Mensaje de error

  • Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Optional parameter $path declared before required parameter $langcode is implicitly treated as a required parameter en include_once() (línea 1442 de includes/bootstrap.inc).

Notícias TMB

Suscribirse a canal de noticias Notícias TMB
RSS feed for TMB Noticies site https://noticies.tmb.cat
Actualizado: Hace 1 hora 47 mins

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Jue, 06/19/2025 - 07:30

Aquesta setmana TMB ha presentat la primera activitat digital que s'incorpora a l'ampli catàleg del projecte educatiu de la Fundació TMB. Es tracta del producte virtual Anem a l’estació que neix amb la voluntat de funcionar com a recurs independent i permetre a les escoles i famílies poder jugar i aprendre sense necessitat de desplaçar-se. A més, també reforça i complementa la visita presencial que ja es fa a l’estació més propera a l'escola on estudien els infants dels cursos de primària als que s'imparteix la formació. El joc, que està en obert i disponible per a tothom a educa.tmb.cat, permet que els centres o les famílies puguin gaudir de l'activitat des de la mateixa aula (abans de fer la visita física) i fins i tot també des de casa. 

Així, el passat dilluns al matí, una cinquantena d'alumnes dels dos grups de segon de primària de l'escola pública Auró de Barcelona van ser els primers a estrenar, en dos torns, aquesta activitat virtual, al mateix centre educatiu ubicat al carrer Mallorca. L'activitat Anem a l'estació s'ha projectat a la pantalla de l'aula i com si fos un joc de pistes o gimcana, els nens i nenes han anat seguint el recorregut que un fa quan accedeix al metro i han anat superant els diferents reptes que se'ls han presentat responent a una sèrie de preguntes i encertant, és clar, per aconseguir l'objectiu final: pujar al metro. Els nens i nenes dels dos grups, molt atents i participatius, han après a reconèixer on estan ubicats els accessos del metro gràcies a les banderoles, han conegut les principals normes d'ús, que el transport públic ajuda a tenir cura del medi ambient, que cal validar el bitllet abans d'entrar a l'estació, a demanar ajuda a l'intèrfon SOS, a cedir el seient a qui ho necessiti, que mai s'ha de baixar a la via o a reconèixer elements a la mateixa estació que hi són per ajudar a les persones amb discapacitat. En finalitzar l'activitat se'ls ha obsequiat amb un exemplar per a cada un del llibre La petita història del metro, editat amb motiu del centenari. Avui dijous faran la visita presencial a l'estació de metro d'Hospital Clínic L5, la més pròxima a l'escola.

A través del programa TMB Educa, la Fundació TMB desenvolupa una sèrie d’accions amb l’objectiu d’impulsar l’educació de les noves generacions en una veritable cultura de la mobilitat sostenible. El programa preveu també tallers de mobilitat i activitats formatives per a tots els col·lectius i etapes formatives, des dels més petits fins a la gent gran. L'extens catàleg (una dotzena d'activitats diferents) que el programa TMB Educa ofereix a les escoles se suma el recurs digital Anem a l'estació. El producte ha estat desenvolupat per l'empresa especialitzada en desenvolupament web, La tempesta. 

Tot seguit us deixem un videoresum de les dues sessions de l'activitat Anem a l'estació a l'escola Auró:

Categorías: Tren real

Neix ‘Fem que es reconegui’, l’espai digital on els usuaris i usuàries poden reconèixer la feina ben feta del personal de TMB

Mié, 06/18/2025 - 12:03

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert un espai al seu web perquè els usuaris i usuàries puguin agrair i reconèixer el servei o l’actuació d’un o diversos membres de la plantilla de TMB i així destacar la seva bona feina. Aquesta acció, que sorgeix de la proposta interna d’un grup de treballadors i treballadores, vol destacar la feina de les persones que treballen a TMB a partir d’un espai digital dedicat a que les persones usuàries enregistrin els seus agraïments quan reben un tracte excel·lent.  

Aquest nou model de reconeixement permetrà reconèixer l'esforç, l'actitud i el compromís de les persones treballadores durant el seu servei. Ara, tots els usuaris i usuàries poden accedir al formulari habilitat al web (a través d’un destacat a la secció d’atenció al client), explicar breument el motiu del seu agraïment i enregistrar el seu reconeixement. L’agraïment rebut es farà arribar al treballador o treballadora a través del seu/va responsable directe i quedarà registrat per considerar-se com a una bona pràctica.  

‘Fem que es reconegui’ és la proposta guanyadora del repte d’intraprenedoria TMBinnova 2023. Un concurs intern on els treballadors i treballadores proposen solucions reals a reptes plantejats que puguin esdevenir beneficiosos per a l’organització, la plantilla i el servei que ofereix TMB. 

Imatge Imatge
Categorías: Tren real

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Lun, 06/16/2025 - 12:18

Ja està disponible al web del concurs el formulari per sol·licitar el rodatge a les xarxes de TMB que permetrà als participants gravar les obres per participar en la secció Roda a TMB de l’edició número 15 del Subtravelling, el festival internacional de curtmetratges de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) agermanat amb el Seoul Metro International Subway Film Festival (SMIFF), amb qui col·laborem des de l'any 2016. Enguany, i coincidint amb el centenari de Metro, l'escenari del curtmetratge presentat únicament podrà ser el suburbà i no altres transports de TMB, per retre-li un merescut homenatge a aquest veterà sistema de transport.

Aquest any també estrenem una nova categoria, el Subtravelling TikTokers, on animem els participants a pujar els seus vídeos on mostrin el seu trajecte en transport públic amb una mirada creativa i amb la seva banda sonora preferida de fons. Recordem que TMB va estrenar el seu canal a la xarxa social TikTok el passat mes de febrer.

