Notícias TMB
TMB celebra els 100 anys de la inauguració del metro amb un “viatge” al passat a l’estació de Passeig de Gràcia
Avui es compleixen 100 anys de la inauguració del primer tram del metro de Barcelona. Amb motiu de l’efemèride, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha realitzat una petita recreació històrica d’aquell moment tan especial per a tota la ciutadania de Barcelona i que va suposar una autèntica revolució en els hàbits socials i de desplaçament dels seus habitants. Així, les persones usuàries que han passat per l’estació de Passeig de Gràcia de L3 (antiga Aragón) han pogut gaudir d’aquest “viatge” al passat a una de les andanes, que ha recuperat l’estètica de les primeres estacions del Gran Metropolità recreant elements com la senyalització, els anuncis, una caseta de cap d’estació, i personatges amb la indumentària dels anys 20.
Des d’aquesta estació, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha agraït als i les professionals de TMB “que cada dia fan possible un servei eficient i clau per a la ciutat de Barcelona”. Flores ha explicat que “celebrem els 100 anys de metro amb rècord absolut de passatge, que ens portarà als 465 milions de validacions aquest any” i ha assenyalat al futur “per seguir ampliant i millorar la xarxa, donant més oferta, millors freqüències i seguir avançant cap a l'accessibilitat universal” però per això cal que “des de les administracions hi hagi la inversió necessària per seguir creixent, tant en infraestructures com en trens”. Flores també ha explicat que les ciutats tenen diferents reptes “el d’habitatge, el de cohesió social, el de sostenibilitat... i la mobilitat és imprescindible i necessària per poder assolir aquests reptes”. El conseller delegat de TMB també ha fet la descoberta simbòlica al vestíbul de Consell de Cent de Passeig de Gràcia de l’L3 d’una de les cinc rajoles commemoratives amb el logotip del Gran Metropolità que s’han elaborat per a la commemoració del centenari. Les altres quatre rajoles es poden veure des d’avui als vestíbuls principals de les quatre primeres estacions de metro de Barcelona.
També des de primera hora d’avui, tant a les pantalles del metro com a la megafonia, es pot escoltar un missatge d’agraïment als i les professionals del metro. I, fruit de la col·laboració amb Ràdio Barcelona - Cadena SER, s’està reproduint dins dels trens un missatge commemoratiu amb música del 1924 i locutat per la periodista Rosa Badia.
Recreació històrica
L’andana decorada es podrà veure fins a finals de gener i s’hi han recreat elements com la senyalística, el grafisme, els materials i la publicitat de productes comercials i institucionals dels anys vint i trenta del segle passat. Així, fins al 30 de gener es podrà veure el cartellisme de l’època d’empreses com Chocolate Amatller, sastreria Santa Eulàlia, Gallina Blanca, Cacaolat, Letona, Norit, Orion i Tintes Iberia. També de grans empreses centenàries com el Gran Teatre del Liceu i el Palau de la Música, totes elles patrocinadores d’aquesta acció i del conjunt d’accions de celebració del centenari del Metro.
Per donar un major realisme a l’ambientació, s’ha decorat una andana amb una sèrie de vinils que, gràcies a l’arxiu fotogràfic de la Fundació TMB, reprodueixen de manera fidel la tipografia i el disseny gràfic dels cartells amb el nom de l’estació, així com del revestiment original de la volta a base de peces de ceràmica blanca bisellada i del paviment, amb rajola de dibuix hexagonal. També s’ha instal·lat una reproducció de les casetes dels caps d’estació, que en aquell moment s’ubicaven a les andanes, i dels bancs, simulant fusta.
No només s’ha fet un esforç per recrear la decoració original, també s’ha modificat la il·luminació i s’han aprofitat diferents suports publicitaris actuals per exhibir fotografies en blanc i negre de les primeres estacions del fotoperiodista Josep Brangulí. Les imatges que han servit de base per acompanyar aquesta recreació històrica formen part del fons de l’arxiu de Patrimoni Històric de la Fundació TMB, que actualment disposa de més de 42.000 imatges digitalitzades. I per una celebració tan especial, també s’ha comptat amb altres complements de l’època com la música i actors i actrius vestits amb indumentària similar a la data de la inauguració, des de la classe obrera a l’alta burgesia del moment i del personal de l’estació.
Aquesta recreació històrica ha estat possible gràcies a la col·laboració de Cacaolat, Chocolate Amatller, Santa Eulàlia, Ac Marca, Gallina Blanca, Palau de la Música Catalana – Orfeó Català, Gran Teatre del Liceu, Ràdio Barcelona - Cadena Ser i Stick no bills.
Un centenari per a tothom
La celebració del centenari de metro que ha engegat avui acabarà el 30 de desembre del 2025. Durant tot un any, TMB obrirà les portes de diferents espais del metro que normalment no són accessibles per a la ciutadania en general, com ara les anomenades estacions fantasma, els simuladors, el centre de control o l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. Les dates i el procediment per poder accedir a aquests espais els anirem explicant a través de les xarxes socials de TMB.
El pròxim acte on estarà present el centenari del metro serà la Cavalcada de Reis de Barcelona 2025. També els cent anys del metro seran protagonistes de l’espectacle de drons de la Mercè 2025. Després arribarà a l’Espai Mercè Sala de l’estació de Diagonal, a partir del 10 de gener una exposició sobre un dels llibres del centenari, La petita història del metro, il·lustrat per Pilarín Bayés i que aproparà la nostra història als i les més petites. Aquest espai expositiu acollirà també la mostra fotogràfica El repte constructiu, que recollirà elements singulars d’enginyeria presents a la història del metro de Barcelona com la construcció dels primers túnels, el pont de ferro de l’estació de Catalunya o l’elevador que hi havia a l’antiga cotxera de Lesseps. Abans d’aquest viatge al passat, l’Espai Mercè Sala, a l’estació de Diagonal (L5), acollirà una exposició de realitat virtual. Aquesta experiència que arrencarà a l’estiu permetrà fer un viatge immersiu per la història del metro de Barcelona. Totes les dates de les diferents exposicions es detallaran a mesura que s’apropi la corresponent inauguració.
L’exposició més destacada serà la dels trens restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, serà un altre dels grans actes del centenari i es farà durant el darrer trimestre del 2025. Aquesta mostra del patrimoni històric de TMB permetrà veure els trens després del procés de restauració que inclou una neteja interior i exterior acurada, reparacions de paviment, marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També es restituirà la il·luminació a les zones de passatge i cabina perquè es puguin visitar l’interior quan estiguin exposats. A la part exterior es repararan desperfectes en xapes i es vinilarà amb els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial.
