Notícias TMB

El Barcelona Bus Turístic tornarà a funcionar a partir del 2 de juliol

El Barcelona Bus Turístic, operat per TMB en associació amb Turisme de Barcelona, reprendrà el servei el 2 de juliol vinent. Després de més d’un any d’interrupció a causa de la crisi sanitària, les rutes vermella i blava tornaran a fer diàriament els seus recorreguts habituals pels principals punts d’interès de la ciutat per oferir el privilegiat punt de vista elevat, des del pis superior dels autobusos descoberts, a totes les persones que volen gaudir dels atractius culturals i comercials de Barcelona fent servir un transport pràctic i sostenible.El reinici del servei del Barcelona Bus Turístic es porta a terme coincidint amb el relaxament de les restriccions de la mobilitat interna i internacional, que permet la reactivació de l’activitat turística, cultural i de lleure. Inicialment, els autobusos turístics circularan a partir de les 9 del matí i faran les últimes sortides a les 7 de la tarda, amb intervals de 20-30 minuts. Com en tots els transports públics, serà obligatori l’ús de la mascareta facial a bord. Funcionarà el sistema d’audioguia en 16 idiomes i en cada vehicle hi haurà una persona per a la informació i l’atenció als usuaris.Dues rutes per combinarLes rutes vermella i blava són les històriques del Barcelona Bus Turístic i es poden combinar fàcilment, ja que tenen parades comunes per fer intercanvi a l’eix de la plaça Catalunya i el passeig de Gràcia. La ruta vermella inclou a més parades al Parc de la Ciutadella, la Diagonal, l’Estació de Sants, Montjuïc i el Port Vell, entre d’altres, mentre que la blava és perfecta per visitar la Sagrada Família, Gràcia, el Tibidabo, Pedralbes i el Camp Nou.Els bitllets per fer servir el Barcelona Bus Turístic un o dos dies a partir del divendres 2 de juliol s’han posat ja a la venda al mateix web i als punts habituals. Els pròxims dies es donaran a conèixer promocions especials dissenyades per al període de rellançament.Originat el 1987 com un servei específic per proporcionar transport col·lectiu a les persones que volen conèixer la ciutat al seu aire, el Barcelona Bus Turístic ha viscut diferents etapes i evolucions, sempre a partir del bitllet forfet o sistema “puja i baixa”, en què Barcelona ha estat pionera entre les grans ciutats europees. La peculiaritat d'aquest bitllet és que el viatger pot baixar i fer les visites que consideri a l'entorn de cada parada i, a continuació, pot tornar a pujar i reprendre el recorregut, gràcies al pas regular dels vehicles i la bona ubicació de les parades. Això permet que l'usuari pugui planificar l’estada a la ciutat de manera independent i personalitzada, un objectiu que es manté tot i el llarg parèntesi de la pandèmia.[[{"fid":"15528","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)"}},"attributes":{"alt":"Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)","title":"Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)","class":"media-element file-teaser","data-delta":"1"}}]]Un bus turístic davant del recinte modernista de Sant Pau / Foto: Pep Herrero (TMB)

El metro de Barcelona tornarà a funcionar sense interrupció la nit de Sant Joan

Dimecres vinent, 23 de juny, nit de la revetlla de Sant Joan, hi haurà servei especial de transport públic a l’àrea de Barcelona per facilitar la mobilitat de les persones en aquesta celebració tradicional, encara en el marc de les recomanacions que cal respectar per evitar la propagació de la Covid-19, com ara l’ús correcte de la mascareta.Així, la xarxa de metro de TMB prestarà servei durant tota la nit. Els trens circularan sense interrupció des de les 5 h de la matinada de dimecres 23 fins a la mitjanit de dijous dia 24, 43 hores de servei ininterromput. Es tracta de la primera nit de servei continuat de metro des de la declaració d’estat d’alarma del març del 2020 (l’any passat per Sant Joan el metro va prolongar el servei fins a les 2 de la matinada en coherència amb la recomanació de les autoritats de limitar la celebració a l’àmbit familiar i en grups reduïts).TMB ha previst un reforç de trens, especialment a la línia 4, i de personal per atendre l’afluència d’usuaris que es desplaçaran en transport públic, especialment a zones de platja i al centre de la ciutat, per celebrar la revetlla. També es reforçarà la neteja, el manteniment i la seguretat a les estacions més freqüentades.Més informació a la nota de premsa de l’ATM.

Músics del metro tocaran dilluns ‘Don’t worry, be happy’ amb motiu del Dia Europeu de la Música