Al web del festival els interessats poden demanar, a través d’un formulari, la sol·licitud de rodatge a les instal·lacions del metro de Barcelona, aquest enllaç estarà actiu des d'avui i fins al 15 d'octubre, per donar temps als creadors a pensar la seva idea, fer el guió, pensar l’escenari… Un jurat format per professionals experts en el sector audiovisual i del transport públic serà l'encarregat de seleccionar els 10 curts finalistes i d'entre aquests, el primer, el segon i el tercer premi. Entre els premis hi ha un viatge a Seül, una càmera Cinema Line FX30 de Sony, un viatge a Sant Sebastià i un kit de micròfon i llum led especial per a gravacions per a xarxes socials. Recordem que la crida a la participació és per a la categoria a creadors Roda a TMB, un concurs de creació ràpida de curts de temàtica lliure, però ha d'aparèixer d'alguna manera el metro. Al web també estan disponibles les bases legals del concurs. Enguany s'incorporen com a col·laboradors l'Escola de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC) i Sony.

Categorías: Tren real

TMB i FGC mostren la seva aposta per la mobilitat sostenible a la cimera internacional de la UITP

Dom, 06/15/2025 - 09:06

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) participen a l’edició 2025 de la cimera que organitza la Unió Internacional del Transport Públic (UITP) que se celebra des d’avui i fins al 18 de juny a Hamburg (Alemanya). Els dos operadors comparteixen estand sota el lema ‘We move Barcelona. We move Catalonia’ per mostrar els projectes i avenços de les dues companyies en l’impuls de la mobilitat sostenible. 

Els dos operadors de transport públic organitzen durant el congrés diferents ponències i taules rodones. Dilluns a la tarda, a l’estand compartit, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i el president d’FGC, Carles Ruiz, mantindran una conversa sobre els principals reptes de la mobilitat en un moment d’un important creixement de la demanda de transport públic. 

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha destacat que “participar a la cimera de la UITP amb FGC ens dona l’oportunitat d’explicar la potència i la complementarietat de les xarxes de totes dues empreses”. 

El president de FGC, Carles Ruiz, ha destacat que “la participació a Hamburg, juntament amb TMB, ens permetrà posar en valor el potencial i els atractius del transport públic i la importància clau de la mobilitat sostenible per millorar la qualitat de vida a les ciutats”.

A l’estand conjunt d’FGC i TMB, professionals de tots dos operadors explicaran els projectes en els que estan treballant pel que fa a la digitalització i el manteniment preventiu dels trens i de la infraestructura ferroviària. Ferrocarrils de la Generalitat farà també una sessió sobre el transport per cable i TMB donarà a conèixer els propers passos en el procés de descarbonització de la flota d’autobusos que gestiona.

L’UITP Summit és l’esdeveniment internacional més important sobre transport públic i acull al voltant de 10.000 professionals del sector incloent operadors, autoritats, proveïdors industrials. 

TMB i FGC, juntament amb Renfe, van coorganitzar, com a partners locals de la UITP, l’última edició del congrés, l’any 2023, on van evidenciar la voluntat de situar Barcelona i Catalunya com a referents globals en promoció del transport públic i en mobilitat sostenible. La 64 edició de la cimera de la UITP, sota el lema ‘Bright Light of the City’, va ser el punt de trobada mundial en l’àmbit de la mobilitat urbana i va comptar amb representants de 110 països que van compartir les últimes innovacions, les noves tecnologies i projectes amb visió de futur convertint Barcelona en la capital mundial del transport públic durant els quatre dies d’activitat.

Categorías: Tren real

Comencen les proves del material mòbil que ha de circular pel nou metro de Bogotà

Vie, 06/13/2025 - 11:47

El projecte del metro de Bogotà segueix avançant a bon ritme i ja han començat les primeres proves del material mòbil que ha d’assortir aquesta xarxa de transport. El parc estarà format per 30 combois totalment automatitzats de 6 vagons cadascun, que són fabricats per l’empresa xinesa CRRC a la seva factoria de Changchun i estaran destinats a la línia 1. La infraestructura del metro de Bogotà és considerada la més gran del país, va començar la seva construcció el 2021 i preveu obrir les portes als usuaris el 2028.

Material mòbil de darrera generació

Els trens tindran una llargada de 134,3 metres, una amplada de 2,90 metres i comptaran amb el sistema de comunicacions CBTC, que permetran la seva automatització total. A més, venen equipats amb càmeres de CCTV internes i sistemes d’informació a l’usuari formats per pantalles multimèdia. Aquests combois tindran capacitat per 1800 passatgers, 252 asseguts, seients prioritaris i places reservades per persones amb mobilitat reduïda.  

 

Una alternativa al TransMilenio (BRT)

Bogotà compta ja amb una àmplia xarxa de transport públic liderada pel TransMilenio, sistema de transport BRT (Bus Rapid Transit). Aquesta xarxa compta amb 12 línies formades per autobusos articulats i dotades de prioritats semafòriques i carrils únics, que li permeten assolir una velocitat mitjana de 26 km/h. La línia 1 de metro —i les seves ampliacions previstes com l'L2—, volen ara presentar-se com una alternativa real a aquesta xarxa, tenint en compte que la capacitat d’un comboi és equivalent a la de 12 autobusos del TransMilenio. 

La línia 1 tindrà una extensió de 23,8 quilòmetres que travessaran la ciutat de nord a sud passant per les principals àrees d’interès de la capital colombiana. Es preveu que podrà moure uns 43.000 passatgers per sentit cada hora, amb intervals de pas inferior als 2 minuts 30 segons i amb una velocitat mitjana de 43 km/h. De les 16 estacions previstes en aquest primer traçat, 10 comptaran amb connexió directa amb el TransMilenio. Cal tenir en compte que tot el traçat del metro de Bogotà funcionarà en superfície amb un sistema d’aqüeducte similar al que ja funciona a l'L10 Sud del metro de Barcelona.   

