Notícias TMB
El telefèric de Montjuïc rep el distintiu ‘Queer Destinations Committed’
El telefèric de Montjuïc que opera i gestiona Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha rebut aquest matí el distintiu Queer Destinations Committed que atorga Queer Destinations, una organització que promou la diversitat i la inclusió en el sector turístic. El transport per cable ha estat reconegut per la seva atenció a la diversitat i al col·lectiu queer.
L’estació inferior Parc de Montjuïc del Telefèric ha estat aquest matí l’escenari del lliurament del distintiu Queer Destinations Committed. A l’acte han participat per part de TMB, el seu conseller delegat, Xavier Flores, i la directora de serveis i transports turístics, Montserrat Pérez; i per part de Queer Destinations, han assistit el seu CEO, Edgar Weggelaar i el seu responsable a Europa, Adrià Hernández.
Flores ha destacat que “rebre aquesta distinció per a un transport d’oci tan popular i singular de Barcelona és una mostra del compromís de TMB per promoure la inclusió i la diversitat, tant pel que fa als i les nostres professionals com a les persones usuàries”. El conseller delegat de TMB ha posat en valor que una empresa externa reconegui la feina que TMB fa per “crear espais segurs i inclusius per a la comunitat LGTBIQ+ en els mitjans de transport, garantint també el dret a la mobilitat per a tots els col·lectius, per a tothom”.
Queer Destinations Committed és un distintiu que reconeix les empreses i institucions que han implementat bones pràctiques d'inclusió i sensibilització amb la comunitat LGTBIQ+. Aquest distintiu l’atorga Queer Destinations, que mitjançant el seu programa educatiu, promou la sensibilització i la formació del personal per atendre adequadament la comunitat queer. Amb el distintiu, l’organització garanteix que les empreses que obtenen el distintiu mostren el seu compromís amb la diversitat i el col·lectiu LGTBIQ+ i que aquest pugui viatjar amb llibertat.
El telefèric de Montjuïc ha assolit les fases de compromís incloent la formació del 100% de la seva plantilla en el programa Hospitality meets Diversity de Queer Destinations. El distintiu té una durada de dos anys, en aquest període es faran sessions de formació periòdiques al personal per actualitzar coneixements i mantenir els estàndards de qualitat i inclusió. La instal·lació del Telefèric lluirà una placa amb la distinció i també es col·locaran etiquetes amb codis QR que permetran als visitants obtenir informació addicional sobre el distintiu i podran opinar sobre la seva experiència de viatge.
El telefèric de Montjuïc és un dels transports d’oci més icònics de TMB, amb unes vistes privilegiades de Barcelona, que rep anualment unes valoracions excel·lents per part dels seus visitants (una mitjana de 9,3 en una escala de 10).
Tancament temporal de dos dels accessos de l'estació de Liceu per les obres de restitució dels pinacles
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) tanca temporalment dos dels quatre accessos situats a la Rambla de l’estació de Liceu en diferents dies i durant una setmana cadascun. Els dos accessos que es tancaran són els que es troben davant del Liceu, l’accés direcció Trinitat Nova romandrà tancat del 21 al 27 de juliol i l’accés direcció Zona Universitària, del 27 de juliol al 3 d’agost. Aquestes intervencions serviran per arranjar la xapa frontal oxidada, pintar l’estructura metàl·lica lateral amb signes de corrosió i substituir el vidre lateral interior. Aquest tancament dels accessos coincideix amb el mes amb menys flux de passatge en aquesta estació.
Aquestes obres s’emmarquen en els treballs de millora dels accessos per acomodar de nou la zona on tornaran a col·locar-se els pinacles originals de 1925 de l’estació de Liceu amb motiu del Centenari de Metro. Aquests elements arquitectònics tornaran a vestir els dos accessos situats a la Rambla, a l’alçada del Liceu, i permetran recuperar l’aspecte original que tenien les dues entrades a l’estació l’any de la seva inauguració, el 5 de juliol de 1925.
La cotxera d’autobusos de Zona Franca estrena 41 carregadors elèctrics
La cotxera d’autobusos de Zona Franca s’està transformant per adaptar-se a l’increment de busos elèctrics de la flota de TMB i ha posat en funcionament els primers 41 carregadors elèctrics d’aquest equipament. La nova infraestructura permetrà carregar busos elèctrics que ara mateix estan repartits a altres cotxeres i assumir els 19 vehicles articulats que es van licitar al febrer i que arribaran durant el 2026. Els vehicles zero emissions que s’incorporaran a TMB serviran per substituir d’altres més contaminants que encara estan en circulació i que aniran arribant al final de la seva vida útil.
Aquests 41 carregadors formen part del pla d’electrificació de la flota de bus i suposen un increment del 28%, ja que amb ells TMB sumarà 188 carregadors distribuïts per les tres cotxeres actuals. Aquest augment constant de la infraestructura per a càrrega elèctrica és una aposta ferma de l'entitat cap a una flota d’autobusos zero emissions que busca reduir l’impacte ambiental amb l’horitzó posat en la descarbonització de la flota.