A més, la Generalitat de Catalunya, que ha escollit el centenari com una de les efemèrides a celebrar pel Govern, organitzarà una exposició sobre la història del metro i com el seu naixement i expansió han contribuït a donar forma a la ciutat i l’àrea metropolitana que coneixem. Es farà al Palau Robert.
Curses al metro
El centenari també permetrà acollir dues grans curses obertes a tota la ciutadania. Una cronoescalada, que es farà a l’estació de metro El Coll / La Teixonera, la més profunda de la xarxa amb 74 metres de fondària. I una cursa nocturna al metro que, a més, tindrà un caire solidari, perquè permetrà donar visibilitat i captar fons per la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), la causa solidària escollida enguany pels i les professionals de TMB.
També serà un centenari pels i les professionals de metro, més de 4.000 persones que fan possible que el metro funcioni cada dia, per a ells i elles i el programa del centenari ha pensat en activitats específiques per a la plantilla. Hi haurà un concert exclusiu a L’Auditori i una festa d’inauguració de l’exposició dels trens històrics restaurats. A més, es presentarà la nova uniformitat que portaran treballadors i treballadores. D’elles, de les dones que han treballat al metro en parlarà especialment una de les tres publicacions que farem durant el 2025, la de La dona treballadora al metro de Barcelona. És un llibre que explicarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que s’analitza.
A banda, es presentarà un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona. I, com no podia ser d’altra manera, el centenari del metro tindrà un gran acte institucional que se celebrarà al paranimf de l’Escola Industrial i que comptarà amb la presència de representants de les principals institucions del país. En aquest acte es presentarà el documental Cent anys de Metro (1924-2024).
Línies d’autobús afectades per la Cursa dels Nassos 2024
Amb motiu de la celebració de l’edició d’enguany de la Cursa dels Nassos, l’última cursa atlètica de l’any, que tindrà lloc a Barcelona demà dimarts, 31 de desembre, la circulació en general i diverses línies d’autobús en particular es veuran afectades entre les 10 h i les 21 hores aproximadament, amb desviaments o limitacions en els seus itineraris. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro durant aquestes hores i en els desplaçaments a l’entorn dels carrers per on transcorrerà aquesta tradicional prova.
La Cursa dels Nassos, que té un recorregut de 10 quilòmetres en la modalitat oberta a tothom —la modalitat de 5 quilòmetres està reservada a atletes d’elit de tot el món—, sortirà a les 17.15 hores del carrer Selva de Mar, entre el carrer Ramon Turró i el passeig Taulat, enfront la plaça Ramon Calsina, i continuarà, amb afectacions al trànsit de superfície, pel pg. Garcia Fària, pg. Calvell, rotonda i carrers Llacuna i Salvador Espriu, pl. dels Voluntaris, carrers Salvador Espriu, de nou, i Doctor Aiguader, pl. Pau Vila, Pla de Palau, av. Marquès de l’Argentera, pg. Picasso, pg. de Circumval·lació, av. Icària, carrers Marina, Llull, Llacuna, av. Diagonal i, de nou, Selva de Mar, on finalitzarà la cursa.
Tot plegat provocarà afectacions demà dimarts, 31 de desembre, en vint-i-una línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la prova esportiva. Són les següents: D20, H14, H16, V13, V15, V17, V19, V21, V23, V25, V27, V29, V31, 6, 7, 47, 59, 120, 136,192 i la ruta vermella del Barcelona Bus Turístic.
TMB adoptarà els desviaments i les mesures necessàries per mantenir el servei amb la màxima regularitat a les línies d’autobús que transiten per la zona.
Finalment destacar que, dins de la voluntat de participar amb la societat en el seu desenvolupament social, cultural, educatiu, cívic i esportiu, i per minimitzar l’impacte de la cursa en la ciutat en termes de sostenibilitat facilitant la mobilitat, TMB porta als participants a la cursa oferint títols gratuïts fins esgotar existències per desplaçar-se en transport públic.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
El metro funcionarà 43 hores sense interrupció per Cap d’Any
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) torna a posar a disposició de la ciutadania el servei de metro durant tota la nit de Cap d’Any de manera ininterrompuda, arribant fins a les 43 hores seguides entre les 5 de la matinada del dimarts 31 i la mitjanit del dimecres 1 de gener.
L’obertura del metro la nit festiva del canvi d’any busca facilitar els desplaçaments ràpids i segurs de la ciutadania de Barcelona i la seva àrea metropolitana, i forma part del dispositiu de Nadal de TMB. Metro respondrà amb una oferta i un dispositiu especial a les línies convencionals de la xarxa de metro: des de les 9 del vespre de dimarts fins a les 2 de la matinada de dimecres els trens circularan a intervals de poc més de 4 minuts a les línies 1 i 3, de 6 minuts a línia 5, de 6 minuts i mig a la línia 4 i d'una mica més de 7 minuts a la línia 2. Entre les 2 i les 5 de la matinada els trens circularan amb una freqüència de pas de 9 minuts i mig a les línies 1 i 5, de 10 minuts a la línia 4 i d’11 minuts a les línies 2 i 3.
Celebració de Cap d’Any a l’avinguda Reina Maria Cristina
L’acte que previsiblement serà més concorregut per seguir les campanades i rebre l’entrada del 2025 és el que promou l’Ajuntament de Barcelona a l’avinguda Reina Maria Cristina, amb un espectacle de drons, música i pirotècnia, en una activitat gratuïta i sense límit d’aforament o restriccions.
Per arribar a l’avinguda Reina Maria Cristina, TMB recomana el metro com a mitjà de transport públic idoni, concretament l’estació d’Espanya (L1 i L3), la més propera, i també les d’Hostafrancs (L1), Tarragona (L3), Rocafort (L1) i Poble Sec (L3). Un desplegament de personal d’atenció ajudarà a regular els fluxos de passatge en aquestes estacions, tant a l’inici com al final de l’esdeveniment. En tot cas, s’aconsella als usuaris que segueixin les indicacions dels empleats i dels sistemes de megafonia i senyalització. Aquestes estacions també comptaran amb reforços de personal de vigilància i neteja.