 

Categorías: Tren real

El programa "Bàsics" de BETEVÉ entrevista al director de metro, Òscar Playà

Vie, 06/13/2025 - 09:20

El programa "Bàsics", de la televisió local de Barcelona, BETEVÉ, va entrevistar ahir dijous 12 de juny, el director de la xarxa de metro de TMB, Òscar Playà. Durant la intervenció, Playà va explicar el motiu de les obres d'aquest estiu a metro a les línies 4 i 11 destacant que han de servir per tenir una L4 ja totalment renovada.

El director de metro va explicar aquesta inversió de 20 milions per renovar 6 quilòmetres de via de la línia 4, una actuació que permetrà reduir el nombre d’incidències, fer un manteniment més eficaç i minimitzar les vibracions a la zona. Els treballs obligaran a deixar sense servei el tram entre Verdaguer i Trinitat Nova de l’L4 i el de Trinitat Nova a Casa de l’Aigua de l’L11 des del 25 de juny fins al 31 d’agost. Entre l’1 i el 7 de setembre el tall a l’L4 es reduirà a les estacions del tram Maragall-Trinitat Nova de l’L4 i es mantindrà el tall de l’L11.

Playà va insistir que la principal alternativa de mobilitat és la mateixa xarxa de metro, especialment l’L3 i l’L5, donat que cobreixen el recorregut del tram afectat, i que es reforçaran.

Podeu trobar l'entrevista en aquest enllaç: https://beteve.cat/basics/l4-l5-objectius-infraestructures-metro/

Categorías: Tren real

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Jue, 05/29/2025 - 08:05

Amb motiu del concert de Cano que tindrà lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 30 de maig (21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà entre les 18.30 h i les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya - Palau St. Jordi”.

Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Mié, 05/28/2025 - 12:11

El Comitè d'Accessibilitat Universal de TMB es va reunir el passat 8 de maig per analitzar l'impacte que tindrà el Decret 209/2023, que desenvolupa el nou Codi d'Accessibilitat de Catalunya i que va entrar en vigor el passat 3 de març. Aquesta normativa estableix els requisits d’accessibilitat universal aplicables als diferents àmbits del transport, amb l’objectiu de garantir l’autonomia personal, la igualtat d’oportunitats i la no-discriminació.

Durant la sessió, Jordi Oliva, responsable Tècnic de l’Àrea de Promoció de l’Accessibilitat del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, va exposar l’abast normatiu, tècnic, social i econòmic del nou codi, destacant que aquest respon a tres grans reptes: millorar les condicions d’accessibilitat en les noves actuacions, com ara estacions, vehicles o serveis digitals; impulsar la transformació progressiva de l’entorn existent mitjançant intervencions planificades i ajustos raonables; i regular l’accessibilitat dels continguts i serveis, amb una atenció especial als aspectes comunicatius, garantint que la informació i l’atenció a l’usuari siguin plenament inclusives.

Tot seguit, l’equip tècnic d’Accessibilitat Universal de TMB va presentar un document preliminar d’anàlisi de l’impacte del nou codi que aplica a cada grup operatiu anteriorment descrit. Aquest document identifica els requisits normatius aplicables amb la finalitat de proposar un pla d’acció per garantir el compliment progressiu de la normativa, en coordinació amb el futur Pla d’Implantació de l’Accessibilitat que haurà d’elaborar TMB com a operador de transport durant el pròxim any. 

Grups de treball

El Comitè està presidit pel conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i el formen 15 responsables dels grups operatius que representen les principals àrees funcionals de TMB en matèria d’accessibilitat: Vehicles Bus, Manteniment Bus, Infoaccessibilitat Bus, Gestió operativa de Bus, Parades de Bus, Vehicles Metro, Manteniment d’estacions, Infoaccessibilitat Metro, Gestió operativa de Metro, Infraestructures, Ascensors i escales mecàniques, Gestió de la diversitat, Formació, Transformació digital, Accessibilitat Universal i Senyalització Corporativa., juntament amb representants de les quatre àrees satèl·lit que donen suport tècnic i estratègic: Assessoria Jurídica, Tecnologia, Innovació i Experiència de Client. Alhora també hi ha representants de les quatre àrees satèl·lit que donen suport tècnic i estratègic: Assessoria Jurídica, Tecnologia, Innovació i Experiència de Client.

Categorías: Tren real

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

Mié, 05/28/2025 - 10:46

L'empleada del metro de Barcelona relata en una entrevista com va viure l’apagada del passat 28 d’abril a l’estació de Sagrada Família i com va ajudar en les tasques d'evacuació dels usuaris atrapats dins dels trens que estaven als túnels del suburbà.

L'Esther Marín fa més de 25 anys que treballa al metro, ella, farmacèutica de formació, treballa al torn de 12 a 20 hores, i aquell dilluns, 28 d'abril, segur que no s'esperava la intensa jornada que viuria. Tan sols 30 minuts després d'iniciar la seva jornada laboral, va intuir que alguna cosa no anava bé: un senyal acústic d'un de ventilació de l'estació va donar el primer avís. Posteriorment, les portes par de la zona de peatge es van obrir automàticament i a l'uníson i les pantalles de les màquines distribuïdores de bitllets es van quedar en negre. I va arribar la foscor. 