Zona Franca és la cotxera més gran que té TMB i està considerada un referent en la càrrega d’autobusos de gas. Ha estat també pionera en l’adopció de l’hidrogen i ara suma aquesta infraestructura per carregar els vehicles elèctrics. Actualment a la cotxera de Zona Franca hi ha uns 500 autobusos, prop de la meitat de la flota, ja que va incorporar els vehicles procedents de la cotxera de Ponent que va tancar les seves portes el passat 12 de gener.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha visitat avui la nova infraestructura de la cotxera de Zona Franca i ha destacat que “aquests nous carregadors ens permeten tenir a punt la infraestructura per l’augment previst de la flota de vehicles elèctrics. Els pròxim augment significatiu serà el de l’arribada al 2026 dels 19 autobusos articulats que vam licitar el passat mes de febrer”. A més, Bonet ha dit que la instal·lació dels nous carregadors “són una mostra de l’aposta que ha fet TMB per una flota més sostenible i per un model elèctric que aprofiti la sinergia amb metro”.
La cotxera de Zona Franca s’ha anat adaptant al llarg dels anys a diferents reptes que el servei d’autobusos ha hagut d’afrontar. Així, i com a conseqüència de l’aposta ferma de TMB per avançar cap una flota de zero emissions, ara posa en funcionament 41 carregadors elèctrics. Aquests carregadors poden donar 150KW cadascun d’ells i permetran carregar tant la flota de càrrega nocturna com la d’oportunitat. La potència elèctrica necessària per al seu funcionament prové de l’L10S, amb el mateix model d’eficiència energètica que ja s’utilitza al centre operatiu de Triangle: s’aprofiten les hores vall de circulació de trens, les nits, quan el metro té un consum menor, per carregar els vehicles.
La fòrmula que s’ha escollit per aquesta infraestructura incorpora el carregador i el suport del pantògraf de manera integrada, en un sol cos. La nova infraestructura ha tingut un cost de 6.093.287,99 € sense IVA i ha rebut ajuts europeus del programa Connecting Europe Facility (CEF Transport).
Des del finals del 2024, TMB ja compta amb el 25% de vehicles de zero emissions a la seva flota, amb 46 vehicles d’hidrogen i 196 busos totalment elèctrics en servei. Al febrer del 2025 es va llençar una nova licitació per comprar 19 vehicles articulats (de 18 metres) elèctrics de càrrega nocturna que arribaran durant el 2026 i substituiran vehicles que ara estan en circulació i que aniran arribant al final de la seva vida útil.
En paral·lel a la licitació dels nous vehicles elèctrics, TMB ha adjudicat la compra dels primers 18 vehicles elèctrics de doble pis per al servei del Barcelona Bus Turístic i 5 minibusos elèctrics per al servei de Bus del Barri. De fet, en aquest cas ja s’han fet les proves amb els prototips d’ambdós tipus de vehicles i només falta la formalització del contracte i es preveu que els vehicles definitius arribin a finals d’aquest any.
Recomanacions de mobilitat per a la Manifestació de l’Orgull LGBTQIA+, a la qual participa activament TMB
Amb motiu de la Manifestació de l’Orgull LGBTQIA+, la multitudinària marxa unitària amb desfilada de carrosses que constitueix un dels actes reivindicatius centrals del Pride Barcelona 2025, demà dissabte, 19 de juliol, algunes línies d’autobús veuran afectat el servei entre les 15.30 h i les 21 hores aproximadament. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana utilitzar el metro durant aquestes hores i en aquells desplaçaments entorn als llocs per on transcorrerà la rua. Les estacions de metro més properes per arribar-hi són Universitat (L1 i L2), Catalunya (L1 i L3), Passeig de Gràcia (L2, L3 i L4), Urquinaona (L1 i L4), Tetuan (L2) i Arc de Triomf (L1).
La desfilada reivindicativa tindrà el mateix recorregut que l’edició passada. La concentració prèvia ocuparà la Gran Via, des del carrer d’Urgell fins a la plaça Universitat, des d’on iniciarà la marxa a les 18 h. per avançar per la Gran Via amb direcció pl. Tetuan i continuar pel passeig de Sant Joan i pg. de Lluís Companys, finalitzant al pg. de Pujades.
Membres de l’associació Visibles, que engloba al col·lectiu LGBTQIA+ que treballa a TMB, participaran activament marxant amb un autobús turístic de dos pisos propi per primera vegada (en edicions anteriors havia participat conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona). El vehicle anirà parcialment vinilat amb la campanya TMB, orgull per la diversitat.
La manifestació provocarà afectacions en 25 línies de bus de TMB que fan part de l’itinerari per la zona. Són les següents: D50, H12, H14, H16, V11, V13, V15, V17, V19, 6, 7, 19, 22, 24, 39, 47, 54, 55, 59, 63, 67, 120, 141 i les rutes vermella i blava del Barcelona Bus Turístic.
Cal recordar que els dissabtes el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.
No obstant, es recomana especialment als usuaris de les línies de metro 4 i 11 que planifiquin amb temps els seus desplaçaments i alternatives a causa dels talls parcials d’estiu per obres de millora que afecten el tram Verdaguer – Trinitat Nova de l’L4 i Trinitat Nova – Casa de l’Aigua de l’L11.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic per al concert d’Aitana a l’Estadi Olímpic Lluís Companys
Amb motiu del concert d’Aitana que tindrà lloc a l’Estadi Olímpic Lluís Companys demà dissabte, 19 de juliol (20.15 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà dos serveis d’autobusos llançadora amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’Estadi Olímpic Lluís Companys. Aquests dos serveis especials de busos, amb intervals de pas d’entre 3 i 4 minuts, començaran a circular a les 17.15 hores i faran l’última sortida de baixada a la 1 de la matinada.