A causa dels preparatius de la festa, als voltants de l’emplaçament hi haurà desviaments en les línies de bus de TMB que hi circulen, inicialment la 13, la 150 i la ruta vermella del Barcelona Bus Turístic, afectacions que es podran ampliar a altres línies segons les restriccions de trànsit que s’apliquin a la plaça d’Espanya el mateix dia 31 i l’afluència de públic.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Més del 50% de les estacions de metro de Barcelona ja tenen pantalles digitals d’informació a l’usuari
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) continua amb el desplegament massiu de les noves pantalles d’informació a les persones usuàries iniciat el passat mes de juliol, i ja ha completat la instal·lació dels dispositius a un 55% del total d’estacions de la xarxa de metro on està prevista la seva implantació. Així, actualment 71 estacions ja tenen en funcionament les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari, d’un total de 128 estacions de les línies convencionals de la xarxa.
Les línies més avançades són l’L1, L2, L4 i L5, que superen entre el 50% i el 60% d’estacions amb les noves pantalles, segons el cas. La forquilla de pantalles que s’instal·len a les estacions és entre 5 i 12 dispositius, depenent del tipus d’estació (si té andana central, nombre de vestíbuls, passadissos d’enllaç...). La instal·lació dels monitors s’ha realitzat primer en estacions on ja s’han fet els treballs tècnics previs (cablejat, connexions...) i sempre es fan en horari nocturn.
La previsió és completar el desplegament durant l’estiu de 2025. Des del mes de juliol fins ara s’han instal·lat 413 pantalles i s’arribarà fins a les 770 pantalles en 128 estacions de les cinc línies convencionals de metro i l’L11. El projecte té un cost de 5,2 milions d’euros i compta amb finançament europeu.
Prova pilot a Verdaguer i primera estació final de línia
El passat 17 de desembre a la nit es va instal·lar la primera de les pantalles que aniran als intercanviadors i es va fer al vestíbul de l’estació de L4 de Verdaguer. Són dispositius de 55”, més grans que els que es troben a les andanes. Al monitor apareixen les dues línies de l’estació, en aquest cas L4 i L5, i el temps d’espera per als dos pròxims trens en totes dues direccions, a banda d’indicar l’hora actual i missatges corporatius.
Pel que fa a les estacions de final de línia, Cornellà Centre de l’L5 és la primera on s’han col·locat els dispositius nous al vestíbul, també fa poques setmanes. Aquestes pantalles, a diferència de les altres, emeten una senyalització que només aplica als terminals de línia, on s’ha d’indicar al passatge per quina via es fa la sortida del següent tren.
Durant el 2025 la instal·lació seguirà progressivament a la resta d’estacions que falten, tant a les andanes com als vestíbuls, intercanviadors i terminals de línia.
Més informació de servei i més clara
Les noves pantalles digitals permeten donar diferents tipus de missatges en un format que millora la llegibilitat i que és més amable, amb colors i imatge més nítida que els anteriors dispositius de leds.
A més de l’hora i del temps que falta perquè arribin els dos pròxims trens, permeten informar també amb facilitat d’alteracions del servei, de recomanacions i també de contingut corporatiu. En el futur s’afegirà també informació sobre l’ocupació dels diferents vagons del
tren, la circulació de l’últim tren i finalització del servei, la via de circulació a les estacions finals de línia, la disponibilitat dels ascensors i d’altres missatges de servei.
Les noves pantalles són de format panoràmic i TFT de tecnologia digital (1920 píxels x 540 píxels) i la majoria tenen unes dimensions similars a les actuals de gairebé 50”, tot i que n’hi haurà algunes de 55” que es col·locaran en alguns vestíbuls. La distribució és la següent: 544 pantalles de doble cara a les andanes, 190 pantalles d’una cara i 36 TFTs que seran els més grans (55”).
Finançament europeu
El projecte neix de la necessitat d’evolucionar el sistema d’informació a l’usuari a tota la xarxa de metro amb l’objectiu clar de millorar la qualitat de la informació adaptant-se a les seves necessitats i expectatives. En aquest sentit, aquest no és l’únic sistema d’informació al client que està actualitzant TMB a les seves xarxes, també s’hi sumen altres projectes similars com les pantalles dinàmiques a l’interior dels nous trens o les de l’interior dels autobusos.
El projecte completat forma part del contracte de licitació amb la UTE ADMIRA-DOVER per a la instal·lació de pantalles amb l’objectiu de renovar l’actual sistema d’informació a l’usuari present a la xarxa del metro de Barcelona. Tot el projecte té un pressupost de 5,2 M € i compta amb fons provinents del Pla NextGenerationEU inclòs en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE.
Transport públic per al concert de Melendi al Palau Sant Jordi
Amb motiu del concert de Melendi que tindrà lloc al Palau Sant Jordi el pròxim divendres, 27 de desembre (a les 21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei d’autobusos llançadora per a la pujada, que farà el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularà de les 18.30 h a les 21 hores. També posarà en funcionament un servei llançadora de busos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 22.30 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
#TMBrecomana celebrar les tradicionals festes de Nadal donant sang
Un any més, el Banc de Sang i Teixits, arribat el mes de desembre, engega una nova campanya per impulsar les darreres donacions de l'any, que seran les últimes, però que són essencials per garantir els tractaments del final d'any i de l'inici del 2025. En períodes festius, les reserves baixen fins a un 20% pel canvi d'hàbits de la població Gairebé 6.000 pacients necessitaran sang des d'ara i fins a les vacances de Nadal als hospitals catalans. La missió és aconseguir unes 20.000 donacions per cobrir les necessitats dels malalts.
La campanya nadalenca d'enguany duu per lema 'Fem de la donació, una nova tradició' i fa una crida a la ciutadania a completar les donacions de l'any si encara poden fer-ne (quatre vegades en el cas dels homes i tres vegades, les dones). Amb la crida d'anar a donar sang col·lectivament ("amb la teva gent") s'insta a adoptar la nova tradició nadalenca i fer-ho amb aquells amb qui es comparteixen la resta de tradicions d'aquestes festes: família, companys, fills, amics...
A més, durant aquest Nadal, alguns centres hospitalaris de donació de sang de més afluència (Sant Pau, Can Ruti i el Clínic) tindran horaris ampliats d'obertura.
TMB hi col·labora fent difusió de la campanya.
Horaris especials del metro i els autobusos de TMB la vigília de Nadal
Com cada any, demà, dimarts 24 de desembre, la vigília de Nadal, els autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) faran l’última sortida des de les parades d’origen a les 22 hores i el servei de metro finalitzarà, com és habitual per aquesta festivitat, a les 23 hores.
Dimecres, dia de Nadal el metro funcionarà de 5 del matí a 2 de la matinada, i dijous, SantEsteve, el metro circularà fins a les 12 de la nit.