TMB i l’Associació de Músics del Carrer i del Metro de Barcelona (AMUC) engeguen una acció conjunta cultural i festiva dilluns vinent, 21 de juny, amb motiu del Dia Europeu de la Música, que consisteix en la interpretació simultània i en públic de la coneguda cançó de Bobby McFerrin ‘Don’t worry, be happy’. Així, el proper dilluns els populars acords sonaran al mateix temps, a les 12 del migdia, en nou vestíbuls i intercanviadors d’estacions, entre les quals Espanya, Verdaguer, Passeig de Gràcia, Universitat, Urquinaona, Maria Cristina, Sants Estació... fins a nou solistes o grups tocant al mateix temps aquest cant a l’esperança units en la celebració del Dia Europeu de la Música.TMB convida els usuaris a aturar-se a escoltar, gravar i compartir l’experiència a les xarxes socials etiquetant fotos o vídeos d’aquestes interpretacions musicals amb el hashtag #MúsicsAlMetro.Un dia per celebrar la desescalada progressivaLa reincorporació dels músics del metro, que va iniciar-se l’estiu de l’any passat, fa ara els últims passos cap a la recuperació total de l’activitat anterior a l’estat d’alarma. Dilluns 14 de juny s’iniciava la tornada progressiva dels músics amb instruments de vent al metro, no permesos fins ara com a mesura sanitària preventiva per les possibles emissions i dispersions d'aerosols en bufar l'instrument. Aquest retorn, consensuat entre l’AMUC i TMB, està previst que es completarà a principis d’agost, quan quedarà totalment normalitzada l'activitat dels músics a tots els punts habilitats al metro.El Dia Europeu de la Música, autèntica festa popular en què professionals de la música surten a compartir de forma gratuïta el seu art amb el públic, és per als músics del metro i aficionats un dia per celebrar el tram final d’aquesta normalització progressiva que s’està vivint en diferents àmbits de la cultura.

Un tomb pel barri de la Marina amb autobusos clàssics, dissabte 19 de juny al matí

Dins la tasca de difusió del patrimoni cultural del transport públic de Barcelona, tres autobusos clàssics de la Fundació TMB seran presents dissabte vinent, 19 de juny, a la Festa Major de la Marina, al districte de Sants-Montjuïc de Barcelona, com a exposició i també amb la possibilitat de viatjar-hi en recorreguts retro pel barri i l'entorn.Un dels tres autobusos presents serà el vistós ACLO de dos pisos, construït el 1948 i retirat de la circulació el 1965, que estarà estacionat al passeig de la Zona Franca 185-189, davant del Centre Cívic Casa del Rellotge. Els altres dos, el Chausson Urbas 59 i un bus turístic clàssic, seran els encarregats de transportar els visitants a èpoques anteriors, en què els autobusos estaven fets de manera força artesanal... i també feien bastant més soroll.L'activitat es desenvoluparà entre les 9 i les 14.30 hores, amb la participació de personal voluntari del districte i la col·laboració de Conductors Solidaris de Catalunya i Andana Central.

Raquel Díaz (Responsabilitat Social de TMB): "Hem après que ens hem d'ajudar entre tots"

Dins la sèrie Les veus del transport públic, el testimoni de la Raquel Díaz representa la vivència d'una persona que forma part de TMB, en concret de l'Àrea de Comunicació i Relacions Institucionals, com a cap de Responsabilitat Social, Dona i Diversitat, i alhora té una experiència directa com a persona cega, cosa que l'ha obligat a adaptar-se. "Mantenir la distància no sempre és fàcil", apunta en el vídeo difós en aquest vessant de la campanya Un viatge segur.Raquel Díaz resumeix les lliçons de la crisi: "Hem après que no som individus aïllats sinó que vivim en societat, hem d'interactuar i ens hem d'ajudar els uns als altres".Tots els testimonis de la sèrie, en vídeo i podcast, així com altres materials, es poden obtenir a la pàgina d'aterratge de la campanya, on també es poden consultar diversos indicadors i recursos relacionats amb la gestió segura del transport públic que s'està fent a l'àrea de Barcelona.

Una solució tecnològica per fer més atractiva l’espera del bus guanya el repte de TMB

TMB ha estat una de les nou empreses que han volgut desafiar estudiants de Formació Professional a la tercera edició del Metròpolis FPLab. El projecte l'impulsen l'Àrea Metropolitana de Barcelona i la Fundació BCN Formació Professional, amb la intenció de posar en valor el talent de l'alumnat d'FP apropant-lo al món laboral.En aquest segon any de participació de TMB, el repte l'havien proposat la Direcció de la Xarxa de Bus i l'Àrea de clients, i consistia a millorar l'experiència dels usuaris a les parades d'autobús. 27 equips d'estudiants van presentar una proposta i, des del passat novembre, han rebut seguiment per part de la Direcció de Bus i el Departament d'Innovació.Pantalles tàctils a les paradesLes aproximacions dels estudiants van ser molt variades i creatives. El jurat va decidir apostar pel projecte TMB Live, una pantalla interactiva dissenyada per reduir el neguit de les parades de bus i distreure els usuaris, que busca fer més atractiu l'ús del transport públic. El mitjà per aconseguir-ho, instal·lar pantalles tàctils de 32 polzades a les marquesines de la xarxa, a través de les quals es podrà accedir a diferents aplicacions: TMBMusic, TMBWeather o TMBTranslator, entre d'altres.Els quatre membres de l'equip guanyador de l'Institut Ferrer i Guàrdia, de Sant Joan Despí, expliquen que aquestes aplicacions volen millorar l'experiència d'usuari i impulsar l'ús del transport públic a través de la tecnologia. La casualitat ha volgut que en les dues edicions en què ha participat TMB, l'equip guanyador estudiï en aquest centre de Sant Joan Despí.En els propers mesos, els alumnes gaudiran del seu premi al certamen, que els permetrà viure el dia a dia d'una empresa. Tindran l'oportunitat de desenvolupar la seva idea a TMB, gràcies a una beca formativa cofinançada amb l'AMB.