En aquests dos serveis de busos llançadora de pujada i de baixada seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Estadi Olímpic” o “Fira2 – Estadi Olímpic” segons sigui el trajecte.
El metro es reforçarà amb personal d’atenció i de seguretat a l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera a l’Estadi Olímpic. Cal recordar que dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis
Et consideres una persona coneixedora de la xarxa del metro i la seva història centenària? Si és així, aquest passatemps és per a tu. TMB ha creat el quiz dels 100 anys del metro. Per accedir a aquest reptador qüestionari de preguntes tipus test has d’entrar a JoTMBé o, si encara no estàs registrat, subscriure’t.
Aquest test és no només una bona oportunitat per posar a prova els teus coneixements de la història del nostre suburbà sinó també per descobrir la seva evolució en el temps i curiositats diverses. A més, un cop hagis completat el qüestionari entraràs al sorteig d’un lot de productes que inclou llibres en format imprès publicats amb motiu del Centenari del Metro, entre els quals La petita història del metro, La dona treballadora al metro i Cent anys del metro de Barcelona.
Endavant! Pots respondre'l i participar així en aquest sorteig entrant en aquest enllaç.
Les 800 places per a les primeres visites al metro amb motiu del Centenari s’esgoten en menys d’una hora
800 persones visitaran aquesta cap de setmana i el vinent el Centre de Control de Metro (CCM) i els simuladors de conducció en el marc del centenari del metro de Barcelona. Les inscripcions per aquestes visites s’han obert a les 10 del matí i en menys d’una hora s’havien esgotat les 768 places, a les quals s’hi ha sumat menors de 14 anys que venen acompanyats, fins a arribar a les 800 persones inscrites. A la tardor es tornaran a repetir les visites al CCM i a la sala de simuladors, i a més s’obriran als usuaris altres espais singulars i emblemàtics de la xarxa de metro com ara la subcentral elèctrica de Mercat Nou, els tallers de Santa Eulàlia, el taller de ZAL, les estacions de Gaudí i Correus i l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. Les dates per a les inscripcions i per a cadascuna d’aquestes visites es concretaran pròximament.
Les dues primeres visites obertes a la ciutadania pel centenari del metro de Barcelona es fan en dos ubicacions claus: el CCM i la sala de simuladors. El Centre de Control de Metro (CCM) està actiu les 24 hores els 365 dies de l’any, des d’aquí es garanteix el correcte funcionament de 126 km de xarxa, 9 línies, 165 estacions, 165 trens en circulació a l’hora punta i més d’un milió i mig de passatgers al dia. Des del centre neuràlgic del Metro es regulen i se supervisen l’operació, la circulació, l’energia, la seguretat, els canals d’emergència i informació, la megafonia, els treballs nocturns, es resolen incidències... per oferir el servei de metro programat amb la màxima qualitat, eficiència i rapidesa i garantir un servei bàsic com és la mobilitat.
La sala de simuladors de conducció es va estrenar el setembre del 2024 i ha acollit a uns 450 professionals que han fet servir alguna de les vuit cabines de conducció que corresponen a les sèries de trens 8000, 7000, 6000, 5000, 4000 i 3000 o dels tres llocs de comandament de circulació per reforçar la seva formació inicial o per fer reciclatges de la seva categoria laboral. Els professionals de Metro que passen per aquesta instal·lació són noves incorporacions de reforç d’estiu a la categoria d’Agents d’Atenció al Client (AAC), professionals ja en actiu a la plantilla que reben una formació de reciclatge o bé una formació concreta i els Comandaments Tècnic Operatiu (CTO). La previsió és que fins a final d’any s’hagin fet unes 2.800 hores de formació.
Demà s’obren les inscripcions per a les primeres visites al metro amb motiu del Centenari
Demà dimecres, 16 de juliol, s’obriran les inscripcions per a les jornades de portes obertes creades amb motiu del Centenari de Metro per visitar, prèvia reserva, dos espais de la xarxa destinats a usos exclusivament professionals: el Centre de Control de Metro (CCM) i la sala de simuladors de conducció. Així, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)obrirà per primer cop a la ciutadania les portes d’aquestes dues instal·lacions, una acció que s’emmarca en els actes de la celebració del Centenari de Metro i que pretén mostrar al públic alguns espais de la xarxa destinats a usos exclusivament professionals.
Els interessats i interessades poden fer la reserva prèvia de la visita a partir de demà dimecres, 16 de juliol, a les 10 del matí, al següent enllaç www.obrimelmetro.cat, fins a esgotar les inscripcions disponibles, que són 768 places en total. Així, s’ofereixen 192 places per visitar la sala de simuladors (96 persones cada dia) i 576 places per conèixer el CCM (144 persones cada dia).
Algun cap de setmana més a la tardor es tornaran a repetir les visites al CCM i a la sala de simuladors i també s’obriran als usuaris altres espais singulars i emblemàtics de la xarxa de metro com ara la subcentral elèctrica de Mercat Nou, els tallers de Santa Eulàlia, el taller de ZAL, les estacions de Gaudí i Correus i l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. Les dates per a cadascuna d’aquestes visites es concretaran pròximament.