Les llums d'emergència (el 'sereno' com es coneix entre els empleats de línia), una llanterna i els llums dels mòbils van guiar els empleats cap a l'andana, on van advertir la gent que esperaven atònits l'arribada del tren que el servei estava aturat. També van ajudar a desallotjar la gent que es trobava dins d'un tren que s'havia quedat a la sortida del túnel de Sagrada Família. En aquest cas, el desallotjament va ser ràpid, ja que el comboi tenia mig cos a l'andana. Però al fons del túnel es veia un altre tren que sí que estava a les fosques. Diversos empleats i empleades van baixar l'escala de l'andana a la via i van anar al rescat de les persones que van sortir del tren, amb l'evident desconcert, però amb tranquil·litat i calma, cap a l'exterior.  

Pots llegir l'entrevista completa al següent enllaç.

Categorías: Tren real

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Mar, 05/27/2025 - 07:38

Amb motiu dels concerts de Myke Towers que tindran lloc al Palau Sant Jordi demà dimecres, 28 de maig, i demà passat dijous, 29 de maig (tots dos dies programats a les 21.30 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis d’autobusos llançadora per a la pujada, que faran el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularan de les 19 h a les 21.30 hores. També posarà en funcionament serveis llançadora de busos de baixada quan finalitzin els concerts (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.

En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.

Dimecres i dijous el metro funciona fins a la mitjanit..

Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.

Categorías: Tren real

TMB posa avui en servei la nova línia de bus exprés X3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona

Lun, 05/26/2025 - 14:11

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat avui en servei la nova línia exprés X3 que connecta l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona de manera més directa i més ràpida. La nova X3 millora les prestacions de l’actual línia 79, que fins ahir cobria un trajecte similar i que amb la nova reestructuració ha quedat substituïda definitivament. Amb el nou traçat de la X3 s’escurça el temps de trajecte, amb un recorregut més directe, menys parades, millors freqüències de pas i un nou final de línia a l’Av. Paral·lel. 

L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha assistit aquest matí a l’acte de presentació de la nova línia juntament amb l’alcalde de l’Hospitalet de Llobregat, David Quirós. Collboni ha explicat que “la nova X3 representa aquest nou Montjuïc més connectat, un nou Montjuïc que significa l’ampliació de Fira, la construcció del nou barri de la Marina i el Poble-sec ampliat”. Collboni ha destacat que “l’X3 reprodueix el recorregut que farà l’L2 de metro en el futur, una reivindicació històrica de la ciutat i l’àrea metropolitana, fent la muntanya de Montjuïc més connectada, en aquesta aposta de seguir creixent en la xarxa de transport públic, una xarxa assequible i accessible per a tothom”.

Per la seva banda, l’alcalde de l’Hospitalet, David Quirós ha afirmat que “per a nosaltres és important aquesta nova línia que permet una connexió de diferents barris i entorns que millora la qualitat de vida dels nostres veïns” i ha destacat “una mobilitat segura, sostenible i eficient”.

Imatge

 

Nou recorregut

La nova línia X3 enllaça des d’avui l’Av. Paral·lel amb l’Hospitalet (Av. Carrilet). El seu horari de funcionament és de 5:20h a les 22:40h en laborables, de 8:00h a 22:00h en dissabtes i de 9:00h a 22:00h en festius. La X3 oferirà unes freqüències de pas de 20 minuts en laborable i de 30 minuts en cap de setmana i festiu.

Els 16 primers mesos de servei, la X3 tindrà un desviament per les obres d’ampliació de l’L8 de FGC que s’estan fent a Pl. Espanya. Així, en sentit Hospitalet, es desvia pel carrer Lleida i av. Rius i Taulet (recorregut en blau), per reprendre el seu recorregut habitual, tal com es mostra en el mapa (en color negre).

Imatge

 

Tercera línia de bus exprés

La nova X3 se suma a les dues ja existents. Per una banda, la X1, posada en marxa per TMB al desembre de 2021 i que cobreix el trajecte entre la plaça de Francesc Macià i Glòries. Aquesta línia ofereix des de la seva creació un servei àgil per enllaçar aquests dos punts amb el servei que ofereix el TRAM. A més, compta amb la característica que tota la flota de la línia està formada per vehicles d’hidrogen el que significa un pas més en l’aposta de TMB per les zero emissions. 

I per l’altra, la X2 (Pratexpres), posada en funcionament a l’octubre del 2024 entre El Prat de Llobregat i Barcelona (Pl. Espanya). Aquesta línia ha millorat les prestacions de la línia 165 que va quedar substituïda definitivament.

Categorías: Tren real

TMB obrirà la sala de simuladors de conducció a la ciutadania amb motiu dels actes de celebració del centenari de metro

Vie, 05/23/2025 - 11:31

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) obrirà per primer cop les portes de la sala de simuladors de conducció de metro a la ciutadania. Aquesta acció, que s’emmarca en els actes de la celebració del Centenari de Metro i que pretén mostrar al públic alguns espais de la xarxa que només estan destinats a usos exclusivament professionals, es durà a terme el 26 i 27 de juliol. Durant la visita, els inscrits — procés del qual se’n donaran més detalls ben aviat—, podran aprendre com funcionen aquestes eines i tindran l’oportunitat de provar alguns dels simuladors disponibles. El Centre de Control de Metro (CCM) també s’obrirà el darrer cap de setmana de juliol i, només en el cas del CCM, s’obrirà també el 19 i 20 de juliol. 

Abans de la seva obertura a la ciutadania, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha presentat avui aquest espai als mitjans de comunicació destacant que “volem aprofitar els actes del centenari per mostrar al públic espais normalment restringits, obrir el metro a la ciutat”. Bonet ha destacat que els simuladors “preveuen tota mena d’incidències i situacions que es poden donar a la xarxa” i, en aquets sentit, “ens han permès reduir en més d’un 10% aquelles incidències que venien derivades de la conducció”. L’espai, ha dit, “també permet millorar la comunicació entre professionals de TMB” posant en contacte directe “a futurs treballadors i treballadores amb comandaments que ja ho són o ho seran en un futur”.