La UPF-BSM xifra en 2.400 milions d'euros anuals l’impacte econòmic, social i ambiental de TMB

L’activitat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), el grup públic que gestiona les xarxes de metro i autobusos, genera un valor global de 2.395,6 milions d’euros anuals per al conjunt de Catalunya, 6,5 vegades més del que rep com a aportacions de les administracions, segons ha calculat un estudi pioner de la UPF Barcelona School of Management. que conclou que TMB funciona com un veritable tractor econòmic i social que empeny i dinamitza el territori on dona servei.L’estudi s’ha presentat avui a l’auditori de la UPF-BSM en una jornada amb la participació de la presidenta de TMB, Rosa Alarcón; el rector de la UPF i coautor, Oriol Amat; el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi; Erola Palau, investigadora de l’Observatori de Sostenibilitat i també coautora; i per via telemàtica el president de l'Associació d'Empreses Gestores dels Transports Urbans Col·lectius (ATUC), Miguel Ruiz.Eina per a la recuperació econòmicaEn la seva intervenció, la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha destacat que “per tot el que genera el transport públic i el seu paper de tractor, cal apostar-hi, més que mai, com a eina de recuperació econòmica i de vertebració social”. En aquest sentit, ha emplaçat a caminar per dotar-lo d’un “finançament estable i al marge del debat entre partits polítics”.Per la seva banda, Oriol Amat ha posat l’estudi realitzat amb TMB com un exemple per al conjunt d’empreses i una invitació a aprofundir-hi, pel fet d’haver abordat globalment els impactes econòmic, social i ambiental, “la triple comptabilitat”, com l’ha descrit. El rector de la UPF també l’ha emmarcat en la labor de la Universitat envers el coneixement, en els vessants de la recerca, la transferència i la docència .L’objectiu de l’estudi, que han desgranat Erola Palau i Gerardo Lertxundi, era calcular el valor global que l’activitat de TMB va generar al territori on presta servei –Barcelona i 10 municipis del continu urbà–, a la resta de l’àrea metropolitana i al conjunt del país durant l’any 2019. Si bé hi ha exemples d’estudis semblants pel que fa a l’impacte econòmic d’una empresa en el territori, per primera vegada s’ha mesurat també la contribució d’un operador de transport públic en termes socials i mediambientals.Model empresarial sosteniblePer conèixer aquest valor social integrat de TMB s’ha quantificat d’una banda el valor econòmic (l’impacte que té en l’economia en termes de renda i ocupació) i també el valor social i ambiental (l’estalvi generat en externalitats negatives per a la societat en conceptes com ara la congestió, la contaminació, els accidents i el fre al canvi climàtic, entre d’altres). S’ha fet així per reflectir un model empresarial sostenible, que té en compte el capital humà i l’entorn local per maximitzar aquest valor.L’impacte econòmic total és el resultat de sumar l’impacte directe (la creació de renda i ocupació que TMB genera immediatament gràcies a la seva activitat), l’indirecte (la creació de renda i ocupació que els treballadors de l’empresa generen a través del consum propi de béns i serveis) i l’induït (la creació de renda i ocupació en tots els sectors de l’economia).Amb la seva activitat, TMB va generar el 2019 un valor econòmic de 1.394 milions a l’àrea metropolitana de Barcelona, l’1,02% del PIB de la metròpolis, i de 1.689 milions d’euros a tot Catalunya, el 0,67% del PIB català. Quant a llocs de treball, van ser 22.899 a l’àrea metropolitana i 27.887 a tot Catalunya, l’1,33% i el 0,802% respectivament. Això vol dir que l’ocupació generada multiplica per 3,3 la dimensió de la plantilla directa (8.457).Impacte social i ambientalPel que fa a l’impacte social i ambiental, s’ha estudiat l’estalvi generat per TMB en externalitats, és a dir, el conjunt de costos no pagats per l’usuari final que es generen a partir de l’ús dels mitjans de transport i que tenen repercussió en tota la societat. Dins d’aquesta factura oculta s’han considerat els temps de desplaçament, l’ús de la infraestructura viària, els accidents, els efectes en la salut de les persones i l’impacte ambiental global de les emissions de CO2, el consum d’energia i el cicle de vida dels vehicles.Així, s’ha determinat que el servei prestat per TMB representa anualment un estalvi en externalitats de 706,5 milions d’euros. Aquest és el cost addicional que suportaria la societat si TMB no existís.Finalment, l’estudi calcula l’impacte global de TMB com el resultat de sumar l’impacte econòmic, social i mediambiental, i restar-li les aportacions econòmiques rebudes en forma d’aportacions de les administracions públiques. Així, l’any 2019 TMB va rebre en concepte de prestació de serveis 368,8 milions d’euros, i va generar una riquesa a la societat de Catalunya de 2.395,6 milions d’euros, dels quals 1.689,1 corresponen a l’impacte econòmic i 706,5 a l’impacte social i mediambiental, és a dir, a l’estalvi en externalitats. Cada euro aportat dels fons públics va generar per tant 6,5 euros com a retorn a la societat.La conclusió principal és que, addicionalment a la prestació d’un servei de transport de qualitat als ciutadans (627,4 milions de viatgers l’any 2019), l’activitat desenvolupada per TMB retorna amb escreix les aportacions que rep, que s’han de considerar inversions d’alta rendibilitat i no un cost. Queda demostrat un rellevant efecte dinamitzador de l’economia, especialment dins l’àmbit de Barcelona i la seva àrea metropolitana.En resum, TMB aporta un gran valor social i mediambiental, amb especial incidència en aspectes principals com la qualitat de vida, la salut pública i el medi: alleuja la congestió i utilitza millor l'espai urbà, contribueix a reduir els temps de viatge, és fonamental per al medi ambient i contribueix a frenar el canvi climàtic, promou estils de vida saludables, relaciona les persones amb els seus llocs de treball, amb l'oci, la cultura, l'educació, la sanitat... i millora la seguretat viària.