Les visites al Centre de Control de Metro (CCM) seran aquest cap de setmana, 19 i 20 de juliol i també el proper, 26 i 27 de juliol. L’horari de visites serà de 9.30 a 14.00 hores i cada visita guiada tindrà una durada aproximada de 25 minuts. Els grups seran de 16 persones i s’han organitzat 9 torns per dia. Els inscrits coneixeran de primera mà el que anomenem el “cervell” del metro, l’espai ubicat al barri de la Sagrera des d’on es garanteix el correcte funcionament de la xarxa del suburbà.
La sala de simuladors obrirà el darrer cap de setmana de juliol, és a dir, els dies 26 i 27 de juliol, en horari de 9.30 a 13.00 hores i cada visita tindrà una durada d’uns 35 minuts. Els grups també seran de 16 persones i s’han organitzat 6 torns cada dia. Durant les visites, els assistents podran aprendre com funcionen aquestes eines i tindran l’oportunitat de provar alguns dels simuladors disponibles a l’espai ubicat sota la plaça de Catalunya.
Dos espais singulars de Metro
El Centre de Control de Metro (CCM) està actiu les 24 hores els 365 dies de l’any, des d’aquí es garanteix el correcte funcionament de 126 km de xarxa, 9 línies, 165 estacions, 165 trens en circulació a l’hora punta i més d’un milió i mig de passatgers al dia. Des del centre neuràlgic del Metro es regulen i se supervisen l’operació, la circulació, l’energia, la seguretat, els canals d’emergència i informació, la megafonia, els treballs nocturns, es resolen incidències... per oferir el servei de metro programat amb la màxima qualitat, eficiència i rapidesa i garantir un servei bàsic com és la mobilitat.
La sala de simuladors de conducció es va estrenar al setembre del 2024 i ha acollit a uns 450 professionals que han fet servir alguna de les vuit cabines de conducció que corresponen a les sèries de trens 8000, 7000, 6000, 5000, 4000 i 3000 o dels tres llocs de comandament de circulació per reforçar la seva formació inicial o per fer reciclatges de la seva categoria laboral. Els professionals de Metro que passen per aquesta instal·lació són noves incorporacions de reforç d’estiu a la categoria d’Agents d’Atenció al Client (AAC), professionals ja en actiu a la plantilla que reben una formació de reciclatge o bé una formació concreta i els Comandaments Tècnic Operatiu (CTO). La previsió es que fins a final d’any s’hagin fet unes 2.800 hores de formació.
Els primer simulador de les línies convencionals de les sèries 3000, 4000, 5000 i 6000 de metro es va instal·lar l’any 2020 a les sales que TMB té a l’estació d’Hospital Clínic L5. La necessitat d’un espai més ampli i cèntric va fer que al setembre del 2024 comencés el trasllat a les noves oficines situades sota la plaça de Catalunya.
Reobre l’accés del carrer Aragó de l’estació de metro de Clot (L1)
Aquest matí ha obert l’accés del carrer Aragó de l’estació de metro de Clot (L1), tancat des del passat 17 de febrer per continuar amb les obres de millora d’accessibilitat iniciades ara fa un any a l’intercanviador ferroviari del Clot. Durant l'afectació el transbordament amb Rodalies es feia per superfície. També ha entrat en funcionament el nou ascensor que connecta el vestíbul amb el carrer. Queden encara pendents de finalització els treballs d'instal·lació dels ascensors que comunicaran el vestíbul amb les andanes i el recrescut de les andanes que coincideix amb l'enllaç amb l'L2.
Més accessibilitat
Aquestes obres del Departament de Territori de la Generalitat es van iniciar el gener de 2024 amb l’objectiu d’adaptar aquest intercanviador a les persones amb mobilitat reduïda i afavorir l’ús del transport públic. Les obres se centren especialment en l’estació de Clot de l’L1 i serviran per completar l’adaptació global de l’intercanviador amb un accés per a persones amb mobilitat reduïda des del carrer, el vestíbul i andanes de l’L1, així com la correspondència amb les altres línies.
A l’intercanviador del Clot hi conflueixen les estacions de metro de l’L1 i l’L2 i de Rodalies. L’L2 ja era accessible i ara queda la part de l’L1 tant des de la superfície com amb les altres línies. Amb les obres en curs, s'estan remodelant els espais i les connexions entre nivells amb la instal·lació de 5 ascensors i un paviment adequat per a persones amb discapacitat visual. L’obra comporta una inversió de 7,1 M d’euros, finançats en part amb fons NextGenerationEU del pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la UE.
Actualment, estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda el 95% de les estacions de metro de l'àrea de Barcelona i estan en fase d'obres o projecte les actuacions per assolir el 100%.