Noves incorporacions i formacions de reciclatge

La nova sala de simulació, que es va estrenar al setembre del 2024,  ja ha acollit a 441 professionals de la xarxa que han fet servir alguna de les 8 cabines de conducció o dels 3 llocs de comandament de circulació per reforçar la seva formació inicial o per fer reciclatges de la seva categoria laboral. La previsió es que fins a final d’any encara passin per les instal·lacions unes 328 persones més sumant així unes 2.800 hores de formació al nou emplaçament. 

Actualment es disposen de 8 cabines de simulació de conducció, 3 dels quals corresponen a les sèries de tren 5000/6000 per a les línies 1,3 i 5, 3 més per a les recentment incorporades sèries 7000 (L3) i 8000 (L1) i 2 més per a les sèries 3000 i 4000, en aquest cas pendents d’actualitzar en tractar-se de sèries de tren ja retirades del servei de metro. De fet, aquestes cabines del 3000 i 4000 evolucionaran per fer simulacions de trens de L4 i L2. A banda també hi ha 3 llocs per la formació de telecomandaments de transit idèntics als que existeixen al Centre de Control de Metro (CCM), i que permeten formar als futurs/es comandaments de circulació. En total, 11 llocs de formació simultània. En un futur existeix la possibilitat d’augmentar les prestacions, sumant dos cabines més de simulació per a la conducció. 

Els 441 professionals que fins ara han passat per la nova instal·lació es divideixen en 3 categories segons les seves necessitats formatives. Així, 100 persones corresponen a les noves incorporacions de reforç d’estiu a la categoria d’Agents d’Atenció al Client de metro (AAC). Altres 273, són professionals ja en actiu a la plantilla de TMB i que reben una formació de reciclatge o bé una formació concreta degut a una incidència o situació especial a la que s’hagin hagut d’enfrontar durant la seva jornada. La tercera categoria seria la de Comandaments Tècnic Operatiu. Aquests realitzen formacions al simulador tant per poder impartir habilitacions com reciclatges als AAC en aquesta instal·lació així com la seva pròpia formació en el moment del seu ingrés a la categoria. S’ha de tenir en compte que aquesta és una formació complementària  a la que ja reben tots els AAC de manera obligatòria i que destina 18 hores de conducció real per sèrie més altres 7 hores de formació en fossat de vies i resolució d’incidències sobre el terreny.

A banda d’aquestes visites de caire professional, unes 150 persones també han pogut visitar la sala provinents principalment de centres educatius o d’altres operadors de transport públic i institucions. 

Des de 2021

Els primer simulador de les línies convencionals de les sèries 3000, 4000, 5000 i 6000 de metro es va instal·lar l’any 2020 a les sales que TMB té a l’estació d’Hospital Clínic. En aquell cas van suposar una inversió d’1 milió d’euros incloent-hi la instal·lació i les eines de desenvolupament. La necessitat, però, d’un espai més ampli i cèntric per aquesta mena de formacions va fer que el setembre del 2024 comences el trasllat a les noves oficines situades sota la plaça Catalunya. Aquest nou emplaçament està situat en un punt clau de la xarxa, a l’encreuament de les línies 1 i 3 i en ple centre de la ciutat. Aquest fet permet una millor connexió a tots els empleats que visiten la instal·lació així com disposar d’un espai molt més ampli i modern, i amb capacitat d’acollir més cabines de simulació que a Hospital Clínic. 

 

Categorías: Tren real

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Vie, 05/23/2025 - 11:25

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s'ha incorporat enguany a la comissió de Transport per Cable de la UITP. Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), com a amfitrions, han reunit entre els dies 21 i 23 de maig a directius de diferents operadors de transport per cable per debatre i intercanviar experiències.

L'ordre del dia de les 3 jornades incorporava visites a diferents transports per cable, com la visita ahir a les nostres instal·lacions del Telefèric de Montjuïc, on els va rebre la directora de Serveis Turístics de TMB, Montse Pérez.

Imatge

 

Els transports per cable que gestiona TMB

El Telefèric de Montjuïc uneix l’estació Parc Montjuïc amb el cim de la muntanya de Montjuïc mitjançant 752 metres de recorregut aeri fins al castell de Montjuïc Enllaç extern. Des de les seves cabines es té una vista privilegiada de la ciutat Barcelona. Inaugurat l'any 2007, va tancar l'any 2024 amb 1.209.697 bitllets venuts.

Imatge

El funicular de Barcelona funciona com un metro i té dues parades: Paral·lel, que enllaça amb les línies L2 i L3 del metro, i Parc de Montjuïc, situada a la muntanya, que connecta amb el Telefèric de Montjuïc per arribar al cim de Montjuïc i accedir al castell.

El funicular forma part del sistema integrat de tarifes i el preu del bitllet és el mateix que el d’un viatge de metro o autobús. També són vàlids els abonaments multiviatge i els abonaments per dies Hola BCN. El funicular va tancar l'any 2024 amb 1.111.731 validacions.

 

Categorías: Tren real

Representants del Banc Mundial visiten TMB, com a operador referent en accessibilitat

Vie, 05/23/2025 - 10:00

Una vintena de representants de diferents governs i entitats de sis països de l’Amèrica Llatina i membres del Banc Mundial han visitat les instal·lacions de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). La delegació ha volgut conèixer de primera mà les polítiques d’accessibilitat i inclusió digital aplicades al sistema de transport i han escollit Barcelona i TMB pel compromís i posicionament com a entitat de referència en matèria d’accessibilitat dins l’àmbit del transport públic. 