#TMBrecomana viure el Lliure com "el teatre que ens construeix"

El Teatre Lliure ha tancat una de les seves temporades més difícils, durant la qual ha continuat treballant per repensar-se, arriscar-se i cercar noves realitats de creació.Aprofitant la presentació del balanç d'una temporada marcada pel tancament dels teatres per la pandèmia, l'equip del Lliure ha avançat la nova temporada 2021-2022 amb el títol El teatre que ens construeix. Es vol transmetre la importància de construir espais que esbossin respostes a les inquietuds i necessitats socials del moment, que s'integrin en l'entorn i que edifiquin comunitat i civilització. Està previst presentar la temporada sencera a mitjans de setembre.La nova programació està pensada per emocionar-nos, fer-nos repensar i crèixer. S'ha construït sobre quatre línies: la tradició com a pont, la violència, la paradoxa de la creació i la família com a casa. Tot sota el paraigua de l'Europa de l'Est i el seu teatre.TMB hi col·labora fent-ne difusió.

La Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat i TMB subscriuen un conveni de col·laboració

La Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat (CCAR) és una entitat sense ànim de lucre que busca respondre, de forma integral, a les dificultats que afronten les persones migrades a Catalunya, alhora que posa el focus sobre el dret d'asil i els desplaçaments forçats que es produeixen a causa de greus vulneracions dels drets humans. El conveni que CCAR i la Fundació TMB han signat permetrà que la Fundació doni suport a les accions de sensibilització i promoció dels drets de les persones refugiades que porta a terme l'organització.L'acord es concretarà en la cessió d'espais, físics i publicitaris, a la CCAR (per exemple, per realitzar una activitat cultural a l'Espai Mercè Sala) i en la difusió de peces promocionals al MouTV. Diverses d'aquestes accions estaran lligades a campanyes de la Comissió per a la conscienciació sobre les vulneracions i discriminacions que pateixen aquestes persones per motius de gènere, d'orientació sexual o d'identitat de gènere, un tema molt present en les accions desenvolupades per la Fundació. Un altre vessant del conveni suposarà la realització conjunta entre les dues entitats de tallers educatius, adreçats a les persones usuàries de la CCAR,  per al coneixement dels recursos del transport públic. L'acord ha estat signat pel director de la Fundació TMB, Santiago Torres, i pel president de la Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat, Miguel Pajares, i tindrà una vigència de dotze mesos.La col·laboració ja s'està duent a terme amb motiu del Dia Mundial dels Refugiats, el 20 de juny vinent, a través del MouTV.

De Barcelona a Gijón passant per la UAB: les tres vides del Pegaso 6035A 3261

La ciutat de Gijón preserva amb orgull un autobús Pegaso 6035A tal com eren a finals del segle passat. Per això el Pegasín, com l'anomenen popularment, porta el número 100 i els colors de l'empresa local Emtusa, que el va restaurar el 2018 per celebrar el seu 40è aniversari.Però aquest majestuós exponent de la millor generació d'autobusos articulats made in Spain havia començat en realitat a Barcelona com un més de l'abundant flota de Pegaso que va arribar a tenir la ciutat. En sortir de la fàbrica d'ENASA, el 1979, va anar a Transports de Barcelona amb el número 3261, on va donar servei fins al 1994, és a dir, 15 anys. Prestacions i fiabilitat eren les seves virtuts més apreciades.Tot i estar amortitzat, aquest i altres Pegaso articulats van fer un servei notable a la flota de llançadores de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on va estar fins al 2003. Junt amb altres vehicles històrics, semblava destinat a formar part d'un projecte de museu del transport que no va arribar a fructificar. Reintegrat a la Fundació TMB, que ja tenia preservat un altre 6035A, el número 3036, que també havia passat per la UAB, va ser cedit a l'Ajuntament de Gijón perquè l'adaptés amb el màxim detall a les especificacions de la flota d'Emtusa, com mostra el vídeo que compartim.Una curiositat és que durant el confinament del 2020, el Pegasín sortia de 7 a 9 del vespre a fer recorreguts en buit per la ciutat asturiana, coincidint amb les hores en què la ciutadania sortia als balcons.El periple del Pegaso 3261 ha comportat lògicament uns quants canvis de colors i de numeració, com han recollit els amics d'ARCA al seu web.