Transport públic per al concert de Jennifer Lopez al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Jennifer Lopez que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dimarts, 15 de juliol (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.10 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Dimarts el metro funciona fins a la mitjanit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic per al concert de Juan Luis Guerra al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Juan Luis Guerra que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà passat diumenge, 13 de juliol (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Diumenge el metro funciona fins a la mitjanit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
TMB prova un nou bus elèctric del fabricant Volvo
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat aquesta setmana les proves del nou model de bus Volvo BZL elèctric. L’autobús fa 11,98 metres de llarg, té una capacitat total de 35 seients (més quatre seients abatibles) i és el primer vehicle elèctric del fabricant Volvo que es prova a TMB. L’objectiu de la prova és simular, fins al 17 de juliol, la circulació per les línies 6, 34 i V25 per comprovar el seu correcte funcionament, la resposta als punts crítics i el consum durant els desplaçaments.
Durant el temps de prova, els tècnics de l’àrea de bus de TMB s’encarregaran de la simulació per les línies de la xarxa i analitzaran la resposta del vehicle en les línies urbanes i en diverses circumstàncies de circulació per comprovar la vàlua del nou Volvo BZL elèctric. Cal destacar que aquest nou prototip de bus està pensat per desplaçaments urbans, amb pis baix i una autonomia variable d’entre 300 i 350 quilòmetres. A diferència dels busos integrals, la carrosseria d’aquest model és Nelec de Castrosua, un projecte innovador dissenyat per satisfer les necessitats de la mobilitat urbana totalment personalitzable per a xassís elèctrics. Aquesta iniciativa, de l’empresa gallega especialitzada en la fabricació de carrosseries d’autobusos, està disponible en versions de pis baix per al transport urbà com la del model Volvo BZL elèctric.
Imatge
Característiques tècniques
Entre les característiques principals del nou model destaquen les bateries amb una capacitat de 470 kWh i una potència màxima de càrrega CCS de 150 kW. A més d’aquestes connexions, el nou model ofereix flexibilitat de càrrega a màxima potència també per sostre (OppCharge, 300 kW). Pel que fa a la recàrrega en marxa, es produeix en aixecar el peu de l’accelerador i frenar, però prioritza el desplaçament lliure per inèrcia (coasting).
Imatge
Aquest nou model de Volvo pesa 13.500 quilograms i fa 11,98 metres de llarg, 2,55 metres d’ample i una alçada de 3,24 metres. El BZL elèctric compta també amb una potència motora de 200kW amb rampa dual automàtica i manual.
Respecte a la climatització es diferencia en dues independents. Per una banda, el conductor pot regular la seva pròpia fins a un mínim i, per altra banda, la del passatge que limita a mínim segons la temperatura exterior. A més, el propi vehicle refrigera o escalfa les bateries de forma independent.
El nou Volvo BZL elèctric està pensat per a la conducció eficient i agradable de les persones usuàries i disposa de diversos sistemes de seguretat. Aquests consisteixen en una massa flotant que separa la tensió de tracció del xassís del vehicle, un circuit específic per a protegir-se dels arcs de tensió (es mesuren resistències contínuament per si hi ha alguna derivació) i un altre sistema de revisió d'alta tensió periòdic que, fins i tot desconnectat, pot veure si hi ha alguna derivació.
ImatgeTotes les estacions de metro de Barcelona ja tenen les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha finalitzat el desplegament massiu de les noves pantalles d’informació a les persones usuàries iniciat l’estiu passat, el juliol de 2024, i ha completat així la instal·lació dels 770 dispositius al 100% d’estacions de la xarxa de metro on està prevista la seva implantació. El projecte ha complert amb les dates previstes i suposa un salt endavant en la informació a les persones usuàries. En total s’han renovat les pantalles digitals de 128 estacions de les cinc línies convencionals de la xarxa (L1, L2, L3, L4 i L5) i de l’automàtica L11. A l’L9 i l’L10 no s’han renovat perquè ja disposen de panells informatius digitals. El projecte ha tingut un cost de 5,2 milions d’euros i ha comptat amb finançament europeu.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que les noves pantalles “és una millora més en l’àmbit de la innovació” i que permetran “donar millor informació i millor servei”. Bonet va explicar que s’havia completat la instal·lació de les noves pantalles en l’acte institucional del centenari del metro celebrat la setmana passada i on va fer un “reconeixement i agraïment a tots i totes els i les professionals que fan que cada dia el metro funcioni i que fan que els barcelonins i barcelonines estiguem orgullosos del nostre metro, que està entre els millors d’Europa”.
Més informació de servei i més clara
Les noves pantalles permeten donar diferents tipus de missatges en un format que millora la llegibilitat i que és més amable, amb colors i imatge més nítida que els anteriors dispositius de leds. A més de l’hora i del temps que falta perquè arribin els dos propers trens, permeten informar també amb facilitat d’alteracions del servei, de recomanacions i també de contingut corporatiu. En el futur s’afegirà també informació sobre l’ocupació dels diferents vagons del tren, la circulació de l’últim tren i finalització del servei, la via de circulació a les estacions finals de línia, la disponibilitat dels ascensors i d’altres missatges de servei.
Les pantalles d’informació estan presents a totes les andanes de la xarxa i als vestíbuls, de manera que les persones usuàries poden tenir totes les dades sobre el servei abans de validar el seu títol de viatge. També se situen dispositius als passadissos d’enllaç.