Com és habitual, la nit de Cap d’Any, la que va del dimarts 31 de desembre al dimecres 1 de gener, Any Nou, el metro donarà servei de manera ininterrompuda fins a la mitjanit del dimecres 1 de gener.
Les línies del Barcelona Bus Turístic no prestaran servei les festivitats de Nadal i Any Nou.
Reforç del servei
TMB recorda que el metro serà un any més una de les opcions més recomanables per moure’s, ja que ofereix un increment de trens en circulació de fins al 8% respecte a l’oferta habitual, amb més combois especialment a les línies 1 i 3, els caps de setmana amb comerços oberts, en què es multipliquen les sortides per compres, lleure i visites, així com una intensificació de la mobilitat al centre de Barcelona i a les zones comercials de la ciutat i l’àrea metropolitana.
Pel que fa a la xarxa d’autobusos també augmenta la capacitat de transport amb més vehicles articulats depenent de la línia i l’operativa de cada dia.
El conjunt del dispositiu de TMB per Nadal està explicat en aquesta nota i també a la secció avisos de servei del web de TMB.
Recupera la xerrada amb Juan Carlos Unzué per la lluita contra l’ELA
A finals del mes de novembre, en el marc de la causa solidària escollida pels empleats i empleades de metro i bus per aquest 2024, la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), es va fer una xerrada entre l'exfutbolista professional i activista contra l'ELA Juan Carlos Unzué i el cap de rpemsa de TMB, Sergi Estudillo, per sensibilitzar sobre la malaltia i donar visibilitat a la tasca de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls. La xerrada es va fer al metro d'Universitat, on també es va fer una exposició mostrant tot el material que necessita una persona per viure amb aquesta malaltia. Ara, en aquest vídeo es recull tota la xerrada íntegra.
Des de l’anunci de la seva malaltia, Unzué ha fet servir l’altaveu que li proporciona el seu prestigi professional per donar visibilitat a aquesta patologia i a contribuir a aconseguir millores en la qualitat de vida de les persones afectades i en el suport als seus familiars. La malaltia actualment afecta unes 500 persones a Catalunya, 3.000 a Espanya i unes 350.000 a nivell mundial.
Unzué va enviar importants missatges de superació i lluita durant tot l’acte, sempre carregats d’optimisme, destacant la capacitat que tenim totes les persones davant de les situacions adverses per acceptar-les, adaptar-nos a elles i superar-les: “Ens hem de donar la possibilitat d’intentar, de poder encertar però també de fallar per poder aprendre de les nostres equivocacions. No quedar-nos mai amb la sensació de no haver-ho intentat”.
Us deixem l'enllaç directe a la xerrada completa: https://www.youtube.com/watch?v=neNcq1bm3bA
La TMB App ja permet validar la T-mobilitat amb l'iPhone
Des d'aquest divendres 20 de desembre, els usuaris dels terminals iPhone ja poden validar la seva T-mobilitat directament amb el dispositiu mòbil. Per fer-ho només hauran d'accedir a la T-mobilitat -pestanya mòbil- des de la TMB App i guiar-se amb el procés, amb el qual s'obtindrà l'App Cartera Electrònica. D'aquesta manera obtindran accés a la funcionalitat que permetrà carregar i validar el títol desitjat amb el seu terminal. La funcionalitat suposa un ampli pas endavant pel desplegament total de la T-mobilitat, ja que els usuaris del sistema iOS eren els únics que, tot i poder carregar la targeta de plàstic amb el seu mòbil, no podien fer-lo servir per validar directament.
Destaca el fet que amb aquesta fita, l'àrea integrada de Barcelona se situa com la segona gran metròpoli a escala europea en aconseguir emular per complet una targeta amb tota una gamma de títols de transport públic per poder validar amb iPhone. La primera va ser París, que va aconseguir el compromís d’Apple per fer els desenvolupaments necessaris i introduir-hi els títols de l’Île-de-France abans dels Jocs Olímpics celebrats el passat estiu. Actualment, hi ha ciutats fora de la UE que ja han integrat les seves targetes de transport a la Wallet d’Apple. Tot i així, en la majoria dels casos no es tracta de títols de transport amb condicions específiques, sinó de targetes de crèdit que funcionen com a targetes de transport, on els cobraments es van realitzant a mesura que s’utilitzen.
Desplegament gradual
La posada en servei d’aquesta funcionalitat als iPhone serà gradual. Durant les primeres setmanes, la descàrrega de la nova cartera virtual estarà disponible per a tothom a la botiga d’aplicacions App Store. La possibilitat de fer-la servir per validar, però, només s’activarà a un nombre limitat de persones determinat per l’ordre en què es faci la vinculació de dades, el següent pas necessari després de la descàrrega. L’objectiu d’aquesta mesura, tal com es fa amb altres aplicacions, és garantir un desplegament ordenat i assegurar una experiència d'ús òptima i controlada en el seu llançament.
En cas d’haver descarregat la cartera virtual i no tenir encara disponible la nova funció, l’app indicarà a la persona que s’ha assolit el nombre màxim d’usuaris. Quan es faci l’obertura massiva, es notificarà a aquestes persones que ja poden vincular-hi les dades i habilitar la possibilitat de validar. Aquest procés podria durar unes setmanes fins que la funcionalitat estigui plenament operativa per a tothom.
L’ús de la tecnologia NFC, la diferència dels sistemes operatius iOS i Android
El motiu principal pel qual el sistema operatiu iOS ha trigat més a disposar d’aquesta funcionalitat està relacionat amb els permisos d'accés al xip NFC, la tecnologia que permet llegir les targetes de transport sense contacte, donat que Apple té una política molt restrictiva d’accés al seu xip. Contràriament, Android té una política més oberta d’accés al sistema NFC i és per aquest motiu que la seva implementació es va poder dur a terme des de la fase inicial del desplegament de la T-mobilitat.
Finalment, aquest 2024, després que la Comissió Europea (CE) exigís a Apple obrir la tecnologia NFC, l’ATM, consorci format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), va sol·licitar a la CE que també s’alliberés el xip per al transport públic. L’ATM va ser l’única entitat del sector del transport públic en presentar al·legacions, i aquestes van ser acceptades a finals de juliol, tal com va informar el consorci. Gràcies a aquesta resolució anunciada el passat mes de juliol, el sistema T-mobilitat va poder completar el desenvolupament d’una cartera pròpia que permetrà validar els títols de transport emulant una targeta T-mobilitat exactament com ho fan els telèfons Android.