Rosa Alarcón: "Qui és usuari, valora l'esforç i fa servir el transport públic amb tranquil·litat"

Dins de la campanya Un viatge segur, de l'Autoritat del Transport Metropolità i els operadors, aquesta setmana ha començat la difusió dels testimonis de persones que dirigeixen i representen els serveis de transport públic, que han estat serveis essencials durant la pandèmia. L'objectiu continua sent la recuperació de la confiança en els diferents mitjans de transport col·lectiu i donar un nou impuls a la mobilitat eficient, sostenible i compromesa amb el medi ambient.La sèrie Les veus del transport públic ha començat amb el testimoni de Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de Barcelona, que insisteix en la plena garantia de seguretat sanitària en el transport públic. "Qui l'utilitza, no l'utilitza amb por”, assegura, i recorda que en plena crisi sanitària el metro i els autobusos de TMB han obtingut la millor valoració històrica. “Qui és usuari o usuària valora l'esforç i fa servir el transport públic amb tranquil·litat". Per convèncer la resta té tot el sentit fer campanyes com aquesta.Tots els testimonis de la sèrie, en vídeo i podcast, així com altres materials, es poden obtenir a la pàgina d'aterratge de la campanya, on també es poden consultar diversos indicadors i recursos relacionats amb la gestió segura del transport públic que s'està fent a l'àrea de Barcelona.

Primer dia del nou esquema de mobilitat al sector nord de Nou Barris

Aquest matí han començat a funcionar les línies de TMB que substitueixen les de Bus Nou Barris, la modificació de la línia 62, que passa a tenir l'origen i final al Clot (Meridiana - Consell de Cent), i l’ampliació del transport a demanda al sector de Vallbona nord. Un nou esquema de mobilitat per a la part alta del districte que el regidor de Nou Barris, Xavier Marcé, ha ressaltat pel que representa de millora de la qualitat general, de les connexions i de la informació de servei a disposició dels usuaris."Hem de posar en valor que ara el servei d'autobús al nord de Nou Barris ha passat a estar totalment integrat en el conjunt del transport públic de la ciutat", ha destacat el regidor, que ha posat l'exemple de la disponibilitat de pantalles d'informació a l'usuari que mostren el temps estimat d'arribada dels autobúsos i que en l'etapa anterior no estaven disponibles per a les línies 80.La posada en servei de les noves línies ha anat precedida i acompanyada per una campanya de comunicació, amb informadors a peu de carrer, banderoles, cartells, missatges en xarxes socials, vídeos, fullets i pàgina web monogràfica.Al mateix temps, han deixat de funcionar les línies d’autobús gestionades per Sagalés els últims deu anys amb la marca Bus Nou Barris (80, 81, 82 i 83). Amb la gestió directa per part de TMB s'ha aplicat un pla per actualitzar i adequar el servei a la realitat de la demanda, l’evolució de la xarxa i els nivells de qualitat del conjunt del transport públic de Barcelona i la seva àrea.[[{"fid":"15499","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Un informador reparteix fullets a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Un informador reparteix fullets a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Un informador reparteix fullets a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Un informador reparteix fullets a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)"}},"attributes":{"alt":"Un informador reparteix fullets a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","title":"Un informador reparteix fullets a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","class":"media-element file-teaser","data-delta":"1"}}]]Repartiment de fullets / Foto: Pep Herrero (TMB)[[{"fid":"15500","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Muntatge d'una nova parada a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Muntatge d'una nova parada a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)"},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Muntatge d'una nova parada a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Muntatge d'una nova parada a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)"}},"attributes":{"alt":"Muntatge d'una nova parada a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","title":"Muntatge d'una nova parada a Nou Barris nord / Foto: Pep Herrero (TMB)","class":"media-element file-teaser","data-delta":"2"}}]]Muntatge d'una nova parada a la zona nord de Nou Barris / Foto: Pep Herrero (TMB)

La Cuca de Llum, un nou funicular que potencia l’accés al Tibidabo en transport públic

Dissabte va fer els primers viatges el nou funicular Cuca de Llum que connecta la plaça del Doctor Andreu amb el cim del Tibidabo i el parc d’atraccions, amb l’assistència de l’alcaldessa, Ada Colau, i altres autoritats. Segons va informar l’empresa municipal B:SM, amb el modern tren de muntanya es recupera un transport emblemàtic per a Barcelona i es reordena el transport a la muntanya per aconseguir una mobilitat més sostenible. Neix amb una doble funció: ser la primera experiència del parc i el principal accés al cim.La reforma ha suposat una renovació integral de la infraestructura ferroviària, que inclou les estacions, la plataforma de via (que ara és de 1.400 mil·límetres d’amplada) i la substitució de la catenària per un tercer carril, que ha permès que els nous vehicles tinguin més alçada i, per tant, més espai interior. Els dos trens són de conducció automàtica.Pla estratègic de mobilitat i medi ambientLa renovació del funicular del Tibidabo s’emmarca en un pla estratègic que té com a principals objectius la consolidació del transport col·lectiu com a mitjà d’accés preferent, garantir el dret a la mobilitat a totes les persones i disminuir les emissions contaminants. La previsió és que d’aquí cinc anys hi hagi una reducció de gairebé 1.500 tones de CO2, un 23%.El pla vol augmentar la proporció de persones que accedeixen al cim en transport col·lectiu fins al 60%, reduint els desplaçaments en vehicle privat. Per aconseguir-ho s’ha establert un nou model de servei de llançadores, que canvien el seu recorregut per finalitzar a la plaça del Doctor Andreu, on es troba l’estació inferior del funicular i on es pot connectar cada 13-15 minuts amb la línia 196 de bus de TMB i en el futur amb el remodelat Tramvia Blau. Els visitants disposaran de tres línies de Tibibus amb punts de sortida diferents: l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord, a prop del metro d’Arc de Triomf, l’aparcament B:SM de Sant Genís - Vall d’Hebron i la plaça Kennedy, un punt servit per autobusos de TMB i la línia L7 d’FGC.Primer viatge inaugurat!#CucadeLlum #Funicular #Tibidabo #Barcelona pic.twitter.com/EHN7vELwC2— Parc d'atraccions Tibidabo (@parctibidabo) June 12, 2021

