nova campanya per impulsar les darreres donacions de l'any, que seran les últimes, però que són essencials per garantir els tractaments del final d'any i de l'inici del 2025. En períodes festius, les reserves baixen fins a un 20% pel canvi d'hàbits de la població Gairebé 6.000 pacients necessitaran sang des d'ara i fins a les vacances de Nadal als hospitals catalans. La missió és aconseguir unes 20.000 donacions per cobrir les necessitats dels malalts.
La campanya nadalenca d'enguany duu per lema 'Fem de la donació, una nova tradició' i fa una crida a la ciutadania a completar les donacions de l'any si encara poden fer-ne (quatre vegades en el cas dels homes i tres vegades, les dones). Amb la crida d'anar a donar sang col·lectivament ("amb la teva gent") s'insta a adoptar la nova tradició nadalenca i fer-ho amb aquells amb qui es comparteixen la resta de tradicions d'aquestes festes: família, companys, fills, amics...
A més, durant aquest Nadal, alguns centres hospitalaris de donació de sang de més afluència (Sant Pau, Can Ruti i el Clínic) tindran horaris ampliats d'obertura.
TMB hi col·labora fent difusió de la campanya.
Horaris especials del metro i els autobusos de TMB la vigília de Nadal
Com cada any, demà, dimarts 24 de desembre, la vigília de Nadal, els autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) faran l’última sortida des de les parades d’origen a les 22 hores i el servei de metro finalitzarà, com és habitual per aquesta festivitat, a les 23 hores.
Dimecres, dia de Nadal el metro funcionarà de 5 del matí a 2 de la matinada, i dijous, SantEsteve, el metro circularà fins a les 12 de la nit.
Com és habitual, la nit de Cap d’Any, la que va del dimarts 31 de desembre al dimecres 1 de gener, Any Nou, el metro donarà servei de manera ininterrompuda fins a la mitjanit del dimecres 1 de gener.
Les línies del Barcelona Bus Turístic no prestaran servei les festivitats de Nadal i Any Nou.
Reforç del servei
TMB recorda que el metro serà un any més una de les opcions més recomanables per moure’s, ja que ofereix un increment de trens en circulació de fins al 8% respecte a l’oferta habitual, amb més combois especialment a les línies 1 i 3, els caps de setmana amb comerços oberts, en què es multipliquen les sortides per compres, lleure i visites, així com una intensificació de la mobilitat al centre de Barcelona i a les zones comercials de la ciutat i l’àrea metropolitana.
Pel que fa a la xarxa d’autobusos també augmenta la capacitat de transport amb més vehicles articulats depenent de la línia i l’operativa de cada dia.
El conjunt del dispositiu de TMB per Nadal està explicat en aquesta nota i també a la secció avisos de servei del web de TMB.