Èxit de nominacions als premis de cinema per a la pel·lícula ‘El 47’
Acaba l’any i comença la temporada de premis nacionals i internacionals a les millors obres audiovisuals de l’any, en l’àmbit català i espanyol. Enguany, un film que ret homenatge a la classe obrera i que s’inspira en uns fets reals protagonitzats l’any 1978 per un veí de Torre Baró que era conductor de bus, lidera les llistes com a pel·lícula més nominada als Goya i als Gaudí. Amb els gairebé mig milió d’espectadors, El 47 ja té l’honor de ser el film en català més vist als cinemes en els darrers 42 anys, superant altres èxits com La Casa en flames, Pa negre o ‘Alcarràs’.
Aquesta setmana s’han anunciat les nominades als premis de la Academia del Cine. La pel·lícula de Marcel Barrena, El 47, lidera les nominacions de la 39a edició dels premis Goya 2025 amb 14 candidatures, seguida de ‘La infiltrada’, que n’acumula 13. Entre les categories a les quals opta hi ha millor pel·lícula, millor actor i actriu de repartiment, actriu revelació, guió original i fotografia, entre d’altres.
En l’àmbit català, les nominacions dels premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català han deixat un nou rècord per a El 47, que amb 18 candidatures és la pel·lícula més nominada en les disset edicions dels premis. Entre elles opta al guardí en les categories de millor pel·lícula, direcció (Marcel Barrena), guió, actor protagonista (Eduard Fernández), direcció artística, muntatge, actriu secundària, actor secundari, música original, vestuari, so, fotografia, efectes visuals i maquillatge i perruqueria.
Precisament, aquesta setmana El 47 s’ha alçat amb el premi Forqué a la millor pel·lícula de ficció i també ha rebut el reconeixement en la categoria de cinema i l’educació en valors. El seu protagonista, Eduard Fernández, s’ha endut el premi a la millor interpretació masculina pel seu paper al film Marco. Als premis Feroz, El 47 ha aconseguit tres nominacions: millor actriu de repartiment per a Clara Segura, millor música i millor guió original.
Sabrem si El 47 resulta guanyadora en tots aquests certàmens els primers mesos de l’any: les gales d’entrega de premis seran el 18 de gener (Gaudí), el 25 de gener (Feroz) i el 8 de febrer (Goya). Molta sort!
Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 21 de desembre (Barça – Atlètic de Madrid)
Amb motiu del pròxim partit de Lliga, que se celebra demà, dissabte 21 de desembre, entre el FC Barcelona i l’Atlètic de Madrid a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 hores, metro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.
L’operativa especial prevista és la següent:
- La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Dissabte el metro funciona ininterrompudament durant tota la nit.
- S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona dels equipaments olímpics. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. De forma excepcional, les persones usuàries disposaran de més vehicles dels que s’habiliten normalment per a la baixada en direcció a la plaça d’Espanya, per a donar resposta a la coincidència del partit de futbol a l’Estadi Olímpic i les finals de la Premier Padel al Palau Sant Jordi. Aquests autobusos llançadora sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.
- Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.
Cal destacar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 46, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic per a les finals de la Premier Padel al Palau Sant Jordi
Amb motiu de les finals de la competició Premier Padel que tindran lloc al Palau Sant Jordi, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis d’autobusos llançadora per a la pujada adaptant-se a l’horari de les que es preveu tinguin més afluència de públic, és a dir, les de divendres, 20 de desembre, dissabte 21 i diumenge 22. Aquest busos faran el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularan divendres de les 12.30 h a les 14 hores, i dissabte i diumenge de les 9 h a les 11 hores.
També posarà en funcionament serveis llançadora de busos de baixada entre el recinte i la plaça d’Espanya quan finalitzin les competicions, és a dir, divendres a partir de les 21 h i diumenge a partir de les 19.30 hores. Pel que fa a dissabte, els assistents a les finals de la Premier Padel tindran a la seva disposició el servei d’autobusos llançadora de baixada previst per al partit de Lliga del FC Barcelona, que es reforça per a donar resposta a la coincidència de tots dos esdeveniments esportius.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada, dissabte ininterrompudament durant tota la nit i diumenge fins a la mitjanit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
TMB posa a prova un nou vehicle articulat d’hidrogen del fabricant Evobus
L'àrea de Bus de TMB ha posat a prova durant uns dies un nou vehicle articulat d'hidrogen del fabricant alemany Evobus. Es tracta d'un model amb especials particularitats ja que es tracta d’un Range Extended. Aquest concepte consisteix en un vehicle concebut com a purament elèctric, però amb unes bateries que en moltes de les ocasions no serien suficients per a les necessitats de l’operador. Per solucionar aquest problema, en lloc d’incrementar el nombre de bateries, el vehicle equipa una pila de combustible amb uns dipòsits d’hidrogen més petits del que seria habitual, afegint d'aquesta manera una autonomia estesa que és necessària en moltes ocasions.
Les proves s'han fet en línies horitzontals, verticals i en rutes on els trams de carretera a velocitats elevades fan difícil l’ús d’altres tecnologies de zero emissions.
18 metres i una capacitat per 128 viatgers
El model testat, eCitaro G fuel cell de 3 portes, mesura uns 18 metres de llarg i té una amplada de 2,5 metres. L'alçada del vehicle és de 3,45 metres, i una capacitat de passatgers de fins a 41 persones assegudes i 87 dempeus (128 persones usuàries en total).
ImatgeEl bus té unes bateries de 392 kWh i una pila de combustible del fabricant Toyota amb una potència de 60 kWh. Els dipòsits d’hidrogen se situen al sostre amb 30 kg de capacitat útil, que li aporten una autonomia de fins a 400 km.
ImatgeL’escola Pau Casals Gràcia i TMB, junts en la lluita contra l’ELA
Les nens i els nens de 2n del cicle inicial de l’escola Pau Casals Gràcia de Barcelona han participat avui en una nova acció solidària que han escollit els i les professionals de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), i que enguany és la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), comunament coneguda com a ELA. A l’estació de Guinardó|Hospital de Sant Pau (L4), s’ha fet un conta contes del llibre ‘Mà amiga’, un conte per explicar als més petits el valor de la solidaritat i la generositat. I per mostrar-los d'una manera gràfica i senzilla tot el que podem arribar a canviar quan donem un cop de mà. A més, els nens i nens d’aquesta escola han fet un mural amb diferents mans com a símbol de solidaritat i visibilitat d’una malaltia que afecta cada any 500 persones a Catalunya, 3.000 a Espanya i unes 350.000 a nivell mundial, i que actualment no té cura. L'acte ha comptat amb la presència de Ildefonso, malalt d'ELA en el qual es basa el conte, il·lustrat i escrit pels seus fills.