Desplegament tecnològic progressiu
El projecte va començar amb la col·locació de les tres primeres pantalles a Can Boixeres i Cornella Centre de l’L5. Després de les proves, el juliol de 2024 va començar el desplegament a les estacions de l’L4, la línia groga, fent la presentació oficial del projecte a l’estació de Selva de Mar, tot seguit la instal·lació dels dispositius va continuar per les línies 5, 2, 1 i 3. L’última estació on han arribat les pantalles ha estat Sants Estació (L3 i L5) i el primer intercanviador on es va instal·lar el primer dispositiu de 55” va ser a Verdaguer L4, el passat mes de desembre.
El procés d’instal·lació comença amb el muntatge del suport on va la nova pantalla, s’instal·len els circuits electrònics, es penja el dispositiu digital, es desconnecta l’antic i es posa en funcionament el nou. Els tècnics van començar equipant les estacions sense correspondència i que no són finals de línia. La forquilla de pantalles que s’instal·len a les estacions és entre 5 i 12 dispositius, depenent del tipus d’estació (si té andana central, nombre de vestíbuls, passadissos d’enllaç...). La instal·lació dels monitors s’ha realitzat primer en estacions on ja s’han fet els treballs tècnics previs (cablejat, connexions...) i sempre es fan en horari nocturn.
Nova tecnologia digital
Les 770 noves pantalles s’han instal·lat a totes les línies convencionals i l’L11. Han quedat excloses les línies automàtiques 9 i 10, que ja disposen de panells informatius digitals. Les pantalles són de format panoràmic i TFT de tecnologia digital (1920 píxels x 540 píxels), la gran majoria de les noves pantalles tenen unes dimensions similars a les actuals de gairebé 50”, tot i que n’hi haurà algunes de 55” que s’han col·locat en alguns vestíbuls. La distribució és la següent: 544 pantalles de doble cara a les andanes, 190 pantalles d’una cara i 36 TFTs que seran els més grans (55”).
El monitor de 55” instal·lats als intercanviadors són més grans per facilitar la llegibilitat, ja que mostren informació de les dues o més línies que té l’estació, el temps d’espera per als dos pròxims trens en totes dues direccions, a banda d’indicar l’hora actual i missatges corporatius. Pel que fa a les estacions de final de línia, a diferència de les instal·lades a la resta d’andanes, emeten una senyalització que només aplica als terminals de línia, on s’ha d’indicar al passatge per quina via es fa la sortida del següent tren.
Finançament europeu
El projecte neix de la necessitat d’evolucionar el sistema d’informació a l’usuari a tota la xarxa de metro amb l’objectiu clar de millorar la qualitat de la informació adaptant-se a les seves necessitats i expectatives. En aquest sentit, aquest no és l’únic sistema d’informació al client que està actualitzant TMB a les seves xarxes, també s’hi sumen altres projectes similars com les pantalles dinàmiques a l’interior dels nous trens o les de l’interior dels autobusos.
El projecte completat forma part del contracte de licitació amb la UTE ADMIRA-DOVER per a la instal·lació de pantalles amb l’objectiu de renovar l’actual sistema d’informació a l’usuari present a la xarxa del metro de Barcelona. Tot el projecte té un pressupost de 5,2 M € i compta amb fons provinents del Pla NextGenerationEU inclòs en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE.
ImatgeTransport públic per als concerts de Rauw Alejandro al Palau Sant Jordi
Amb motiu dels concerts de Rauw Alejandro que tindran lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 11 de juliol, i demà passat dissabte, 12 de juliol (tots dos programats a les 21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis d’autobusos llançadora per a la pujada, que faran el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularan de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament serveis llançadora de busos de baixada quan finalitzin els concerts (a partir de les 22.30 hores aproximadament tots dos dies) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada i dissabte de forma ininterrompuda durant tota la nit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic per al concert de Lola Índigo a l’Estadi Olímpic Lluís Companys
Amb motiu del concert de Lola Índigo que tindrà lloc a l’Estadi Olímpic Lluís Companys demà dijous, 10 de juliol (20 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i l’Estadi Olímpic i circularà entre les 16 h i les 20.15 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
A més, hi haurà informadors per orientar als passatgers de quina és la parada més adient per baixar del bus en funció de l’accés que figura a cada entrada.
En aquests serveis de busos llançadora de pujada i baixada seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Estadi Olímpic”.
El metro es reforçarà amb personal d’atenció i de seguretat a l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera a l’Estadi Olímpic. Cal recordar que dijous el servei de metro funciona fins a la mitjanit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Millora l'accessibilitat als intercanviadors de Sants i de Catalunya
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha finalitzat les obres per a millorar l’accessibilitat a l’intercanviador de Sants (L3 i L5 de Metro i xarxa de Rodalies) i de Catalunya (L1 i L3 de Metro i xarxa de Rodalies).
Amb una inversió conjunta de 2,4 MEUR, les obres que han finalitzat s’emmarquen en les polítiques del Govern per a promoure l’ús del transport públic i fer-lo més accessible i s’afegeixen a les obres d’adaptació de la xarxa que du a terme. Aquestes actuacions corresponen a millores en l’accessibilitat en estacions que ja estan adaptades.
En l’intercanviador de Sants, els treballs han comportat la instal·lació de dos ascensors: un que comunica els vestíbuls d'Adif i de metro de l'L5, i un segon ascensor que connecta el vestíbul amb l'andana de via 2 de metro de l'L5. L’obra ha comptat amb un pressupost de 2 MEUR.