Els instruments de vent tornen a sonar a la xarxa del metro de Barcelona

Dilluns 14 de juny és la data d’inici de la tornada progressiva dels músics amb instruments de vent al metro, prohibits fins ara com a mesura sanitària preventiva per les possibles emissions i dispersions d'aerosols en bufar l'instrument.Aquest pla de reincorporació, consensuat entre l'Associació de Músics i Músiques del Carrer i del Metro de Barcelona (AMUC) i TMB, consta de dues fases. A la primera, la represa de l'activitat musical dels intèrprets d'instruments de vent s'estableix en 18 punts de músics preestablerts i amb un temps limitat a una hora i tres quarts, i es fa entre el 14 de juny i l'11 de juliol. A la segona fase, prevista entre el 12 de juliol i el 8 d'agost, el temps d'actuació s'allarga a dues hores i s'incorporen 28 punts més a la graella d'actuacions, quedant així totalment normalitzada l'activitat dels músics al metro.Com ja es va informar, a l'estiu del 2020 es va permetre la reincorporació gradual dels músics del metro, amb excepció dels intèrprets d'instruments de vent per la capacitat de generar aerosols que impliquen aquests instruments i, per tant, pel seu potencial risc de contagi de la Covid-19. Tant el retorn dels intèrprets fa un any com l'actual previst per als de vent parteix d’estudis previs acurats per part de l'AMUC dels punts establerts per tocar a la xarxa de metro de Barcelona. S'han seleccionat els que comporten menys risc, ateses les seves característiques i espai disponible.Amb la reincorporació dels instruments de vent, evidentment mantenint les mesures preventives necessàries i recomanades per les autoritats sanitàries, com ara no moure’s de la marca del terra, mantenir la distància de seguretat i protegir el micròfon (si en fan ús), culmina la desescalada i queda totalment normalitzada la tornada del músics del metro iniciada fa un any.

El ferrocarril penjant més antic del món compleix discretament els 120 anys

El coronavirus ha deslluït el 120è aniversari de l'històric ferrocarril en suspensió de Dresden, a Alemanya. Per precaució, s'ha decidit no realitzar celebracions. El Schwebebahn, que transporta tant residents com turistes entre els districtes de Loschwitz i Oberloschwitz, va fer el primer viatge el 6 de maig del 1901.L'origen d'aquest transport es troba en una fàbrica de sucre a Colònia, a finals del XIX. L'enginyer i propietari d'aquesta indústria volia que el model que estava utilitzant a la fàbrica servís d'inspiració per a rèpliques aptes per al transport de passatgers.Finalment, a principis del segle XX, es van construir a Alemanya els ferrocarrils en suspensió de Wuppertal i Dresden. Mentre el primer fa un recorregut més llarg i en zona plana, el segon salva una zona accidentada (supera un desnivell de 84 metres) movent-se gràcies a un cable d'acer de 390 metres de llarg i 38 mil·límetres de gruix.Avui dia, i malgrat les restriccions del coronavirus, l'històric transport continua donant servei, disposat a complir noves fites.

Presentació d’un estudi de la UPF que valora l’impacte de l’activitat de TMB en el territori

El proper dia 16 de juny, a les 18 h, en el marc de la  jornada TMB: motor econòmic i social, es presentarà l'estudi d'impacte social, econòmic i mediambiental de TMB, realitzat per la Barcelona School of Management, de la Universitat Pompeu Fabra.L'estudi quantifica el valor total que l'activitat de TMB va generar a l'àrea metropolitana de Barcelona i al conjunt de Catalunya l'any 2019, incloent-hi per primer cop els vessants social i ambiental, i serà presentat en el marc d'aquesta jornada oberta a tothom.La jornada comptarà amb la participació de la presidenta de TMB, Rosa Alarcón; del rector de la Universitat Pompeu Fabra i coautor de l'estudi, Oriol Amat; del conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi; del president d'ATUC, Miguel Ruiz, i d'Erola Palau, investigadora de l'Observatori de Sostenibilitat i coautora de l'estudi.La jornada serà retransmesa online però cal registrar-s’hi. Podeu consultar el programa i fer les inscripcions de franc aquí.[[{"fid":"15491","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Cartell de la jornada","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Cartell de la jornada"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Cartell de la jornada","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Cartell de la jornada"}},"attributes":{"alt":"Cartell de la jornada","title":"Cartell de la jornada","class":"media-element file-teaser","data-delta":"1"}}]]