ImatgeAquesta acció està emmarcada en una campanya de la Fundació TMB que busca sensibilitzar sobre la malaltia i donar visibilitat a la tasca de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls, fent incís en tot el que implica la malaltia per a les persones afectades i les seves famílies a nivell psicològic, mèdic i social i econòmic. Abans d’aquest acte, al novembre es va fer una actuació musical de la cantant Judit Nedderman i una exposició de material i elements de suport a les persones afectades per ELA, que necessiten per a la seva vida diària durant els diferents moments de l’evolució de la malaltia. D’igual manera, el passat 20 de novembre es va realitzar una xerrada-col·loqui sobre la malaltia, a càrrec del Juan Carlos Unzué.
A més, relacionant la causa solidària de TMB d’enguany i el centenari de metro, recentment s’ha anunciat la celebració d’una cursa nocturna durant el 2025 en motiu de la lluita contra l’ELA, que s’aprofitarà per donar encara més visibilitat a la malaltia i recaptar fons per a la lluita contra l’ELA.
L’ELA, una malaltia degenerativa
L’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), també coneguda com a Malaltia de Motoneurona, és una malaltia neurodegenerativa que afecta les neurones motores del cervell, tronc encefàlic i medul·la espinal, que són les cèl·lules encarregades de transmetre l’ordre del moviment voluntari del cervell als músculs. La degeneració de les neurones motores, fa que la capacitat del cervell per iniciar i controlar el moviment muscular es perdi. En conseqüència, els pacients presenten atrofia muscular que avança provocant paràlisi progressiva. A part de l’autonomia motora, també es veuen afectades la capacitat de parla, deglució i respiració.
La malaltia actualment no té cura i presenta una evolució molt ràpida de pocs anys en la majoria de casos. Encara no es disposa de cap tractament que permeti aturar el procés degeneratiu. La causa d’ELA no és coneguda, i els científics encara no saben per què l’ELA afecta algunes persones i altres no.
El cupó de l’ONCE del 28 de desembre ret homenatge al centenari del metro de Barcelona
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i ONCE Catalunya han presentat aquest migdia al vestíbul de l’estació de Diagonal un cupó especial de l’ONCE dedicat especialment al centenari del metro de Barcelona. Durant la presentació, Enric Botí, delegat d’ONCE a Catalunya, ha lliurat a Xavier Flores, conseller delegat de TMB, una reproducció emmarcada d’aquest cupó especial del centenari, il·lustrat amb una fotografia de Josep Brangulí d’un tren de la sèrie 300 entrant a l’estació del Gran Metro anomenada Aragón (actual Passeig de Gràcia L3) de l’any 1932. El cupó commemoratiu es posa a la venda demà i el sorteig se celebrarà el pròxim dissabte 28 de desembre. Fins a cinc milions i mig de cupons difondran l’efemèride.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores ha destacat que “l’aliança entre TMB i l’ONCE és clau per complir amb la màxima funció de TMB que és garantir el dret a la mobilitat, un dret per a totes les persones independentment de la seva situació”. Per això, el conseller delegat de TMB ha remarcat que aquest acte amb l’ONCE hagi estat el primer de tots els actes del centenari i ha ressaltat que “tot i ser una xarxa ja centenària, la xarxa de metro de Barcelona és de les més accessibles del món”. Així, Flores ha actualitzat l’estat de l’accessibilitat a la xarxa tot recordant que “ja ens trobem en un 93% de la xarxa accessible i estem treballant per seguir avançant el més ràpid possible”.
Per la seva part, el delegat de l’ONCE a Catalunya, Enric Botí, ha declarat que “s’ha fet un gran camí aquest segle per adaptar la xarxa de transports a les persones cegues o amb altres discapacitats. Cada dia, amb la feina conjunta amb operadors com TMB, avancem i millorem l’accessibilitat i la inclusió”.
TMB, referent de transport públic accessible
A l’acte també s’ha presentat l’evolució de l’accessibilitat a la xarxa de metro de Barcelona. TMB va iniciar el seu camí de millora constant en matèria d’accessibilitat l’any 1992 per fer del transport públic un model inclusiu en matèria d’accessibilitat per persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
Les xarxes de transport públic que gestiona TMB són referència a nivell internacional en adequació per a persones amb mobilitat reduïda i persones amb discapacitat. Així i tot l’empresa està sempre treballant fent-hi evolucions i millores dins del diàleg permanent amb les entitats representatives i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, en un procés continu que s’emmarca en el desenvolupament del Pla Director d'Accessibilitat Universal, aprovat el 2010.
Barcelona té una xarxa de transport públic de referència a Europa en termes d’accessibilitat, a bus s’assoleix el 100% i a metro actualment estan adaptades 153 de les 165 estacions, una xifra que suposa un 93% del total, estan equipades amb ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes.
Del percentatge restant, quatre estacions (Espanya L3, Clot L1, La Pau L4 i Ciutadella / Vila Olímpica L4) estan en obres. També s’han iniciat els projectes de millora de l’accessibilitat a Verdaguer L5 i a Plaça de Sants L1. A Verdaguer de l’L4 s’iniciaran les obres al gener de 2025. La resta de projectes estan en licitació o tramitació, tot a càrrec del Departament de Territori, Habitatge i Transició ecològica de la Generalitat, que és el que duu a terme les obres de millora de l’accessibilitat als sistemes ferroviaris de la seva competència. Les línies L2 i L11 ja estan adaptades, segons el criteri de la Generalitat de Catalunya, des de la seva entrada en servei, així com els trams de les noves línies L9 i L10.
Pel que fa a les accions implementades a les andanes, cal destacar les rampes de metall per anivellar l’accés instal·lades a 53 estacions, els encaminaments per persones amb discapacitat visual, la inclusió de navegadors acústics i per veu a les màquines de venda de bitllets, els mapes o la guia de metro publicada en relleu i en sistema braille.
D’altra banda, està funcionant el sistema de senyalització digital per a persones amb discapacitat visual a través d’etiquetes intel·ligents ddTags amb l’app de NaviLens, igual que la senyalització de prioritat absoluta dels ascensors per persones amb mobilitat reduïda i gent gran.
Respecte als trens, no oblidem els espais reservats per a persones usuàries de cadires de rodes i cotxets de bebè, els suports isquiàtics, els seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda o els senyals acústics i lluminosos d'avís de tancament de portes.