A Catalunya, les obres han permès adaptar a persones amb mobilitat reduïda els itineraris de correspondència entre estacions i resoldre la connectivitat L1 i Renfe amb L3 i FGC. Els treballs han consistit en la substitució de l’escala existent al passadís de connexió entre l’L1 i l’L3 per una successió de rampes per a garantir l’accessibilitat de tots els itineraris de correspondència entre aquestes estacions i la d’Adif, que ja estan adaptades. Les obres han comptat amb un pressupost de 400.000 euros.
Obres en execució a Passeig de Gràcia
El Departament, d’altra banda, té en execució les obres per a millorar l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda a l’intercanviador de Passeig de Gràcia (L2, L3 i L4 i xarxa de Rodalies). Les obres, que inclouen com actuacions principals la instal·lació de quatre ascensors, tenen un pressupost de més de 5,2 MEUR.
Actualment, estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda el 95% de les estacions de metro de l'àrea de Barcelona i estan en fase d'obres o projecte les actuacions per assolir el 100%.
Per a més informació es pot consultar el web del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica.
TMB reforça el servei de la línia 4 de metro per als concerts de ‘Clàssica a la platja’
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reforça el servei de la línia 4 de metro amb motiu dels dos concerts gratuïts de ’Clàssica a la platja’ organitzats pel Liceu, el Palau de la Música i L’Auditori a la platja de Sant Sebastià, al barri de la Barceloneta. Demà dimecres, 9 de juliol, i demà passat dijous, 10 de juliol, hi haurà més trens de l’habitual a la línia 4 per tal de dotar-la d’una millor freqüència de pas durant les últimes hores de servei i facilitar així la mobilitat a la finalització de les funcions.
A més de l’augment de trens en circulació, TMB incrementarà el nombre de personal d’atenció i de vigilants de seguretat a les estacions de Barceloneta (L4), la més pròxima a la platja de Sant Sebastià, i d’Urquinaona (L1 i L4).
No obstant, es recomana especialment als usuaris de les línies de metro 4 i 11 que planifiquin amb temps els seus desplaçaments i alternatives a causa dels talls parcials d’estiu per obres de millora que afecten el tram Verdaguer – Trinitat Nova de l’L4 i Trinitat Nova – Casa de l’Aigua de l’L11.
Cal recordar que dimecres i dijous el metro funciona fins a la mitjanit.
També hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a l’esdeveniment musical: D20, V15, V19, 47 i 59.
’Clàssica a la platja’ és una de les grans iniciatives de l’estiu a Barcelona. Aquests dos concerts de franc els dies 9 i 10 de juliol a les 21 hores a la platja de Sant Sebastià, a la Barceloneta, oberts a la ciutadania amb l’objectiu d’apropar la música simfònica a tota la societat i fer-la accessible a tots els públics, estan organitzats per tres de les grans institucions culturals de Barcelona: el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música Catalana i L’Auditori. La proposta musical, sota el paraigües de Barcelona Obertura, i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació “la Caixa”.
Transport públic per al concert de Marc Anthony al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Marc Anthony que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà dimecres, 9 de juliol (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de bus llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles, tots ells articulats, portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Dimecres el metro funciona fins a la mitjanit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
TMB reforça el servei de metro per al Festival Cruïlla 2025
Amb motiu de la celebració del Festival Cruïlla 2025, que tindrà lloc del dimecres, 9 de juliol, al dissabte, 12 de juliol, al Parc del Fòrum, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) adapta la seva oferta de servei de metro a les necessitats d’aquest esdeveniment musical.
TMB recomana per als desplaçaments fins al festival especialment la línia 4 de metro, la groga, que es reforçarà amb més trens els dies i hores que es preveuen màxims d’assistents al Cruïlla. Així, dimecres, 9 juliol, dijous 10 i divendres 11 hi haurà més combois circulant a l’L4 a la franja d’última hora de la nit. Pel que fa als reforços del cap de setmana, dissabte, 12 de juliol, no només hi haurà més trens a darrera hora de la nit sinó també a la franja horària inicial de servei; pel que fa a diumenge 13 també s’habilitaran fins a quatre trens addicionals a primera hora de servei per a facilitar la tornada a casa.
Recordar que l’horari de funcionament de metro, amb servei ininterromput durant tota la nit el dissabte i fins a les 2 de la matinada el divendres, suposarà un important element per afavorir la mobilitat de les persones que vulguin accedir al Festival Cruïlla 2025 aquestes nits. Afegir que el servei de metro comença cada dia a les 5 de la matinada.
Cal destacar, a més, que l’estació El Maresme | Fòrum, la més propera al recinte del festival musical, incrementarà la presència de personal d’atenció, vigilants de seguretat i neteja.
No obstant, es recomana planificar amb temps els desplaçaments i alternatives a causa dels talls parcials d’estiu per obres de millora que afecten el tram Verdaguer – Trinitat Nova de l’L4 i Trinitat Nova – Casa de l’Aigua de l’L11.