Comença la campanya de llançament de la marca EcoBus als vehicles verds de TMB

TMB llança, justament coincidint amb la presentació dels nous autobusos elèctrics, la campanya de comunicacióde la nova marca EcoBus, que donarà una imatge nova i substituirà la marca TMB Sostenible. L'acció comunicativa per donar a conèixer aquesta nova identificació als vehicles ambientalment avançats compta amb una pàgina monogràfica al web de TMB, bàner, vídeos, missatges a les xarxes socials, cartells i anuncis als mitjans.Amb el cel en diferents tonalitats com a destacat protagonista, el lema principal de la campanya és “Els busos que pensen en el planeta”. Els missatges destaquen el full de ruta de l’adopció d’energies verdes, amb el 100% d’incorporacions a la flota de vehicles nets i el 62% d’emissió zero en el període 2021-2024 o l’adopció de la pila d’hidrogen d’emissió zero, amb la contractació de vuit unitats estàndard i l’adjudicació del subministrament d’hidrogen verd mitjançant la que serà primera planta per a ús públic a Espanya.La nova marca i imatge EcoBus vol posar en valor la clara aposta de TMB per la descarbonització dels seus autobusos, en una continua compra ecològica de material mòbil i electrificació progressiva per ambientalitzar i modernitzar el servei d’autobusos de Barcelona i posicionar la ciutat a l’avantguarda d’Europa els baixos nivells d’emissions de gasos i partícules nocives al medi ambient.

TMB incorpora 69 nous autobusos ecològics: 39 articulats de 18 metres i 30 de 12 metres