Des del Servei d’Accessibilitat Universal de TMB es treballa cada dia amb els objectius de complir amb el marc normatiu en matèria d’accessibilitat i no discriminació per raó de barreres físiques, de comunicació o d’actitud, vetllar per la formació i la sensibilització del personal en les necessitats específiques de la ciutadania, especialment de les persones amb discapacitat, i potenciar el diàleg i la participació amb les entitats representatives atenent les seves necessitats, expectatives i prioritats.
El ‘Sueldazo’ del Cap de Setmana de l’ONCE
El Sueldazo del Cap de Setmana de l’ONCE ofereix, tots els dissabtes i diumenges, un premi principal a les cinc xifres i sèrie de 300.000 euros, més 5.000 euros al mes durant 20 anys consecutius a un sol cupó. I premis de 2.000 euros al mes durant 10 anys consecutius, a altres quatre cupons.
Els cupons de l’ONCE es comercialitzen pels 20.500 venedors i venedores de l'organització, 2.450 d’ells a Catalunya. A més, es poden adquirir des de www.juegosonce.es, i en establiments col·laboradors autoritzats.
Els cupons de l'ONCE són part dels productes de loteria social, segura, responsable i solidària de l'Organització que, des del seu disseny fins a la comercialització, implementa controls per neutralitzar consums descontrolats, prohibeix expressament la venda a menors d'edat o el consum a crèdit, entre altres mesures. L'Organització manté una responsabilitat amb la ciutadania promovent una política de joc responsable amb els sistemes d'avaluació i seguiment més exigents definits per l'Associació Mundial de Loteries i l’Associació Europea de Loteries.
Principal operador de transport públic
TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya, que ofereix dues xarxes regulars de transports (la de bus de superfície i la de metro subterrània), així com diversos serveis de transports de lleure, amb l'objectiu de satisfer les necessitats de mobilitat de la ciutadania, millorar la qualitat de vida a l'àrea metropolitana i reduir la distància entre les diferents ciutats, oferint un servei accessible per a tothom. TMB és un referent de mobilitat urbana, que treballa en línia a l'agenda 2030 i altres orientacions tècniques i normatives orientades al desenvolupament sostenible i equitatiu de la societat.
Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de desembre (Barça – Manchester City femenins)
Amb motiu del pròxim partit de Lliga de Campions Femenina, que se celebra demà, dimecres 18 de desembre, entre el FC Barcelona Femení i el Manchester City WFC a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 18.45 hores, metro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se per la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.
L’operativa especial prevista és la següent:
- La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que dimecres el metro funciona fins a les 12 de la nit.
- S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.
- Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.
Cal recordar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 23, 46, 52, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 15 de desembre (Barça – Leganés)
Amb motiu del pròxim partit de Lliga, que se celebra demà passat, diumenge 15 de desembre, entre el FC Barcelona i el CD Leganés a l’Estadi Olímpic Lluís Companys a les 21 hores, metro i autobusos de TMB seran les opcions més recomanables per desplaçar-se a la muntanya de Montjuïc, no només per aquest esdeveniment sinó també per a tots els partits següents a celebrar a aquest recinte de Montjuïc mentre durin les obres al Camp Nou.
L’operativa especial prevista és la següent:
- La xarxa de metro reforçarà el servei amb més personal d’atenció, seguretat i neteja a les estacions d’Espanya (L1 i L3), Poble Sec (L3) i Paral·lel (L2 i L3). Hi haurà més trens en circulació, en funció de l’horari del partit, a les línies 1 i 3, les més indicades per apropar-se a l’Estadi Olímpic, amb l’estació d’Espanya com a centre neuràlgic. Recordem que diumenge el metro funciona fins a les 12 de la nit.
- S’habiliten dos serveis gratuïts d’autobusos llançadora per a les persones que tinguin entrada per assistir al partit, amb origen i final a la plaça d’Espanya, d’una banda, i a l’aparcament de Fira 2, de l’altra, que connectaran amb la zona de l’estadi. Aquests dos serveis especials de bus començaran dues hores abans de l’inici de l’esdeveniment esportiu i acabaran una hora i mitja després de la finalització. Els usuaris disposaran d’un total de 17 vehicles que sortiran en intervals d’entre 3 i 4 minuts.
- Una altra opció per apropar-se a la zona serà utilitzar el funicular de Montjuïc, que també es reforçarà i veurà incrementades les seves freqüències de pas durant les dues hores d’abans de l’inici del partit i durant les dues hores de després de l’acabament.
Cal destacar que també hi ha diverses línies regulars d’autobusos de TMB que apropen a la zona. Aproximen a l’Estadi Olímpic Lluís Companys les línies 13, 55, 125, 150; a la plaça d’Espanya arriben les línies D20, D40, H12, H16, V7, 13, 46, 65, 79, 91, 109, 150 i X2; al passeig de la Zona Franca: H16, V3, V5, 109 i 125.
Per a més informació, es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
TMB prepara un any d’activitats i de portes obertes per celebrar el Centenari del Metro
Avui, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat les activitats programades per celebrar que el Metro de Barcelona entra en el selecte grup de les xarxes centenàries, ja que el pròxim 30 de desembre farà 100 anys. La presidenta de TMB, Laia Bonet, i el conseller delegat, Xavier Flores, també han presentat el nou logotip i la campanya que ens acompanyaran durant tot el centenari. "Hem pensat una celebració del centenari que sigui per a tothom: per a les persones usuàries, també per a aquelles que no ho són i molt especialment per als i les més de 4.000 professionals que fan possible que el metro funcioni cada dia", ha explicat Bonet. La presidenta de TMB ha assenyalat que "aquesta efemèride ens permetrà recordar el passat, analitzar el present i mirar cap al futur". En la mateixa línia, el conseller delegat de TMB ha destacat que “les activitats es reparteixen durant tot un any en el qual obrirem espais emblemàtics del metro, explicarem com ha estat el camí fins i ara i apuntarem cap a on volem anar”.
Un centenari per a tothom
TMB convida a tota la ciutadania a gaudir del Centenari del Metro. La celebració arrenca oficialment el pròxim 30 de desembre i acabarà el 30 de desembre del 2025. Durant tot un any farem activitats que ens acostaran al passat, que serviran per fer una anàlisi del present i que ens permetran mirar al futur. Obrirem les portes de diferents espais del metro que normalment no són accessibles per a la ciutadania en general. Estem parlant d’espais com les anomenades estacions fantasma, els simuladors en els quals els i les agents de metro aprenen a portar els trens de les línies convencionals, el centre de control o l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. Les dates i el procediment per poder accedir a aquests espais els anirem explicant a través de les xarxes socials de TMB.