La visita, celebrada ahir 22 de maig, forma part d’una iniciativa internacional impulsada pel Banc Mundial, organitzada en col·laboració amb el Grup Social ONCE, amb l’objectiu de generar espais d’intercanvi tècnic i estratègic entre Espanya i diversos països de Centreamèrica i Sud-amèrica. En aquesta edició, han participat representants institucionals de sis països: Xile, Colòmbia, Costa Rica, Panamà, República Dominicana i l’Uruguai. 

La delegació ha visitat les instal·lacions de TMB a Triangle Ferroviari, amb la presentació institucional on el director de l'àrea de Clients de TMB, Josep Manel Morales, ha donat la benvinguda als assistents, a continuació se'ls ha mostrat la presentació institucional i també se'ls ha fet una explicació de l’evolució de Barcelona en termes d’accessibilitat, amb el transport públic com a eix vertebrador i la política d’accessibilitat universal que TMB aplica als seus serveis. Tot seguit els visitants han intercanviat opinions i experiències al voltant de les bones pràctiques en accessibilitat universal i transformació digital. Després la delegació ha pogut veure com funciona el centre de control d’autobusos, han pogut gaudir dels busos històrics de TMB i finalment han baixat als tallers de metro, on els participants han pogut conèixer aspectes tècnics i operatius vinculats a la gestió del sistema de transport ferroviari. A la tarda, els representants del Banc Mundial han fet un recorregut en autobús turístic pel front marítim de la ciutat i han visitat el telefèric de Montjuïc, com a exemple de transport accessible integrat en entorns turístics urbans.

La delegació ha conclòs la visita d'avui al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona, on els han rebut la presidenta de TMB, Laia Bonet, i el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, allà s'han fet una fotografia de família i han conversat sobre la ciutat i les polítiques d'accessibilitat urbanes.

L’interès a visitar TMB respon al reconeixement, per part del Banc Mundial i dels organitzadors del viatge, pel compromís sostingut de la companyia de transport públic amb l’accessibilitat universal i el seu paper com a operador de referència internacional en l’àmbit de la mobilitat inclusiva.

Categorías: Tren real

Afectacions a les línies de bus per la Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana 2025

Vie, 05/23/2025 - 06:46

Amb motiu de la celebració de l’11a Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana, que tindrà lloc el pròxim diumenge, 25 de maig, diverses línies d’autobús veuran alterat o limitat el seu recorregut. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro en aquells desplaçaments a l’entorn dels llocs per on transcorrerà la competició.

La cursa de 10 quilòmetres sortirà a les 8.30 hores i afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi entre les 5 i les 12.30 del matí aproximadament. La prova farà la major part del recorregut per l’avinguda Diagonal de Barcelona de muntanya a mar, començant a l’altura del Palau Reial de Pedralbes i finalitzant al passeig Garcia Faria, entre els carrers de Josep Pla i Selva de Mar, a la zona Fòrum. 

TMB adoptarà les mesures i desviaments necessaris en funció dels llocs per on vagi passant la cursa per mantenir el servei de bus amb la màxima regularitat possible. En total, els desviaments afectaran 43 línies de bus que tenen una part de l’itinerari a la zona afectada: D40, D50, H6, H8, H10, H12, H14, H16, V3, V5, V7, V9, V11, V13, V15, V17, V19, V21, V23, V25, V27, V29, 6, 7, 19, 22, 24, 27, 33, 34, 39, 47, 59, 63, 67, 68, 78, 113, 136, 141, 192 i les rutes Vermella i Blava del Barcelona Bus Turístic.

Per a més informació entreu a avisos del servei del web de TMB i a la pàgina oficial de la cursa.

Categorías: Tren real

Fontana, una estació centenària

Mié, 05/21/2025 - 08:38

El Gran Metro havia inaugurat el seu primer tram entre Catalunya i Lesseps poc abans, el 30 de desembre de 1924. A les quatre estacions inicials, Catalunya, Aragó (actualment Passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps, es va afegir mesos després l’estació de Fontana, situada entre aquestes dues últimes, la qual no va poder entrar en funcionament amb la resta pels retards soferts en les obres del recinte.

Una estació amb un únic accés

L’estació de Fontana està situada a quasi 18 metres de fondària, al subsòl del carrer Gran de Gràcia,  a la cruïlla amb el carrer Astúries, i disposa de quatre nivells. El nivell inferior constava inicialment de dues andanes de 70 metres de longitud, posteriorment ampliades fins a 92 metres

Fontana es va dotar d’un únic accés amb un ample vestíbul, ubicat a la planta baixa del que estava destinat a ser l’edifici social de la companyia, tot i que finalment el projecte no es va portar a terme. L’accés original es va dissenyar amb dues entrades, una per al públic en general i un altre exclusiu per a les persones usuàries de l’ascensor del que es va dotar l’estació. 

Tot i que Fontana ha estat objecte de nombroses renovacions des de la seva  inauguració, encara conserva alguns trets originals, com el mosaic en un dels arcs del túnel realitzat amb rajoles de ceràmica esmaltada. La seva decoració d’estil renaixentista representa unes fulles d’acant de color groc resseguides de blau fosc sobre un fons també de clor blau clar, i al centre, en la part més alta i coronant l’arc, destaca el logo del Gran Metro. Només es conserva aquest mural, ja que el de l’arc de l’altra túnel va desaparèixer quan es van allargar les andanes, però permet fer-se una idea de com era l’enrajolat que decorava moltes de les antigues estacions de la xarxa del metro.

Algunes curiositats de l’estació

El nom de l’estació de Fontana prové d’una antiga finca senyorial de la vila de Gràcia del segle XVIII. Dins dels seus terrenys, hi havia jardins amb estàtues, brolladors, i una font molt bonica que donava nom a la finca. També hi havia hortes i un petit bosc que era obert a tothom com a zona d’esbarjo. 