També s’arriba al Parc del Fòrum amb les línies regulars d’autobús H16, V29, V31, V33, 7 i 136.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu
El Gran Metro havia inaugurat el seu primer tram entre Catalunya i Lesseps poc abans, el 30 de desembre de 1924. A les quatre estacions inicials, Catalunya, Aragó (actualment Passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps, es va afegir el de maig de 1925 l’estació de Fontana, situada entre aquestes dues últimes. Un més després s’inaugurava Liceu i el trajecte comprés entre aquesta estació i la plaça Catalunya de 607 metres, considerada de fet la primera prolongació del Gran Metro.
L’estació de Liceu està situada a 6 metres de fondària, al subsol de la Rambla, entre el Mercat de la Boqueria i el Gran Teatre del Liceu, i disposa d’un sol nivell on hi ha dues vies amb andanes laterals, sense cap tipus d’intercomunicació entre elles.
Vicissituds d’una estacióOriginàriament, Liceu només tenia dos accessos al costat mar, si bé amb el pas dels anys aquesta estació ha sofert nombroses modificacions, com l’obertura dels dos accessos del costat muntanya (inaugurats el 15 d’abril de 1946 i l’11 de novembre de 1947), la supressió de les bigues metàl·liques centrals o la modernització de les andanes realitzada el 1968 i que va comportar durant un temps l’establiment d’una estació provisional dins del mateix túnel en direcció Catalunya, equipada amb una sola via i una andana de fusta.
Durant aquesta modernització es van allargar les andanes perquè hi poguessin parar trens quíntuples, coincidint amb l’extensió de la línia fins a Drassanes. Això va comportar el desplaçament dels accessos de costat mar fins a l’altura del Liceu, on són ara, i la seva reforma, que tot i aprofitar molts elements originals, com els ferros forjats originals, va introduir elements nous al dividir en dos el segment més llarg de la barana, revestir de granit els pilars, posar un passamà d’alumini a les baranes i instal·lar uns nous rètols lluminosos amb el nom de l’estació en tipografia “pop” pròpia de l’època.
A tall d’anècdota, destacar que el 1969 es va instal·lar a l’estació de Liceu i en el marc d’una prova pilot les primeres tres màquines automàtiques de venda de bitllets de la xarxa de metro de Barcelona, que havia adquirit un total de 12 unitats a l’empresa Crouzet Española. Les màquines estaven preparades per acceptar monedes d'1, 2,5 o 5 pessetes i tornar canvi. Val a dir que llavors el bitllet senzill costava 3 pessetes, mentre que el preu del bitllet d'anada i tornada era de 4 pessetes, tot i que aquest últim només es venia els dies feiners des de les 5 fins a les 8 del matí.
El mateix dia, i com a part de la mateixa prova pilot, també es va estrenar a Liceu una nova cabina central d'informació i control de l'estació, dotada de càmeres i megafonia. Totes aquestes modificacions van coincidir amb la inauguració de la remodelació dels vestíbuls dels accessos del costat Mercat de la Boqueria de l'estació.
Les primeres màquines Crouzet van funcionar fins a l'any 1971, quan les dispensadores d'aquests equipaments van quedar desfasades amb els canvis dels preus dels bitllets i van haver d'adaptar-se a les noves tarifes.
Primera estació singularEl maig de 1984 Liceu va ser convertida en estació singular dedicada a l’opera, i que podem veure en el reportatge emès per TVE amb aquest motiu: https://www.rtve.es/play/videos/arxiu-tve-catalunya/liceu-primera-estacion-singular/16390766/.
No obstant això, els accessos van mantenir-se invariables fins a la tardor de 2005, quan arran de les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda (PMR) es van construir dos ascensors, situats a banda i banda de la Rambla a l’alçada del Gran Teatre del Liceu. També es van obrir unes noves escales, configurant l’aspecte definitiu que avui presenten els accessos, dins d’un projecte de rehabilitació integral d’aquest equipament que va finalitzar el 2008 i que la va convertir en la primera estació del metro de Barcelona amb una decoració temàtica, on a través de les fulles de plataner que revestien els plafons de les andanes es volia traslladar l’ambient de l’entorn urbà de la Rambla.
Va ser en la reforma per adaptar l’estació quan es van retirar les decoracions de ferro forjat originals que lluïen els accessos de Liceu, uns ornaments que ara es recuperaran aprofitant les obres de reforma de la Rambla i coincidint amb el centenari de l’estació.
ImatgeObres de l'estació de Liceu a la Rambla / Fotos Arxiu Fundació TMB
ImatgeL'andana de Liceu l'any de la seva inauguració / Foto Brangulí - Arxiu Fundació TMB
ImatgeAndana de Liceu, abans de la reforma dels anys 50 (a dalt) i als anys 60 (a sota) / Fotos Arxiu Fundació TMB
ImatgeL'andana de Liceu els anys 1969 (a dalt) i 1985 (a sota) / Fotos Arxiu Fundació TMB
ImatgeAccés i vestíbul de Liceu, anys 60 / Fotos J. Martí - Arxiu Fundació TMB
ImatgeL'any 1969 Liceu va acollir la primera màquina de venda automàtica de bitllets i una prova pilot de cabina central de control d'estacions / Fotos Arxiu Fundació TMB
ImatgeAccés Liceu anys 1985 (a dalt) i 1973 (a sota) / Fotos Arxiu Fundació TMB
ImatgeL'andana de Liceu amb la decoració temàtica (any 2008) / Foto Arxiu TMB