L’estació de Passeig de Gràcia de l’L3, que va néixer amb el nom d’Aragón, serà l’escenari d’una de les principals actuacions del centenari que es farà coincidint amb el dia exacte en què el metro farà 100 anys, el 30 de desembre de 2024. De moment no volem donar gaires detalls de com serà aquesta acció, però creiem que sorprendrà la ciutadania que visiti l’estació.
L’exposició dels trens restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, serà un altre dels grans actes del centenari i es farà durant el darrer trimestre del 2025.
Aquesta mostra del patrimoni històric de TMB permetrà veure els trens després del procés de restauració que inclou una neteja interior i exterior acurada, reparacions de paviment, marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També es restituirà la il·luminació a les zones de passatge i cabina perquè es puguin visitar l’interior quan estiguin exposats. A la part exterior es repararan desperfectes en xapes i es vinilarà amb els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial.
Abans d’aquest viatge al passat, l’Espai Mercè Sala, a l’estació de Diagonal (L5), acollirà una exposició de realitat virtual. Aquesta experiència que arrencarà a l’estiu permetrà fer un viatge immersiu per la història del metro de Barcelona.
A més, la Generalitat de Catalunya, que ha escollit el centenari com una de les efemèrides a celebrar pel Govern, organitzarà una exposició sobre la història del metro i com el seu naixement i expansió han contribuït a donar forma a la ciutat i l’àrea metropolitana que coneixem. Es farà al Palau Robert.
A l’Espai Mercè Sala s’obrirà el 13 de gener una exposició sobre un dels llibres del centenari, La petita història del metro, il·lustrat per Pilarín Bayés i que aproparà la nostra història als i les més petites. Aquest espai expositiu acollirà també la mostra fotogràfica El repte constructiu, que recollirà elements singulars d’enginyeria presents a la història del metro de Barcelona com la construcció dels primers túnels, el pont de ferro de l’estació de Catalunya o l’elevador que hi havia a l’antiga cotxera de Lesseps.
El centenari, als esdeveniments de ciutat
La celebració dels cent anys de metro arribarà també a grans esdeveniments de ciutat, com ara la Cavalcada de Reis de Barcelona 2025. També els cent anys del metro seran protagonistes de l’espectacle de drons de la Mercè 2025.
I, a més, hi haurà dues grans curses obertes a tota la ciutadania. Una cronoescalada, que es farà a l’estació de metro El Coll / La Teixonera, la més profunda de la xarxa amb 74 metres de fondària. I una cursa nocturna al metro que, a més, tindrà un caire solidari, perquè permetrà donar visibilitat i captar fons per la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), la causa solidària escollida enguany pels i les professionals de TMB.
D’altra banda, l’ONCE dedicarà un cupó al Centenari del Metro de Barcelona que es presentarà el pròxim 17 de desembre en un acte en el què també s’explicarà l’evolució i el futur de l’accessibilitat al metro de Barcelona.
L’ànima del metro
Més de 4.000 professionals fan possible que el metro funcioni cada dia, per a ells i elles i el programa del centenari ha pensat en activitats específiques per a la plantilla. Hi haurà un concert exclusiu a L’Auditori i una festa d’inauguració de l’exposició dels trens històrics restaurats. A més, es presentarà la nova uniformitat que portaran treballadors i treballadores. D’elles, de les dones que han treballat al metro en parlarà especialment una de les tres publicacions que farem durant el 2025, la de La dona treballadora al metro de Barcelona. És un llibre que explicarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que s’analitza.
També es presentarà un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona.
I, com no podia ser d’altra manera, el centenari del metro tindrà un gran acte institucional que se celebrarà al paranimf de l’Escola Industrial i que comptarà amb la presència de representants de les principals institucions del país. En aquest acte es presentarà el documental Cent anys de Metro (1924-2024).
Nou logotip per al centenari del metro
Per comunicar i posar en valor el centenari s'ha creat una nova identitat on l’element principal és l’ús del símbol del Metro de Barcelona, que en aquest cas representa els dos zeros del número 100, fent un subtil homenatge a la història. A més, la composició i superposició dels elements no només responen a una decisió estètica, sinó que també reforcen la idea de cohesió, interconnexió entre territori i persones, un concepte fonamental que ha marcat els 100 anys d’evolució del metro.
Aquesta nova imatge anirà acompanyada d'una campanya de publicitat per transmetre els valors de TMB i de Metro de Barcelona i generar un sentiment de pertinença i d’identificació amb el centenari. L’acció farà servir un key visual reconeixible que permetrà fer-ho servir per a celebrar els 100 anys de Metro. La campanya es desplegarà a partir de gener a través de suports digitals i offline.
La imatge doncs acompanyarà tot un any d’actes, cultura, viatges i moments emotius per celebrar cent anys del transport que ha canviat la ciutat, cent anys de la Barcelona del Metro.
Transport públic per als concerts de Melendi al Palau Sant Jordi
Amb motiu dels concerts de Melendi que tindran lloc al Palau Sant Jordi demà divendres, 13 de desembre, i demà passat dissabte, 14 de desembre (tots dos dies programats a les 21 hores), Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà serveis d’autobusos llançadora per a la pujada, que faran el recorregut entre la plaça d’Espanya i el Palau Sant Jordi i circularan de les 18.30 h a les 21 hores tots dos dies. També posarà en funcionament serveis llançadora de busos de baixada quan finalitzin els concerts (a partir de les 22.45 hores aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya.
En aquests serveis de busos llançadora seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat i els vehicles portaran l'indicador de línia “Pl. Espanya – Palau St. Jordi”.
Divendres el metro funciona fins a les 2 de la matinada i dissabte ininterrompudament durant tota la nit.
Per a més informació es pot consultar la secció avisos de servei del web de TMB.
L'emissora Internacional alemanya DW es fa ressò del projecte Metrocharge
L'Emissora Internacional Alemanya DW s'ha fet ressò del projecte Metrocharge, mitjançant dos Reels als seus canals oficials d'Instagram i Facebook. Aquesta iniciativa, sorgida del departament de Sistemes de Metro, utilitza l'energia sobrant de la frenada regenerativa dels combois de metro per, entre d'altres, alimentar estacions de recàrrega de vehicles.
ImatgeEl projecte Metrocharge ja ha destapat l'interès d'altres mitjans de comunicació internacionals com el web Grist o la Televisió Nord-americana per al públic hispà, Telemundo 51.