Donada la seva fondària, aquesta estació, que actualment forma part de la linia 3 de la xarxa de metro, es va utilitzar durant la Guerra Civil com a refugi per a la població civil durant els bombardejos aeris que patia la ciutat de Barcelona.

Finalment, destacar una curiositat relacionada amb la seva ubicació. I és que la llarga distància existent entre les estacions de Diagonal i Fontana (913 metres) va fer que el Gran Metro projectés la construcció d’una altra estació ubicada entre aquestes dues i que s’hauria anomenat Travessera (per Travessera de Gràcia, el lloc concret on estava dibuixada). La idea es va aprovar el 1947 pel Ministeri d’Obres Públiques i fins tot es van iniciar els tràmits per expropiar la finca on estarien els accessos, però la difícil situació econòmica de la companyia va provocar que es desestimés el projecte.

Imatge

Andana de l'estació Fontana els anys 60 / Foto Brangulí - Arxiu Fundació TMB

Imatge

Vestíbul i accés estació Fontana anys 60 / Fotos Brangulí - Arxiu Fundació TMB

Imatge

Vestíbul i accés estació Fontana anys 70 / Fotos Puigfarran - Arxiu Fundació TMB

Imatge

Andanes estació Fontana anys 70 / Foto Puigfarran - Arxiu Fundació TMB

Imatge

Mosaic de l'arc del túnel de Fontana / Foto Pep Herrero - Arxiu TMB

Imatge

Imatges actuals de l'accés i vestíbul principal de Fontana / Fotos Pep Herrero - Arxiu TMB

 

Categorías: Tren real

TMB estrenarà una nova línia exprés entre Paral·lel i l’Hospitalet la setmana vinent

Mar, 05/20/2025 - 10:16

El dilluns vinent, 26 de maig, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) posarà en funcionament la nova línia exprés X3 que connectarà els municipis de l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona de manera més directa i més ràpida. La nova X3 millorarà les prestacions de l’actual línia 79, que fins ara cobria un trajecte similar i que amb la nova reestructuració quedarà substituïda definitivament. A més, el nou traçat escurçarà el temps de trajecte ja que farà un recorregut més directe amb menys parades i amplia el final de línia a l’Av. Paral·lel. Amb aquestes condicions la nova línia X3 aconseguirà velocitats comercials més altes respecte a la 79, convertint-se en una de les línies més ràpides de TMB. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que amb aquesta nova línia exprés “es millorarà la connexió entre el centre de Barcelona i l’Hospitalet, passant per l’Anella Olímpica, el barri de la Marina del Prat Vermell, el districte administratiu i la Fira”. La nova X3 millorarà l’experiència dels usuaris en tractar-se “d’una línia més ràpida i farà un recorregut similar a la futura ampliació de l’L2 de metro per Montjuïc”, ha assenyalat Bonet. L’ampliació de l’L2 fins a Montjuïc serà un punt clau per culminar la transformació de la zona i facilitarà l’accés a l’Anella olímpica, al MNAC i al conjunt de la muntanya i alhora fomentarà una mobilitat més sostenible.

La nova L2 permetrà connectar el centre de la ciutat amb la muntanya, amb el nou barri de la Marina del Prat Vermell, el districte administratiu i la Fira, i d’allà arribar al Parc Logístic per enllaçar amb l’L9 fins a l’aeroport.

Nou recorregut

La nova línia X3 enllaçarà l’Av. Paral·lel amb l’Hospitalet (Av. Carrilet). Respecte a la línia 79 s’han suprimit algunes parades per deixar el nou recorregut de la X3 en 37 parades. La línia funcionarà en horari 5:20h a les 22:40h en laborables, de 8:00h a 22:00h en dissabtes i de 9:00h a 22:00h en festius.

Els 16 primers mesos de servei, la nova X3 tindrà un desviament per les obres de llarga durada als FGC a Pl. Espanya. Així, es desviarà en sentit L’Hospitalet pel carrer Lleida i av. Rius i Taulet, per reprendre el seu recorregut habitual, tal com es mostra en el mapa.

Imatge

El nombre de línies express creix

La nova X3 se suma a les dues ja existents. Per una banda, la X1, posada en marxa per TMB al desembre de 2021 i que cobreix el trajecte entre la plaça de Francesc Macià i Glòries. Aquesta línia ofereix des de la seva creació un servei àgil per enllaçar aquests dos punts amb el servei que ofereix el TRAM. A més, compta amb la característica que tota la flota de la línia està formada per vehicles d’hidrogen el que significa un pas més en l’aposta de TMB per les zero emissions.  

I per l’altra, la X2 (Pratexpres), posada en funcionament a l’octubre del 2024 entre El Prat de Llobregat i Barcelona (Pl. Espanya). Aquesta línia millorava les prestacions de la línia 165 que va quedar substituïda definitivament.

 

Categorías: Tren real

Barcelona reconeix a TMB per la seva tasca durant l'apagada energètica

Lun, 05/19/2025 - 16:42

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha encapçalat avui l'acte d'agraïment als treballadors municipals implicats en la crisis motivada per l'apagada energètica del passat 28 d'abril, entre els quals s'hi trobaven diferents professionals representants de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Collboni ha destacat el paper de TMB, dels "busos per resistir la pujada de demanda durant les hores de l'apagada" i del metro per aconseguir en "només quatre o cinc hores després de l'apagada reestablir algunes línies del metro", a més de posar en servei el metro tota la nit "per evitar que cap ciutadà es quedés sense transport". En l'acte, com a representant de TMB ha parlat Esther Rodríguez, conductora de bus, que ha agraït el reconeixement en nom de tots i totes els companys i companyes de TMB. Rodríguez ha recordat que "vam ampliar horaris per agafar més passatge" i ha tingut paraules també per metro per les tasques d'evacuació i tota la feina que també van realitzar. "Un cop més demostrem que entre tots podem amb tot" ha conclòs Rodriíguez, en un discurs emotiu que ha aixecat l'aplaudiment del Salò de Cent de l'Ajuntament, on s'ha realitzat aquest acte d'agraïment, al qual també ha assistit el conseller delegat de TMB, Xavier Flores. 