L’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB, Ada Colau, i el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puigneró, junt amb la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, han presentat avui els 23 nous autobusos 100% elèctrics i 46 híbrids (elèctrics i de gas natural comprimit) que s’estan incorporant a la flota al llarg del segon trimestre de l’any i amb els quals Barcelona fa un pas més cap a la millora del medi ambient i l’eficiència en el transport públic de superfície, ja que substitueixen unitats dièsel i de gas natural de primera generació que han arribat al final de la vida útil.Els autobusos incorporats avui destaquen per la nova retolació amb la marca EcoBus als laterals, que a partir d’ara identifica les unitats de TMB amb les qualitats ambientals més avançades: elèctrics, de gas natural, híbrids i pròximament de pila de combustible.H16, la primera línia 100% elèctricaEls 23 autobusos elèctrics són tots articulats, 14 de la marca Solaris i 9 d’Irizar, de 18 metres de longitud i equipats amb pantògrafs per a la càrrega de les bateries, ràpida en ruta i lenta durant el període nocturn a la cotxera. Seran, per tant, molt semblants als 7 articulats elèctrics (4 Irizar i 3 Solaris) que ja estan assignats a la línia H16 (Pg. Zona Franca - Fòrum / Campus Besòs) des del 2019. Barcelona passa a tenir, per tant, 30 autobusos elèctrics de gran capacitat i zero emissions.Part dels nous autobusos elèctrics ja estan circulant amb passatgers des de fa unes setmanes, amb la previsió que, amb les següents incorporacions, els pròxims dies el 100% dels vehicles assignats a la línia H16 (22 els dies feiners, a intervals de 7-8 minuts) siguin d’emissió zero. Es tracta d’una línia de 13 quilòmetres de longitud, que travessa horitzontalment la ciutat passant per la cèntrica plaça de Catalunya i transporta uns 20.000 passatgers els dies feiners.La H16 serà per tant la primera línia urbana d’alta demanda de Barcelona i d’Espanya que funcionarà íntegrament amb vehicles de propulsió elèctrica. Això serà possible perquè en paral·lel s’ha equipat la línia amb dos carregadors elèctrics dobles, situats a prop dels dos extrems, un al carrer Cisell, al barri de la Marina del Prat Vermell, i l’altre a l’avinguda Eduard Maristany, a la zona del Fòrum.Segons la planificació ja exposada anteriorment, les següents línies que s’electrificaran seran la H12 (Gornal - Besòs Verneda) i la V15 (Barceloneta - Av. Tibidabo), que estan també entre les de més passatge de la xarxa (25.000 i 17.000 validacions els dies feiners, respectivament). Actualment TMB està gestionant els projectes per construir els punts de recàrrega ràpida en els extrems d’aquestes dues línies, amb la previsió que es puguin electrificar entre el 2022 i el 2023. Mentrestant, alguns autobusos elèctrics articulats circularan provisionalment a les línies 7 (Fòrum - Zona Universitària) i 33 (Zona Universitària - Verneda).[[{"fid":"15483","view_mode":"teaser","fields":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Autobús elèctric a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Autobús elèctric a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"teaser","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Autobús elèctric a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Autobús elèctric a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)"}},"attributes":{"alt":"Autobús elèctric a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)","title":"Autobús elèctric a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)","class":"media-element file-teaser","data-delta":"1"}}]]Els primers híbrids nous de GNCAl mateix temps, TMB ha rebut 46 autobusos de propulsió híbrida, amb motors elèctrics i de gas natural comprimit, els primers fabricats expressament amb aquesta tecnologia. La integració de motors elèctrics permet reduir encara més les baixes emissions contaminants dels vehicles de GNC en comparació amb un vehicle convencional, ja que s’aplica sobre una motorització que està considerada ambientalment avançada (EEV en la sigla anglesa) perquè gairebé no emet partícules i emet un 90% menys d'òxids de nitrogen en comparació amb un motor dièsel.Dels 46 nous vehicles híbrids de gas que han arribat a Barcelona, 30 són de mida estàndard, de 12 metres de longitud, fabricats per Man, i 16 són articulats de 18 metres i han estat fabricats per Evobus. Aniran destinats a línies gestionades pel centre operatiu de negoci de la Zona Franca, especialitzat en gas natural comprimit, on substituiran unitats amortitzades de més de 14 anys d’antiguitat.Actualment, de les 1.140 unitats de la flota 350 (31%) són de propulsió híbrida, la gran majoria dièsel elèctrica, mentre que 408 (36%) utilitzen el gas natural comprimit com a combustible. N’hi ha 13 que pertanyen a tots dos grups, ja que van ser hibridats el 2012 a partir de vehicles convencionals de GNC als quals es van afegir dos motors elèctrics, un generador i altres components, en un projecte innovador en el context de la primera reconversió ambiental de la flota de bus urbà de Barcelona.Cap a una flota neta i eficientEls 69 nous autobusos, una part dels quals s’ha mostrat avui a l’avinguda Maria Cristina, van ser contractats el 2020 en dos concursos públics per un import global de 40,8 milions d’euros més l’IVA. Són una part del pla per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, acordat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), mitjançant l’adquisició de 410 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i l’execució de les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes.De les comandes formalitzades el 2020, quedarà per arribar –l’últim trimestre de l’any– la dels vuit primers autobusos de pila d’hidrogen i zero emissions amb els quals Barcelona obrirà una altra via, la de l'ús dels gasos verds (hidrogen d'origen renovable, biogàs), per a la reducció d’emissions i la descarbonització del transport públic.Per continuar avançant, TMB ha llançat una nova licitació per adquirir 210 autobusos ecològics, dels quals 78 seran 100% elèctrics: 29 articulats equipats amb pantògraf per a la càrrega d’oportunitat i 49 estàndard de bateries i pantògraf per a la càrrega nocturna a la cotxera. Amb els vehicles presentats avui i els que estan pendents d’adjudicació es renovarà prop del 30% de la flota amb propulsions ecològiques. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit.Tecnologia i accessibilitat avançadesA més de tenir les característiques habituals de confort i equipament de les últimes adquisicions de TMB, aquests 69 autobusos es distingeixen per la distribució interior, que afavoreix l’accessibilitat a la part del darrere, i en general pel disseny orientat al confort i la seguretat per a les persones amb mobilitat reduïda. Com tots, són de plataforma baixa, tenen rampa sota la segona porta, dos espais per a cadires de rodes, polsadors retolats en braille i sistema d’informació sonora per a persones amb discapacitat visual, entre d’altres.Els elèctrics tenen, a més, el passadís de l’articulació translúcid per augmentar la il·luminació natural de la zona de pas durant el dia.Pel que fa a la tecnologia, aquests autobusos continuen el camí de l’adopció del sistema intel·ligent de prevenció d’accidents mitjançant càmeres de visió artificial situades a l’exterior de la carrosseria, connectades a una eina de reconeixement i processament de dades, que interpreten els moviments de l’entorn en temps real per ajudar els conductors a prevenir possibles col·lisions mitjançant avisos lluminosos i sonors, alhora que ofereixen informació sobre punts de risc en la infraestructura viària de la ciutat.Com tots els autobusos que està adquirint TMB, els que presenta avui tenen polsadors d’obertura intel·ligent de portes, connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils, aire condicionat i indicador lateral lluminós de nom de línia i destinació.

Així son les dues noves estacions del metro de Dubai per a l'Expo 2020

El jove i modern metro de Dubai (es va inaugurar l'any 2009 i és totalment automàtic) ha arribat al final de l'extensió Ruta 2020, pensada, en part, per donar servei als treballadors i visitants de l'Expo 2020. Una exposició universal que ha mantingut el nom, tot i que el coronavirus ha obligat a retardar-la un any (se celebrarà de l'1 d'octubre de 2021 fins al 31 de març de 2022).En l'article de Gulf News que compartim es recullen fotografies de les dues noves estacions inaugurades: Dubai Investment Park i Expo 2020. A principis de juny totes dues es van posar en servei, tot i que, de moment, l'estació Expo 2020 només podrà ser utilitzada per persones acreditades per desplaçar-se a l'espai firal (a partir de l'octubre, obrirà oficialment).Tot i que comparteix característiques tècniques i estètiques amb la resta de la xarxa, els responsables expliquen que s'ha pactat el disseny de l'estació Expo 2020 perquè esdevingui emblemàtic, tant com l'esdeveniment que arribarà d'aquí a uns mesos.

Páginas