Categorías: Tren real

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Dom, 05/18/2025 - 15:41

300 persones han fet una cursa solidària al metro de Barcelona, en el marc del centenari de la xarxa ferroviària de Barcelona. Els i les participants han corregut pels 419 esglaons de l’estació El Coll/La Teixonera en un format de cronoescalada que ha servit per recaptar 12.640 euros per a l’AFANOC (Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya). La Fundació TMB i la Transperfect Mountain Challenge han organitzat aquesta cronoescalada solidària amb el patrocini de l’empresa d’ascensors ORONA. El club Atlètic TMB ha contribuït també al bon desenvolupament de la prova amb la participació dels seus integrants en l'organització i desenvolupament d'aquesta.

Cal tenir en compte que a banda de les inscripcions caldrà sumar a la recaptació solidària les aportacions d’altres persones i organitzacions mitjançant el dorsal 0, iniciativa que encara continuarà vigent fins al proper 31 de maig. 

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha elogiat el vessant solidari de TMB explicant que aquest acte mostra un cop més el compromís de la companyia, no només amb aspectes relacionats amb la mobilitat “sinó amb tot allò que preocupa la societat que ens envolta”. Amb actes com aquest, ha recordat “retornem tota la confiança que milers de ciutadans ens dispensen cada dia a l'hora d’escollir-nos pels seus trajectes”. Bonet també ha volgut recordar que aquest acte s’emmarca en la celebració del centenari de metro.

300 atletes i 5 categories

L’estació escollida per l’esdeveniment té la particularitat de ser la més profunda de tota la xarxa de metro de TMB, amb més de 60 metres de desnivell, que els i les atletes han hagut de superar tram a tram, des del punt més baix fins a la superfície.  La cursa s’ha dut a terme en grups de 20 persones que de manera conjunta han baixat fins a la zona de sortida en ascensor. Un cop a la línia d’inici, situada a prop de l’andana, els participants han anat sortint, seguint les instruccions de l’organització, en grups de 4 i en intervals d’un minut.El cronometratge s’ha realitzat amb el sistema SportIdent (SI), amb targetes electròniques i unes bases que els participants han marcat a les dues sortides i arribades.

Els premis s’han dividit en 5 categories amb dues mencions especials per als i les participants de menor i major edat. En categoria absoluta femenina, el premi ha estat per Anna Pérez mentre que  en categoria absoluta masculina, el primer premi ha estat per Marc Valero. Pel que fa als menors de 18 anys, el premi absolut ha estat per Pau Martín. També s’ha entregat un premi pel millor temps en categories masculina i femenina als treballadors de TMB participants. El premi masculí ha estat per Jordi Pujol mentre que en categoria femenina, el premi ha estat per la Silvia Gómez.

En categoria especial per a persones amb discapacitat, el premi ha estat per a Gerard Malivern. El premi pel participant de major edat ha estat per a Francisco Laguna, mentre que el premi pel participant més jove ha recaigut en la Nayara i el Nil, tots dos de 8 anys.

Categorías: Tren real

Recomanacions de transport públic per a la celebració del títol de Lliga del Barça

Vie, 05/16/2025 - 13:04

Amb motiu de la rua de celebració pel títol de la Lliga de futbol aconseguit pel FC Barcelona, TMB recomana l’ús del metro i adverteix que les alteracions del trànsit en superfície afectaran una part de la xarxa d’autobusos.

Al metro hi haurà, a partir de les 17 hores (una hora abans de l’inici de la rua) més personal d’atenció i de seguretat a les estacions situades al llarg del recorregut de la rua.  Recordem que el servei de metro funciona, avui divendres, fins a les 2 de la matinada.

Les estacions de metro més properes a la zona per on passarà la desfilada són: Collblanc (L5), Palau Reial (L3), Les Corts (L3), Plaça del Centre (L3), Sants Estació (L3 i L5), Entença (L5), Hospital Clínic (L5). Diagonal (L3 i L5), Passeig de Gràcia (L2, L3 i L4), Universitat (L1 i L2), Catalunya (L1 i L3), Urquinaona (L1 i L4) i Arc de Triomf (L1).

Afectacions a línies de bus de TMB

La rua de celebració, que comptarà amb dos vehicles del Barcelona Bus Turístic vinilats per a l’ocasió, començarà a les 18 hores i afectarà el trànsit de superfície per on es desenvolupi entre les 18 i les 21 hores, aproximadament. La desfilada sortirà de l’Spotify Camp Nou des del carrer Arístides Maillol i seguirà per la travessera de les Corts, carrer Numància, carrer Berlín, carrer París, baixarà pel carrer Balmes, seguirà pels carrers Pelai, Fontanella, Trafalgar i acabarà el recorregut a l’Arc de Triomf. TMB adoptarà les mesures necessàries per desviar els vehicles en funció dels talls de trànsit que es vagin succeint. 

En total, els desviaments afectaran una trentena de línies de bus de TMB que fan part de l’itinerari a la zona afectada i seran les següents: D20, D40, D50, H8, H10, H12, H16, V1, V3, V5, V7, V9, V11, V13, V15, V17, V19, X1, 7, 19, 22, 24, 27, 39, 47, 52, 54, 55, 59, 63, 67, 68, 78, 113, 141, 175 i les rutes blava i vermella del Barcelona Bus Turístic.

Categorías: Tren real

Páginas